نمادهای فرهنگی تونس: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «نمادهای فینیقی، رومی، ایرانی، اسلامی و غربی در هنر معماری تونس، به‌ویژه هنر فسیفساء یا موزاییک‌ها در ساختمان‌های قدیمی و جدید تونس، مانند مساجد و منازل و مغازه‌ها دیده می‌شود. شاخه زیتون و رنگ‌های سفید و آبی از رنگ‌های پرکاربرد در ساختما...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
نمادهای فینیقی، رومی، ایرانی، اسلامی و غربی در هنر معماری تونس، به‌ویژه هنر فسیفساء یا موزاییک‌ها در ساختمان‌های قدیمی و جدید تونس، مانند مساجد و منازل و مغازه‌ها دیده می‌شود. شاخه زیتون و رنگ‌های سفید و آبی از رنگ‌های پرکاربرد در ساختمان‌های [[تونس]] است، پنجه معکوس موسوم به «ید فاطمه»  
نمادهای فینیقی، رومی، ایرانی، اسلامی و غربی در [[معماری در تونس|هنر معماری تونس]]، به‌ویژه هنر فسیفساء یا موزاییک‌ها در ساختمان‌های قدیمی و جدید [[تونس]]، مانند [[مساجد تونس|مساجد]] و منازل و مغازه‌ها دیده می‌شود. شاخه زیتون و رنگ‌های سفید و آبی از رنگ‌های پرکاربرد در ساختمان‌های [[تونس]] است، پنجه معکوس موسوم به «ید فاطمه» (دست فاطمه) از مهم‌ترین نمادهای دینی در [[تونس]] است که برای دفع جادو و زخم چشم استفاده می‌شود. این نماد در [[معماری در تونس|معماری]] و [[صنایع دستی در تونس|صنایع‌دستی تونس]] بسیار استفاده می‌شود؛ شخصیتی معروف به «بابا عصمان» از نمادهای فولکلوریک [[تونس]] است شخصیتی که از زمان عثمانی‌ها تاکنون در [[فرهنگ عمومی تونس|فرهنگ عامیانه جامعه تونس]] باقی مانده است.<ref>شریف، محمدهادی (۱۹۹۳م). [[تاریخ تونس]] من عصور ماقبل التاریخ الی الاستقلال؛ الطبعة الثالثه، دار سراسر للنشر،ص70.</ref> لباس‌های سنتی مردان و زنان تونس نیز حامل نمادهای گوناگونی از تمدن و فرهنگ این کشور است. 


۱۱۹
== نیز نگاه کنید به ==
[[نمادهای فرهنگی چین]]؛ [[نمادهای فرهنگی ژاپن]]؛ [[نمادها و سمبل های فرهنگی کانادا]]؛ [[نمادهای فرهنگی کوبا]]؛ [[نمادها و سمبل های فرهنگی سنگال]]؛ [[نمادها و سمبل های فرهنگی آرژانتین]]؛ [[نمادها و سمبل های فرهنگی فرانسه]]؛ [[نمادهای فرهنگی مالی]]؛ [[نمادها و سمبل های فرهنگی سودان]]؛ [[نمادهای فرهنگی زیمبابوه]]؛ [[نمادها و سمبل های فرهنگی اسپانیا]]؛ [[نمادها و سمبل های فرهنگی اردن]]؛ [[نمادها و سمبل های فرهنگی سیرالئون]]


== کتابشناسی ==
<references />


== منبع اصلی ==
عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ [[تونس]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی], ص 120-119.


۱۲۰
== نویسنده مقاله ==
 
سید حسن عصمتی بایگی
(دست فاطمه) از مهم‌ترین نمادهای دینی در تونس است که برای دفع جادو و زخم چشم استفاده می‌شود. این نماد در معماری و صنایع‌دستی تونس بسیار استفاده می‌شود؛ شخصیتی معروف به «بابا عصمان» از نمادهای فولکلوریک تونس است شخصیتی که از زمان عثمانی‌ها تاکنون در فرهنگ عامیانه جامعه تونس باقی مانده است (شریف، ۱۹۹۳: ۷۰). لباس‌های سنتی مردان و زنان تونس نیز حامل نمادهای گوناگونی از تمدن و فرهنگ این کشور است.
[[رده:هویت دینی و هویت یابی دینی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۳۴

نمادهای فینیقی، رومی، ایرانی، اسلامی و غربی در هنر معماری تونس، به‌ویژه هنر فسیفساء یا موزاییک‌ها در ساختمان‌های قدیمی و جدید تونس، مانند مساجد و منازل و مغازه‌ها دیده می‌شود. شاخه زیتون و رنگ‌های سفید و آبی از رنگ‌های پرکاربرد در ساختمان‌های تونس است، پنجه معکوس موسوم به «ید فاطمه» (دست فاطمه) از مهم‌ترین نمادهای دینی در تونس است که برای دفع جادو و زخم چشم استفاده می‌شود. این نماد در معماری و صنایع‌دستی تونس بسیار استفاده می‌شود؛ شخصیتی معروف به «بابا عصمان» از نمادهای فولکلوریک تونس است شخصیتی که از زمان عثمانی‌ها تاکنون در فرهنگ عامیانه جامعه تونس باقی مانده است.[۱] لباس‌های سنتی مردان و زنان تونس نیز حامل نمادهای گوناگونی از تمدن و فرهنگ این کشور است.

نیز نگاه کنید به

نمادهای فرهنگی چین؛ نمادهای فرهنگی ژاپن؛ نمادها و سمبل های فرهنگی کانادا؛ نمادهای فرهنگی کوبا؛ نمادها و سمبل های فرهنگی سنگال؛ نمادها و سمبل های فرهنگی آرژانتین؛ نمادها و سمبل های فرهنگی فرانسه؛ نمادهای فرهنگی مالی؛ نمادها و سمبل های فرهنگی سودان؛ نمادهای فرهنگی زیمبابوه؛ نمادها و سمبل های فرهنگی اسپانیا؛ نمادها و سمبل های فرهنگی اردن؛ نمادها و سمبل های فرهنگی سیرالئون

کتابشناسی

  1. شریف، محمدهادی (۱۹۹۳م). تاریخ تونس من عصور ماقبل التاریخ الی الاستقلال؛ الطبعة الثالثه، دار سراسر للنشر،ص70.

منبع اصلی

عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 120-119.

نویسنده مقاله

سید حسن عصمتی بایگی