آموزش ابتدایی و متوسطه اردن در آیینه آمار: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱۱: | خط ۱۱: | ||
|تعداد معلمها | |تعداد معلمها | ||
|- | |- | ||
|وزارت | |[[وزارت آموزش و پرورش اردن|وزارت]] | ||
آموزش و پرورش | آموزش و پرورش | ||
| | | | ||
| خط ۳۰: | خط ۳۰: | ||
|53928 | |53928 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|1948 | |1948 | ||
|12189 | |12189 | ||
| خط ۶۰: | خط ۶۰: | ||
|325 | |325 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|2 | |2 | ||
|29 | |29 | ||
| خط ۹۰: | خط ۹۰: | ||
|2175 | |2175 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|19 | |19 | ||
|173 | |173 | ||
| خط ۱۰۲: | خط ۱۰۲: | ||
|4362 | |4362 | ||
|- | |- | ||
|آموزش خصوصی | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] خصوصی | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۱۲۰: | خط ۱۲۰: | ||
|35925 | |35925 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|3149 | |3149 | ||
|19349 | |19349 | ||
| خط ۱۵۰: | خط ۱۵۰: | ||
|92353 | |92353 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|5118 | |5118 | ||
|31740 | |31740 | ||
| خط ۱۷۶: | خط ۱۷۶: | ||
|- | |- | ||
|وزارت | |وزارت | ||
آموزش و پرورش | [[وزارت آموزش و پرورش اردن|آموزش و پرورش]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۲۰۰: | خط ۲۰۰: | ||
|23 | |23 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|1948 | |1948 | ||
|1 | |1 | ||
| خط ۲۴۰: | خط ۲۴۰: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|2 | |2 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۸۰: | خط ۲۸۰: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|19 | |19 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۲۹۶: | خط ۲۹۶: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
|آموزش خصوصی | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] خصوصی | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۳۲۰: | خط ۳۲۰: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|3149 | |3149 | ||
|1785 | |1785 | ||
| خط ۳۶۰: | خط ۳۶۰: | ||
|23 | |23 | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|5118 | |5118 | ||
|1786 | |1786 | ||
| خط ۳۹۱: | خط ۳۹۱: | ||
|- | |- | ||
|وزارت | |وزارت | ||
آموزش و پرورش | [[وزارت آموزش و پرورش اردن|آموزش و پرورش]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۴۱۵: | خط ۴۱۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|12189 | |12189 | ||
|1648 | |1648 | ||
| خط ۴۵۵: | خط ۴۵۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|29 | |29 | ||
|6 | |6 | ||
| خط ۴۹۵: | خط ۴۹۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|173 | |173 | ||
|0 | |0 | ||
| خط ۵۱۱: | خط ۵۱۱: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|آموزش خصوصی | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] خصوصی | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۵۳۵: | خط ۵۳۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|19349 | |19349 | ||
|5496 | |5496 | ||
| خط ۵۷۵: | خط ۵۷۵: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|آموزش مشترک | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] مشترک | ||
|31740 | |31740 | ||
|7150 | |7150 | ||
| خط ۶۰۴: | خط ۶۰۴: | ||
|- | |- | ||
|وزارت | |وزارت | ||
آموزش و پرورش | [[وزارت آموزش و پرورش اردن|آموزش و پرورش]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۷۰۰: | خط ۷۰۰: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|آموزش خصوصی | |[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] خصوصی | ||
| | | | ||
| | | | ||
| خط ۷۶۴: | خط ۷۶۴: | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
<ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[نظام آموزشی کشور اردن]]؛ [[آموزش های ابتدایی اردن]]؛ [[آموزش متوسطه در اردن]] | [[نظام آموزشی کشور اردن]]؛ [[آموزش های ابتدایی اردن]]؛ [[آموزش متوسطه در اردن]]؛[[نظام آموزشی اسپانیا]]؛ [[اصول کلی نظام آموزشی کانادا]]؛ [[نظام آموزشی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم|نظام آموزشی ژاپن]]؛ [[نظام آموزشی کوبا]]؛ [[نظام آموزشی لبنان]]؛ [[نظام آموزشی مصر]]؛ [[نظام آموزشی چین]]؛ [[نظام آموزشی سنگال]]؛ [[نظام آموزشی کشور مالی]]؛ [[نظام آموزشی قدیم سیرالئون]]؛ [[نظام آموزشی جدید سیرالئون]]؛ [[نظام آموزشی گرجستان]]؛ [[نظام آموزشی بنگلادش]]؛ [[نظام آموزشی سریلانکا]] | ||
== منبع اصلی == | |||
<references /> | |||
== '''نویسنده مقاله''' == | |||
غلامرضا لایقی | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۱ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۲۱:۰۴
- تعداد مدارس، کلاسها و دانشآموزان و آموزگاران براساس نوع مدرسه و جنسیت؛
- تعداد مدارس و شعب و دانشآموزان و آموزگاران براساس سیستم نظارت و جنس 2017/2018؛
- مدارس براساس سیستم نظارت 2017/2018؛
جدول شماره 2. تعداد مدارس و دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه
| مرجع نظارت و جنسیت | تعداد مدارس | تعداد کلاسها | تعداد دانشآموزان | تعداد معلمها |
| وزارت
آموزش و پرورش |
||||
| مرد | 1391 | 17842 | 645155 | 32699 |
| زن | 496 | 20821 | 733696 | 53928 |
| آموزش مشترک | 1948 | 12189 | 0 | 0 |
| مجموع | 3835 | 50852 | 1378841 | 86627 |
| مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||||
| مرد | 40 | 573 | 14636 | 1574 |
| زن | 3 | 69 | 3392 | 325 |
| آموزش مشترک | 2 | 29 | 0 | 0 |
| مجموع | 45 | 671 | 18028 | 1899 |
| آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||||
| مرد | 82 | 1530 | 61764 | 2187 |
| زن | 70 | 1484 | 58399 | 2175 |
| آموزش مشترک | 19 | 173 | 0 | 0 |
| مجموع | 171 | 3187 | 120163 | 4362 |
| آموزش خصوصی | ||||
| مرد | 52 | 4621 | 315185 | 4069 |
| زن | 10 | 3197 | 219624 | 35925 |
| آموزش مشترک | 3149 | 19349 | 0 | 0 |
| مجموع | 3211 | 27167 | 534809 | 39994 |
| جمع کل | ||||
| مرد | 1565 | 24566 | 1036740 | 40529 |
| زن | 579 | 25571 | 1015101 | 92353 |
| آموزش مشترک | 5118 | 31740 | 0 | 0 |
| مجموع | 7262 | 81877 | 2051841 | 132882 |
برای مطالعه بیشتر آمار متنوع در خصوص مدارس و مراحل آموزشی و جنسیت دانشآموزان و مالکیت بناء مدرسه و تعداد آموزگاران، جداول متعددی در کتابهای سال اردن موجود است که در ادامه میآید.
جدول شماره 3. تعداد مدارس براساس سیستم نظارت مراحل آموزشی و جنس 2017/2018
| مرجع نظارت و جنسیت | تعداد مدارس | مرحله آموزشی | ||||
| مهد کودک | پایه | متوسطه تحصیلی | متوسطه حرفه ای | ثانویه جامع | ||
| وزارت | ||||||
| مرد | 1391 | 0 | 850 | 449 | 27 | 15 |
| زن | 496 | 0 | 221 | 249 | 3 | 23 |
| آموزش مشترک | 1948 | 1 | 1536 | 411 | 0 | 0 |
| مجموع | 3835 | 1 | 2607 | 1159 | 30 | 38 |
| مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||||||
| مرد | 40 | 0 | 1 | 39 | 0 | 0 |
| زن | 3 | 0 | 1 | 2 | 0 | 0 |
| آموزش مشترک | 2 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
| مجموع | 45 | 0 | 3 | 42 | 0 | 0 |
| آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||||||
| مرد | 82 | 0 | 82 | 0 | 0 | 0 |
| زن | 70 | 0 | 70 | 0 | 0 | 0 |
| آموزش مشترک | 19 | 0 | 19 | 0 | 0 | 0 |
| مجموع | 171 | 0 | 171 | 0 | 0 | 0 |
| آموزش خصوصی | ||||||
| مرد | 52 | 0 | 14 | 38 | 0 | 0 |
| زن | 10 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 |
| آموزش مشترک | 3149 | 1785 | 1139 | 224 | 1 | 0 |
| مجموع | 3211 | 1785 | 1153 | 272 | 1 | 0 |
| جمع کل | ||||||
| مرد | 1565 | 0 | 947 | 576 | 27 | 15 |
| زن | 579 | 0 | 292 | 261 | 3 | 23 |
| آموزش مشترک | 5118 | 1786 | 2695 | 636 | 1 | 0 |
| مجموع | 7262 | 1786 | 3934 | 1473 | 31 | 38 |
جدول شماره 4. تعداد واحدهای کلاس بر اساس مرجع نظارت، مرحله آموزشی و جنسیت، 2017/2018
| مرجع نظارت و جنسیت | تعداد کلاس | |||||
| مهد کودک | پایه | متوسطه تحصیلی | متوسطه حرفه ای | |||
| وزارت | ||||||
| مرد | 17842 | 11 | 14902 | 2344 | 585 | |
| زن | 20821 | 9 | 17186 | 3129 | 497 | |
| آموزش مشترک | 12189 | 1648 | 10441 | 71 | 29 | |
| مجموع | 50852 | 1668 | 42529 | 5544 | 1111 | |
| مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||||||
| مرد | 573 | 0 | 440 | 122 | 11 | |
| زن | 69 | 0 | 55 | 14 | 0 | |
| آموزش مشترک | 29 | 6 | 20 | 3 | 0 | |
| مجموع | 671 | 6 | 515 | 139 | 11 | |
| آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||||||
| مرد | 1530 | 0 | 1530 | 0 | 0 | |
| زن | 1484 | 0 | 1484 | 0 | 0 | |
| آموزش مشترک | 173 | 0 | 173 | 0 | 0 | |
| مجموع | 3187 | 0 | 3187 | 0 | 0 | |
| آموزش خصوصی | ||||||
| مرد | 4621 | 42 | 3973 | 588 | 18 | |
| زن | 3197 | 29 | 2577 | 591 | 0 | |
| آموزش مشترک | 19349 | 5496 | 13456 | 381 | 16 | |
| مجموع | 27167 | 5567 | 20006 | 1560 | 34 | |
| جمع کل | ||||||
| مرد | 24566 | 53 | 20845 | 3054 | 614 | |
| زن | 25571 | 38 | 21302 | 3734 | 497 | |
| آموزش مشترک | 31740 | 7150 | 24090 | 455 | 45 | |
| مجموع | 81877 | 7241 | 66237 | 7243 | 1156 | |
جدول شماره 5. تعداد مدارس براساس سیستم نظارت و مالکیت ساختمان و جنسیت دانشآموزان 2017/2018
| مرجع نظارت و جنسیت | تعداد کلاس | |||||
| مهد کودک | پایه | متوسطه تحصیلی | متوسطه حرفه ای | |||
| وزارت | ||||||
| مرد | 645155 | 16093 | 554383 | 61640 | 13039 | |
| زن | 733686 | 17695 | 622809 | 84076 | 9106 | |
| مجموع | 1378841 | 33788 | 1177192 | 145716 | 22145 | |
| مدارس تحت مدیریت کشورهای دیگر | ||||||
| مرد | 14636 | 142 | 12102 | 2200 | 192 | |
| زن | 3392 | 125 | 2736 | 531 | 0 | |
| مجموع | 18028 | 267 | 14838 | 2731 | 192 | |
| آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی خاور نزدیک | ||||||
| مرد | 61764 | 0 | 61764 | 0 | 0 | |
| زن | 58399 | 0 | 58399 | 0 | 0 | |
| مجموع | 3187 | 0 | 3187 | 0 | 0 | |
| آموزش خصوصی | ||||||
| مرد | 315158 | 49168 | 249294 | 15980 | 743 | |
| زن | 219624 | 44812 | 161193 | 13518 | 101 | |
| مجموع | 27167 | 5567 | 20006 | 1560 | 34 | |
| جمع کل | 534809 | 93980 | 410487 | 29498 | 844 | |
| مرد | 1036740 | 65403 | 877543 | 79820 | 13974 | |
| زن | 1015101 | 62632 | 845137 | 98125 | 9207 | |
| مجموع | 2051841 | 128035 | 1722680 | 177945 | 23181 | |
نیز نگاه کنید به
نظام آموزشی کشور اردن؛ آموزش های ابتدایی اردن؛ آموزش متوسطه در اردن؛نظام آموزشی اسپانیا؛ اصول کلی نظام آموزشی کانادا؛ نظام آموزشی ژاپن؛ نظام آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی لبنان؛ نظام آموزشی مصر؛ نظام آموزشی چین؛ نظام آموزشی سنگال؛ نظام آموزشی کشور مالی؛ نظام آموزشی قدیم سیرالئون؛ نظام آموزشی جدید سیرالئون؛ نظام آموزشی گرجستان؛ نظام آموزشی بنگلادش؛ نظام آموزشی سریلانکا
منبع اصلی
- ↑ لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)
نویسنده مقاله
غلامرضا لایقی