پرش به محتوا

نظام آموزشی کشور اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Hedieh (بحث | مشارکت‌ها)
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۳: خط ۳:
* تربیت شهروندانی که به خدا ایمان داشته باشند، اعتقادات اسلامی‌ را بدانند، متعهد به ارزش والای اسلامی‌ - عربی باشند، وفادار به کشور، قوانین و ملت‌شان باشند، کاملا به حقوق‌شان آگاه باشند، وظایف شان را به گونه‌ای انجام دهند که شخصیت شان را در تمام زمینه‌ها رشد دهد و به شناخت دیگران در عین حفظ هویت شان بیانجامد؛
* تربیت شهروندانی که به خدا ایمان داشته باشند، اعتقادات اسلامی‌ را بدانند، متعهد به ارزش والای اسلامی‌ - عربی باشند، وفادار به کشور، قوانین و ملت‌شان باشند، کاملا به حقوق‌شان آگاه باشند، وظایف شان را به گونه‌ای انجام دهند که شخصیت شان را در تمام زمینه‌ها رشد دهد و به شناخت دیگران در عین حفظ هویت شان بیانجامد؛
* تربیت شهروندانی که بخوبی با مهارت‌ها و دانش‌های ضروری برای اقتصادی علمی‌(دانش، رابطه و ارتباط بین سیستمی، کارگروهی، تفکر علمی، شخصی، تکنولوژی، شغل آتی و مهارت‌های تحقیق علمی) به منظور شرکت در ساخت و پیشبرد جامعه مجهز باشند؛
* تربیت شهروندانی که بخوبی با مهارت‌ها و دانش‌های ضروری برای اقتصادی علمی‌(دانش، رابطه و ارتباط بین سیستمی، کارگروهی، تفکر علمی، شخصی، تکنولوژی، شغل آتی و مهارت‌های تحقیق علمی) به منظور شرکت در ساخت و پیشبرد جامعه مجهز باشند؛
* مهیا کردن فرصت‌های یادگیری برای همه، کسب مساوات و عدالت در خدمات آموزشی در جنبه‌های کمی‌ و کیفی، تمرکز بر توسعه کیفی آموزش در تعامل با دانش‌آموزان در حین یادگیری؛
* مهیا کردن فرصت‌های یادگیری برای همه، کسب مساوات و عدالت در خدمات [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزشی]] در جنبه‌های کمی‌ و کیفی، تمرکز بر توسعه کیفی آموزش در تعامل با دانش‌آموزان در حین یادگیری؛
* توسعه وزارت آموزش و پرورش کارآمد و تمرکز بر فعال سازی اداره مدارس؛
* توسعه [[وزارت آموزش و پرورش اردن|وزارت آموزش و پرورش]] کارآمد و تمرکز بر فعال سازی اداره مدارس؛
* ارتقاء صلاحیت داخلی و خارجی نظام آموزش و پرورش در [[اردن]]؛
* ارتقاء صلاحیت داخلی و خارجی نظام آموزش و پرورش در [[اردن]]؛


در بین معیارهای توسعه بخش آموزش، چشم انداز ملی بر رسیدن به اهداف زیر متمرکز است:
در بین معیارهای توسعه بخش [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]]، چشم انداز ملی بر رسیدن به اهداف زیر متمرکز است:


* توسعه در ساخت کودکستان‌های عمومی‌ و توجه بسیار بیشتر به فقرا و مناطق دور افتاده؛
* توسعه در ساخت کودکستان‌های عمومی‌ و توجه بسیار بیشتر به فقرا و مناطق دور افتاده؛
* تاسیس کارگروه‌های بالاتر برای پیشرفت منابع انسانی و بازنگری قوانین سرپرستی و مدیریت آموزشی؛
* تاسیس کارگروه‌های بالاتر برای پیشرفت منابع انسانی و بازنگری قوانین سرپرستی و [[مدیریت فرهنگی اردن|مدیریت]] [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزشی]]؛
* توسعه فرصت‌های تحصیلی در دوره ابتدایی و ثانویه (کمکی) و هم چنین توسعه‌ی بودجه کارآمد؛
* توسعه فرصت‌های تحصیلی در دوره ابتدایی و ثانویه (کمکی) و هم چنین توسعه‌ی بودجه کارآمد؛
* بالا بردن تمایل برای تمرکز زدایی و معتبر سازی روش شناسی برای ارزیابی و توسعه؛
* بالا بردن تمایل برای تمرکز زدایی و معتبر سازی روش شناسی برای ارزیابی و توسعه؛
* ارتقاء کیفیت آموزش دوره‌ی ابتدایی و کمکی؛
* ارتقاء کیفیت [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] دوره‌ی ابتدایی و کمکی؛
* ارتقاء مشارکت بخش خصوصی در مدیریت آموزش شغلی و توسعه برنامه‌هایی که به رفع نیازهای بازار کار بیانجامد<ref>The development of education national report of the Hashemite kingdom “Inclusive education: The way of the future” by the Ministry of Jordan (2008 October), p11, 12</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>.
* ارتقاء مشارکت بخش خصوصی در مدیریت [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] شغلی و توسعه برنامه‌هایی که به رفع نیازهای بازار کار بیانجامد<ref>The development of education national report of the Hashemite kingdom “Inclusive education: The way of the future” by the Ministry of Jordan (2008 October), p11, 12</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۲۰: خط ۲۰:


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
[[رده:نظام آموزش]]
[[index.php?title=رده:نظام آموزش]]
<references />
 
== منبع اصلی ==
لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%86 اردن]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)
 
== '''نویسنده مقاله''' ==
غلامرضا لایقی

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۲۱:۱۰

اهداف عمده نظام آموزش اردن بدین شرح است:

  • تربیت شهروندانی که به خدا ایمان داشته باشند، اعتقادات اسلامی‌ را بدانند، متعهد به ارزش والای اسلامی‌ - عربی باشند، وفادار به کشور، قوانین و ملت‌شان باشند، کاملا به حقوق‌شان آگاه باشند، وظایف شان را به گونه‌ای انجام دهند که شخصیت شان را در تمام زمینه‌ها رشد دهد و به شناخت دیگران در عین حفظ هویت شان بیانجامد؛
  • تربیت شهروندانی که بخوبی با مهارت‌ها و دانش‌های ضروری برای اقتصادی علمی‌(دانش، رابطه و ارتباط بین سیستمی، کارگروهی، تفکر علمی، شخصی، تکنولوژی، شغل آتی و مهارت‌های تحقیق علمی) به منظور شرکت در ساخت و پیشبرد جامعه مجهز باشند؛
  • مهیا کردن فرصت‌های یادگیری برای همه، کسب مساوات و عدالت در خدمات آموزشی در جنبه‌های کمی‌ و کیفی، تمرکز بر توسعه کیفی آموزش در تعامل با دانش‌آموزان در حین یادگیری؛
  • توسعه وزارت آموزش و پرورش کارآمد و تمرکز بر فعال سازی اداره مدارس؛
  • ارتقاء صلاحیت داخلی و خارجی نظام آموزش و پرورش در اردن؛

در بین معیارهای توسعه بخش آموزش، چشم انداز ملی بر رسیدن به اهداف زیر متمرکز است:

  • توسعه در ساخت کودکستان‌های عمومی‌ و توجه بسیار بیشتر به فقرا و مناطق دور افتاده؛
  • تاسیس کارگروه‌های بالاتر برای پیشرفت منابع انسانی و بازنگری قوانین سرپرستی و مدیریت آموزشی؛
  • توسعه فرصت‌های تحصیلی در دوره ابتدایی و ثانویه (کمکی) و هم چنین توسعه‌ی بودجه کارآمد؛
  • بالا بردن تمایل برای تمرکز زدایی و معتبر سازی روش شناسی برای ارزیابی و توسعه؛
  • ارتقاء کیفیت آموزش دوره‌ی ابتدایی و کمکی؛
  • ارتقاء مشارکت بخش خصوصی در مدیریت آموزش شغلی و توسعه برنامه‌هایی که به رفع نیازهای بازار کار بیانجامد[۱].

نیز نگاه کنید به

نظام آموزشی اسپانیا؛ اصول کلی نظام آموزشی کانادا؛ نظام آموزشی ژاپن؛ نظام آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی لبنان؛ نظام آموزشی مصر؛ نظام آموزشی چین؛ نظام آموزشی سنگال؛ نظام آموزشی کشور مالی؛ نظام آموزشی قدیم سیرالئون؛ نظام آموزشی جدید سیرالئون؛ نظام آموزشی گرجستان؛ نظام آموزشی بنگلادش؛ نظام آموزشی سریلانکا

کتابشناسی

index.php?title=رده:نظام آموزش

  1. The development of education national report of the Hashemite kingdom “Inclusive education: The way of the future” by the Ministry of Jordan (2008 October), p11, 12

منبع اصلی

لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)

نویسنده مقاله

غلامرضا لایقی