بنادر افغانستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:4c3h4a0250339327csu 800C450.jpg|بندانگشتی|بندر حیرتان]]
بنادر آبی [[افغانستان]]، حیرتان و شیرخان بندر بر روی رودخانه [[آمودریا]]<nowiki/>ست. بندر حیرتان (در ۷۵ کیلومتری شمال [[مزار شریف]]) در ساحل [[آمودریا]] و مقابل ترمز در ازبکستان قرار دارد. بین ترمز و حیرتان پل ماشین‌رو و پل ریل آهن احداث شده که پل دوستی نیز نامیده می‌شود.
بنادر آبی [[افغانستان]]، حیرتان و شیرخان بندر بر روی رودخانه [[آمودریا]]<nowiki/>ست. بندر حیرتان (در ۷۵ کیلومتری شمال [[مزار شریف]]) در ساحل [[آمودریا]] و مقابل ترمز در ازبکستان قرار دارد. بین ترمز و حیرتان پل ماشین‌رو و پل ریل آهن احداث شده که پل دوستی نیز نامیده می‌شود.  


در گذشته، بخش عمده‌ای از صادرات و واردات [[افغانستان]] با اتحاد شوروی از طریق همین مرز صورت می‌گرفت. شیرخان بندر نیز در ساحل [[آمودریا]] و بین ولایت قندوز در [[افغانستان]] و کشور تاجیکستان راه‌اندازی شده است.  
در گذشته، بخش عمده‌ای از صادرات و واردات [[افغانستان]] با اتحاد شوروی از طریق همین مرز صورت می‌گرفت. شیرخان بندر نیز در ساحل [[آمودریا]] و بین ولایت قندوز در [[افغانستان]] و کشور [[تاجیکستان]] راه‌اندازی شده است.  


مبادلات کالا از طریق این مرز در گذشته، توسط کشتی صورت می‌گرفت؛ ولی پس از برکناری طالبان، پلی به طول ۶۵۰ متر و با هزینه ۳۷ میلیون دلار از محل کمک‌های بلاعوض [[آمریکا]] به [[افغانستان]] ساخته شد و امکان انتقال کالا را خیلی زیاد کرد و روزانه حداقل ۱۰۰۰ دستگاه کامیون از آن عبور می‌کند، ضمن اینکه مسافران نیز از آن تردد می‌کنند.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ [[افغانستان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 406-407.</ref>
مبادلات کالا از طریق این مرز در گذشته، توسط کشتی صورت می‌گرفت؛ ولی پس از برکناری طالبان، پلی به طول ۶۵۰ متر و با هزینه ۳۷ میلیون دلار از محل کمک‌های بلاعوض [[آمریکا]] به [[افغانستان]] ساخته شد و امکان انتقال کالا را خیلی زیاد کرد و روزانه حداقل ۱۰۰۰ دستگاه کامیون از آن عبور می‌کند، ضمن اینکه مسافران نیز از آن تردد می‌کنند.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ [[افغانستان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 406-407.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[جغرافیای سیاسی افغانستان]]؛ [[جغرافیای اقتصادی افغانستان]]؛ [[رودهای افغانستان]]؛ [[مرزهای افغانستان]]؛ [[راه ها در افغانستان]]
* [[جغرافیای سیاسی افغانستان]]  
* [[جغرافیای اقتصادی افغانستان]]
* [[رودهای افغانستان]]
* [[مرزهای افغانستان]]
* [[راه ها در افغانستان]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:اهمیت جغرافیایی در حوزه های ژئو اکونومیک]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۱۰

بنادر آبی افغانستان، حیرتان و شیرخان بندر بر روی رودخانه آمودریاست. بندر حیرتان (در ۷۵ کیلومتری شمال مزار شریف) در ساحل آمودریا و مقابل ترمز در ازبکستان قرار دارد. بین ترمز و حیرتان پل ماشین‌رو و پل ریل آهن احداث شده که پل دوستی نیز نامیده می‌شود.

در گذشته، بخش عمده‌ای از صادرات و واردات افغانستان با اتحاد شوروی از طریق همین مرز صورت می‌گرفت. شیرخان بندر نیز در ساحل آمودریا و بین ولایت قندوز در افغانستان و کشور تاجیکستان راه‌اندازی شده است.

مبادلات کالا از طریق این مرز در گذشته، توسط کشتی صورت می‌گرفت؛ ولی پس از برکناری طالبان، پلی به طول ۶۵۰ متر و با هزینه ۳۷ میلیون دلار از محل کمک‌های بلاعوض آمریکا به افغانستان ساخته شد و امکان انتقال کالا را خیلی زیاد کرد و روزانه حداقل ۱۰۰۰ دستگاه کامیون از آن عبور می‌کند، ضمن اینکه مسافران نیز از آن تردد می‌کنند.[۱]

نیز نگاه کنید به

جغرافیای سیاسی افغانستان؛ جغرافیای اقتصادی افغانستان؛ رودهای افغانستان؛ مرزهای افغانستان؛ راه ها در افغانستان

کتابشناسی

  1. علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 406-407.