فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اردن
اولين کتابخانه اي که درمدارس اردن تاسيس شد درشرق اردن در دبيرستان شهر السلط در سال 1926 بود. در خلال دهه هاي سي و چهل 13کتابخانه ي ديگر نيز تاسيس شد ولي تمامي آنها فقط مجموعه هاي کوچکي بودند که کتابها را در مکانهاي بسته اي در مدارس نگهداري مي کردند و اتاق خاصي به آنها اختصاص داده نشده بود.
اين وضعيت تا دهه پنجاه که اردن به عضویت سازمان یونسکو درآمد و از تجربیات یونسکو در زمینه کتابخانه استفاده کرد، ادامه داشت. در سال 1955 کارشناسی در امور کتابخانه ها از سوی یونسکو به اردن وارد شد. و از دستاوردهاي وجود وي اين بود که اردن در سال 1956 اولين فرد را از طرف وزارت (60) مهم ترين اتفاق در پيشرفت و توسعه کتابخانه هاي مدرسه، ايجاد بخشي مخصوص کتابخانه در وزارت آموزش و پرورش در سال 1958 بود.(61) در دهه پنجاه، 25 کتابخانه در مدارس اردن و 5 کتابخانه نيز در تربيت معلم ها تاسيس شد. (62) هم چنین کتابخانه هاي تخصصي تاسیس شد که تعداد آنها تا پايان دهه پنجاه به 7 کتابخانه رسيد. اولين کتابخانه تخصصي مربوط به اداره باستانشناسي بود که در سال 1950 تاسيس شد.
در دهه شصت سه اتفاق مهم در زمينه کتابخانه ها افتاد؛ تاسيس کتابخانه عمومي عمان در سال 1960، تاسيس دانشگاه اردن و کتابخانه آن در سال 1962و تاسيس انجمن کتابخانه هاي اردن در سال 1963؛ اين موسسات نقش مهمي در پيشرفت کتابخانه هاي اردن ايفا کردند. (63)
به این ترتیب دهه شصت، مهم ترين دهه در تاريخ کتابخانه هاي اردن به شمار مي آيد، در پايان اين دهه، تعداد کتابخانه هاي مدارس به 55 کتابخانه رسيد. وزارت آموزش و پرورش نيز خدمات خود را در زمينه کتابخانه ها افزايش داد. (64) در اين دهه، تعداد کتابخانه هاي عمومي بخش شرقي اردن به 8 کتابخانه رسيد که در شهرهاي کرک، معان، زرقا، سلط، عقبه، وادي السير و عمان و اربد قرار داشتند.
هم چنين کتابخانه هاي تخصصي و بزرگي در وزارت خانه ها و ادارات دولتي تاسيس شد که مهم ترين آنها تاسیس کتابخانه بانک مرکزي در سال 1964 و تاسیس کتابخانه منابع طبيعي در سال 1965 بود.
در دهه هفتاد تعداد کتابخانه هاي دانشگاه ها و مراکز تربيت معلم افزايش يافت و کتابخانه هاي تخصصي بسياري نيز تاسيس شد که تعداد آنها بالغ بر 33 کتابخانه تخصصي شد. (65)
در دهه هشتاد کتابخانه هاي مدارس توسعه يافت؛ تعداد کتابخانه هاي مدارس (دبيرستان ها) در پايان سال درسي 1972 بالغ بر 117 کتابخانه بود که در پايان سال درسي 1987-1988 به عدد 498 کتابخانه رسيد. اين آمار و ارقام مخصوص مدارس وزارت آموزش و پرورش است.
هم چنين کتابخانه هاي مدارس تابع نيروهاي مسلح تا پايان سال 1988 به 12کتابخانه در مراحل مختلف درسي رسيد.
تعداد کتابخانه هاي موسسات و دانشکده ها در سال هاي اخير افزايش قابل توجهي يافته است به طوري که تا پايان سال 1988 به 79 کتابخانه بالغ مي شود؛ از اين تعداد ، 37 کتابخانه در دانشکده ها و بقيه در موسسات گشايش يافته است.
کتابخانه هاي تخصصي نيز در اين دهه افزايش يافت به طوري که تا پايان سال 1988 بر اساس آمار انجمن کتابخانههاي اردن، تعداد آنها به 104 کتابخانه بالغ گرديد. (66)
نیز نگاه کنید به
فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در آرژانتین؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در تایلند؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اوکراین؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اسپانیا؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اتیوپی؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در سیرالئون؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در چین؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در لبنان؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در سریلانکا؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در قزاقستان؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در بنگلادش؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در تاجیکستان