نهادها و مراکز دینی مسلمانان آرژانتین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
مجموع مدارس و مراکز اعراب مسلمان و مسیحی که قریب به یکصد مرکز میباشد، نقش چندانی در سرنوشت آنان نداشتهاند و اکثرا به مراکز دیدار افراد جامعه عرب و یا وقتگذرانی تبدیل شدهاند. به عبارت واضحتر این سازمانها و مراکز نتوانستهاند تعامل و ارتباط مؤثری را با دولت مرکزی و دولتهای استانی برقرار نموده و در نتیجه چنین ارتباطاتی از حقوق اقلیت مسلمان در تدوین قوانین و... دفاع نمایند. به عنوان مثال در کلانشهر حدود ۱۵ میلیونی [[بوئنوسآیرس]] سه مسجد مربوط به مسلمانان فعال میباشد. در ادامه به معرفی این مراکز پرداخته میشود. | مجموع مدارس و مراکز اعراب مسلمان و مسیحی که قریب به یکصد مرکز میباشد، نقش چندانی در سرنوشت آنان نداشتهاند و اکثرا به مراکز دیدار افراد جامعه عرب و یا وقتگذرانی تبدیل شدهاند. به عبارت واضحتر این سازمانها و مراکز نتوانستهاند تعامل و ارتباط مؤثری را با دولت مرکزی و دولتهای استانی برقرار نموده و در نتیجه چنین ارتباطاتی از حقوق اقلیت مسلمان در تدوین قوانین و... دفاع نمایند. به عنوان مثال در کلانشهر حدود ۱۵ میلیونی [[بوئنوسآیرس]] سه مسجد مربوط به مسلمانان فعال میباشد. در ادامه به معرفی این مراکز پرداخته میشود. | ||
=== [[مسجد التوحید آرژانتین|مسجد التوحید]] === | |||
مسجد التوحید وابسته به شیعیان در سال ۱۹۸۳ م با مشارکت مستقیم جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است. این مسجد تنها مرکز شیعیان در این شهر بزرگ است. مسجد مذکور البته مدرسه اسلامی و مراکز فرهنگی دیگری را نیز تحت پوشش خود قرار داده است. مرکز اسلامی التوحید فعالیتهای گستردهای را در زمینههای فرهنگی و جذب جوانان، ایجاد کلاسهای عربی، فارسی، پخش فیلم و کلاسهای تبلیغی و تبشیری انجام میدهد. در طول قریب سه دهه فعالیت این مرکز، تعداد زیادی از آرژانتینیهای مستعد به دین اسلام گرویده و زمینهای آشنایی هرچه بیشتر آنها با دین مبین اسلام فراهم شده است. | مسجد التوحید وابسته به شیعیان در سال ۱۹۸۳ م با مشارکت مستقیم جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است. این مسجد تنها مرکز شیعیان در این شهر بزرگ است. مسجد مذکور البته مدرسه اسلامی و مراکز فرهنگی دیگری را نیز تحت پوشش خود قرار داده است. مرکز اسلامی التوحید فعالیتهای گستردهای را در زمینههای فرهنگی و جذب جوانان، ایجاد کلاسهای عربی، فارسی، پخش فیلم و کلاسهای تبلیغی و تبشیری انجام میدهد. در طول قریب سه دهه فعالیت این مرکز، تعداد زیادی از آرژانتینیهای مستعد به دین اسلام گرویده و زمینهای آشنایی هرچه بیشتر آنها با دین مبین اسلام فراهم شده است. | ||
خط ۸: | خط ۹: | ||
نکته مهمی که در مورد فعالیت مرکز اسلامی شیعیان باید گفت آن است که از سال ۱۹۹۴م و پس از انفجار انجمن یهودی آمیا در [[آرژانتین]]، اتهامات بیاساسی به جامعه شیعیان این کشور وارد شد، تعدادی از اعضای این مرکز بدون دلیل بازداشت شده و بعد از مدتی آزاد شدند و تضییقات شدیدی برای فعالیت این مرکز به وجود آمد؛ به گونهای که حتی شیعیان آرژانتینی نیز از رفت و آمد به این مرکز واهمه دارند. این اقدامات تأثیرات زیادی بر روند فعالیتهای گسترده این مرکز اسلامی گذارد. | نکته مهمی که در مورد فعالیت مرکز اسلامی شیعیان باید گفت آن است که از سال ۱۹۹۴م و پس از انفجار انجمن یهودی آمیا در [[آرژانتین]]، اتهامات بیاساسی به جامعه شیعیان این کشور وارد شد، تعدادی از اعضای این مرکز بدون دلیل بازداشت شده و بعد از مدتی آزاد شدند و تضییقات شدیدی برای فعالیت این مرکز به وجود آمد؛ به گونهای که حتی شیعیان آرژانتینی نیز از رفت و آمد به این مرکز واهمه دارند. این اقدامات تأثیرات زیادی بر روند فعالیتهای گسترده این مرکز اسلامی گذارد. | ||
=== [[مرکز اسلامی کانیولاس]] === | |||
این مرکز در شهر کانیولاس واقع شده و سرپرستی آن سالهاست با شخصی به نام عبدالله مدنی میباشد که از آرژانتینیهای گرویده به دین اسلام میباشد. | این مرکز در شهر کانیولاس واقع شده و سرپرستی آن سالهاست با شخصی به نام عبدالله مدنی میباشد که از آرژانتینیهای گرویده به دین اسلام میباشد. | ||
=== [[مرکز اسلامی توکومان،خوخوی و سالتا]] در شمال [[آرژانتین]] === | |||
گفته میشود که شهر توکومان و نواحی اطراف آن جمعیت قابل توجهی از مسلمانان علوی را در خود جای داده است که بعد از [[بوئنوسآیرس]] بزرگترین تجمع مسلمانان [[آرژانتین]] میباشد. این مرکز اسلامی نیز توسط یکی از آرژانتینیهای سوریالاصل اداره میشود. مرکز اسلامی توکومان نیز از وجود یک ایستگاه رادیویی، کانال تلویزیونی دیجیتال، مسجد و مراکز اسلامی وابسته بهره میبرد. | گفته میشود که شهر توکومان و نواحی اطراف آن جمعیت قابل توجهی از مسلمانان علوی را در خود جای داده است که بعد از [[بوئنوسآیرس]] بزرگترین تجمع مسلمانان [[آرژانتین]] میباشد. این مرکز اسلامی نیز توسط یکی از آرژانتینیهای سوریالاصل اداره میشود. مرکز اسلامی توکومان نیز از وجود یک ایستگاه رادیویی، کانال تلویزیونی دیجیتال، مسجد و مراکز اسلامی وابسته بهره میبرد. | ||
=== [[مرکز اسلامی جمهوری آرژانتین (اهل سنت)]] === | |||
این مرکز توسط اولین مهاجران مسلمان با هدف رفع نیازهای اولیه و حل مشکلات مهاجران تازه وارد تأسیس شد. به همین دلیل تا مدتها، هدف اصلی برگزاری مراسمهای اسلامی نبود. مسجد الاحمد وابسته به مرکز اسلامی [[بوئنوسآیرس]] که در سال ۱۹۸۶م با حمایتهای [[مالی]] [[سوریه]] و لیبی تأسیس شد، وابسته به این مرکز میباشد. این مرکز اسلامی در حال حاضر بزرگترین مرکز اسلامی [[بوئنوسآیرس]] است که هدف خود را نمایندگی همه مسلمانان فارغ از مذهب و تفکر و مرام سیاسی و ملیتی میداند. در برنامههای این مرکز جمع کثیری از مسلمانان شرکت میکنند و به نوعی تنها مرکز اسلامی [[آرژانتین]] نیز محسوب میشود که با دولت مرکزی ارتباط مستقیم دارد و به عنوان مثال رئیسجمهور [[آرژانتین]] (خانم کرچنر) در عید فطر سال ۱۳۸۸ در این مسجد حضور یافت. لبنانیها و سوریهای مقیم [[بوئنوسآیرس]] که اکثریت مسلمانان حاضر در [[آرژانتین]] را نیز شامل میشوند، با این مرکز اسلامی در ارتباط هستند<ref>Brieger, P (2003). La Comunidad Musulmana en la Argentina, Buenos Aires,Todo es Historia, mayo. P4.</ref>. | این مرکز توسط اولین مهاجران مسلمان با هدف رفع نیازهای اولیه و حل مشکلات مهاجران تازه وارد تأسیس شد. به همین دلیل تا مدتها، هدف اصلی برگزاری مراسمهای اسلامی نبود. مسجد الاحمد وابسته به مرکز اسلامی [[بوئنوسآیرس]] که در سال ۱۹۸۶م با حمایتهای [[مالی]] [[سوریه]] و لیبی تأسیس شد، وابسته به این مرکز میباشد. این مرکز اسلامی در حال حاضر بزرگترین مرکز اسلامی [[بوئنوسآیرس]] است که هدف خود را نمایندگی همه مسلمانان فارغ از مذهب و تفکر و مرام سیاسی و ملیتی میداند. در برنامههای این مرکز جمع کثیری از مسلمانان شرکت میکنند و به نوعی تنها مرکز اسلامی [[آرژانتین]] نیز محسوب میشود که با دولت مرکزی ارتباط مستقیم دارد و به عنوان مثال رئیسجمهور [[آرژانتین]] (خانم کرچنر) در عید فطر سال ۱۳۸۸ در این مسجد حضور یافت. لبنانیها و سوریهای مقیم [[بوئنوسآیرس]] که اکثریت مسلمانان حاضر در [[آرژانتین]] را نیز شامل میشوند، با این مرکز اسلامی در ارتباط هستند<ref>Brieger, P (2003). La Comunidad Musulmana en la Argentina, Buenos Aires,Todo es Historia, mayo. P4.</ref>. | ||
=== [[مرکز اسلامی ملک فهد در آرژانتین|مرکز اسلامی ملک فهد]] === | |||
این مرکز با سرمایهگذاری مستقیم عربستان سعودی در سال ۲۰۰۰ م افتتاح گردید. در حال حاضر مدرنترین مرکز اسلامی است و هزینههای آن به طور کامل از سوی سفارت عربستان سعودی تأمین میشود<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص229-232.</ref>. | این مرکز با سرمایهگذاری مستقیم عربستان سعودی در سال ۲۰۰۰ م افتتاح گردید. در حال حاضر مدرنترین مرکز اسلامی است و هزینههای آن به طور کامل از سوی سفارت عربستان سعودی تأمین میشود<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص229-232.</ref>. | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[نهادها و مراکز دینی مسلمانان کانادا]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان کوبا]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان مصر]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان تونس]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان روسیه]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان سنگال]]؛[[نهادها و مراکز دینی مسلمانان فرانسه]]؛ [[سازمانها و موسسات اسلامی در مالی]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان زیمبابوه]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان تایلند]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان اسپانیا]]؛ [[نهادها و مراكز دینی مسلمانان اردن]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان قطر]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان سیرالئون]]؛ [[نهادها و مراکز دینی مسلمانان اتیوپی]]. | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ ۲۸ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۳۴
مجموع مدارس و مراکز اعراب مسلمان و مسیحی که قریب به یکصد مرکز میباشد، نقش چندانی در سرنوشت آنان نداشتهاند و اکثرا به مراکز دیدار افراد جامعه عرب و یا وقتگذرانی تبدیل شدهاند. به عبارت واضحتر این سازمانها و مراکز نتوانستهاند تعامل و ارتباط مؤثری را با دولت مرکزی و دولتهای استانی برقرار نموده و در نتیجه چنین ارتباطاتی از حقوق اقلیت مسلمان در تدوین قوانین و... دفاع نمایند. به عنوان مثال در کلانشهر حدود ۱۵ میلیونی بوئنوسآیرس سه مسجد مربوط به مسلمانان فعال میباشد. در ادامه به معرفی این مراکز پرداخته میشود.
مسجد التوحید
مسجد التوحید وابسته به شیعیان در سال ۱۹۸۳ م با مشارکت مستقیم جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است. این مسجد تنها مرکز شیعیان در این شهر بزرگ است. مسجد مذکور البته مدرسه اسلامی و مراکز فرهنگی دیگری را نیز تحت پوشش خود قرار داده است. مرکز اسلامی التوحید فعالیتهای گستردهای را در زمینههای فرهنگی و جذب جوانان، ایجاد کلاسهای عربی، فارسی، پخش فیلم و کلاسهای تبلیغی و تبشیری انجام میدهد. در طول قریب سه دهه فعالیت این مرکز، تعداد زیادی از آرژانتینیهای مستعد به دین اسلام گرویده و زمینهای آشنایی هرچه بیشتر آنها با دین مبین اسلام فراهم شده است.
این مسجد همچنین قریب دو دهه است از یک رادیوی موج اف ام برای پخش برنامههای مذهبی و اسلامی بهره میبرد. در چند سال اخیر با استفاده از قانون جدید کانالهای تلویزیونی دیجیتالی در کشور، این مرکز نیز اقدام به تأسیس یک کانال تلویزیونی با برد محدود نموده است.
کتابخانهای نیز در مرکز التوحید دایر شده است که متون اسلامی زیادی به زبانهای عربی و فارسی را در اختیار دارد. این مرکز اسلامی، مدرسهای نیز برای فرزندان شیعیان ساکن تأسیس نموده است. شیعیان مذکور همگی از خانوادههای شیعیان جنوب لبنان هستند که از زمان جنگهای داخلی آن کشور به آرژانتین مهاجرت نمودهاند. اگرچه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت دانشآموزان مدرسه وابسته به شیعیان را غیرمسلمانان تشکیل میدهند، اما حضور آنها در یک مدرسه اسلامی میتواند زمینهای آشنایی بیشتر آنها با اسلام را فراهم نماید. در همین بخش مناسب خواهد بودکه مراکز اسلامی شیعه سایر شهرهای آرژانتین نیز معرفی گردد.
نکته مهمی که در مورد فعالیت مرکز اسلامی شیعیان باید گفت آن است که از سال ۱۹۹۴م و پس از انفجار انجمن یهودی آمیا در آرژانتین، اتهامات بیاساسی به جامعه شیعیان این کشور وارد شد، تعدادی از اعضای این مرکز بدون دلیل بازداشت شده و بعد از مدتی آزاد شدند و تضییقات شدیدی برای فعالیت این مرکز به وجود آمد؛ به گونهای که حتی شیعیان آرژانتینی نیز از رفت و آمد به این مرکز واهمه دارند. این اقدامات تأثیرات زیادی بر روند فعالیتهای گسترده این مرکز اسلامی گذارد.
مرکز اسلامی کانیولاس
این مرکز در شهر کانیولاس واقع شده و سرپرستی آن سالهاست با شخصی به نام عبدالله مدنی میباشد که از آرژانتینیهای گرویده به دین اسلام میباشد.
مرکز اسلامی توکومان،خوخوی و سالتا در شمال آرژانتین
گفته میشود که شهر توکومان و نواحی اطراف آن جمعیت قابل توجهی از مسلمانان علوی را در خود جای داده است که بعد از بوئنوسآیرس بزرگترین تجمع مسلمانان آرژانتین میباشد. این مرکز اسلامی نیز توسط یکی از آرژانتینیهای سوریالاصل اداره میشود. مرکز اسلامی توکومان نیز از وجود یک ایستگاه رادیویی، کانال تلویزیونی دیجیتال، مسجد و مراکز اسلامی وابسته بهره میبرد.
مرکز اسلامی جمهوری آرژانتین (اهل سنت)
این مرکز توسط اولین مهاجران مسلمان با هدف رفع نیازهای اولیه و حل مشکلات مهاجران تازه وارد تأسیس شد. به همین دلیل تا مدتها، هدف اصلی برگزاری مراسمهای اسلامی نبود. مسجد الاحمد وابسته به مرکز اسلامی بوئنوسآیرس که در سال ۱۹۸۶م با حمایتهای مالی سوریه و لیبی تأسیس شد، وابسته به این مرکز میباشد. این مرکز اسلامی در حال حاضر بزرگترین مرکز اسلامی بوئنوسآیرس است که هدف خود را نمایندگی همه مسلمانان فارغ از مذهب و تفکر و مرام سیاسی و ملیتی میداند. در برنامههای این مرکز جمع کثیری از مسلمانان شرکت میکنند و به نوعی تنها مرکز اسلامی آرژانتین نیز محسوب میشود که با دولت مرکزی ارتباط مستقیم دارد و به عنوان مثال رئیسجمهور آرژانتین (خانم کرچنر) در عید فطر سال ۱۳۸۸ در این مسجد حضور یافت. لبنانیها و سوریهای مقیم بوئنوسآیرس که اکثریت مسلمانان حاضر در آرژانتین را نیز شامل میشوند، با این مرکز اسلامی در ارتباط هستند[۱].
مرکز اسلامی ملک فهد
این مرکز با سرمایهگذاری مستقیم عربستان سعودی در سال ۲۰۰۰ م افتتاح گردید. در حال حاضر مدرنترین مرکز اسلامی است و هزینههای آن به طور کامل از سوی سفارت عربستان سعودی تأمین میشود[۲].
نیز نگاه کنید به
نهادها و مراکز دینی مسلمانان کانادا؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان کوبا؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان مصر؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان تونس؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان روسیه؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان سنگال؛نهادها و مراکز دینی مسلمانان فرانسه؛ سازمانها و موسسات اسلامی در مالی؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان زیمبابوه؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان تایلند؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان اسپانیا؛ نهادها و مراكز دینی مسلمانان اردن؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان قطر؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان سیرالئون؛ نهادها و مراکز دینی مسلمانان اتیوپی.
کتابشناسی
- ↑ Brieger, P (2003). La Comunidad Musulmana en la Argentina, Buenos Aires,Todo es Historia, mayo. P4.
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص229-232.