مراکز آموزشی تشیع در افغانستان

از دانشنامه ملل

برخی از مراکز آموزش عالی در مناطق شیعه‌نشین به این شرح است: دانشگاه بامیان: در سال ۱۳۷۵ تأسیس شد و تا سال ۱۳۷۸ فعال بود. طالبان آن را تعطیل و تبدیل به ساختمان کرد، پس از برکناری طالبان، در سال ۱۳۸۲ بازگشایی شد و در زمینه‌های زراعت و تعلیم و تربیت فعالیت می‌کند. مؤسسه تحصیلات عالی فیض محمد کاتب: در سال ۱۳۸۶ مجوز آن صادر شد. ساختمان آن در کارته سه در غرب کابل قرار دارد و در رشته‌های علوم انسانی، حقوق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، باستان‌شناسی، مدیریت و... فعالیت می‌کند.

مؤسسه تحصیلات عالی سادات: در شهر مزار شریف راه‌اندازی شد و در رشته‌های مهندسی، ساختمان، علوم و کامپیوتر فعالیت می‌کند.

مؤسسه تحصیلات عالی چراغ: توسط چراغ‌علی چراغ تأسیس شد و در رشته‌های پزشکی در کابل فعالیت دارد.

دارالمعلمین بامیان: در سال ۱۳۸۶ در مرکز بامیان تأسیس شد. دارالمعلمین فیض محمد کاتب: در فرمانداری جاغوری راه‌اندازی شده است.

سایر فعالیت‌های تبلیغی

در بخش رسانه‌های گروهی و فعالیت‌های تبلیغی، اقدامات زیادی صورت می‌گیرد و شیعیان نشریات متعددی را منتشر می‌کنند. همچنین

«آیت‌الله محسنی ایستگاه تلویزیونی «تمدن» را راه‌اندازی کرده. مؤسسه «هادی فیلم» نیز که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محقق غزنوی مسئولیت آن را به عهده دارد، تاکنون بیش از ده‌ها فیلم کوتاه و برنامه‌های دینی تولید کرده. تلویزیون‌های فردا، کوثر و نگاه را به‌ترتیب حجج‌الاسلام محقق، تقدسی و خلیلی بنا نهاده‌اند».[۱]

درجات مذهبی در روحانیت شیعه

عبارت‌انداز: طلبه، ثقةالاسلام، حجت‌الاسلام، حجت‌الاسلام‌والمسلمین، آیت‌الله، آیت‌الله العظمی، مجتهد.

بعضی از روحانیون بزرگ شیعه عبارت‌اند از: ملاعبدالله وصال معروف به فاضل قندهاری، ملامحمد افضل ارزگانی، ملافیض محمد کاتب هزاره، علامه سید اسماعیل بلخی، آیت‌الله محمد آصف محسنی، حجت‌الاسلام مزاری، آیت‌الله فیاض، آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی، آیت‌الله شیخ محمد اسحاق فیاض، آیت‌الله محمد سرور واعظ، آیت‌الله سید علی بهشتی، آیت‌الله محمدحسین مصباح، آیت‌الله مدرس، آیت‌الله هاشم صالحی ترکمنی، شیخ محمدامین افشاری، آیت‌الله محمد اسماعیل مبلغ، آیت‌الله فاضل و عده زیادی دیگر. برخی از علما، مانند آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی و آیت‌الله شیخ محمد اسحاق فیاض به درجه اجتهاد رسیده و رساله‌های علمیه خود را چاپ و منتشر کرده‌اند؛ هرچند آنان در افغانستان سکونت نداشته و به‌ترتیب در قم و نجف سکونت اختیار کرده و مشغول تعلیم و تدریس بوده‌اند.[۲]

نیز نگاه کنید به

ادیان در افغانستان

کتابشناسی

  1. برهانی، محمدجواد (1388). نقش اسلام در دگرگونی اجتماعی با تأکید بر افغانستان معاصر. تهران: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ص 368.
  2. علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 190-192.