ذائقه فرهنگی مردم تونس
تنوع، مدارا و میانهروی را میتوان مهمترین عناصر تشکیلدهنده ذائقه فرهنگی تونسیها دانست، استقبال مردم، بهویژه جوانان، از فعالیتهای فرهنگی، مانند موسیقی، فیلم و تئاتر بسیار است، مردم تونس به بازدید از نمایشگاههای کتاب، نقاشی، صنایعدستی و عکس بسیار علاقهمندند. بزرگداشت مناسبتهای اسلامی، مانند ماه مبارک رمضان، عید فطر و عید قربان و شنیدن آیات قرآن نیز در کام مردم تونس بسیار شیرین است، عشق به اهلبیت (ع) و ارادت به سادات (اشراف) نیز بخش مهمی از ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس است. حب اهلبیت (ع) جریانی زنده و پویا در شمال آفریقاست. مردم تونس عقلا سنی، ولی قلبا حب اهلبیت (ع) و نگاه باطنی به دین را با خود دارند و به آموزههای قرآنی مانند توسل، شفاعت، زیارت قبور، نذورات برای اموات و مانند آن معتقدند بسیاری از نخبگان مسلمان تونس با نگاه عقلانی شیعه به اسلام و آموزههای آن همسو هستند. مردم تونس به هنگام شنیدن فضائل اهلالبیت (علیهمالسلام) واکنش مثبتی از خود نشان میدهند.
اسامی فاطمه، زهرا، علی، حسن، حسین، صادق و مهدی در تونس پرکاربرد است. تونسیها به رنگینکمان «حزام فاطمه» میگویند.
ذائقه فرهنگی دینی مردم تونس، بهویژه در شهرهای قفصه، نفطه، قابس و مساکن که از مراکز تجمع شیعیان در طول تاریخ بوده است، با عشق و دوستی خاندان رسول خدا (ص) عجین است، تونسیها شهر نفطه را کوفه صغری مینامند. با وجود این ذائقه دینی، تونسیها آگاهی چندانی از عقاید و آراء اهلبیت (ع) ندارند. آنها شیعه را همان فاطمیان میدانند. شنیدن واژه شیعه برای یک تونسی بار معنایی منفی را تداعی میکند که ریشه در جریان سیاسی مذهبی شیعههراسی و ایرانهراسی فعال در منطقه دارد.[۱]
کتابشناسی
- ↑ عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 117-116.