سید حسن بن علی سقاف: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[سید حسن بن علی سقاف]] از علما و نویسندگان سنی اردنی میباشد. وی از جمله شخصیتهایی هست که با تحقیق و نگارش آثار خوب، بخشی از وظیفهی خود را در روشنگری جهان اسلام عمل نموده است. وی در همایشها و سمینارهای بینالمللی اسلامی زیادی شرکت نمود. سید حسن بن علی بن هاشم السقاف، متولد چهارم شوال 1380 ه.ق. / 1961 م. در [[اردن]] از نوادگان پیامبر (ص) است که نسبش با 32 واسطه به امام صادق (ع) میرسد. وی شافعی مذهب و از نظر کلامی اشعری است. | |||
حسن سقاف | حسن سقاف تحصیلات ابتدایی را در [[اردن]] گذراند و در سال 1978م. به دمشق سفر کرد و در درس بزرگان دمشق شرکت کرد و کتاب عمدة السالک و عدة الناسک را نزد شیخ هاشم مجذوب و کتاب کبری الیقینیات و شرح الاربعین النوویــة را نزد شیخ محمد سعید رمضان البوطی آموخت و از دیگر علما همچون شیخ حسین خطاب و شیخ اسعد صاغرجی، نیز بهره جسته است. حسن سقاف بعد از بازگشت از دمشق به [[اردن]] از علمای [[اردن]] نیز استفاده علمی کرد چنانچه کتاب الفرائض و المواریث را نزد شیخ قاضی مطیع حمامی و کتاب شرح الجوهره باجوری را نزد شیخ محمد هلیل و متن الاجرومیــة و شرح شیخ احمد زینی دحلان را نزد شیخ احمد خضری آموخت. سپس به کشور مغرب سفر کرد و از محضر استادانی مانند سید عبدالله بن صدیق غماری محدث بزرگ مغرب استفاده برد. حسن السقاف اجازههای علمی فراوانی از اساتید خود دریافت کرد تا آنجا در کتاب الاتحاف بأسانید و شیوخ حسن بن علی السقاف نام 40 تن از مشایخ وی که به ایشان اجازه علمی دادهاند، ذکر شده است از جمله سید عبدالعزیز بن صدیق غماری و سید عبد الحی بم صدیق غماری و شیخ ابوالفیض یاسین فادانی مکی و شیخ حبیب الرحمن اعظمی. | ||
بسیاری از بزرگان اهل سنت او را مورد تمجید قرار داده اند از آن جمله؛ عبد العزیز بن صدیق غماری در نامهای که به حسن سقاف مینویسد او را علامه و محدث خطاب میکند. هم چنین سید عبدالله بن صدیق غماری استاد حسن سقاف 5 نامه برای حسن سقاف مینویسد و او را زبان ناطق و حجت خود معرفی میکند و وجود او را رحمت و در این عصر بدون نزاع ، ناصر السنــة و نابغه میخواند. سعید فوده نیز او را تمجید میکند. حسن سقاف به خاطر مواضع ضد وهابی که دارد، مورد انتقاد بزرگان وهابی و سلفی قرار گرفته است به ویژه این که وی در سالهای اخیر در شبکه المستقلــة به مناظره با شیخ عدنان عرعور پرداخته و تفکرات ابن تیمیه را نقد کرده است. وی فعالیتهای سیاسی قابلتوجهی داشته است از جمله موارد زیر: | |||
* وحدت اسلامی: حسن سقاف قائل است بین مسلمانانی مثل اهل سنت و امامیه و زیدیه و اباضیه که عقیده تنزیهی دارند باید وحدت ایجاد شود؛ | |||
* حسن سقاف برای تقریب مذاهب اسلامی دو بار در تلویزیون امارات در سال 1418 ق و 1419 ق دعوت شده و حضور یافته است؛ | |||
* حضور حسن سقاف در کنگره کشور [[سریلانکا]] برای تقریب مذاهب و عقیده تنزیه و مشکلات وهابیت و سلفیها. حسن سقاف قائل است وهابیت امروزه موجب اختلاف بین مسلمانان هستند؛ | |||
* حضور حسن سقاف در سال 1419 در کنگره دمشق برای تقریب مذاهب اسلامی؛ | |||
* ملاقات با پادشاه عمان و علمای اباضیه همچون شیخ احمد خلیلی؛ | |||
* حسن سقاف دو بار در کنگره تقریب مذاهب اسلامی در تهران حضور یافت؛ | |||
* حسن سقاف قائل است خروج بر حاکم جائر و ظالم جایز است، چنانکه امام حسین (ع) علیه یزید قیام کرده است. او در صحیح عقیدهی طحاویه مینویسد: «ففکرة عدم الخروج علی ائمــة الجور لیست صحیحــة، و هی مخالفــة للقرآن والسنــة و عمل الصحابــة و ائمــة التابعین من اهل السنــة والجماعــة، و خلف من بعدهم خلف غیروا و بدلوا هذا الفکرة خوفا من التنکیل و التعذیب قهرا و ذلــة و استنکانــة». | |||
* یکی از فعالیتهای اجتماعی و علمیحسن سقاف این بود که در شبکه مستقله با عدنان عرعور وهابی، روی تجسیم ابن تیمیه و افکار منحرف او مناظره کرده بود. وی همچنین کتابهای زیادی درباره موضوعات اجتماعی، اصولی، فقهی و اعتقادی نوشته است که در مجموع به بیش از 80 عنوان میرسد که غالبا در رد افکار وهابیت و متسلفین مخصوصا البانی است<ref>برگرفته از | |||
https://www.alwahabiyah.com/fa/mostabserview/13457/%d8%ad%d8%b3%d9%86-%d8%b3%d9%82%d8%a7%d9%81/</ref>. | |||
آثار وی به بیش از 80 عنوان میرسد که غالب آنها در زمینه پاسخگویی و بررسی افکار سلفی است. برخی از آنها نیز در زمینه فقه و حدیث و توحید و... میباشد. برخی از آنها عبارتند از: | |||
* صحیح شرح العقیدة الطحاویــة؛ | |||
* الإمتاع والاستقصاء لأدلــة تحریم التبرع بالأعضاء؛ | |||
* عقیدة أهل السنــة والجماعــة؛ | |||
* شرح لعمدة السالک وعدة الناسک؛ | |||
* احتجاج الخائب بعبارة من ادعى الإجماع فهو کاذب؛ | |||
* بهجــة الناظر فی التوسل بالنبی الطاهر، صلى الله علیه وسلم؛ | |||
* الإغاثــة بأدلــة الاستغاثــة؛ | |||
* و هم سیء البخت، الذی حرّم صیام السبت؛ | |||
* تناقضات الألبانی الواضحات،3 أجزاء؛ | |||
* التنبیه والرد على معتقد قدم العالم والحد<ref>برگرفته از https://www.wikipedia.org/</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ادیان در اردن|ادیان در اردن؛]] [[شخصیتهای دینی معاصر متنفذ اردن|شخصیتهای دینی معاصر متنفذ]]؛ [[مفاخر و مشاهیر دینی اردن]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۱۲
سید حسن بن علی سقاف از علما و نویسندگان سنی اردنی میباشد. وی از جمله شخصیتهایی هست که با تحقیق و نگارش آثار خوب، بخشی از وظیفهی خود را در روشنگری جهان اسلام عمل نموده است. وی در همایشها و سمینارهای بینالمللی اسلامی زیادی شرکت نمود. سید حسن بن علی بن هاشم السقاف، متولد چهارم شوال 1380 ه.ق. / 1961 م. در اردن از نوادگان پیامبر (ص) است که نسبش با 32 واسطه به امام صادق (ع) میرسد. وی شافعی مذهب و از نظر کلامی اشعری است.
حسن سقاف تحصیلات ابتدایی را در اردن گذراند و در سال 1978م. به دمشق سفر کرد و در درس بزرگان دمشق شرکت کرد و کتاب عمدة السالک و عدة الناسک را نزد شیخ هاشم مجذوب و کتاب کبری الیقینیات و شرح الاربعین النوویــة را نزد شیخ محمد سعید رمضان البوطی آموخت و از دیگر علما همچون شیخ حسین خطاب و شیخ اسعد صاغرجی، نیز بهره جسته است. حسن سقاف بعد از بازگشت از دمشق به اردن از علمای اردن نیز استفاده علمی کرد چنانچه کتاب الفرائض و المواریث را نزد شیخ قاضی مطیع حمامی و کتاب شرح الجوهره باجوری را نزد شیخ محمد هلیل و متن الاجرومیــة و شرح شیخ احمد زینی دحلان را نزد شیخ احمد خضری آموخت. سپس به کشور مغرب سفر کرد و از محضر استادانی مانند سید عبدالله بن صدیق غماری محدث بزرگ مغرب استفاده برد. حسن السقاف اجازههای علمی فراوانی از اساتید خود دریافت کرد تا آنجا در کتاب الاتحاف بأسانید و شیوخ حسن بن علی السقاف نام 40 تن از مشایخ وی که به ایشان اجازه علمی دادهاند، ذکر شده است از جمله سید عبدالعزیز بن صدیق غماری و سید عبد الحی بم صدیق غماری و شیخ ابوالفیض یاسین فادانی مکی و شیخ حبیب الرحمن اعظمی.
بسیاری از بزرگان اهل سنت او را مورد تمجید قرار داده اند از آن جمله؛ عبد العزیز بن صدیق غماری در نامهای که به حسن سقاف مینویسد او را علامه و محدث خطاب میکند. هم چنین سید عبدالله بن صدیق غماری استاد حسن سقاف 5 نامه برای حسن سقاف مینویسد و او را زبان ناطق و حجت خود معرفی میکند و وجود او را رحمت و در این عصر بدون نزاع ، ناصر السنــة و نابغه میخواند. سعید فوده نیز او را تمجید میکند. حسن سقاف به خاطر مواضع ضد وهابی که دارد، مورد انتقاد بزرگان وهابی و سلفی قرار گرفته است به ویژه این که وی در سالهای اخیر در شبکه المستقلــة به مناظره با شیخ عدنان عرعور پرداخته و تفکرات ابن تیمیه را نقد کرده است. وی فعالیتهای سیاسی قابلتوجهی داشته است از جمله موارد زیر:
- وحدت اسلامی: حسن سقاف قائل است بین مسلمانانی مثل اهل سنت و امامیه و زیدیه و اباضیه که عقیده تنزیهی دارند باید وحدت ایجاد شود؛
- حسن سقاف برای تقریب مذاهب اسلامی دو بار در تلویزیون امارات در سال 1418 ق و 1419 ق دعوت شده و حضور یافته است؛
- حضور حسن سقاف در کنگره کشور سریلانکا برای تقریب مذاهب و عقیده تنزیه و مشکلات وهابیت و سلفیها. حسن سقاف قائل است وهابیت امروزه موجب اختلاف بین مسلمانان هستند؛
- حضور حسن سقاف در سال 1419 در کنگره دمشق برای تقریب مذاهب اسلامی؛
- ملاقات با پادشاه عمان و علمای اباضیه همچون شیخ احمد خلیلی؛
- حسن سقاف دو بار در کنگره تقریب مذاهب اسلامی در تهران حضور یافت؛
- حسن سقاف قائل است خروج بر حاکم جائر و ظالم جایز است، چنانکه امام حسین (ع) علیه یزید قیام کرده است. او در صحیح عقیدهی طحاویه مینویسد: «ففکرة عدم الخروج علی ائمــة الجور لیست صحیحــة، و هی مخالفــة للقرآن والسنــة و عمل الصحابــة و ائمــة التابعین من اهل السنــة والجماعــة، و خلف من بعدهم خلف غیروا و بدلوا هذا الفکرة خوفا من التنکیل و التعذیب قهرا و ذلــة و استنکانــة».
- یکی از فعالیتهای اجتماعی و علمیحسن سقاف این بود که در شبکه مستقله با عدنان عرعور وهابی، روی تجسیم ابن تیمیه و افکار منحرف او مناظره کرده بود. وی همچنین کتابهای زیادی درباره موضوعات اجتماعی، اصولی، فقهی و اعتقادی نوشته است که در مجموع به بیش از 80 عنوان میرسد که غالبا در رد افکار وهابیت و متسلفین مخصوصا البانی است[۱].
آثار وی به بیش از 80 عنوان میرسد که غالب آنها در زمینه پاسخگویی و بررسی افکار سلفی است. برخی از آنها نیز در زمینه فقه و حدیث و توحید و... میباشد. برخی از آنها عبارتند از:
- صحیح شرح العقیدة الطحاویــة؛
- الإمتاع والاستقصاء لأدلــة تحریم التبرع بالأعضاء؛
- عقیدة أهل السنــة والجماعــة؛
- شرح لعمدة السالک وعدة الناسک؛
- احتجاج الخائب بعبارة من ادعى الإجماع فهو کاذب؛
- بهجــة الناظر فی التوسل بالنبی الطاهر، صلى الله علیه وسلم؛
- الإغاثــة بأدلــة الاستغاثــة؛
- و هم سیء البخت، الذی حرّم صیام السبت؛
- تناقضات الألبانی الواضحات،3 أجزاء؛
- التنبیه والرد على معتقد قدم العالم والحد[۲][۳].
نیز نگاه کنید به
ادیان در اردن؛ شخصیتهای دینی معاصر متنفذ؛ مفاخر و مشاهیر دینی اردن
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از https://www.alwahabiyah.com/fa/mostabserview/13457/%d8%ad%d8%b3%d9%86-%d8%b3%d9%82%d8%a7%d9%81/
- ↑ برگرفته از https://www.wikipedia.org/
- ↑ لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)