دوره جومون

دوره جومون از 14 هزار سال قبل شروع و تا قرن دهم قبل از میلاد ادامه داشت. جومون مرکب از دو کانجی جو یا ناوا (縄/Nawa/Jō) و مون (文/Mon) به معنی نقش و نگار است و اشاره به سفالینههایی دارد که روی آن نقش و نگارهایی ریسمان مانند است. ظروف سفالین که نشانه تمدن مردم اولیه ژاپن است بیش از 10 هزار سال پیش از میلاد در ژاپن ساخته شد. هنر و ظرافتی را که در ساخت این سفالها به کار رفته است، ممتاز شناختهاند. سفالگری این دوره «جوءمون» -نقش طنابی- نامیده میشود و فرهنگ این دوره را نیز به همین نام میشناسند[۱]. مردم جومون از جنگ افزار سنگی بهره میگرفتند و در گودالهایی میزیستند که نوع خاصی از آن در چین کهن نیز بوده است. آنها کشاورزی نمیکردند و از ریشه گیاهان و غلات و شکارهای موجود در جنگلها و ماهیهای صدفدار در حاشیه دریا تغذیه میکردند[۲].

احتمالا كهنترین سفالینههای ژاپن از غارهای محل سکونت انسان کهن به دست آمده و از آن شمار است سفالهای غارهای هونشو مرکزی شیکوکو و کیوشو . این سفالینههای ژاپنی شامل بقایای پراکنده و کوچک ظروف سفالی ته گرد ساخته شده از تکههای عمل آمده و به هم فشرده گل رس و کهنترین نمونههای آن دارای نقش فرو رفته خطوط موازی ناشی از اثر ناخن دست و نمونه کهن سفال راه راه است. سفال دوره پیش از جومون غالباً از غارها و جانپناههای صخرهای دور از ساحل و سفال جومون بیشتر از کرانه رودها، تلوارههای پوسته صدفها و صدفماهی و مواد مصرفی و اقامتگاه های ساحلی در فضای باز یافت شده است.
زمان سنجی با رادیو کربن از بقایای نباتات سوخته یافته شده در کف خانهای در اوئهنوهارا(上野原/Uenohara) واقع در استان کوماموتو به تاریخی حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد باز میگردد. این بقایا شامل اندکی دانههای جو، برنج هفتبند، لوبیا قرمز وحشی، بلوط و شاخههای خیزران یعنی بنیاد معیشت طی دوره چهارم جومون است. انسانهای دوران جومون مردگان خود را دفن میکردند و این کار با سادگی انجام میشد و گاه بر قبور مردگان سنگی عمودی به یادگار نهاده میشد. علاوه بر نقش برجسته سر انسان نقش خدایی انسان رخ نیز روی لبه و دسته برخی از سفالینههای جومون دیده میشود. از جمله زیورهای رایج در این دوره نماد جادویی دندان و پنجه سوراخ شده حیوانات است که الگوی بعدی جواهرات و گردن آویزهای خمیده سلطنتی ماگاتاما(勾玉/Magatama) =کج مهره- شد. گفتنی است که در جلوههای فرهنگ جومون نشانهای از سلسله مراتب اجتماعی یا حتی اختلافات اجتماعی دیده نشده است [۳]، چیزی که ظهور آن نشان ورود به دوران باستان است.
نیز نگاه کنید به
تاریخ ژاپن؛ دوران ماقبل تاریخ ژاپن؛ تاریخ دوره باستان ژاپن
کتابشناسی
منبع اصلی
پالیزدار، فرهاد(1402). "تاریخ ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص 36-65.
نویسنده مقاله
فرهاد پالیزدار