فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اردن: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
|||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
اولین کتابخانهای که در مدارس [[اردن]] تاسیس شد درشرق [[اردن]] در دبیرستان شهر السلط در سال 1926 بود. در خلال دهههای سی و چهل 13 کتابخانهی دیگر نیز تاسیس شد ولی تمامیآنها فقط مجموعههای کوچکی بودند که کتابها را در مکانهای بستهای در مدارس نگهداری میکردند و اتاق خاصی به آنها اختصاص داده نشده بود. | |||
این وضعیت تا دهه پنجاه که [[اردن]] به عضویت سازمان یونسکو درآمد و از تجربیات یونسکو در زمینه کتابخانه استفاده کرد، ادامه داشت. در سال 1955 کارشناسی در امور کتابخانهها از سوی [https://www.unesco.org/en یونسکو] به [[اردن]] وارد شد. و از دستاوردهای وجود وی این بود که [[اردن]] در سال 1956 اولین فرد را از طرف وزارت <ref>منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 34</ref>مهمترین اتفاق در پیشرفت و توسعه کتابخانههای مدرسه، ایجاد بخشی مخصوص کتابخانه در وزارت آموزش و پرورش در سال 1958 بود<ref>منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 34</ref>. در دهه پنجاه، 25 کتابخانه در مدارس [[اردن]] و 5 کتابخانه نیز در تربیت معلمها تاسیس شد<ref>منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 35</ref>. هم چنین کتابخانههای تخصصی تاسیس شد که تعداد آنها تا پایان دهه پنجاه به 7 کتابخانه رسید. اولین کتابخانه تخصصی مربوط به اداره باستانشناسی بود که در سال 1950 تاسیس شد. در دهه شصت سه اتفاق مهم در زمینه کتابخانهها افتاد؛ تاسیس کتابخانه عمومی عمان در سال 1960، تاسیس دانشگاه [[اردن]] و کتابخانه آن در سال 1962و تاسیس انجمن کتابخانههای [[اردن]] در سال 1963؛ این موسسات نقش مهمی در پیشرفت کتابخانههای [[اردن]] ایفا کردند<ref>منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 35</ref>. | |||
در | بهاین ترتیب دهه شصت، مهمترین دهه در تاریخ کتابخانههای [[اردن]] به شمار میآید، در پایان این دهه، تعداد کتابخانههای مدارس به 55 کتابخانه رسید. وزارت آموزش و پرورش نیز خدمات خود را در زمینه کتابخانهها افزایش داد<ref>منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 36</ref>. در این دهه، تعداد کتابخانههای عمومیبخش شرقی اردن به 8 کتابخانه رسید که در شهرهای کرک، معان، زرقا، سلط، عقبه، وادی السیر و عمان و اربد قرار داشتند. هم چنین کتابخانههای تخصصی و بزرگی در وزارت خانهها و ادارات دولتی تاسیس شد که مهمترین آنها تاسیس کتابخانه بانک مرکزی در سال 1964 و تاسیس کتابخانه منابع طبیعی در سال 1965 بود. در دهه هفتاد تعداد کتابخانههای دانشگاهها و مراکز تربیت معلم افزایش یافت و کتابخانههای تخصصی بسیاری نیز تاسیس شد که تعداد آنها بالغ بر 33 کتابخانه تخصصی شد<ref>منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 38</ref>. | ||
در دهه هشتاد کتابخانههای مدارس توسعه یافت؛ تعداد کتابخانههای مدارس (دبیرستانها) در پایان سال درسی 1972 بالغ بر 117 کتابخانه بود که در پایان سال درسی 1988 - 1987 به عدد 498 کتابخانه رسید. این آمار و ارقام مخصوص مدارس وزارت آموزش و پرورش است. هم چنین کتابخانههای مدارس تابع نیروهای مسلح تا پایان سال 1988 به 12 کتابخانه در مراحل مختلف درسی رسید. تعداد کتابخانههای موسسات و دانشکدهها در سالهای اخیر افزایش قابلتوجهی یافته است به طوری که تا پایان سال 1988 به 79 کتابخانه بالغ میشود؛ از این تعداد ، 37 کتابخانه در دانشکدهها و بقیه در موسسات گشایش یافته است. کتابخانههای تخصصی نیز در این دهه افزایش یافت به طوری که تا پایان سال 1988 بر اساس آمار انجمن کتابخانههای [[اردن|اردن،]] تعداد آنها به 104 کتابخانه بالغ گردید<ref>منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 39</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در آرژانتین]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در تایلند]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اوکراین]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اسپانیا]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اتیوپی]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در سیرالئون]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در چین]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در لبنان]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در سریلانکا]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در قزاقستان]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در بنگلادش]]؛ [[فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در تاجیکستان]] | |||
== کتابشناسی == | |||
[[رده:کتاب، کتابخوانی، کتابخانه و صنعت نشر]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۳۰
اولین کتابخانهای که در مدارس اردن تاسیس شد درشرق اردن در دبیرستان شهر السلط در سال 1926 بود. در خلال دهههای سی و چهل 13 کتابخانهی دیگر نیز تاسیس شد ولی تمامیآنها فقط مجموعههای کوچکی بودند که کتابها را در مکانهای بستهای در مدارس نگهداری میکردند و اتاق خاصی به آنها اختصاص داده نشده بود.
این وضعیت تا دهه پنجاه که اردن به عضویت سازمان یونسکو درآمد و از تجربیات یونسکو در زمینه کتابخانه استفاده کرد، ادامه داشت. در سال 1955 کارشناسی در امور کتابخانهها از سوی یونسکو به اردن وارد شد. و از دستاوردهای وجود وی این بود که اردن در سال 1956 اولین فرد را از طرف وزارت [۱]مهمترین اتفاق در پیشرفت و توسعه کتابخانههای مدرسه، ایجاد بخشی مخصوص کتابخانه در وزارت آموزش و پرورش در سال 1958 بود[۲]. در دهه پنجاه، 25 کتابخانه در مدارس اردن و 5 کتابخانه نیز در تربیت معلمها تاسیس شد[۳]. هم چنین کتابخانههای تخصصی تاسیس شد که تعداد آنها تا پایان دهه پنجاه به 7 کتابخانه رسید. اولین کتابخانه تخصصی مربوط به اداره باستانشناسی بود که در سال 1950 تاسیس شد. در دهه شصت سه اتفاق مهم در زمینه کتابخانهها افتاد؛ تاسیس کتابخانه عمومی عمان در سال 1960، تاسیس دانشگاه اردن و کتابخانه آن در سال 1962و تاسیس انجمن کتابخانههای اردن در سال 1963؛ این موسسات نقش مهمی در پیشرفت کتابخانههای اردن ایفا کردند[۴].
بهاین ترتیب دهه شصت، مهمترین دهه در تاریخ کتابخانههای اردن به شمار میآید، در پایان این دهه، تعداد کتابخانههای مدارس به 55 کتابخانه رسید. وزارت آموزش و پرورش نیز خدمات خود را در زمینه کتابخانهها افزایش داد[۵]. در این دهه، تعداد کتابخانههای عمومیبخش شرقی اردن به 8 کتابخانه رسید که در شهرهای کرک، معان، زرقا، سلط، عقبه، وادی السیر و عمان و اربد قرار داشتند. هم چنین کتابخانههای تخصصی و بزرگی در وزارت خانهها و ادارات دولتی تاسیس شد که مهمترین آنها تاسیس کتابخانه بانک مرکزی در سال 1964 و تاسیس کتابخانه منابع طبیعی در سال 1965 بود. در دهه هفتاد تعداد کتابخانههای دانشگاهها و مراکز تربیت معلم افزایش یافت و کتابخانههای تخصصی بسیاری نیز تاسیس شد که تعداد آنها بالغ بر 33 کتابخانه تخصصی شد[۶].
در دهه هشتاد کتابخانههای مدارس توسعه یافت؛ تعداد کتابخانههای مدارس (دبیرستانها) در پایان سال درسی 1972 بالغ بر 117 کتابخانه بود که در پایان سال درسی 1988 - 1987 به عدد 498 کتابخانه رسید. این آمار و ارقام مخصوص مدارس وزارت آموزش و پرورش است. هم چنین کتابخانههای مدارس تابع نیروهای مسلح تا پایان سال 1988 به 12 کتابخانه در مراحل مختلف درسی رسید. تعداد کتابخانههای موسسات و دانشکدهها در سالهای اخیر افزایش قابلتوجهی یافته است به طوری که تا پایان سال 1988 به 79 کتابخانه بالغ میشود؛ از این تعداد ، 37 کتابخانه در دانشکدهها و بقیه در موسسات گشایش یافته است. کتابخانههای تخصصی نیز در این دهه افزایش یافت به طوری که تا پایان سال 1988 بر اساس آمار انجمن کتابخانههای اردن، تعداد آنها به 104 کتابخانه بالغ گردید[۷][۸].
نیز نگاه کنید به
فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در آرژانتین؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در تایلند؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اوکراین؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اسپانیا؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در اتیوپی؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در سیرالئون؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در چین؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در لبنان؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در سریلانکا؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در قزاقستان؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در بنگلادش؛ فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در تاجیکستان
کتابشناسی
- ↑ منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 34
- ↑ منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 34
- ↑ منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 35
- ↑ منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 35
- ↑ منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 36
- ↑ منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 38
- ↑ منصور فاروق(1992)، النشر و المطابع و المکتبات، منشورات لجنة تاریخ الأردن، ص. 39
- ↑ لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)