سینمای تونس: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «تونس از سال ۱۸۹۶ میلادی با سینما آشنا شد. نخستین سالن سینما نیز در سال ۱۹۰۷ میلادی و با سرمایه‌گذاری یک شرکت ایتالیایی به نام اومیاباتیه ساخته شد. نخستین نشریه سینمایی تونس در سال ۱۹۱۱ میلادی منتشر شد. فیلم بلند «عین الغزال» (چشم آهو) نخستین فی...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[تونس]] از سال ۱۸۹۶ میلادی با سینما آشنا شد. نخستین سالن سینما نیز در سال ۱۹۰۷ میلادی و با سرمایه‌گذاری یک شرکت ایتالیایی به نام اومیاباتیه ساخته شد. نخستین نشریه سینمایی تونس در سال ۱۹۱۱ میلادی منتشر شد. فیلم بلند «عین الغزال» (چشم آهو) نخستین فیلم بلند تونس است که در سال ۱۹۲۴ با کارگردانی البیر سماما و نقش‌آفرینی بازیگران تونسی ساخته شد.  
[[تونس]] از سال ۱۸۹۶ میلادی با [[سینمای تونس|سینما]] آشنا شد. نخستین سالن سینما نیز در سال ۱۹۰۷ میلادی و با سرمایه‌گذاری یک شرکت ایتالیایی به نام اومیاباتیه ساخته شد. نخستین نشریه [[سینمای تونس|سینمایی تونس]] در سال ۱۹۱۱ میلادی منتشر شد. فیلم بلند «عین الغزال» (چشم آهو) نخستین فیلم بلند [[تونس]] است که در سال ۱۹۲۴ با کارگردانی البیر سماما و نقش‌آفرینی بازیگران تونسی ساخته شد.  


تونسی‌ها در سال ۱۹۲۹ با سینمای ناطق آشنا شدند. مرکز سینماگرافی تونس در سال ۱۹۴۶ میلادی افتتاح شد و امروزه، به «استودیوهات افریکا» معروف است.  
تونسی‌ها در سال ۱۹۲۹ با سینمای ناطق آشنا شدند. مرکز سینماگرافی [[تونس]] در سال ۱۹۴۶ میلادی افتتاح شد و امروزه، به «استودیوهات افریکا» معروف است.<ref>برگرفته ازhttps://www.yabeyrouth.com</ref>


از مهم‌ترین فعالیت‌های سینمایی تونس باید به برگزاری جشنواره سینمای آماتوری قلیبیهو جشنواره سینمایی قرطاج اشاره کرد. جشنواره سینمای آماتوری قلیبیه موسوم به «مهرجان قلیبیا التونسیة لسینما الهواة» در سال ۱۹۶۴ میلادی راه‌اندازی شد. مرکز ملی سینما و عکس مهم‌ترین نهاد دولتی در امور سینمایی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی تأسیس شد.  
از مهم‌ترین فعالیت‌های [[سینمای تونس|سینمایی تونس]] باید به برگزاری جشنواره سینمای آماتوری قلیبیهو جشنواره سینمایی قرطاج اشاره کرد. جشنواره سینمای آماتوری قلیبیه موسوم به «مهرجان قلیبیا التونسیه لسینما الهواه» در سال ۱۹۶۴ میلادی راه‌اندازی شد. مرکز ملی سینما و عکس مهم‌ترین نهاد دولتی در امور سینمایی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی تأسیس شد.


اکنون در تونس ۶۲ سینما وجود دارد و سالانه نیز تقریبا ۳ فیلم بلند و ۶ فیلم کوتاه در این کشور تولید می‌شود. تعداد فیلم‌های سینمایی بلند تونس تا سال ۲۰۰۳ میلادی به ۸۱ فیلم رسیده است. بودجه سینمای تونس در سال ۲۰۱۲ میلادی پنج میلیارد دینار بوده است.  
اکنون در [[تونس]] ۶۲ سینما وجود دارد و سالانه نیز تقریبا ۳ فیلم بلند و ۶ فیلم کوتاه در این کشور تولید می‌شود. تعداد فیلم‌های سینمایی بلند [[تونس]] تا سال ۲۰۰۳ میلادی به ۸۱ فیلم رسیده است. بودجه [[سینمای تونس]] در سال ۲۰۱۲ میلادی پنج میلیارد دینار بوده است.


طاهر شریعه، خانم صوفی جوللی، عمرخلیفی، صدوق بن عیشه، حموده بن حلیمه، فرید بوغدیر، عبداللطیف بن عمار،
طاهر شریعه، خانم صوفی جوللی، عمرخلیفی، صدوق بن عیشه، حموده بن حلیمه، فرید بوغدیر، عبداللطیف بن عمار،علی عبدالوهاب، هادی بن خلیفه، ابراهیم بابای، احمد خشین، رشید فرشیو و ناصر خمیر از فعالان و کارگردان‌های سینمایی معروف [[تونس]] هستند.


1. www.yabeyrouth.com
فیلم سینمایی «بابا عزیز»، با کارگردانی ناصر خمیر و با حضور بازیگرانی مانند پرویز شاهین‌خو، گلشیفته فراهانی و مرحوم حسین پناهی که در سال ۱۳۸۲ش ساخته شد، نخستین محصول مشترک سینمایی [[تونس]] و ایران است. فیلم‌های سینمایی [[تونس]] جایگاه رضایت‌بخشی در منطقه و عرصه بین‌الملل ندارد و می‌توان گفت سیاست و سیاستمداران این کشور نقش مهمی در عقب‌مانده نگه‌داشتن صنعت سینمایی این کشور داشته‌اند سینمای مستند [[تونس]] ظرفیت خوبی برای توسعه دارد.<ref>عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ [[تونس]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی], ص 229.</ref>


۲۲۹
== نیز نگاه کنید به ==
*[[سینمای روسیه]]
*[[سینمای کانادا]]
*[[سینمای کوبا]]
*[[سینمای لبنان]]
*[[سینمای مصر]]


 
== کتابشناسی ==
 
۲۳۰
 
علی عبدالوهاب، هادی بن خلیفه، ابراهیم بابای، احمد خشین، رشید فرشیو و ناصر خمیر از فعالان و کارگردان‌های سینمایی معروف تونس هستند.
 
فیلم سینمایی «بابا عزیز»، با کارگردانی ناصر خمیر و با حضور بازیگرانی مانند پرویز شاهین‌خو، گلشیفته فراهانی و مرحوم حسین پناهی که در سال ۱۳۸۲ش ساخته شد، نخستین محصول مشترک سینمایی تونس و ایران است. فیلم‌های سینمایی تونس جایگاه رضایت‌بخشی در منطقه و عرصه بین‌الملل ندارد و می‌توان گفت سیاست و سیاستمداران این کشور نقش مهمی در عقب‌مانده نگه‌داشتن صنعت سینمایی این کشور داشته‌اند سینمای مستند تونس ظرفیت خوبی برای توسعه دارد.

نسخهٔ ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۱۲

تونس از سال ۱۸۹۶ میلادی با سینما آشنا شد. نخستین سالن سینما نیز در سال ۱۹۰۷ میلادی و با سرمایه‌گذاری یک شرکت ایتالیایی به نام اومیاباتیه ساخته شد. نخستین نشریه سینمایی تونس در سال ۱۹۱۱ میلادی منتشر شد. فیلم بلند «عین الغزال» (چشم آهو) نخستین فیلم بلند تونس است که در سال ۱۹۲۴ با کارگردانی البیر سماما و نقش‌آفرینی بازیگران تونسی ساخته شد.

تونسی‌ها در سال ۱۹۲۹ با سینمای ناطق آشنا شدند. مرکز سینماگرافی تونس در سال ۱۹۴۶ میلادی افتتاح شد و امروزه، به «استودیوهات افریکا» معروف است.[۱]

از مهم‌ترین فعالیت‌های سینمایی تونس باید به برگزاری جشنواره سینمای آماتوری قلیبیهو جشنواره سینمایی قرطاج اشاره کرد. جشنواره سینمای آماتوری قلیبیه موسوم به «مهرجان قلیبیا التونسیه لسینما الهواه» در سال ۱۹۶۴ میلادی راه‌اندازی شد. مرکز ملی سینما و عکس مهم‌ترین نهاد دولتی در امور سینمایی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی تأسیس شد.

اکنون در تونس ۶۲ سینما وجود دارد و سالانه نیز تقریبا ۳ فیلم بلند و ۶ فیلم کوتاه در این کشور تولید می‌شود. تعداد فیلم‌های سینمایی بلند تونس تا سال ۲۰۰۳ میلادی به ۸۱ فیلم رسیده است. بودجه سینمای تونس در سال ۲۰۱۲ میلادی پنج میلیارد دینار بوده است.

طاهر شریعه، خانم صوفی جوللی، عمرخلیفی، صدوق بن عیشه، حموده بن حلیمه، فرید بوغدیر، عبداللطیف بن عمار،علی عبدالوهاب، هادی بن خلیفه، ابراهیم بابای، احمد خشین، رشید فرشیو و ناصر خمیر از فعالان و کارگردان‌های سینمایی معروف تونس هستند.

فیلم سینمایی «بابا عزیز»، با کارگردانی ناصر خمیر و با حضور بازیگرانی مانند پرویز شاهین‌خو، گلشیفته فراهانی و مرحوم حسین پناهی که در سال ۱۳۸۲ش ساخته شد، نخستین محصول مشترک سینمایی تونس و ایران است. فیلم‌های سینمایی تونس جایگاه رضایت‌بخشی در منطقه و عرصه بین‌الملل ندارد و می‌توان گفت سیاست و سیاستمداران این کشور نقش مهمی در عقب‌مانده نگه‌داشتن صنعت سینمایی این کشور داشته‌اند سینمای مستند تونس ظرفیت خوبی برای توسعه دارد.[۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. برگرفته ازhttps://www.yabeyrouth.com
  2. عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 229.