دسته بندی مطبوعات در چین

امروزه، با توجه به آغاز پنجمین مرحله از روند مطبوعات در چین، میتوان رسانههای مکتوب(روزنامه) این کشور را که تعداد عناوین آنها بالغ بر2200 عنوان با تیراژ کلی بیش از6/96 میلیون نسخه[i] در روز است را در گروههای زیر دسته بندی کرد:
- مطبوعات ارگان حزب کمونیست: مانند روزنامه پرتیراژ خلق(Peoples Daily)(به زبانهای، چینی، انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسوی بهصورت آنلاین) و سایر مطبوعات و روزنامههای وابسته و مطبوعات استانی این مؤسسه؛
- مطبوعات تجاری و روزنامههای تخصصی: مانند روزنامه وِن خویی(Wenhui Ribao)، روزنامه خلق راه آهن(Renmin Tiedabao)، و روزنامه تجارت چین(Zhogguo Shengbao)؛
- روزنامههای ارگان شهرها: مانند روزنامه جوانان پکن(Beijing Youth Daily)، روزنامه شهری غرب چین(Huanxi Dushibao)، و سایر روزنامههای عصری که در شهرهای بزرگ منتشر میشوند؛
- نشریات مربوط به تجارت و بازرگانی: مانند روزنامهتجاری چِنگ دو(Chengdu Business Daily)، و اقتصاد روز(Economic Daily)؛
- روزنامههای ارایه کننده اطلاعات خدماتی: مانند روزنامههای«راهنمای خرید» و «راهنمای خرید کالای بهتر»؛
- نشریات گزیده اخبار و مقالات: مانند روزنامه گزیده اخبار؛
- روزنامهها و نشریات متعلق به ارتش: مانند روزنامه ارتش آزادیبخش خلق.
البته در کنار این روزنامهها، طیف وسیعی از هفته نامهها و مجلات هفتگی و یا شماره آخر هفته روزنامههای یومیه منتشر میشود که به خاطر گزارشهای مفصل و تحلیلی از مسایل سیاسی و اجتماعی روز از داخل و خارج کشور آنها، با استقبال فراوان خوانندگان قرار میگیرند. اکثر قریب به اتفاق روزنامهها در این کشور به زبان چینی رسمی ماندارین منتشر میشوند، ولی برخی از روزنامههای دولتی در مناطق اقلیت نشین این کشور مانند مغولستان داخلی، سین کیانگ و تبت، به زبان محلی چاپ میگردند. در چین حدود 20روزنامه نیز به زبان انگلیسی چاپ و منتشر میشود که روزنامههای چاینا دیلی، گلوال تایمز، روزنامه آنلاین خلق، از جمله آنها هستند.
لازم به ذکر است که، همانگونه که هنوز در این کشور روزنامه خصوصی وجود ندارد، مطبوعات و رسانه مستقل متعلق به اقوام و اقلیتهای نژادی(55 اقلیت قومی غیر از نژاد خَن) هم در این کشور به چشم نمیخورد.
نیز نگاه کنید به
رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛ رسانه ها و مطبوعات در چین؛ رسانه های چین؛ مطبوعات در چین
پاورقی
[i] - طبق آمار جهانی، تعداد عناوین و تیراژ مطبوعات در چین در ردیف اول جهان قرار دارد و روزنامه های منتشره در این کشور5/14درصد کل روزنامه های جهان را به خود اختصاص داده و برای هر یکهزار نفر 86/75نسخه روزنامه منتشر می شود.
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی