نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قالب رایزنیهای فرهنگی در منطقه به فعالیت میپردازد. قبل از تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سفارت خانه ها و نمایندگی های ایران در کشورهای منطقه تاحدود زیادی نقش رایزنیها را ایفا میکردند و بخش مهمی از توان و فعالیت آنها را امور فرهنگی و اجتماعی تشکیل میداد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اصلیترین نهاد مسئول فعالیتهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن است كه وظایف بسیار گسترده ای دارد كه فعالیتهای فرهنگی به معنی عام آن را شامل می شود.
هر چند بعد از شکل گیری رسمی روابط میان دو کشور ایران و ژاپن ما شاهد اقداماتی برای معرفی فرهنگ ایران در ژاپن هستیم که از سوی سفارت ایران در توکیو انجام میشد، اما به نظر میرسد، فعالیتهای فرهنگی اصولی ایران در ژاپن قدمت چندانی ندارد. سه فعالیت اصولی فرهنگی ایران در ژاپن را باید راه اندازی رادیو ژاپنی در معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای ایران، تأسیس شعبه ژاپن دانشگاه بینالمللی جامعه المصطفی و تأسیس رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن دانست. رادیو ژاپنی که تیر ماه 1378 ش راه اندازی شد از مهر ماه 1397 ش پخش فرکانسی خود را قطع و به فعالیت در قالب یک سایت روی آورده است. سوای از کیفیت برنامههای این رادیو، صدا و سیما با این اقدام خود و با بهره گیری از دانش آموختگان زبان ژاپنی دانشگاه تهران و نیز برخی از ژاپنیهای مقیم ایران توانسته است سهمی به سزا در تولید محتوی درباره ایران به خصوص برای مخاطب عام ژاپنی داشته باشد.
دانشگاه بینالمللی المصطفی یا جامعه المصطفی العالمیه که نهادی آموزشی واقع در قم برای آموزش اسلام در سطوح دانشگاهی است، شعبات مختلفی در سراسر جهان دارد. شعبه ژاپن جامعه المصطفی(アルムスタファー国際大学在日事務所/Arumusutafā kokusai daigaku zainichi jimusho) سال 2013 در توکیو تأسیس شد و برایش مأموریتهایی چون مشارکت در برگزاری همایش و نشستهای علمی، مشارکت در امر ترجمه متون مهم علمی و میراث مکتوب، کمک به جریان آموزش زبان فارسی در ژاپن، برگزاری دورههای آموزشی در موضوعات مورد تقاضا در ژاپن و ... تعریف شده است.
تأسیس رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن در سال 2011، از دیگر اقدامات اصولی ایران در زمینه معرفی ایران و فرهنگ ایرانی به جامعه ژاپن است که با توجه به مأموریت و نیز اقداماتی که تا کنون انجام داده، به نظر میرسد مهمترین اقدام هم باشد. چنان که قبلا هم اشاره کردیم، عدم شناخت عامه ژاپنیها از ایران و ایرانی، یکی از نقاط ضعف مهم در عرصه معرفی ایران در ژاپن است. رایزنی فرهنگی ایران با توجه به کارکرد و مأموریتش میتواند این ضعف را پوشش دهد و در راستای معرفی کشور به عامه ژاپنیها اقدام کند[۱].
نیز نگاه کنید به
نمایندگی فرهنگی ج. ا. ایران در روسیه؛ رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن چین؛ نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس؛ نمایندگی فرهنگی ج. ا. ایران در کانادا؛ نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سنگال؛ نمایندگی فرهنگی ج.ا. ایران در آرژانتین؛ نمایندگی فرهنگی ج. ا. ایران در فرانسه؛ نمایندگی فرهنگی ج ا ایران در اسپانیا؛ نمایندگی فرهنگی ج ا ایران در اتیوپی؛ رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در سیرالئون؛ رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در قطر؛ نمایندگی فرهنگی ج. ا. ایران در بنگلادش؛ نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کوبا
کتابشناسی
- ↑ پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402)." ایران و ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.339- 340.
- خدمات و فعالیت های نمایندگی های فرهنگی ایران در زمینه زبان فارسی
- خدمات و فعالیت های نمایندگی های ایران در سایر کشورها برای ایرانیان مقیم
- خدمات و فعالیت های نمایندگی های فرهنگی ایران در زمینه ادبیات فارسی
- خدمات و فعالیت های نمایندگی های فرهنگی ایران در زمینه ایران شناسی
- خدمات و فعالیت نمایندگی های ایران برای ایرانی تباران در سایر کشورها