نقش مساجد در حفظ هویت دینی مسلمانان در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۲ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۲۴ توسط Momeni (بحث | مشارکت‌ها)

طبق اسناد و مدارک تاریخی، اسلام درچین عمدتا به وسیله­ی تجار و بازرگانان مسلمان ایرانی و عرب در سراسر این کشور گسترش یافته است. این بازرگانان که برای انجام معاملات و داد و ستد کالا به اقصی نقاط چین رفت و آمد می­کردند، برای رفع نیاز ابتدایی خود به مسکن و غذای پاک و حلال( ذبح اسلامی) در مسیر کاروان های تجاری،  اقدام به تشکیل هسته­های کوچکی از محله ­های مسلمان نشین می­کردند تا ضمن تأمین نیاز­های اقامتی و پذیرایی از تازه واردین، به عنوان افراد مورد اعتماد و بنکدار آشنا به بازار و کالاهای تجاری مورد نیاز مردم و کالاهای مرغوب صادراتی چین، به بازار­یابی برای آنان می­پرداختند[۱].

از نوشته­ های آقای بَی­شويی یکی ازمورخان برجسته و مشهور مسلمان چین( 1983) و یانگ خوای جونگ( 1991) و علي يوجن­گويی(1995) و دیگران چنین فهمیده می­شود که نمایندگان و تجار مسلمانی که وارد چین می­شدند، بدون استثناء مرد بودند. آنان در چین به عنوان میهمانان عزیز قلمداد شده و دولت با آنان برخورد احترام آمیزی داشت. تجار مسلمانی که اقامت در چین را انتخاب می­کردند، اغلب با مقامات محلی مراودات دوستانه برقرار و با آنان رابطه­ی فامیلی از طریق ازدواج پیدا کرده[۲] و از این طریق در ردیف نخبگان سیاسی و اقتصادی جامعه جای می­گرفتند. فرزندان دو رگه­ ی آنان( خارجیان متولد شده در محل)(Tusheng Fan Ke) خوانده شده و در امتحانات دستیابی به پست­ های بالای مملکتی شرکت جسته و جزو مقامات عالیرتبه می­شدند.

نیز نگاه کنید به کاربری های مهم مساجد در چین؛ مساجد در چین

کتابشناسی

  1. Jean A. Berlie(2004). Islam in China, Hui and Uyghurs Between Modernization and Sinicization. White Lotus, Bangkok-  Thailand,
  2. مراد زاده، رضا(1382)، چگونگی نفوذ و گسترش اسلام در چین، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی