ازدواج در سریلانکا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
==== '''ازدواج''' ====
"نظام طبقاتی" (کاست) در میان اقوام سینهالی و تامیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سرنوشت تغییر ناپذیری را برای گروه های اجتماعی و اشخاص جامعه تعیین و تعریف می کند. در این نظام طبقاتی هیچ عضو و فردی از یک طبقه مجاز به ازدواج با اعضاء از سایر طبقات اجتماعی نیست. ازدواج فرزندان معمولا به وسیله خانواده و والدین تنظیم می شود هر چند انتخاب همسر توسط فرزندان نیز اکنون به صورت امری پذیرفته شده در آمده است.  


='''3-8.     ازدواج:'''=
ازدواج یکی از مهمترین واقعه زندگی برای یک سریلانکایی است. پس از توافق طرفین و خانواده ها تمامی مراسم امضای قراردادها، برگزاری مراسم و رفتن به خانه جدید کلاً بر اساس محاسبات نجومی سنتی انجام می شود، تا اطمینان یابند که زندگی را به خوبی و درستی آغاز کرده اند<ref>(Customs of Sri Lanka, 2009).</ref>. میزان درآمد ارتباط مستقیمی در چگونگی برگزاری مراسم ازدواج دارد. بیشتر خانواده‌های سریلانکایی در آمد زیادی ندارند؛ به همین دلیل طرفین تلاش دارند، مراسم ازواجشان را ساده­تر و با کمترین هزینه برگزار ­کنند. ازدواج‌‌های خانواده‌های ثروتمند غالباً خارج از شبکه خویشاوندی و با تشریفات فراوان و هزینه‌های سنگین انجام می ­شود. خانواده‌های دو طرف در باره امور مختلف و از جمله جهیزیــه(دوری(Dowry)) مذاکرات زیادی با هم خواهند داشت. بر خلاف آداب و رسوم مردم خاور میانه، داماد ممکن است مبلغ قابل توجهی را به عنوان "دوری" از عروس درخواست کند. البته چنین وصلت­‌هایی معمولاً روند طولانی جستجو، مشورت­‌های فراوان با واسطه­‌های امر ازدواج و منجمین را پشت سر دارد. به جز طبقه نخبگان و تحصیل­کرده‌ها، بیشتر ازدواج‌­ها به وسیله خانواده و با نظر موافق پسر و دختر شکل می­گیرد. در سال های اخیر به علت ادامه تحصیلات و تلاش برای یافتن شغل مناسب و پایدار، سن ازدواج افزایش یافته است. در سال 1981 متوسط سن مردان در هنگام ازدواج بیست و هفت سال و سن دختران 24 سال بوده است. البته، گاهی خانواده‌ها زودتر و پیش از این که فرزندشان به بیست سالگی برسد، اقدام کرده، شخصی را به نامزدی او انتخاب می­ کنند و ارتباط زناشویی و زوجیت به این صورت میان طرفین بر قرار می­ گردد. هشتاد و شش درصد زنان و مردان این جزیره تا سی سالگی حداقل یک بار ازدواج  کرده­‌اند.
"نظام طبقاتی" (کاست) در میان اقوام سینهالی و تامیل از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و سرنوشت تغییر ناپذیری را برای گروه های اجتماعی و اشخاص جامعه تعیین و تعریف می کند. در این نظام طبقاتی هیچ عضو و فردی از یک طبقه مجاز به ازدواج با اعضاء از سایر طبقات اجتماعی نیست. ازدواج فرزندان معمولا به وسیله خانواده و والدین تنظیم می شود هر چند انتخاب همسر توسط فرزندان نیز اکنون به صورت امری پذیرفته شده در آمده است.  


ازدواج یکی از مهمترین واقعه زندگی برای یک سریلانکایی است. پس از توافق طرفین و خانواده ها تمامی مراسم امضای قراردادها، برگزاری مراسم و رفتن به خانه جدید کلاً بر اساس محاسبات نجومی سنتی انجام می شود، تا اطمینان یابند که زندگی را به خوبی و درستی آغاز کرده اند (Customs of Sri Lanka, 2009). میزان درآمد ارتباط مستقیمی در چگونگی برگزاری مراسم ازدواج دارد. بيشتر خانواده­هاي سريلانكايي در آمد زيادي ندارند؛ به همين دليل طرفین تلاش دارند، مراسم ازواجشان را ساده­تر و با کمترین هزينه برگزار ­کنند. ازدواج­هاي خانواده­هاي ثروتمند غالباً خارج از شبكه خويشاوندي و با تشريفات فراوان و هزينه­هاي سنگين انجام مي­شود. خانواده­هاي دو طرف در باره امور مختلف و از جمله جهيزيــه(دوري[20]) مذاكرات زيادی با هم خواهند داشت. بر خلاف آداب و رسوم مردم خاور میانه، داماد ممكن است مبلغ قابل توجهي را به عنوان "دوری" از عروس درخواست كند. البته چنين وصلت­هايي معمولاً روند طولاني جستجو، مشورت­هاي فراوان با واسطه­­هاي امر ازدواج و منجمين را پشت سر دارد. به جز طبقه نخبگان و تحصيل­كرده­ها، بيشتر ازدواج­ها به وسيله خانواده و با نظر موافق پسر و دختر شكل مي­گيرد. در سال هاي اخير به علت ادامه تحصيلات و تلاش برای يافتن شغل مناسب و پايدار، سن ازدواج افزايش يافته است. در سال 1981 متوسط سن مردان در هنگام ازدواج بيست و هفت سال و سن دختران 24 سال بوده است. البته، گاهي خانواده­ها زودتر و پيش از این که فرزندشان به بيست سالگي برسد، اقدام کرده، شخصی را به نامزدي او انتخاب می­کنند و ارتباط زناشویی و زوجیت به این صورت ميان طرفين بر قرار می­گردد. هشتاد و شش درصد زنان و مردان این جزیره تا سي سالگي حداقل يك بار ازدواج  كرده­اند.
اکثر قریب به اتفاق مردان فقط یک همسر دارند، ولی ازدواج مردان با بیش از یک زن منع قانونی ندارد؛ مشروط به این­که بتوانند هزینه زندگی را تأمین کنند. بنا بر این مردان ثروتمنــد می ­توانند بیش از یک همسر داشته باشند. ازدواج یک زن با بیش از یک مرد نیز بلامانع است. در منطقه کندی، خویشاوندی و وراثت از طریق هر کدام از زن و شوهر تداوم و استمرار می ­یابد. هر یک از زن و شوهر مالک دارایی خویش است و مجازات آن را به صورت مساوی میان فرزندان تقسیم کند، به هر کس بخواهد، ببخشد و یا وقف کند. در مناطق پایین که مطابق قوانین هلندی­ رومی عمل می­شود، ازدواج موجب شریک شدن زوجین در دارایی و سرمایه یکدیگر می ­گردد. بنا بر این در هنگام مرگ دارایی  آن ها میان ورثه تقسیم می شود.


اكثر قريب به اتفاق مردان فقط يك همسر دارند، ولي ازدواج مردان با بيش از يك زن منع قانوني ندارد؛ مشروط به اين­كه بتوانند هزينه زندگي را تأمين كنند. بنا بر اين مردان ثروتمنــد مي­توانند بيش از يك همسر داشته باشند. ازدواج يك زن با بيش از يك مرد نيز بلامانع است. در منطقه كندي، خويشاوندي و وراثت از طريق هر كدام از زن و شوهر تداوم و استمرار مي­يابد. هر يك از زن و شوهر مالك دارايي خويش است و مجازات آن را به صورت مساوي ميان فرزندان تقسيم كند، به هر كس بخواهد، ببخشد و يا وقف كند. در مناطق پايين كه مطابق قوانين هلندي­ رومي عمل مي­شود، ازدواج موجب شريك شدن زوجين در دارايي و سرمايه يكديگر مي­گردد. بنا بر اين در هنگام مرگ دارايي  آن ها ميان ورثه تقسيم مي شود.
احوال شخصیه مسلمانان نیز بر اساس فقه اهل سنت است. در اکثر مناطق کشور خانواده‌ها ترجیح می­دهند در نزدیکی محل سکونت خویشاوندان شوهر زندگی کنند. بعضی از خانواده‌هایی که فرزند پسر ندارند، دوست دارند امور زندگی و کشاورزی خود را به دامادشان بسپارند. ازدواج سنتی در مناطق روستایی نیازی به ثبت و برگزاری مراسم عروسی ندارد. در صورت رضایت زن و مرد و والدین­شان، آن­ دو به سادگی می ­توانند زندگی با همدیگر را آغاز کنند. این نوع ازدواج هم اکنون نیز کم و بیش مرسوم؛ ولی در سال های اخیر تعداد آن به شدت رو به کاهش است. سی درصد ازدواج­ها در سال 1964ثبت نشده­‌اند. این رقم در سال 1981به ده درصد کاهش یافته است. چنین ازدواج هایی در شرق شمال و ارتفاعات مرکزی کشور بیشتر اتفاق می افتد<ref name=":1">(مظفری, زن در سریلانکا, 1368, ص. 1 -2).</ref><ref name=":0">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>.
====طلاق====
طلاق قانونی در [[سریلانکا]] موضوع دشواری نیست. طلاق به شیوه سنتی نیز با رضایت طرفین و خانواده‌هایشان صورت می­ گیرد ؛ با این حال به دلیل زشت و ناپسند بودن طلاق در میان مردم و فشارهای اجتماعی آن بر زوجین و خانواده‌ها، اکثر ازدواج­ ها تداوم دارند. در سال 1981 از هر ده هزار واقعه ازدواج فقط 30/5 مورد به طلاق منجر شده است <ref name=":1" /><ref name=":0" />.  


احوال شخصيه مسلمانان نيز بر اساس فقه اهل سنت است. در اكثر مناطق کشور خانواده­ها ترجيح مي­دهند در نزديكی محل سكونت خویشاوندان شوهر زندگي كنند. بعضی از خانواده­هايي كه فرزند پسر ندارند، دوست دارند امور زندگي و كشاورزي خود را به دامادشان بسپارند.
== نیز نگاه کنید به ==
[[ازدواج در ژاپن]]؛ [[ازدواج در روسیه]]؛ [[ازدواج در چین]]؛ [[ازدواج در مصر]]؛ [[ازدواج در تونس]]؛ [[ازدواج در افغانستان]]؛ [[ازدواج در سنگال]]؛ [[ازدواج در آرژانتین]]؛ [[ازدواج در فرانسه]]؛ [[ازدواج در مالی]]؛ [[ازدواج در ساحل عاج]]؛ [[ازدواج در زیمبابوه]]؛ [[ازدواج در اوکراین]]؛ [[ازدواج در اسپانیا]]؛ [[ازدواج در اردن]]؛ [[ازدواج در اتیوپی]]؛ [[ازدواج در سیرالئون]]؛ [[ازدواج در کوبا]]؛ [[ازدواج در لبنان]]


ازدواج سنتي در مناطق روستايي نيازي به ثبت و برگزاري مراسم عروسي ندارد. در صورت رضايت زن و مرد و والدين­شان، آن­ دو به سادگي می­توانند زندگي با همدیگر را آغاز كنند. اين نوع ازدواج هم اکنون نیز کم و بیش مرسوم؛ ولی در سال های اخیر تعداد آن به شدت رو به كاهش است. سي درصد ازدواج­ها در سال 1964ثبت نشده­اند. اين رقم در سال 1981به ده درصد كاهش يافته است. چنين ازدواج هايي در شرق شمال و ارتفاعات مركزي كشور بيشتر اتفاق مي افتد (مظفری, زن در [[سریلانکا]], 1368, ص. 2).
== کتابشناسی ==
='''3-9.     طلاق:'''=
طلاق قانوني در سریلانکا موضوع دشواری نيست. طلاق به شيوه سنتي نيز با رضايت طرفين و خانواده­هايشان صورت مي­گيرد[a1] ؛ با اين حال به دلیل زشت و ناپسند بودن طلاق در میان مردم و فشارهاي اجتماعي آن بر زوجین و خانواده­ها، اكثر ازدواج­ها تداوم دارند. در سال 1981 از هر ده هزار واقعه ازدواج فقط 5/30 مورد به طلاق منجر شده است (مظفری, زن در سریلانکا, 1368, ص. 2).

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۳

ازدواج

"نظام طبقاتی" (کاست) در میان اقوام سینهالی و تامیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سرنوشت تغییر ناپذیری را برای گروه های اجتماعی و اشخاص جامعه تعیین و تعریف می کند. در این نظام طبقاتی هیچ عضو و فردی از یک طبقه مجاز به ازدواج با اعضاء از سایر طبقات اجتماعی نیست. ازدواج فرزندان معمولا به وسیله خانواده و والدین تنظیم می شود هر چند انتخاب همسر توسط فرزندان نیز اکنون به صورت امری پذیرفته شده در آمده است.  

ازدواج یکی از مهمترین واقعه زندگی برای یک سریلانکایی است. پس از توافق طرفین و خانواده ها تمامی مراسم امضای قراردادها، برگزاری مراسم و رفتن به خانه جدید کلاً بر اساس محاسبات نجومی سنتی انجام می شود، تا اطمینان یابند که زندگی را به خوبی و درستی آغاز کرده اند[۱]. میزان درآمد ارتباط مستقیمی در چگونگی برگزاری مراسم ازدواج دارد. بیشتر خانواده‌های سریلانکایی در آمد زیادی ندارند؛ به همین دلیل طرفین تلاش دارند، مراسم ازواجشان را ساده­تر و با کمترین هزینه برگزار ­کنند. ازدواج‌‌های خانواده‌های ثروتمند غالباً خارج از شبکه خویشاوندی و با تشریفات فراوان و هزینه‌های سنگین انجام می ­شود. خانواده‌های دو طرف در باره امور مختلف و از جمله جهیزیــه(دوری(Dowry)) مذاکرات زیادی با هم خواهند داشت. بر خلاف آداب و رسوم مردم خاور میانه، داماد ممکن است مبلغ قابل توجهی را به عنوان "دوری" از عروس درخواست کند. البته چنین وصلت­‌هایی معمولاً روند طولانی جستجو، مشورت­‌های فراوان با واسطه­‌های امر ازدواج و منجمین را پشت سر دارد. به جز طبقه نخبگان و تحصیل­کرده‌ها، بیشتر ازدواج‌­ها به وسیله خانواده و با نظر موافق پسر و دختر شکل می­گیرد. در سال های اخیر به علت ادامه تحصیلات و تلاش برای یافتن شغل مناسب و پایدار، سن ازدواج افزایش یافته است. در سال 1981 متوسط سن مردان در هنگام ازدواج بیست و هفت سال و سن دختران 24 سال بوده است. البته، گاهی خانواده‌ها زودتر و پیش از این که فرزندشان به بیست سالگی برسد، اقدام کرده، شخصی را به نامزدی او انتخاب می­ کنند و ارتباط زناشویی و زوجیت به این صورت میان طرفین بر قرار می­ گردد. هشتاد و شش درصد زنان و مردان این جزیره تا سی سالگی حداقل یک بار ازدواج  کرده­‌اند.

اکثر قریب به اتفاق مردان فقط یک همسر دارند، ولی ازدواج مردان با بیش از یک زن منع قانونی ندارد؛ مشروط به این­که بتوانند هزینه زندگی را تأمین کنند. بنا بر این مردان ثروتمنــد می ­توانند بیش از یک همسر داشته باشند. ازدواج یک زن با بیش از یک مرد نیز بلامانع است. در منطقه کندی، خویشاوندی و وراثت از طریق هر کدام از زن و شوهر تداوم و استمرار می ­یابد. هر یک از زن و شوهر مالک دارایی خویش است و مجازات آن را به صورت مساوی میان فرزندان تقسیم کند، به هر کس بخواهد، ببخشد و یا وقف کند. در مناطق پایین که مطابق قوانین هلندی­ رومی عمل می­شود، ازدواج موجب شریک شدن زوجین در دارایی و سرمایه یکدیگر می ­گردد. بنا بر این در هنگام مرگ دارایی  آن ها میان ورثه تقسیم می شود.

احوال شخصیه مسلمانان نیز بر اساس فقه اهل سنت است. در اکثر مناطق کشور خانواده‌ها ترجیح می­دهند در نزدیکی محل سکونت خویشاوندان شوهر زندگی کنند. بعضی از خانواده‌هایی که فرزند پسر ندارند، دوست دارند امور زندگی و کشاورزی خود را به دامادشان بسپارند. ازدواج سنتی در مناطق روستایی نیازی به ثبت و برگزاری مراسم عروسی ندارد. در صورت رضایت زن و مرد و والدین­شان، آن­ دو به سادگی می ­توانند زندگی با همدیگر را آغاز کنند. این نوع ازدواج هم اکنون نیز کم و بیش مرسوم؛ ولی در سال های اخیر تعداد آن به شدت رو به کاهش است. سی درصد ازدواج­ها در سال 1964ثبت نشده­‌اند. این رقم در سال 1981به ده درصد کاهش یافته است. چنین ازدواج هایی در شرق شمال و ارتفاعات مرکزی کشور بیشتر اتفاق می افتد[۲][۳].

طلاق

طلاق قانونی در سریلانکا موضوع دشواری نیست. طلاق به شیوه سنتی نیز با رضایت طرفین و خانواده‌هایشان صورت می­ گیرد ؛ با این حال به دلیل زشت و ناپسند بودن طلاق در میان مردم و فشارهای اجتماعی آن بر زوجین و خانواده‌ها، اکثر ازدواج­ ها تداوم دارند. در سال 1981 از هر ده هزار واقعه ازدواج فقط 30/5 مورد به طلاق منجر شده است [۲][۳].

نیز نگاه کنید به

ازدواج در ژاپن؛ ازدواج در روسیه؛ ازدواج در چین؛ ازدواج در مصر؛ ازدواج در تونس؛ ازدواج در افغانستان؛ ازدواج در سنگال؛ ازدواج در آرژانتین؛ ازدواج در فرانسه؛ ازدواج در مالی؛ ازدواج در ساحل عاج؛ ازدواج در زیمبابوه؛ ازدواج در اوکراین؛ ازدواج در اسپانیا؛ ازدواج در اردن؛ ازدواج در اتیوپی؛ ازدواج در سیرالئون؛ ازدواج در کوبا؛ ازدواج در لبنان

کتابشناسی

  1. (Customs of Sri Lanka, 2009).
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ (مظفری, زن در سریلانکا, 1368, ص. 1 -2).
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)