وضعیت اقتصادی و معیشتی در فرانسه

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۴۷ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

فرانسه مرحله گذار از یک اقتصاد مدرن و مرفه همراه با مالکیت و مداخله عمیق دولت به یک اقتصاد مبتنی بر مکانیزم بازار را سپری می‌کند. دولت سوسیالیست میتران بسیاری از شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌ها را خصوصی اعلام نمود. اما چندین شرکت عمده از جمله ایرفرانس، فرانس تله‌کوم، رنو و تالس در اختیار دولت است و دولت در برخی از امور به‌ویژه انرژی، حمل و نقل عمومی و صنایع دفاعی دولت حاکمیت دارد. بخش ارتباطات راه دور برای بخش خصوصی بتدریج آزاد شده‌است. رهبران فرانسوی نظام سرمایه‌داری را می‌پذیرند که در آن عدالت اجتماعی از طریق قوانین، سیاست‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی اعمال می‌شود و اختلاف درآمد و تأثیر بازار آزاد بر بهداشت و رفاه عمومی را کاهش می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد خوراکی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و نظامی اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند

نظام اقتصادی فرانسه

سازمان آمار ملی فرانسه رشد اقتصادی این کشور را برای کل سال 2011 میلادی‌ 1.7 درصد‌ اعلام کرد.[۱] دولت فرانسه پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی برای سال جاری کاهش داد و کاهش بودجه جدیدی را اعمال کرد تا بودجه خود را تا سال 2016 متوازن نگه دارد. بنابراین در حال حاضر رشد نیم درصدی اقتصاد را برای سال 2012 پیش بینی کرده‌است. تدابیر اتخاذ شده به منظور کاهش کسری بودجه برای کسب اطمینان سرمایه‌گذاران که در بحبوحه بحران بدهی اروپا بدبین شده‌اند، مهم است. دو اولویت مهم در اقتصاد فرانسه، اشتغال و افزایش قدرت خرید مردم است. بیکاری امروزه یکی از مشکلات دولت‌ است. در فرانسه از هر ‪۱۰ نفر حقوق‌بگیر یکی به دنبال کار است، بیکاری تاکنون مدام افزایش داشته و به عددی دو رقمی تبدیل شده‌است. بنا به پیش بینی کارشناسان اداره کاریابی، متوسط زمان انتظار برای یافتن یک شغل مناسب در فرانسه ۲۲۲روز یا معادل هشت ماه برآورد می‌شود.‌ جوانان جویای کار پایین‌تر از۲۵سال (غیر دانشجو) در فرانسه خود یک رقم نگران‌کننده ‪ ۲۱درصدی را برای دولت رقم می‌زنند، این رقم در اروپا یک رکورد به حساب می‌آید. اگر این رقم را به تعداد جوانانی که هر ساله مدرسه را به قصد کاریابی ترک می‌کنند اضافه کنیم، آمار نگران‌کننده تری بدست می‌آید.هر ساله در فرانسه ۱۵۰هزار نفر بدون دستیابی به دیپلم و یا مدرکی ترک تحصیل می‌کنند.

فرانک فرانسه. برگرفته از سایت ویکی پدیا، قابل بازیابی ازhttps://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%A9_%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87

واحد پول فرانسه: در گذشته فرانک بود که مانند اغلب کشورهای اتحادیه اروپا از سال 2002، واحد پول فرانسه به یورو تبدیل شد. در فرانسه 10٪ افراد حدود 46٪ دارایی کشور را در دست دارند.

درآمد سرانه: متوسط درآمد سرانه هر فرانسوی در سال 2011، حدود 000/35 دلار برآورد شده‌است. سهم بخش های مختلف در اقتصاد فرانسه به ترتیب زیر است: خدمات 4/79٪ صنعت 8/18٪ و کشاورزی 8/1٪[۱].

مهمترین صادرات: ماشین آلات، وسایل حمل و نقل، هواپیما، مواد پلاستیکی و شیمیایی، دارو، آهن، فولاد و مواد غذایی.

مهمترین واردات: ماشین آلات و لوازم صنعتی، وسایل حمل و نقل، نفت خام، هواپیما، مواد پلاستیکی، شیمیایی و مواد معدنی.

صنایع در فرانسه

فرانسه عضو کشورهای پیشرو صنعتی جهان است. کمپانی‌ها و شرکت‌های مختلف‌ در این کشور با خدمات، فعالیت‌ها و تولیدات متنوع در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. برخی از محصولات فرانسه مانند لوازم بهداشتی و آرایشی، منسوجات، لوازم خانگی، خودرو، ماشین آلات و صنایع هوایی، شهرتی خاص در جهان دارند. ساخت انواع ماشین آلات، صنایع شیمیایی، کشتی سازی، صنایع فلزی، هواپیما سازی، صنایع برق، توریسمع تولید وسایل نقلیه، تولید جنگ افزار،صنایع اتمی و هسته ای از صنایع مهم فرانسه‌اند.33 شرکت فرانسوی در بین 500 شرکت بزرگ جهان قرار دارند.

حمل و نقل در فرانسه

فرودگاه شارل دوگل. برگرفته از سایت alibaba، قابل بازیابی از https://www.alibaba.ir/mag/travel-facts/transportation/about-paris-airports/

در فرانسه حدود 480 فرودگاه وجود دارد که مهمترین آنها فرودگاه شارل دوگل پاریس است. این فرودگاه با 60 میلیون مسافر در سال 2011 دومین فرودگاه پرتردد اروپا بعد از فرودگاه لندن است. از سال 2004 شرکت هواپیمایی ایر فرانس با شرکت ک. ال. ام هلند ادغام شد با پرواز به 185 مقصد در 83 کشور جهان و در اختیار داشتن بیش از 550 هواپیمای مسافری و باری، بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپا است[۲].

شبکه راه آهن فرانسه با توسعه مناسب از بهترین و گسترده‌ترین را آهن‌ها در اروپا و جهان است. فرانسه 31،840 کیلومتر راه آهن دارد. قطارهای پر سرعت می‌توانند با سرعت بیش از 300 کیلومتر در ساعت مسافران را جابجا کنند. قطار یورو استار از تونل مانش به طول 50 کیلومتر گذشته و دو کشور فرانسه و انگلستان را از زیر دریا به هم متصل می‌کند.

در فرانسه بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌های متعدد و مختلفی وجود دارد که اقصی نقاط کشور را به هم متصل می‌کند. حدود 893 هزار کیلومتر انواع جاده در فرانسه وجود دارد که 10490 کیلومتر آن بزرگراه است. با توجه به وسعت محدود فرانسه این میزان بزرگراه، بیشترین طول بزرگراه در بین کشورهای اتحادیه اروپا است[۳].

پل میلو ویادوک. برگرفته از سایت bluerose، قابل بازیابی ازhttps://www.bluerose.ir/blog/2022/8/2/21165/millau-bridge/

بلندترین پل جهان میلو ویادوک در جنوب فرانسه و در نزدیکی شهر میلو ساخته شده‌است. ارتفاع این پل 343 متر است و برخی از ستون‌های آن ازبرج ایفل بلندترند. این پل کابلی در سال 2006 به بهره برداری رسید[۴]. با توجه به وجود کوه های آلپ و رودخانه‌های متعد و پستی و بلندی‌های مختلف در این کشور برای تسهیل در حمل و نقل، تونل‌ها و پل‌های متعددی‌ احداث شده‌است که برخی از آنها مانند پل نرماندی از شاهکارهای معماری و مهندسی نیز به شمار می‌آیند. پل نرماندی در شمال فرانسه به طول 2143 متر ساخته شده که 856 متر آن بین دو پایه آن قرار دارد. فرانسه با 4،668 کیلومتر ساحل و 14932 کیلومتر راه آبی و داشتن جایگاه ویژه اقتصادی و توریستی در جهان، بنادر فعال متعددی دارد. مارسی در جنوب، فعال‌ترین بندر فرانسه و چهارمین بندر فعال اروپا است. از بنادر مهم دیگر فرانسه می‌توان به نیس، تولوز، مونپلیه، در ساحل مدیترانه، بوردو، نانت و برست در ساحل اقیانوس اطلس اشاره کرد.

خودروسازی در فرانسه

از صنایع مهم فرانسه صنعت خودروسازی است. بیشترین سهم بازار خودرو در فرانسه در اختیار شرکت‌های فرانسوی رنو (27٪) پژو (1/20٪) و سیتروئن(5/13٪) است.در کشور فرانسه طی سال 2010حدود 2 میلیون انواع خودرو تولید شده‌است.

صنایع هوا و فضا در فرانسه

هواپیمای آ380. برگرفته از سایت zoomit، قابل بازیابی ازhttps://www.zoomit.ir/fundamental-science/337538-facts-about-the-airbus-a380/

یکی از صنایع معروف و مهم فرانسه صنایع هوایی است. شرکت چند ملیتی ایرباس که کارخانه اصلی آن در شهر تولوز است به همراه شرکت آمریکایی بوئینگ دو شرکت اصلی سازنده هواپیماهای بزرگ مسافربری در جهان هستند. شرکت ایباس حدود 57 هزار کارمند در 16 شعبه خود در 4 کشور فرانسه، آلمان، انگلستان و ایتالیا دارد. قطعات در دو شهر تولوز و هامبورگ آلمان مونتاژ می‌شوند. اولین محصول این شرکت هواپمای مدل آ300 بود که در سال 1974 عرضه شد. از آخرین محصولات آن می توان به مدل آ380 اشاره کرد که بین 853-555 مسافر را در دو طبقه جابه جا می‌کند.

فرانسه از معدود کشورهایی است که در زمینه فضایی فعال است. موشک‌های آریان از پایگاه فضایی گویان فرانسه واقع در آمریکای جنوبی، ماهواره های مختلفی را به فضا پرتاب می‌کند. این موشک‌ها در سازمان فضایی اروپا با محوریت فرانسه تولید می‌شوند.

صنایع انرژی در فرانسه

شرکت توتال فرانسه یکی از شرکت های بزرگ جهان در حوزه نفت و گاز است. انرژی هسته‌ای در فرانسه اهمیت زیادی دارد به طوری که 75٪ برق این کشور از 59 راکتور نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌شود و نخستین راکتور جوش هسته‌ای جهان با مشارکت کشورهای بزرگ صنعتی در فرانسه در حال احداث است. از نظر تولید برق فرانسه در رتبه هشتم جهان است[۵].

صنعت گرشگری فرانسه

برج ایفل. برگرفته از سایت alibaba، قابل بازیابی ازhttps://www.alibaba.ir/mag/france/paris/eiffel-tower/

صنعت توریسم در فرانسه جایگاه ویژه ای دارد. جاذبه های مختلف فرهنگی، هنری، تاریخی، طبیعی، علمی و صنعتی فرانسه باعث شده سالانه میلیون‌ها نفر از اقصی نقاط جهان به این کشور سفر کنند. طی سال‌های متمادی فرانسه رتبه اول در جذب گردشگر جهان را به خود اختصاص داده‌است. تنها در سال 2010 حدود 1/77 میلیون نفر توریست خارجی از فرانسه بازدید کرده‌اند. در فرانسه امکانات و تدارکات مختلفی برای جذب گردشگر مهیا شده‌است. درآمد فرانسه از جهانگردان در سال 2010، حدود 46 میلیارد دلار برآورد شده‌است. مکان‌هایی که بیشترین توریست را به خود جلب می‌کنند به ترتیب عبارتند از: برج ایفل، موزه لوور، قصر ورسای، میدان طاق نصرتع مرکز ژرژ پمپیدو و موزه اورسی. در فرانسه قصرها، کلیساها، موزه ها و بناهای قدیمی و جالب توجه بسیاری برای توریست ها وجود دارد. در کنار آنها نیز مراکز تفریحی مانند شهر بازی پاریس، سواحل زیبای نیس‌ و کوه های آلپ برای گروه های مختلف قابل توجه است. برنامه های فرهنگی، هنری و جشنواره‌های بسیاری در فرانسه برپا می‌شود که علاقمندان زیادی را به خود جلب می‌کند.

کشاورزی در فرانسه

نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی. برگرفته از سایت neventum، قابل بازیابی ازhttps://www.neventum.com/tradeshows/sima

کشاورزی و منابع طبیعی در فرانسه اهمیت زیادی دارد و دولت از آن حمایت می‌کند. فرانسه ششمین تولید کننده‌ و دومین صادرکننده مواد غذایی بعد از آمریکا است. بر اساس گزارش فائو کشور فرانسه 18 میلیون و 440 هزار هکتار زمین زراعی، یک میلیون و 142 هزار هکتار گیاهان دائمی و ده میلیون 124 هزار هکتار مرتع دارد. به عبارتی 36٪ زمین‌های فرانسه مزروعی و 18٪ مرتع‌اند. 10٪ آب این کشور در کشاورزی، 74٪ صنعت و 16٪ در مصارف شهری استفاده می‌شود. تنها 13٪ از زمین های کشاورزی آبیاری و 87٪ بقیه از آب باران سیراب می‌شوند. دامداران این کشور بیش از 19 میلیون راس گاو و 10 میلیون راس گوسفند و بز را پرورش می‌دهند.

فرانسه در تولید برخی محصولات رتبه‌های بالایی در جهان دارد. به طور مثال بیشترین تولید چغندر قند در جهان به میزان 30 میلیون تن، رتبه دوم تولید انگور، رتبه چهارم تولید جو، کیوی و نخود فرنگی، رتبه پنجم تولید زرد آلو، شیر،قارچ خوراکی و گندم با 37 میلیون تن، از آن جمله است.

نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی (sima) از مهمترین و معروفترین نمایشگاه‌های صنعت کشاورزی می‌باشد که به صورت دوسالانه در شهر پاریس پایتخت جهانی کشاورزی و اولین بازار اروپایی این صنعت برگزار می‌گردد. این نمایشگاه تنها نمایشگاه تخصصی کشاورزی است که تمامی نیازهای فعالان این صنعت را در بر می‌گیرد و محلی برای ملاقاتهای جهانی با تامین کنندگان نیازهای دنیای کشاورزی و پرورش دام است[۶][۷].

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

وضعیت اقتصادی و معیشتی در افغانستان؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در ژاپن؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در روسیه؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در تونس؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در لبنان؛ وضعیت اقتصادی و معیشت مردم چین؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در سنگال؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در آرژانتین؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در مالی؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در سودان؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در ساحل عاج؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در زیمبابوه؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در اوکراین؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در اسپانیا؛ وضعيت اقتصادی و معيشتی در اردن؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در اتیوپی؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در سیرالئون؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در قطر؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در تایلند؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در گرجستان؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در قزاقستان؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در سریلانکا؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در تاجیکستان؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در بنگلادش

کتابشناسی