آموزش متوسطه لبنان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:آموزش ابتدایی در لبنان.jpg|بندانگشتی|آموزش ابتدایی در [https:// | [[پرونده:آموزش ابتدایی در لبنان.jpg|بندانگشتی|آموزش ابتدایی در [[لبنان]] - برگرفته از سایت arabnews - قابل بازیابی از: https://www.arabnews.com/node/2176376/middle-east|395x395پیکسل]]بر اساس نظام آموزشی مصوب، آموزش پیش دانشگاهی شامل دو مرحله پایه و دبیرستان است. مرحله پایه 9 سال به درازا میکشد و برای همه لبنانیها الزامی است. 6 سال اول این پایه مقطع دبستان و 3 سال بعد، مقطع متوسطه است و فارغالتصحیلان این مقطع گواهی رسمی دوره متوسطه را دریافت میکنند. مقطع دبیرستان نیز شامل 3 سال تحصیلی است که سال اول عمومی و در سال دوم، دانشآموزان بایستی یکی از دو شاخه علمی یا ادبی را انتخاب کنند. در سال سوم نیز یکی از شاخههای چهارگانه ادبیات و علوم انسانی، علوم، علوم زیستشناسی، علوم اجتماعی و اقتصادی، گزینه انتخابی دانشآموزان خواهد بود.<ref>[https://www.mehe.gov.lb/ar وزارة التربية والتعليم العالي، الجمهورية اللبنانية (۲۰۰۴)]. التطوير التربوي في لبنان في مطلع القرن الواحد والعشرين، ص. ۲۳.</ref> دانشآموزانی که مایلند پس از فراغت از تحصیل جذب بازار کار شوند میتوانند پس از سال پنجم ابتدایی در مراکز آموزشی فنی و حرفهای ثبتنام کنند.<ref name=":12">وزارة التربية و التعليم العالي (2007). ا[http://www.cssrd.org.lb لاستراتيجية الوطنية للتربية والتعليم في لبنان]، مشروع الانماء التربوي، ص. ۱۲.</ref> | ||
بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار [[لبنان]]، در سال تحصیلی 2009-2010 تعداد کل مدارس این کشور 2882 باب بوده است که از این تعداد 47% را مدارس دولتی و 50% را مدارس خصوصی تشکیل میدادهاند و 3% باقیمانده نیز مدارس وابسته به اونروا<ref>برگرفته از https://www.unrwa.org/</ref> بوده است.<ref name=":22">[http://www.cas.gov.lb/ ادارة الاحصاء المركزی (2012)]. SIF-3 گزارشهای اداره مرکزی آمار لبنان.</ref> تعداد مراکز فنی و حرفهای نیز در سال تحصیلی 2005 – 2006، ۸۳ مرکز دولتی با 35000 دانشآموز و 362 مرکز خصوصی با 41500 دانشآموز در این کشور فعال بوده است.<ref name=":12" /> همچنین در همین سال تعداد کل دانشآموزان ۹۴۲،۳۹۱ نفر بوده است که حدود 66% از آنها در مدارس خصوصی ثبت نام کردهاند. بر اساس گزارش مزبور، 53% مدارس از زبان فرانسه و 25% آنها از زبان انگلیسی و 22% نیز از هر دو زبان، به عنوان زبان آموزش استفاده شده است.<ref name=":22" /><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 257-258.</ref> | بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار [[لبنان]]، در سال تحصیلی 2009-2010 تعداد کل مدارس این کشور 2882 باب بوده است که از این تعداد 47% را مدارس دولتی و 50% را مدارس خصوصی تشکیل میدادهاند و 3% باقیمانده نیز مدارس وابسته به اونروا<ref>برگرفته از https://www.unrwa.org/</ref> بوده است.<ref name=":22">[http://www.cas.gov.lb/ ادارة الاحصاء المركزی (2012)]. SIF-3 گزارشهای اداره مرکزی آمار لبنان.</ref> تعداد مراکز فنی و حرفهای نیز در سال تحصیلی 2005 – 2006، ۸۳ مرکز دولتی با 35000 دانشآموز و 362 مرکز خصوصی با 41500 دانشآموز در این کشور فعال بوده است.<ref name=":12" /> همچنین در همین سال تعداد کل دانشآموزان ۹۴۲،۳۹۱ نفر بوده است که حدود 66% از آنها در مدارس خصوصی ثبت نام کردهاند. بر اساس گزارش مزبور، 53% مدارس از زبان [[فرانسه]] و 25% آنها از زبان انگلیسی و 22% نیز از هر دو زبان، به عنوان زبان آموزش استفاده شده است.<ref name=":22" /><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 257-258.</ref> | ||
== پاورقی == | == پاورقی == | ||
[i] آژانس امداد واشتغال سازمان ملل برای آوارگان '''فلسطینی''' (UN RWA) | [i] آژانس امداد واشتغال سازمان ملل برای آوارگان '''فلسطینی''' (UN RWA) |
نسخهٔ کنونی تا ۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۳
بر اساس نظام آموزشی مصوب، آموزش پیش دانشگاهی شامل دو مرحله پایه و دبیرستان است. مرحله پایه 9 سال به درازا میکشد و برای همه لبنانیها الزامی است. 6 سال اول این پایه مقطع دبستان و 3 سال بعد، مقطع متوسطه است و فارغالتصحیلان این مقطع گواهی رسمی دوره متوسطه را دریافت میکنند. مقطع دبیرستان نیز شامل 3 سال تحصیلی است که سال اول عمومی و در سال دوم، دانشآموزان بایستی یکی از دو شاخه علمی یا ادبی را انتخاب کنند. در سال سوم نیز یکی از شاخههای چهارگانه ادبیات و علوم انسانی، علوم، علوم زیستشناسی، علوم اجتماعی و اقتصادی، گزینه انتخابی دانشآموزان خواهد بود.[۱] دانشآموزانی که مایلند پس از فراغت از تحصیل جذب بازار کار شوند میتوانند پس از سال پنجم ابتدایی در مراکز آموزشی فنی و حرفهای ثبتنام کنند.[۲]
بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار لبنان، در سال تحصیلی 2009-2010 تعداد کل مدارس این کشور 2882 باب بوده است که از این تعداد 47% را مدارس دولتی و 50% را مدارس خصوصی تشکیل میدادهاند و 3% باقیمانده نیز مدارس وابسته به اونروا[۳] بوده است.[۴] تعداد مراکز فنی و حرفهای نیز در سال تحصیلی 2005 – 2006، ۸۳ مرکز دولتی با 35000 دانشآموز و 362 مرکز خصوصی با 41500 دانشآموز در این کشور فعال بوده است.[۲] همچنین در همین سال تعداد کل دانشآموزان ۹۴۲،۳۹۱ نفر بوده است که حدود 66% از آنها در مدارس خصوصی ثبت نام کردهاند. بر اساس گزارش مزبور، 53% مدارس از زبان فرانسه و 25% آنها از زبان انگلیسی و 22% نیز از هر دو زبان، به عنوان زبان آموزش استفاده شده است.[۴][۵]
پاورقی
[i] آژانس امداد واشتغال سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UN RWA)
نیز نگاه کنید به
- لبنان
- نظام آموزش، تحقیقات و فناوری لبنان
- آموزش متوسطه کانادا
- آموزش متوسطه روسیه
- مدارس افغانستان
- آموزش متوسطه تونس
- آموزش متوسطه ژاپن
- آموزش متوسطه کوبا
- آموزش های مقطع متوسطه مصر
- آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین
- آموزش متوسطه سنگال
کتابشناسی
- ↑ وزارة التربية والتعليم العالي، الجمهورية اللبنانية (۲۰۰۴). التطوير التربوي في لبنان في مطلع القرن الواحد والعشرين، ص. ۲۳.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ وزارة التربية و التعليم العالي (2007). الاستراتيجية الوطنية للتربية والتعليم في لبنان، مشروع الانماء التربوي، ص. ۱۲.
- ↑ برگرفته از https://www.unrwa.org/
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ ادارة الاحصاء المركزی (2012). SIF-3 گزارشهای اداره مرکزی آمار لبنان.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص. 257-258.