مراکز علمی مسیحیان چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۲:۰۷ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «بندانگشتی|مسیحیت در چینجیانگ ­زِمین، رییس‌جمهور پیشین چین، در نوامبر 1993 در کنفرانسی در خصوص سیاست­‌های دولت در قبال مذهب گفت:<blockquote>«ما باید مذهب را به سمتی هدایت کنیم که پیروان خود را با جامعه‌­ی سوسیالیستی منطبق کند....» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
مسیحیت در چین

جیانگ ­زِمین، رییس‌جمهور پیشین چین، در نوامبر 1993 در کنفرانسی در خصوص سیاست­‌های دولت در قبال مذهب گفت:

«ما باید مذهب را به سمتی هدایت کنیم که پیروان خود را با جامعه‌­ی سوسیالیستی منطبق کند. تا چندی که مذهب امری شخصی است، قابل تحمل است[۱]

به طور کلی، از نگاه مقامات چینی، مذهب باید دارای این ویژگی­‌ها باشد:

1- به پیروان آموزش دهد که نسبت به دولت وفادار باشند.

2- برای حاکمیت مشکلی ایجاد نکند.

3- در امور سیاسی مملکت دخالت نکند.

4- با خارج از کشور ارتباطی نداشته باشد[۲].

در سال 2010، از سوی آکادمی علوم اجتماعی چین گزارشی تحلیلی در خصوص رشد سریع مسیحیت در چین و پیامدهای آن منتشر شده که دقیقا بیانگر حساسیت دولتمردان این کشور نسبت به پدیده­‌ی مسیحیت نوین در این کشور است. در آن گزارش آمده است:«قدرت­‌های غربی به دنبال تحمیل سیستم سیاسی خود به سایر کشورها و به دست آوردن سلطه­‌ی مطلقه برجهان هستند. در این روند، آن­ها از ابزارهای مختلفی از جمله تبلیغ مسحیت استفاده می­‌کنند.

آن­ها در دنیای معاصر از دو عامل مهم برای گسترش مسیحیت در چین استفاده کرده‌اند.

1- قدرت نظامی.

2- قدرت اقتصادی.

پیش از سال 1949(تأسیس جمهوری خلق چین)، تبلیغ مسیحیت در سایه­‌ی قدرت کشتی‌­های توپدار غربی انجام می‌­شد و پس از آغاز اصلاحات اقتصادی و درهای باز سیاسی(سال 1978)، بیشتر روی قدرت اقتصادی و سازمان­‌های خیریه تکیه شده است. نقطه‌­ی کلیدی این است­ که آمریکا فعالانه در فعالیت‌های مسیونرهای انجیلی، تحت عنوان سازمان­‌های امداد رسانی و خیریه­‌ی غیر انتفاعی مشارکت دارد. دلیل این مشارکت تأسیس و راه اندازی کلیساهای پرهزینه در مناطق محروم روستایی است که ساخت آن­ها بدون کمک مالی خارجی، از توان روستاییان فقیر خارج است.

رشد انفجاری مسیحیت در چین غیر طبیعی است و تعادل مذهبی در این کشور را برهم زده و جامعه را به سمت تلاتم و ناآرامی اجتماعی می­‌کشاند و فضای آرام کنونی دینی را خطرناک می‌­کند. این مسیحیت است که تعادل موجود را با خطر مواجه ساخته است. رشد سریع مسیحیت به واسطه­‌ی فروکش کردن آیین­‌های بودیسم و تائوئیسم به دست نیامده، بلکه تهاجم و سلطه­‌ی مسیحیت است که آن­ها را وادار به عقب‌نشینی کرده است. دلیل این رشد سریع، از کنترل دولت خارج بودن فعالیت کلیساهای خانگی است، نه کاهش کنترل دولت به­‌منظور برهم خوردن تعادل مذهبی. فعالیت‌­های غیرقانونی مسیحیان انجیلی، سیاست مذهبی دولت را به چالش کشیده و معادله‌­ی مذهبی را برهم زده است. این رشد غیر طبیعی نه تنها تعادل دینی را برهم می­‌زند، بلکه امنیت ملی را تحت تأثیر قرار می‌­دهد. مسیونرهای مسیحی به هر نوع فعالیت غیر قانونی دست می‌­زنند و هدف اصلی آن­ها استفاده از مسیحیت برای تغییر ماهیت رژیم حاکم بر چین و ساقط کردن آن است. آنان ادعا می­‌کنند این صحنه‌­ی نبردی برای تسخیر روح چین است. مسابقه‌­ای بین سوسیالیسم بی­‌خدایی و مسیحیت الهی است، رقابتی بین عملگرایی سنتی کنفوسیوس و روح پادشاهی آسمانی مسیحیت، و مقابله­‌ی بودیسم و مسیحیت برای ابقا و یا محو بت‌پرستی است، درگیری میان سیستم بین‌المللی ارزش‌­های مسیحی و ارزش­‌های ملی گرایانه‌­ی سنتی مارکسیسم. مسابقه‌ای میان مسیحیت پروتستان آمریکایی و کمونیست چینی و قدرت مسیحیت آمریکایی و سنتی چینی است[۳].

این برهم خوردن تعادل موجب خواهد شد که دولت چین دیگر نتواند مذهبی با 200 تا 300 میلیون پیرو را کنترل کند. البته، شرایط آماده‌­ی فعلی زمینه‌­ی پذیرش و رشد بی رویه­‌ی معنویت مسیحی را فراهم ساخته است[۴] [۵].

نیز نگاه کنید به

مسیحیت در چین؛ مسيحيت در دوران جمهوری چين؛ مسیحیت پس از استقرار حزب کمونیست در چین؛ وضعیت کنونی مسیحیت در چین

کتابشناسی

  1. Culture.  Encyclopedia of Contemporary Chinese
  2. Ruokanen, Miikka (2010). Christianity and Chinese Culture.Grand rapids: Eerdmns
  3. An Analysis of the reasons for the rapid growth of Christianity in today’s China( 2010). China Social Sciences press
  4. Ge,Yu (2011). American’s essence. Modern China Publishers
  5. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.