آموزش دوره دوم متوسطه سیرالئون
بر اساس نظام آموزشی قدیم کشور سیرالئون، دانشآموزان سیرالئونی از دوره استعمار تا زمان تغییر نظام آموزشی مزبور به شرح ذیل بود:
اخذ مدرک دوره تکمیلی دبیرستان
- 18 سالگی ششم مقدماتی(lower6)؛
- 19 سالگی کلاس ششم عالی(upper6).
دانشآموزان پس از اخذ مدارک فوق برای ورود به دانشگاه نیازی به شرکت در کلاسهای دوره مقدماتی نداشتند و بعد از سه سال میتوانستند مدرک کارشناسی خود را اخذ نمایند.
دانشجویانی که با مدرک دوره تکمیلی دبیرستان وارد دانشگاه میشدند میتوانستند در کلاسهای ممتاز شرکت کرده و مدرک کارشناسی خود را با امتیاز ویژه اخذ کنند. علاوه بر آن آنها برای دوره کارشناسی ارشد نیز به راحتی پذیرفته میشدند و از نظر استخدام نیز ارجحیت داشتند. علاوه بر آن این دانشآموختگان معمولاً در صورت تقاضا برای ادامه تحصیل در دانشگاههای انگلستان به سهولت پذیرفته میشدند.
اغلب رشتههای تحصیلی نظام آموزشی قدیم سیرالئون محدود به حوزههای علوم انسانی و تا حدودی علوم تجربی بود و رشتههای فنی و حرفهای کمتری در آن وجود داشت[۱].
ساختار نظام آموزشی جدید سیرالئون در مرحله دبیرستان عالی (متوسطه)عبارت است از:
- کلاس اول دبیرستان یا هنرستان؛
- کلاس دوم دبیرستان یا هنرستان؛
- کلاس سوم دبیرستان یا هنرستان.
در این دوره دانشآموزان بیشتر وقت خود را صرف حضور در کارگاههای فنی و حرفهای نموده و در پایان دوره بهعنوان تکنیسین رشتههای کشاورزی، فنی و حرفهای، تأسیسات و برق و... دانشآموخته میگردند[۲].
نیز نگاه کنید به
آموزش متوسطه کانادا؛ آموزش متوسطه روسیه؛ مدارس افغانستان؛ آموزش متوسطه تونس؛ آموزش متوسطه ژاپن؛ آموزش متوسطه کوبا؛ آموزش متوسطه لبنان؛ آموزش های مقطع متوسطه مصر؛ آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین؛ آموزش متوسطه سنگال؛ آموزش متوسطه فرانسه؛ آموزش متوسطه زیمبابوه؛ آموزش متوسطه تایلند؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اسپانیا؛ آموزش متوسطه در اردن؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی؛آموزش متوسطه در مالی
کتابشناسی
- ↑ قزل سفلی، محمدرضا(1385). اسامی کتابفروشیها و کتابخانههای سیرالئون، گزارش ارسالی از ج.ا.ایران در فریتاون،ص.23.
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)