پروژه های آموزشی دولتی در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
اجرای | [[پرونده:China-education-1511900796-5184.jpg|بندانگشتی|آموزش اجباری در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://www.theguardian.com/education/2017/dec/07/westminster-school-to-set-up-branches-in-china-to-teach-chinese-curriculum]] | ||
اجرای پروژههای آموزشی پروژههای دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» و «آموزش اجباری روستایی» از جمله نهادهایی هستند که در کنار وزارت آموزش و پرورش در امر توسعهی آموزشی تلاشهای فراوانی نمودهاند. | |||
=== پروژهی دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» === | |||
دولت [[چین]]، به منظور ریشه کن ساختن بی سوادی در این کشور، در سال 1986 میلادی، قانون آموزش اجباری 9 ساله را تصویب و به مورد اجرا گذاشت. بر اساس این قانون، تمامی کودکان بالای 6 سال این کشور بدون استثنا، بایستی حداقل دورهی آموزشی 9 سالهی ابتدایی و راهنمایی را اجباراً طی کنند. دانش آموزانی که مشمول این قانون میباشند از پرداخت شهریهی آموزشی معاف هستند. طبق قانون تکمیلی سال 1994، آموزش اجباری 9 ساله بایستی در سه مرحله اجرا شود: نخست در مناطق توسعهیافته از نظر اقتصادی؛ دوم در مناطق نسبتا توسعهیافته؛ و سوم در مناطق درحال توسعه. در سال 1955 [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش و پرورش]] با همکاری وزارت اقتصاد در 21 استان و منطقهی خودمختار با بودجهای بالغ بر ۱۱/۶ میلیارد یوان، این قانون را به مورد اجرا گذاشتند. تاکنون اهداف تعیین شده برای این پروژه در اکثر مناطق کشور محقق شده و تنها مناطق کاملا دور افتاده و صعب العبور هستند که تا کنون به صددرصد اهداف نائل نشدهاند. طبق آمار اعلام شده از سوی [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش چین]]، تا پایان سال 2008، جمعاً بیش از 3038 شهرستان و ناحیه به استاندارد تعیین شده در آموزش اجباری دست یافتهاند که ۹۹/۱ درصد شهرستانها و ناحیههای سراسر [[چین]] را که بالغ بر ۹۹/۳ درصد از کل جمعیت را شامل میشود، پوشش داده است. | |||
=== پروژهی دولتی «آموزش اجباری روستایی» === | |||
پروژهی دولتی «آموزش اجباری روستایی»: دولت چین، اجرای پروژهی اجباری آموزش روستایی را از سال 2006 تا 2010 با هدف توسعهی آموزش در مناطق روستایی و محروم به مورد اجرا گذاشت. دولت مرکزی با همکاری دولتهای محلی و با اختصاص 218 میلیارد یوان، بیش از 36 میلیون دانش آموز روستایی را در این مناطق تحت پوشش قرار داده و ضمن تأمین هزینههای آموزشی آنان از قبیل کتاب و لوازم التحریر آموزشی، بازسازی و نوسازی و تعمیر مدارس روستایی را نیز انجام داده است. در این برنامهی آموزشی، موضوعات درسی به دو دسته ی دروس متمرکز دولتی و دروس محلی تقسیم میشود که عناوین محلی توسط دولتهای استانی مطابق با نیازهای محلی ارائه میگردد. | |||
== | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[منابع مالی بخش آموزش در چین]]؛ [[پروژه های آموزشی غیر دولتی در چین]] | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:طرح های کلان، نوآوری ها و تجارب در ارتباط با کودکان]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۴۷

اجرای پروژههای آموزشی پروژههای دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» و «آموزش اجباری روستایی» از جمله نهادهایی هستند که در کنار وزارت آموزش و پرورش در امر توسعهی آموزشی تلاشهای فراوانی نمودهاند.
پروژهی دولتی «آموزش اجباری 9 ساله»
دولت چین، به منظور ریشه کن ساختن بی سوادی در این کشور، در سال 1986 میلادی، قانون آموزش اجباری 9 ساله را تصویب و به مورد اجرا گذاشت. بر اساس این قانون، تمامی کودکان بالای 6 سال این کشور بدون استثنا، بایستی حداقل دورهی آموزشی 9 سالهی ابتدایی و راهنمایی را اجباراً طی کنند. دانش آموزانی که مشمول این قانون میباشند از پرداخت شهریهی آموزشی معاف هستند. طبق قانون تکمیلی سال 1994، آموزش اجباری 9 ساله بایستی در سه مرحله اجرا شود: نخست در مناطق توسعهیافته از نظر اقتصادی؛ دوم در مناطق نسبتا توسعهیافته؛ و سوم در مناطق درحال توسعه. در سال 1955 وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت اقتصاد در 21 استان و منطقهی خودمختار با بودجهای بالغ بر ۱۱/۶ میلیارد یوان، این قانون را به مورد اجرا گذاشتند. تاکنون اهداف تعیین شده برای این پروژه در اکثر مناطق کشور محقق شده و تنها مناطق کاملا دور افتاده و صعب العبور هستند که تا کنون به صددرصد اهداف نائل نشدهاند. طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت آموزش چین، تا پایان سال 2008، جمعاً بیش از 3038 شهرستان و ناحیه به استاندارد تعیین شده در آموزش اجباری دست یافتهاند که ۹۹/۱ درصد شهرستانها و ناحیههای سراسر چین را که بالغ بر ۹۹/۳ درصد از کل جمعیت را شامل میشود، پوشش داده است.
پروژهی دولتی «آموزش اجباری روستایی»
پروژهی دولتی «آموزش اجباری روستایی»: دولت چین، اجرای پروژهی اجباری آموزش روستایی را از سال 2006 تا 2010 با هدف توسعهی آموزش در مناطق روستایی و محروم به مورد اجرا گذاشت. دولت مرکزی با همکاری دولتهای محلی و با اختصاص 218 میلیارد یوان، بیش از 36 میلیون دانش آموز روستایی را در این مناطق تحت پوشش قرار داده و ضمن تأمین هزینههای آموزشی آنان از قبیل کتاب و لوازم التحریر آموزشی، بازسازی و نوسازی و تعمیر مدارس روستایی را نیز انجام داده است. در این برنامهی آموزشی، موضوعات درسی به دو دسته ی دروس متمرکز دولتی و دروس محلی تقسیم میشود که عناوین محلی توسط دولتهای استانی مطابق با نیازهای محلی ارائه میگردد.
نیز نگاه کنید به
مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر؛ منابع مالی بخش آموزش در چین؛ پروژه های آموزشی غیر دولتی در چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی