تاثيرپذیری تایلند از فرهنگ خارجی
با تبدیلشدن تایلند به یکی از قطبهای مهم جذب جهانگرد در جهان، خواهناخواه وجوهی از فرهنگ غربی وارد جامعهٔ تایلند شد و آثار بسیاری بر جوامع شهرنشین این کشور باقی گذاشت؛ از جمله آنها ترویج زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاهها و در سطح جامعه بود.
به زبان انگلیسی از دوران پادشاه رامای چهارم (۱۸۵۱م تا ۱۸۶۸ م) توجه شد؛ او از آموزگاران انگلیسی دعوت کرد که تربیت فرزندان او را برعهده گیرند که یکی از آنها بیوهای انگلیسی بهنام «آنا لئون اوونز» بود. او برای مدتی در دربار سیام مقیم شد. امروزه شبکهٔ گستردهای از مؤسسات و مراکز آموزش زبان در تایلند مشغول فعالیت هستند. در سال ۲۰۰۷م، وزارت آموزش تایلند، مرکز توسعهٔ زبان انگلیسی را بهمنظور رواج و کاربرد هرچه بیشتر این زبان در کارهای دانشگاهی، علمی، پژوهشی، بازرگانی، سیاسی، دیپلماسی و ... تأسیس کرد.
محور اصلی برنامههای دولت برای ترویج زبان انگلیسی، نزدیکشدن به معیارهای آموزش جهانی و افزایش تواناییهای دانشجویان است. افزون بر آن دارای هدفهای اقتصادی، از جمله پذیرش دانشجویان خارجی، پرورش نیروی انسانی کارآمد برای جلب سرمایههای خارجی، گسترش بازارهای صادراتی، جایگزینی نیروهای کار مهاجر از کشورهای دیگر، کاربرد اینترنت در سطوح دانشگاهی و مدارس و امکان افزایش اعزام دانشجویان تایلندی برای تحصیل به خارج از کشور است.
در سال ۲۰۰۷م، ۱۳۳ مدرسه، برخی از مواد درسی خود مانند زبان، علوم و ریاضی را به انگلیسی درس میدادند و دارای ۱۲۹۷ معلم خارجی، ۲۴۸۸ معلم تایلندی و ۳۵۸۱۱ دانشآموز بودند[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
تاثيرپذیری ساحل عاج از فرهنگ خارجی؛ تاثيرپذیری کشور مالی از فرهنگ خارجی؛ تاثير فرهنگ خارجی در سودان؛ تاثيرپذیری کشور زیمبابوه از فرهنگ خارجی؛ عناصر تاثیرگذار خارجی در فرهنگ جامعه اوکراین؛ تاثيرپذیری کشور اسپانیا از فرهنگ خارجی؛ تاثيرپذیری اردن از فرهنگ خارجی؛ تاثيرپذیری اتیوپی از فرهنگ خارجی؛ تاثیرپذیری کشور قطر از فرهنگ خارجی.
کتابشناسی
- ↑ Office of the Education Council(2008).Education in Thailand .Bangkok, Amarin Printing and Publishing
- ↑ الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی،ص.