کنفوسیوس و اندیشه های او: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:17-1-3-152638confousios.jpg|بندانگشتی|کنفوسیوس. قابل بازیابی از https://virgool.io/@Sahelbanoo/33-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%B3%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%88%D8%AA%D8%B3%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D9%81%D8%B3%DB%8C%D9%88%D8%B3-ccsd1pwblki9]] | [[پرونده:17-1-3-152638confousios.jpg|بندانگشتی|کنفوسیوس. قابل بازیابی از https://virgool.io/@Sahelbanoo/33-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%B3%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%88%D8%AA%D8%B3%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D9%81%D8%B3%DB%8C%D9%88%D8%B3-ccsd1pwblki9]] | ||
فرهنگ سنتی [[چین]]، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز کنفوسیوس نیست. در [[تاریخ چین]] هیچکس به اندازهی«کنفوسیوس» ([[آیین بومی کنفوسیوس|آیین بومی کنفوسیوس)]] تأثیرگذار نبوده است. وی بنیانگذار مکتبی است که در بیش از دو هزار سال گذشته نه تنها سیاست و فرهنگ مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داد، بلکه رفتار روزمره و فکر و اندیشهی مردم این سرزمین را شکل داده است. بهنحوی که برخی از دانشمندان خارجی، اندیشه و مکتب«کنفوسیوس» ([[آیین بومی کنفوسیوس|آیین بومی کنفوسیوس)]] را به منزلهی مذهبی چینی تلقی کردهاند. اندیشهی وی نه تنها در فرهنگ مردم چین رسوخ کرده، بلکه فکر و اندیشهی اغلب جوامع و کشورهای شرق آسیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است. | |||
=== کنفوسیوس و اندیشه های او === | === کنفوسیوس و اندیشه های او === | ||
«کنفوسیوس» در سال 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و در سال 479 پیش از میلاد نیز در گذشت. نام اصلی او«کونگزی» بود و «کنفوسیوس» ([[آیین بومی کنفوسیوس|آیین بومی کنفوسیوس)]]<nowiki/>نامی است که غربیها برای او برگزیده اند. وی در تمام عمر خود هیچگاه مقام عالی دولتی نداشت، اما از نظر دانش سرآمد همه به شمار میرفت. | |||
در گذشته آموزش از حقوق ویژهی اشراف بود، | در گذشته آموزش از حقوق ویژهی اشراف بود، اما«کنفوسیوس» ([[آیین بومی کنفوسیوس|آیین بومی کنفوسیوس)]]، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آنها را تحت تعلیم قرار داد. گفته میشود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آنها چند نفر جزو دانشمندان جامعهی آن روز بودند. | ||
کنفوسیوس 6 رشتهی آموزشی را به شاگردانش تعلیم میداد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسلهها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشتههای اصلی آموزشی برگزیده و تدریس | در قرن دوم پیش از میلاد، که [[چین]] کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، اندیشههای کنفوسیوس([[آیین بومی کنفوسیوس|آیین بومی کنفوسیوس)]] بهعنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشهها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لونیو»جمع آوری و منشر شده است. در [[چین]] باستان([[تاریخ دوران باستان چین]])مردم زندگی خود را با اندیشههای مطرح شده در همین کتاب تنظیم میکردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، می بایست این کتاب را بهدقت بخوانند. چینیها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لونیو» میتوان کشوری را اداره کرد. | ||
کنفوسیوس 6 رشتهی آموزشی را به شاگردانش تعلیم میداد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسلهها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشتههای اصلی آموزشی برگزیده و تدریس میشد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابهرانی، نویسندگی و ریاضیات. همچنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتابها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در [[چین]] باستان ([[تاریخ دوران باستان چین]])بودهاند که عبارتند از: «کتاب اسناد (The Book of Records)»، «کتاب سرودها (The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات (The Book of Changes)»، «کتاب یادداشتهای بهار و پاییز (The Spring and Autumn Annals)»، «کتاب یادداشتهای موسیقی (The Record of Music)» و «گفتهها و کلمات قصار کنفوسیوس (Annalects)» ([[آموزه های کنفوسیوس|آموزههای کنفوسیوس)]] که توسط شاگردانش گردآوری شده و بهصورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفتههای وی به ضرب المثلهای عامیانهی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار میگیرند، مانند این جملهی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم (راهنما) باشد<ref>Yan Dan,Y. and et.al.(2010).Chinese Literature, Great Tradition since The Book of Songs. Beijing :China Intercontinental Press</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
| خط ۱۳: | خط ۱۵: | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]. | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:رهبران و عالمان سایر ادیان]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۱۶

فرهنگ سنتی چین، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز کنفوسیوس نیست. در تاریخ چین هیچکس به اندازهی«کنفوسیوس» (آیین بومی کنفوسیوس) تأثیرگذار نبوده است. وی بنیانگذار مکتبی است که در بیش از دو هزار سال گذشته نه تنها سیاست و فرهنگ مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داد، بلکه رفتار روزمره و فکر و اندیشهی مردم این سرزمین را شکل داده است. بهنحوی که برخی از دانشمندان خارجی، اندیشه و مکتب«کنفوسیوس» (آیین بومی کنفوسیوس) را به منزلهی مذهبی چینی تلقی کردهاند. اندیشهی وی نه تنها در فرهنگ مردم چین رسوخ کرده، بلکه فکر و اندیشهی اغلب جوامع و کشورهای شرق آسیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
کنفوسیوس و اندیشه های او
«کنفوسیوس» در سال 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و در سال 479 پیش از میلاد نیز در گذشت. نام اصلی او«کونگزی» بود و «کنفوسیوس» (آیین بومی کنفوسیوس)نامی است که غربیها برای او برگزیده اند. وی در تمام عمر خود هیچگاه مقام عالی دولتی نداشت، اما از نظر دانش سرآمد همه به شمار میرفت.
در گذشته آموزش از حقوق ویژهی اشراف بود، اما«کنفوسیوس» (آیین بومی کنفوسیوس)، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آنها را تحت تعلیم قرار داد. گفته میشود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آنها چند نفر جزو دانشمندان جامعهی آن روز بودند.
در قرن دوم پیش از میلاد، که چین کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، اندیشههای کنفوسیوس(آیین بومی کنفوسیوس) بهعنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشهها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لونیو»جمع آوری و منشر شده است. در چین باستان(تاریخ دوران باستان چین)مردم زندگی خود را با اندیشههای مطرح شده در همین کتاب تنظیم میکردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، می بایست این کتاب را بهدقت بخوانند. چینیها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لونیو» میتوان کشوری را اداره کرد.
کنفوسیوس 6 رشتهی آموزشی را به شاگردانش تعلیم میداد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسلهها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشتههای اصلی آموزشی برگزیده و تدریس میشد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابهرانی، نویسندگی و ریاضیات. همچنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتابها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در چین باستان (تاریخ دوران باستان چین)بودهاند که عبارتند از: «کتاب اسناد (The Book of Records)»، «کتاب سرودها (The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات (The Book of Changes)»، «کتاب یادداشتهای بهار و پاییز (The Spring and Autumn Annals)»، «کتاب یادداشتهای موسیقی (The Record of Music)» و «گفتهها و کلمات قصار کنفوسیوس (Annalects)» (آموزههای کنفوسیوس) که توسط شاگردانش گردآوری شده و بهصورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفتههای وی به ضرب المثلهای عامیانهی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار میگیرند، مانند این جملهی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم (راهنما) باشد[۱].
نیز نگاه کنید به
آیین بومی کنفوسیوس؛ آموزه های کنفوسیوس؛ شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین
کتابشناسی
- ↑ Yan Dan,Y. and et.al.(2010).Chinese Literature, Great Tradition since The Book of Songs. Beijing :China Intercontinental Press
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی