مصرفی شدن جامعه اسپانیا
طی سی سال گذشته، جامعۀ اسپانیا شاهد مصرفی شدن مردم بوده است. بالارفتن در آمد سرانه در کشور، از سال 1650 به بعد، باعث افزایش مصرف محصولاتی به غیر از محصولات خوراکی و پوشاک شده است. از زمانی که در دهۀ 60 اقتصاد اسپانیا رو به رشد گذاشت، و این اتفاق با مدرن شدن شهرها همراه شد، میزان علاقۀ جامعه به اتوموبیل های لوکس تر، و تعداد بیشتر لوازم منزل مانند تلویزیون بالا رفت. در دهۀ 1980، الگوهای مصرفی در اسپانیا مانند سایر کشورهای اروپایی بود. بیشتر این مصرفی گرایی در حمل و نقل و اتومبیل، وسایل ارتباطی، تفریحات، و مسائل فرهنگی مشاهده میشد.
چند دلیل می توان برای مصرفی شدن جامعه در اسپانیا ذکر کرد: اول اینکه رشد جمعیت در کشور رو به کاهش گذاشت و جمعیت افراد سالخورده و بازنشسته که حقوق بگیر بودند و در پی افزایش کیفیت زندگی خود، زیاد شد؛ دومین دلیل می تواند ورود بخش خصوصی و کمپانیهای خارجی به کشور و تلاش گسترده شان برای جلب مشتری باشد، این کمپانی ها زندگی پر زرق و برق اروپایی را به مردم نشان می دادند که آنان را به مصرفی گرایی سوق میداد. سوم اینکه، خانواده ها در اسپانیا اکنون واحد های کوچک تری هستند، در نتیجه تعداد خانهها نسبت به جمعیت زیاد تر میشود، و این امر در آمارها مصرف محصولاتی چون لوازم خانگی را بالا نشان میدهد. چهارمین دلیل این است که با معرفی زنان به جامعه و دور شدن آنها از طریقۀ سنتی، میزان نیاز آنها به استفاده از پیشنهادات جامعه مدرن بالا رفت؛ این باعث میشد که زنان برای شغل و موقعیت و ظاهر خود برای حضور در محل کار بیشتر هزینه کنند[۱].
نیز نگاه کنید به
آسیب شناسی اجتماعی در اسپانیا؛ فساد در اسپانیا؛ جرم و جنایت در اسپانیا؛ نژاد پرستی در اسپانیا؛ خدمت سربازی در اسپانیا؛ فقر در اسپانیا؛ قمار در اسپانیا؛ آسیب ها وچالش های اجتماعی اسپانیا
کتابشناسی
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)