انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۲۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
ردپای دین زرتشتی در چین

پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفته­ ی امپراتوری ایران از اعراب، از چین درخواست کمک کرد، ولی امپراتور چین به دلیل بعد مسافت و این که به تازگی از جنگ داخلی و حملات ترکان خلاصی یافته بود، به این درخواست پاسخ مثبت نداد، ولی ایرانیان پناهنده را مورد پذیرایی قرار داده و به پیروز ساسانی مقام ژنرالی ارتش امپراتوری اعطا کرد.

انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین هم­چنین به پناهندگان ایرانی اجازه داده شد در شهر چانگ­ان (Chang An) پایتخت امپراتوری آتشکده بسازند و به اجرای مراسم دینی زرتشتی به پردازند که این رسم سال ها در این سرزمین برقرار بود و پیروانی نیز از میان چینی­ ها پیدا کرد[۱].پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، تعدادی از ایرانیانی هم که حاضر به تغییر مذهب خود نبودند، ایران را ترک گفته و با فرزند یزدگرد به نام فیروز که نام چینی او پیلوسه است، به تخارستان که چینیان توهو-لو می­ گفتند و آن وقت متعلق به چین بود پناه بردند[۲] .

 این پناهندگان ساسانی، به مدت200 سال در چین با صلح و آرامش زندگی کردند تا زمان آزار و اذیت بزرگ پیروان ادیان خارجی در سال 845 فرا رسید و این آلام و مصایب شامل زرتشتی­ ها نیز شد[۳]. البته باید اشاره کرد که آیین و اعتقادات و آداب رسوم زرتشتی با آیین ­های سنتی چین به ویژه در زمینه ­ی آداب و رسوم دفن مردگان تفاوت­ هایی داشت که برای چینی ­ها پذیرش آن آسان نبود[۳]

هنوز هم در بسیاری از مناطق و شهرهای قدیمی هم­چون چانگ­اَن، لویانگ (Loyang) و کایفنگ (Kaifeng)، آثاری از آتشکده ­های پارسیان دیده می ­شود.[۴] شرح گسترش آیین زرتشتی در چین را آقای پانچیا­لین (Pan Qialin) در کتابی به نام آیین آتش پرستی در چین مفصلا توضیح داده است.

طی سال­ های اخیر، تحقیقات گسترده ­ای در خصوص آیین زرتشت، نحوه­ ی ورود آن به چین، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از تورفان در سین کیانگ، توسعه ­ی آیین زرتشت در شمال غرب چین و تأثیر آن در جامعه ­ی چین در دوران سلسله­ ی تانگ، بررسی نقاشی­ ها و آثار باقی مانده از این دین بر روی لوح ­های سنگی، از جمله نقاشی و حکاکی­ های روی سنگ در غار دون هوانگ، آداب و رسوم و نحوه­ ی تدفین جنازه­ ی مردگان، سکه ­های مربوط به دوران ورود دین زرتشت به چین و... صورت گرفته و منتشر شده است.[۵][۶]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. مراد زاده، رضا (1382). چگونگی نفوذ اسلام در چین، بنیاد پژوهش ­های اسلامی استان قدس رضوی.
  2. پور داوود، ایرانشاه (1295). تاریخچه­‌ی مهاجرت زرتشتیان به هندوستان، بی جا.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ -Zhang، Yiping,(2005). Story of the Silk Road,China intercontinental Press.
  4. چینگ، جولیا (1383). ادیان چین، مترجم حمیدرضا ارشدی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
  5. فنگ، وانگ (12 شهریور 1390). بررسی اجمالی پیرامون روابط فرهنگی چین و ایران، ارایه شده در سمینار «مبادلات فرهنگی و همکاری­‌های استراتژیک میان چین و ایران» فرهنگستان علوم اجتماعی چین.
  6. سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین.تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 1391.