پرش به محتوا

اسلام در قزاقستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
همانگونه که قبلا اشاره شد؛ ورود و گسترش اسلام در [[قزاقستان]] فرایندی بسیار طولانی را طی کرده است. بنا بر نقل مورخان، اسلام در قرن‌های هفتم و هشتم از طرف خراسان بزرگ به مناطق جنوبی [[قزاقستان]] نفوذ کرد و در پایان قرن دهم بوسیله امپراطوری ترکان قرخانی اسلام تا هفت رودخانه، سیحون، جیهون، سیر دریا و... گسترش یافت. سپس اسلام بوسیله ترکان ومغولان به پیشرفت و گسترش خود ادامه داد.


===اسلام در قزاقستان===
و شهرهای طراز و اترار و ترکستان در جنوب [[قزاقستان]] مراکز اصلی علم و دین و دانش و فرهنگ شدند. در قرن ۱۲ اسلام درقالب صوفی گری توسط افرادی مانند [[خواجه احمد یسوی]] نهادینه شد. مبلغین و مروجین دینی تاتار یکی از عوامل و افرادی بودند که با ازدواج با مردم عشایر قزاق در گسترش اسلام در این مناطق نقش مهم و اساسی داشتند که البته با هشدار دولت اورنبورگ در سال ۱۸۳۲ کمیسیون مرزی اورنبورگ ازدواج تاتارها و باشقیرها با قزاق‌ها را ممنوع کرده است، اما فراگیری و گسترش واقعی اسلام در [[قزاقستان]] در قرن نوزدهم اتفاق افتاد. ولی چیزی نپایید که با تسلط اتحاد جماهیر شوروی بر آسیای مرکزی فعالیت‌های دینی ممنوع و مسلمانان در اجرای احکام و ترویج مبانی اسلامی با محدودیت جدی مواجه شدند. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال [[قزاقستان]] فرصت مغتنمی را برای مردم [[قزاقستان]] فراهم آورد تا دوباره اعتقادات نهفته اسلامی خود را احیا کنند و رو بسوی مبانی دینی و اسلامی بنهند.
همانگونه که قبلا اشاره شد؛ ورود و گسترش اسلام در [[قزاقستان]] فرایندی بسیار طولانی را طی کرده است. بنا بر نقل مورخان، اسلام در قرن های هفتم و هشتم از طرف خراسان بزرگ به مناطق جنوبی قزاقستان نفوذ کرد و در پایان قرن دهم بوسیله امپراطوری ترکان قرخانی اسلام تا هفت رودخانه، سیحون، جیهون،


سیر دریا و...
مردم و [[جامعه قزاقستان]] پس از استقلال خود را رها شده از سلطه هفتاد ساله دوران کمونیستی یافتند، گویا در سالیان دراز تحت حاکمیت کمونیست اعتقادات و عشق و علاقه به مبانی دینی را در خود حفظ کرده بودند تا در چنین روزی بتوانند دو باره تدین و یکتا پرستی خود را اعلام کنند. دولت نوپای [[قزاقستان]] نیز به دین، مذهب و آزادی فعالیت‌های دینی توجه کرد تا جامعه متکثر و متنوع قومی که متشکل از حدود ۱۰۰ قوم و نژاد و حدود ۲۰ دین و فرقه دینی و مذهبی [[قزاقستان]] شامل اسلام، مسیحیت (ارتدوکس، کاتولیک، پروتستان)، بودیسم، و یهودیت، هندو، بت پرست باستان و فرقه‌های نو ظهور و... که حدود هفتاد درصد آن را مسلمانان حنفی مذهب تشکیل می‌دهند و حدود %۲۵ از کل [[جمعیت قزاقستان]] را مسیحیان ارتدکس و بقیه از سایر ادیان و مذاهب تشکیل شده است با آزادی دینی بتوانند تحت لوای پرچمی واحد و در کنار همدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.


گسترش یافت. سپس اسلام بوسیله ترکان ومغولان به پیشرفت و گسترش خود ادامه داد.
دولت [[قزاقستان]] در همان سال‌های اولیه استقلال، موسسه ای تحت عنوان آژانس امور دینی برای حمایت نظارت بر فعالیت کلیه ادیان دایر کرد و اداره دینی مسلمانان [[قزاقستان]] را به منظور سامان دهی فعالیت‌های اسلامی اعم از تربیت روحانیون و ایمه جماعت، ساخت مساجد و مراکز اسلامی تاسیس کرد.


وشهرهای طراز و اترار و ترکستان در جنوب قزاقستان مراکز اصلی علم و دین و دانش و فرهنگ شدند. در قرن ۱۲ اسلام درقالب صوفی گری توسط افرادی مانند [[خواجه احمد یسوی]] نهادینه شد. مبلغین و مروجین دینی تاتار یکی از عوامل و افرادی بودند که با ازدواج با مردم عشایر قزاق در گسترش اسلام در این مناطق نقش مهم و اساسی داشتند که البته با هشدار دولت اورنبورگ در سال ۱۸۳۲ کمیسیون مرزی اورنبورگ ازدواج تاتارها و باشقیرها با قزاق ها را ممنوع کرده است، اما فراگیری و گسترش واقعی اسلام در قزاقستان در قرن نوزدهم اتفاق افتاد. ولی چیزی نپایید که با تسلط اتحاد جماهیر شوروی بر آسیای مرکزی فعالیت های دینی ممنوع و مسلمانان در اجرای احکام و ترویج مبانی اسلامی با محدودیت جدی مواجه شدند. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال قزاقستان فرصت مغتنمی را برای مردم قزاقستان فراهم آورد تا دوباره اعتقادات نهفته اسلامی خود را احیا کنند و رو بسوی مبانی دینی و اسلامی بنهند.
در اساسنامه تاسیس اداره مفتیان مسلمانان [[قزاقستان]] این موسسه را یک ارگان اجرایی برای اجرای امور دینی، با رعایت آداب، سنن و رسوم مسلمانان جمهوری که مخالف شریعت نباشد؛ تبعیت از کلام الهی، قرآن، احادیث شریف پیامبر اکرم محمد (ص) و مکتب ابوحنیفه؛ مدیریت رعایت دین اسلام، برگزاری صحیح اعمال دینی و جهت‌گیری آن در راستای اهداف کشوربیا شده است که پس از شروع بکار اداره دینی مسلمانان [[قزاقستان]] دانشگاه اسلامی برای تربیت روحانیون و ایمه جماعت تشکیل شد و روزنامه «ایمان» برای تبلیغ، و معرفی احکام اسلامی راه اندازی شد.


مردم و [[جامعه قزاقستان]] پس از استقلال خود را رها شده از سلطه هفتاد ساله دوران کمونیستی یافتند، گویا در سالیان دراز تحت حاکمیت کمونیست اعتقادات و عشق و علاقه به مبانی دینی را در خود حفظ کرده بودند تا در چنین روزی بتوانند دو باره تدین و یکتا پرستی خود را اعلام کنند. دولت نوپای قزاقستان نیز به دین، 233
همانطورر که گفته شد امروزه حدود %۷۰ مردم [[قزاقستان]] را مسلمانان تشیکیل می‌دهند که هر چند روز بروز موج اسلام خواهی در [[قزاقستان]] رو فزونی دارد ولی متاسفانه گروه‌های افراطی تروریستی، سلفی و پیروان تندرو اسلامی نیز در بین جوانان نفوذ کرده است نه تنها موجب نا امنی [[قزاقستان]] شده‌اند بلکه احکام دینی و اسلامی را بشکلی غیر واقعی تبیین می‌کنند و اسلام را مکتبی خشن و بی منطق معرفی می‌کنند.


== نیز نگاه کنید به ==
[[ادیان در قزاقستان]]


مذهب و آزادی فعالیت های دینی توجه کرد تا جامعه متکثر و متنوع قومی که متشکل از حدود ۱۰۰ قوم و نژاد و حدود ۲۰ دین و فرقه دینی و مذهبی قزاقستان شامل اسلام، مسیحیت (ارتدوکس، کاتولیک، پروتستان)، بودیسم، و یهودیت، هندو، بت پرست باستان و فرقه های نو ظهور و... که حدود هفتاد درصد آن را مسلمانان حنفی مذهب تشکیل می دهند و حدود %۲۵ از کل [[جمعیت قزاقستان]] را مسیحیان ارتدکس و بقیه از سایر ادیان و مذاهب تشکیل شده است با آزادی دینی بتوانند تحت لوای پرچمی واحد و در کنار همدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.
== منبع اصلی ==
صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D9%82%D8%B2%D8%A7%D9%82%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 قزاقستان]. تهران: [https://www/icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)


دولت قزاقستان در همان سال های اولیه استقلال، موسسه ای تحت عنوان آژانس امور دینی برای حمایت نظارت بر فعالیت کلیه ادیان دایر کرد و اداره دینی مسلمانان قزاقستان را به منظور سامان دهی فعالیت های اسلامی اعم از تربیت روحانیون و ائمه جماعت، ساخت مساجد و مراکز اسلامی تأسیس کرد.
== نویسنده مقاله ==
 
اصغر صابری
در اساسنامه تأسیس اداره مفتیان مسلمانان قزاقستان این موسسه را یک ارگان اجرایی برای اجرای امور دینی، با رعایت آداب ، سنن و رسوم مسلمانان جمهوری که مخالف شریعت نباشد؛ تبعیت از کلام الهی، قرآن ، احادیث شریف پیامبر اکرم محمد (ص) و مکتب ابوحنیفه؛ مدیریت رعایت دین اسلام ، برگزاری صحیح اعمال دینی و جهت‌گیری آن در راستای اهداف کشوربیا شده است که پس از شروع بکار اداره دینی مسلمانان قزاقستان دانشگاه اسلامی برای تربیت روحانیون و ائمه جماعت تشکیل شد و روزنامه «ایمان» برای تبلیغ، و معرفی احکام اسلامی راه اندازی شد.۱۹۹
 
همانطورر که گفته شد امروزه حدود %۷۰ مردم قزاقستان را مسلمانان تشیکیل می دهند که هر چند روز بروز موج اسلام خواهی در قزاقستان رو فزونی دارد ولی متأسفانه گروه های افراطی تروریستی، سلفی و پیروان تندرو اسلامی نیز در بین جوانان نفوذ کرده است نه تنها موجب نا امنی قزاقستان شده اند بلکه احکام دینی و اسلامی را بشکلی غیر واقعی تبیین می کنند و اسلام را مکتبی خشن و بی منطق معرفی می کنند.

نسخهٔ ‏۹ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۰:۰۵

همانگونه که قبلا اشاره شد؛ ورود و گسترش اسلام در قزاقستان فرایندی بسیار طولانی را طی کرده است. بنا بر نقل مورخان، اسلام در قرن‌های هفتم و هشتم از طرف خراسان بزرگ به مناطق جنوبی قزاقستان نفوذ کرد و در پایان قرن دهم بوسیله امپراطوری ترکان قرخانی اسلام تا هفت رودخانه، سیحون، جیهون، سیر دریا و... گسترش یافت. سپس اسلام بوسیله ترکان ومغولان به پیشرفت و گسترش خود ادامه داد.

و شهرهای طراز و اترار و ترکستان در جنوب قزاقستان مراکز اصلی علم و دین و دانش و فرهنگ شدند. در قرن ۱۲ اسلام درقالب صوفی گری توسط افرادی مانند خواجه احمد یسوی نهادینه شد. مبلغین و مروجین دینی تاتار یکی از عوامل و افرادی بودند که با ازدواج با مردم عشایر قزاق در گسترش اسلام در این مناطق نقش مهم و اساسی داشتند که البته با هشدار دولت اورنبورگ در سال ۱۸۳۲ کمیسیون مرزی اورنبورگ ازدواج تاتارها و باشقیرها با قزاق‌ها را ممنوع کرده است، اما فراگیری و گسترش واقعی اسلام در قزاقستان در قرن نوزدهم اتفاق افتاد. ولی چیزی نپایید که با تسلط اتحاد جماهیر شوروی بر آسیای مرکزی فعالیت‌های دینی ممنوع و مسلمانان در اجرای احکام و ترویج مبانی اسلامی با محدودیت جدی مواجه شدند. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال قزاقستان فرصت مغتنمی را برای مردم قزاقستان فراهم آورد تا دوباره اعتقادات نهفته اسلامی خود را احیا کنند و رو بسوی مبانی دینی و اسلامی بنهند.

مردم و جامعه قزاقستان پس از استقلال خود را رها شده از سلطه هفتاد ساله دوران کمونیستی یافتند، گویا در سالیان دراز تحت حاکمیت کمونیست اعتقادات و عشق و علاقه به مبانی دینی را در خود حفظ کرده بودند تا در چنین روزی بتوانند دو باره تدین و یکتا پرستی خود را اعلام کنند. دولت نوپای قزاقستان نیز به دین، مذهب و آزادی فعالیت‌های دینی توجه کرد تا جامعه متکثر و متنوع قومی که متشکل از حدود ۱۰۰ قوم و نژاد و حدود ۲۰ دین و فرقه دینی و مذهبی قزاقستان شامل اسلام، مسیحیت (ارتدوکس، کاتولیک، پروتستان)، بودیسم، و یهودیت، هندو، بت پرست باستان و فرقه‌های نو ظهور و... که حدود هفتاد درصد آن را مسلمانان حنفی مذهب تشکیل می‌دهند و حدود %۲۵ از کل جمعیت قزاقستان را مسیحیان ارتدکس و بقیه از سایر ادیان و مذاهب تشکیل شده است با آزادی دینی بتوانند تحت لوای پرچمی واحد و در کنار همدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

دولت قزاقستان در همان سال‌های اولیه استقلال، موسسه ای تحت عنوان آژانس امور دینی برای حمایت نظارت بر فعالیت کلیه ادیان دایر کرد و اداره دینی مسلمانان قزاقستان را به منظور سامان دهی فعالیت‌های اسلامی اعم از تربیت روحانیون و ایمه جماعت، ساخت مساجد و مراکز اسلامی تاسیس کرد.

در اساسنامه تاسیس اداره مفتیان مسلمانان قزاقستان این موسسه را یک ارگان اجرایی برای اجرای امور دینی، با رعایت آداب، سنن و رسوم مسلمانان جمهوری که مخالف شریعت نباشد؛ تبعیت از کلام الهی، قرآن، احادیث شریف پیامبر اکرم محمد (ص) و مکتب ابوحنیفه؛ مدیریت رعایت دین اسلام، برگزاری صحیح اعمال دینی و جهت‌گیری آن در راستای اهداف کشوربیا شده است که پس از شروع بکار اداره دینی مسلمانان قزاقستان دانشگاه اسلامی برای تربیت روحانیون و ایمه جماعت تشکیل شد و روزنامه «ایمان» برای تبلیغ، و معرفی احکام اسلامی راه اندازی شد.

همانطورر که گفته شد امروزه حدود %۷۰ مردم قزاقستان را مسلمانان تشیکیل می‌دهند که هر چند روز بروز موج اسلام خواهی در قزاقستان رو فزونی دارد ولی متاسفانه گروه‌های افراطی تروریستی، سلفی و پیروان تندرو اسلامی نیز در بین جوانان نفوذ کرده است نه تنها موجب نا امنی قزاقستان شده‌اند بلکه احکام دینی و اسلامی را بشکلی غیر واقعی تبیین می‌کنند و اسلام را مکتبی خشن و بی منطق معرفی می‌کنند.

نیز نگاه کنید به

ادیان در قزاقستان

منبع اصلی

صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)

نویسنده مقاله

اصغر صابری