آیین بودا در بنگلادش: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
اکثریت جمعیت بودایی کشور در نواحی چیتاگون کوهستانی دیده | [[پرونده:বুদ্ধ ধাতু জাদি.png|بندانگشتی|معبد بودا داتو جادی در جنوب بنگلادش ، قابل بازیابی از https://www.travelmate.com.bd/buddha-dhatu-jadi-golden-temple/]] | ||
اکثریت جمعیت بودایی کشور در نواحی چیتاگون کوهستانی دیده میشود. جمعیت انیمستها نیز در شمال [[بنگلادش]] (نواحی [[راجشاهی]] و دیناجپور) سکونت دارند. | |||
=== مذهب بودایی === | === مذهب بودایی === | ||
بودا (Buddha) در حدود 544 قبل از میلاد، در سرزمین هند متولد شد و آن چنان بود که در اواسط قرن ششم قبل از میلاد در شمال ناحیه بیهار، سرزمینی که در آن زمان مقر سلطنت مگادها بود، پیشوای فکری جهان بودایی، | بودا (Buddha) در حدود 544 قبل از میلاد، در سرزمین هند متولد شد و آن چنان بود که در اواسط قرن ششم قبل از میلاد در شمال ناحیه بیهار، سرزمینی که در آن زمان مقر سلطنت مگادها بود، پیشوای فکری جهان بودایی، گوتاما (Gautama) به ظهور رسید. او را از آن جهت «بودا» لقب دادند که مدعی شد به علم اعلی که به زبان سانسکریت «بودی» (Buddhi) گویند، تامل گردیده است و راز عالم وجود بر او کشف گشت. پدرش یکی از شاهزادگان و اشراف سرزمین کپیلا واستو (Kapila Vastu) در شمال هندوستان بود، ناحیهای که هم اکنون در خاک مملکت نپال قرار دارد. | ||
از دوره جوانی گوتاما حکایات شیرین و امثال حکمت آموز نقل | از دوره جوانی گوتاما حکایات شیرین و امثال حکمت آموز نقل میکنند. می گویندکه چون بر فنای عمر انسانی و آفات او مانند مرض و پیری و مرگ که بر آدمی چیره است، آگاه شد، عیش و نوش و راحت و عزت را که در قصر پدر داشت، یک سره ترک کرد و در طلب حقیقت به سیر و سلوک به جنگل رفت و به ریاضت پرداخت. اما چون از این کار طرفی نبست، به نزد فرزانگانی رفت تا راه حقیقت را به او بیاموزند. او چنان کرد که آموخته بود، تا آن که عاقبت در نزدیکی شهر بنارس در پای درختی در گایا، نور معرفت بر دل او بتابید و گوهر دانش او را حاصل گشت. پس اصول و قواعدی برای پیروان خود وضع کرد و نخستین موعظه خود را به چند تن از یاران گفت، و گفت سراسر اوضاع و احوال وجود متغیر و فانی است و دلبستگی را نشاید. آدمی باید سعی کند که با ترک علایق دنیوی بنفس قدسی و روح کلی واصل شود. سپس خلق را به اخلاق حسنه، کردار نیک و صدق و ادب و محبت به دیگران و رعایت عدالت و احترام به موجودات زنده (انسان و حیوان) دعوت فرمود. | ||
پس از آنکه 45 سال در اطراف آن سرزمین | پس از آنکه 45 سال در اطراف آن سرزمین میگشت و مبادی خود را منتشر میساخت، سرانجام در هشتاد سالگی جهان را بدرود گفت. اگر چه تاریخ مرگ او به طور قطع معلوم نیست، برحسب روایات موجود در حدود 460 ق.م وفات یافته است. | ||
نور فکر این مرد روحانی که در آن زمانه دیرین در آن گوشه از هندوستان تابش گرفت، در طول اعصار و قرون پی در پی فروزان تر شد. چندی در هندوستان پرتو افکند، ولی بعد از هفت قرن در برابر مبادی برهمنان تاب مقاومت نیاورد و آخرالامر در کانون ولادت خود یعنی سرزمین هند خاموش شد. درعوض درممالک همسایه و مجاور، فروزش و درخشندگی | نور فکر این مرد روحانی که در آن زمانه دیرین در آن گوشه از هندوستان تابش گرفت، در طول اعصار و قرون پی در پی فروزان تر شد. چندی در هندوستان پرتو افکند، ولی بعد از هفت قرن در برابر مبادی برهمنان تاب مقاومت نیاورد و آخرالامر در کانون ولادت خود یعنی سرزمین هند خاموش شد. درعوض درممالک همسایه و مجاور، فروزش و درخشندگی روزافزون یافت و سراسر ممالک سیلان و برمه و سیام و نپال و تبت و مغولستان و [[چین]] و [[ژاپن]] و ... را روشن ساخت. | ||
نباید تصور کرد که بودا مانند سایر انبیاء به دعوت نبوت و پیغمبری برخاسته است، زیرا او خود هیچ گاه ادعا نکرد که دینی جدید آورده است. او در تفکر برهمنی شکاک شد و به دنبال حقیقتی | نباید تصور کرد که بودا مانند سایر انبیاء به دعوت نبوت و پیغمبری برخاسته است، زیرا او خود هیچ گاه ادعا نکرد که دینی جدید آورده است. او در تفکر برهمنی شکاک شد و به دنبال حقیقتی میگشت تا انسان اسیر در بند دنیا را از چرخه تولدهای بیشمار رهایی بخشد و به نیروانا برساند. از این رو او را متفکری باید دانست که یک سلسله مبادی فلسفه وضع کرد، شریعت و طریقتی که به سانسکریت، «دارما» (Dharma) گویند ( یعنی دستور زندگانی ) بنیاد نهاد. بر حسب آن دستور، پیروان وی ده اصل کلی را باید رعایت کنند: انسان یا حیوان را نیازارند، دست به دزدی دراز نکنند، به زنا دامن خود نیالایند، از دروغ، زبان خود را چرکین نسازند، به غیبت و عیب جویی از دیگران نپردازند، از خودخواهی اجتناب کنند، از کینه ورزوی دوری جویند و در آخر کار آنچه از همه مهمتر است، آنست که از جهل و نادانی بپرهیزند و به گوهر علم و دانش نفس خود را بیارایند. بودا هر چند منکر وجود الوهیت نیست، در سخنان خود از باری تعالی و معرفت او سخنی به میان نیاورده است<ref>حكمت، علي اصغر (1337)، سرزمين هند . انتشارات دانشگاه تهران ؛ 1337 </ref>. | ||
جمعیت عشایری کشور بیشترین پیروان بودایی را به خود اختصاص داده است. حدود نیمی از آنان در منطقه [[چيتاگنگ|چیتاگنگ]] کوهستانی زندگی | جمعیت عشایری کشور بیشترین پیروان بودایی را به خود اختصاص داده است. حدود نیمی از آنان در منطقه [[چيتاگنگ|چیتاگنگ]] کوهستانی زندگی میکنند و نیم دیگر در سراسر کشور از جمله [[داكا|داکا]] پایتخت [[بنگلادش]] حضور داشته و دارای مراکزی هستند. گفته میشود که در مناطق [[راجشاهی]]، [[سیلهت]]، میمنسینگ تعداد پیروان بودیسم بیش از سایر مناطق میباشند. | ||
تعداد | تعداد بوداییهای این کشور بیش از یک میلیون نفر است. زبان مذهبی بوداییها، «پالی» است. گرچه هر یک از اقوام دارای گویش خاصی هستند، تحصیل گردکان آنان به زبان بنگالی گفتگو میکنند. معمولاً آن ها به طور متشکل و منسجم در اطراف معابد زندگی میکنند و سازمانهای گوناگونانی با نامهای مختلف دارند. | ||
هییت مدیره ستاد امور دینی وخدمات رفاهی | هییت مدیره ستاد امور دینی وخدمات رفاهی بوداییها در واقع با نام تشکیلات رسمی دولتی بوده و بر فعالیتهای آنان نظارت داشته و از آنان پشتیبانی میکند. | ||
گفتنی است که هیات مدیره ستاد فوق را دولت بنگلادش در 17 ژوییه 2002 م تشکیل داد و مشرف حسین شاه جهان وزیر مشاور در امور مذهب | گفتنی است که هیات مدیره ستاد فوق را دولت [[بنگلادش]] در 17 ژوییه 2002 م تشکیل داد و مشرف حسین شاه جهان وزیر مشاور در امور مذهب [[بنگلادش]]، رییس و دکتر شوکومل بروا استاد بخش زبان وادبیات پالی [https://www.du.ac.bd/ دانشگاه داکا] معاون رییس هییت مدیره شدند. هییت مدیره فوق دارای 5 عضو دیگر میباشد و دوره خدمت آن ها سه سال است<ref>روزنامه جوگانتر 17 ژوئیه 2002 م</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۵:۳۶

اکثریت جمعیت بودایی کشور در نواحی چیتاگون کوهستانی دیده میشود. جمعیت انیمستها نیز در شمال بنگلادش (نواحی راجشاهی و دیناجپور) سکونت دارند.
مذهب بودایی
بودا (Buddha) در حدود 544 قبل از میلاد، در سرزمین هند متولد شد و آن چنان بود که در اواسط قرن ششم قبل از میلاد در شمال ناحیه بیهار، سرزمینی که در آن زمان مقر سلطنت مگادها بود، پیشوای فکری جهان بودایی، گوتاما (Gautama) به ظهور رسید. او را از آن جهت «بودا» لقب دادند که مدعی شد به علم اعلی که به زبان سانسکریت «بودی» (Buddhi) گویند، تامل گردیده است و راز عالم وجود بر او کشف گشت. پدرش یکی از شاهزادگان و اشراف سرزمین کپیلا واستو (Kapila Vastu) در شمال هندوستان بود، ناحیهای که هم اکنون در خاک مملکت نپال قرار دارد.
از دوره جوانی گوتاما حکایات شیرین و امثال حکمت آموز نقل میکنند. می گویندکه چون بر فنای عمر انسانی و آفات او مانند مرض و پیری و مرگ که بر آدمی چیره است، آگاه شد، عیش و نوش و راحت و عزت را که در قصر پدر داشت، یک سره ترک کرد و در طلب حقیقت به سیر و سلوک به جنگل رفت و به ریاضت پرداخت. اما چون از این کار طرفی نبست، به نزد فرزانگانی رفت تا راه حقیقت را به او بیاموزند. او چنان کرد که آموخته بود، تا آن که عاقبت در نزدیکی شهر بنارس در پای درختی در گایا، نور معرفت بر دل او بتابید و گوهر دانش او را حاصل گشت. پس اصول و قواعدی برای پیروان خود وضع کرد و نخستین موعظه خود را به چند تن از یاران گفت، و گفت سراسر اوضاع و احوال وجود متغیر و فانی است و دلبستگی را نشاید. آدمی باید سعی کند که با ترک علایق دنیوی بنفس قدسی و روح کلی واصل شود. سپس خلق را به اخلاق حسنه، کردار نیک و صدق و ادب و محبت به دیگران و رعایت عدالت و احترام به موجودات زنده (انسان و حیوان) دعوت فرمود.
پس از آنکه 45 سال در اطراف آن سرزمین میگشت و مبادی خود را منتشر میساخت، سرانجام در هشتاد سالگی جهان را بدرود گفت. اگر چه تاریخ مرگ او به طور قطع معلوم نیست، برحسب روایات موجود در حدود 460 ق.م وفات یافته است.
نور فکر این مرد روحانی که در آن زمانه دیرین در آن گوشه از هندوستان تابش گرفت، در طول اعصار و قرون پی در پی فروزان تر شد. چندی در هندوستان پرتو افکند، ولی بعد از هفت قرن در برابر مبادی برهمنان تاب مقاومت نیاورد و آخرالامر در کانون ولادت خود یعنی سرزمین هند خاموش شد. درعوض درممالک همسایه و مجاور، فروزش و درخشندگی روزافزون یافت و سراسر ممالک سیلان و برمه و سیام و نپال و تبت و مغولستان و چین و ژاپن و ... را روشن ساخت.
نباید تصور کرد که بودا مانند سایر انبیاء به دعوت نبوت و پیغمبری برخاسته است، زیرا او خود هیچ گاه ادعا نکرد که دینی جدید آورده است. او در تفکر برهمنی شکاک شد و به دنبال حقیقتی میگشت تا انسان اسیر در بند دنیا را از چرخه تولدهای بیشمار رهایی بخشد و به نیروانا برساند. از این رو او را متفکری باید دانست که یک سلسله مبادی فلسفه وضع کرد، شریعت و طریقتی که به سانسکریت، «دارما» (Dharma) گویند ( یعنی دستور زندگانی ) بنیاد نهاد. بر حسب آن دستور، پیروان وی ده اصل کلی را باید رعایت کنند: انسان یا حیوان را نیازارند، دست به دزدی دراز نکنند، به زنا دامن خود نیالایند، از دروغ، زبان خود را چرکین نسازند، به غیبت و عیب جویی از دیگران نپردازند، از خودخواهی اجتناب کنند، از کینه ورزوی دوری جویند و در آخر کار آنچه از همه مهمتر است، آنست که از جهل و نادانی بپرهیزند و به گوهر علم و دانش نفس خود را بیارایند. بودا هر چند منکر وجود الوهیت نیست، در سخنان خود از باری تعالی و معرفت او سخنی به میان نیاورده است[۱].
جمعیت عشایری کشور بیشترین پیروان بودایی را به خود اختصاص داده است. حدود نیمی از آنان در منطقه چیتاگنگ کوهستانی زندگی میکنند و نیم دیگر در سراسر کشور از جمله داکا پایتخت بنگلادش حضور داشته و دارای مراکزی هستند. گفته میشود که در مناطق راجشاهی، سیلهت، میمنسینگ تعداد پیروان بودیسم بیش از سایر مناطق میباشند.
تعداد بوداییهای این کشور بیش از یک میلیون نفر است. زبان مذهبی بوداییها، «پالی» است. گرچه هر یک از اقوام دارای گویش خاصی هستند، تحصیل گردکان آنان به زبان بنگالی گفتگو میکنند. معمولاً آن ها به طور متشکل و منسجم در اطراف معابد زندگی میکنند و سازمانهای گوناگونانی با نامهای مختلف دارند.
هییت مدیره ستاد امور دینی وخدمات رفاهی بوداییها در واقع با نام تشکیلات رسمی دولتی بوده و بر فعالیتهای آنان نظارت داشته و از آنان پشتیبانی میکند.
گفتنی است که هیات مدیره ستاد فوق را دولت بنگلادش در 17 ژوییه 2002 م تشکیل داد و مشرف حسین شاه جهان وزیر مشاور در امور مذهب بنگلادش، رییس و دکتر شوکومل بروا استاد بخش زبان وادبیات پالی دانشگاه داکا معاون رییس هییت مدیره شدند. هییت مدیره فوق دارای 5 عضو دیگر میباشد و دوره خدمت آن ها سه سال است[۲].
نیز نگاه کنید به
تسنن در بنگلادش؛ هندوها در بنگلادش؛ تشیع در بنگلادش؛ بودیسم در فرانسه؛ آیین بودا در تایلند؛ بودیسم در افغانستان؛ آیین بودا در ژاپن؛ آیین بودا؛ بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین؛ آیین بودا در سریلانکا؛ آموزه های بودا
کتابشناسی
منبع اصلی
توسلی، محمد مهدی، علی زاده کندی، عزیز، توسلی، سینا(1391). جامعه و فرهنگ بنگلادش. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار).
نویسندگان مقاله
محمد مهدی توسلی، عزیز علی زاده کندی و سینا توسلی