روابط دینی و مذهبی ایران و چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
تلاش و فعالیت راهبان اشکانی در تبلیغ و گسترش [[آیین بودا]] در [[چین]] نیز در کتاب | تلاش و فعالیت راهبان اشکانی در تبلیغ و گسترش [[آیین بودا]] در [[چین]] نیز در کتاب شرح حال راهبان دانشمند، جلد 1، فصل اول به صورت مفصل بیان شده که شرح حال و خدمات علمی شخصیتها و راهبانی همچون آن چِن (An Chen) راهب شاهزادهی ایرانی[i]، آن شیوان (An Shivan)، تَن دی (Tan Di)، جی زان (Zhian)، و... از جملهی آنها هستند. در شرح حال آنچن آمده است «آن چِن که اسم دیگرش آن شیگائو (An Shigao) است، پسر شهبانوی اشکانیان است ... او فردی بسیار عاقل و با استعداد بود. بر علم و دانش ستاره شناسی و پزشکی مسلط بود. هنرها و فنون عجیب و غریب میدانست. با این که شاهزاده بود، زندگی سادهای داشت. با این که پس از مرگ پدرش به پادشاهی رسید، تاج و تخت را به عمویش واگذار کرد و خانه را ترک و به مذهب بودایی پیوست و راهب شد... پس از چندی به عنوان دانشجوی راهب بودایی سفر به کشورها را آغاز و در اوایل دورهی حکومت امپراتور یوان دی (147-167م.) دودمانهان، به [[چین]] رسید... به علت استعداد فراوانش چیزی نگذشت که [[زبان چینی]] را به خوبی فراگرفت. بعد به ترجمهی کتابهای مقدس بودایی از زبان سانسکریت به زبان چینی دست زد ... کتابهایی که توسط او ترجمه شده، در39 جلد صحافی و مورد استفادهی پیروان بودا قرار گرفت. ترجمههای او شیوا، گویا، ساده و قابل فهم برای همه بود.»<ref name=":0">سین لیان، جان (1386). تاریخ روابط چین و ایران از روزگار اشکانی تا شاهرخ تیموری، مترجم جان هون نیان، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.</ref> روند سفرهای تبلیغی راهبان بودایی ایرانی به [[چین]] و تلاش برای گسترش این آیین در این سرزمین و به همراه آن معرفی [[فرهنگ چینی|فرهنگ]]، [[هنر چینی|هنر]]، [[هنر معماری در چین|معماری]]، [[هنر مجسمه سازی در چین|مجسمه سازی]] و نقاشی ایرانی در [[چین]] در دوران سلسلههای بعدی [[چین]] به ویژه [[سلسله تانگ|دودمان تانگ]] و [[سلسله سویی|سویی]] و [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سونگ]] نیز ادامه یافت.<ref name=":0" /> | ||
در خصوص نقش روحانیون | در خصوص نقش [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|روحانیون نسطوری]]، [[انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین|زرتشتی]] و مبلغان [[آیین مانوی در چین]] نیز مطالب فراوانی در اسناد و مدارک و کتب تاریخی [[چین]] مشاهده می شود که برای آگاهی بیشتر از این مطالب می توان به فصل ششم از کتاب تاریخ روابط [[چین]] و ایران به قلم آقای جانگ شینگ لیانگ (Zhang Xing Liang) با ترجمهی آقای پروفسور جانگ هون نین (Zhang Hong Nien) مراجعه کرد که در سال 1386 توسط انتشارات پژوهشکدهی زبان و گویش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر شده است[ii]. | ||
=== نقش مبلغان ایرانی در انتشار آیین نسطوری در چین === | === نقش مبلغان ایرانی در [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|انتشار آیین نسطوری در چین]] === | ||
ورود | ورود شاخهی نسطوری از [[مسیحیت در چین|دین مسیحیت]] برای نخستین بار در سال 635 میلادی به [[چین]] صورت گرفته است. Ibid:128))چینیها به [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|دین نسطوری]] جینگ جیائو (Jingjiao) یا ایمان ایرانی می گفتند. در دوران امپراتوری تای زونگ (Tai Zong)، یک روحانی نسطوری بهنام آلوپِن(Alopen)، احتمالا تلفظ چینی ابراهیم، به [[چین]] رسید و مورد احترام امپراتور واقع گردید. امپراتور تایزونگ در سال 638 میلادی، دستور داد کلیسایی برای آلوپن ساختند که به معبد فارسی (Daiqin Temple) معروف بود. آلوپن در زمان امپراتوری گائوجونگ (Gao Zhong) لقب کشیش ملی گرفت. کشیشهای نسطوری تحت تأثیر فرهنگ ایرانی، نوشتههای خود را به زبان پهلوی نوشته و به یادگار گذاشتهاند، از جمله اسامی روزهایی که به کار میبردند اسامی پهلوی بود.<ref>کوانچی، هاندا (1996). مذاهب ایرانی در چین، مجله ی بررسی های تاریخی.</ref> | ||
در دوران امپراتوری خانم«وو(Wu)» که خود پیرو [[آیین بودا|آیین بودایی]] بود، [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|دین نسطوری]] سرکوب شد. اما پس ازمدتی امپراتور شووان (Xuan) آن را دوباره احیا کرد. مدتها بعد که امپراتور وو جونگ(Wu Zhong) در سال 845 میلادی، [[آیین بودا|بودیسم]] و تمام ادیان خارجی را در [[چین]] ممنوع اعلام کرد، [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|دین نسطوری]] نیز تحت تأثیر قرار گرفت و به مرور تضعیف شد وفقط در خطوط ساحلی جنوب شرق [[چین]] [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|پیروان نسطوری]] باقی ماندند. در [[سلسله یوان|دورهی یوان]]، [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|مذهب نسطوری]] مجددا احیا شد و در سال 1275 در [[پکن]] کلیسایی برای آنها ساخته شد. در سال1330میلادی، [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|جمعیت نسطوریان چین]] سی هزار نفر بر آورد شده است.<ref>الماسیه، محمد رسول (1387). مسیحیت در چین، مجموعه مقالات رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین.</ref> | |||
در [[چین]] هنوز آثار و شواهدی از این شاخه از [[مسیحیت در چین|مسیحیت]] وجود دارد. کتاب«عیسی منجی و مصلح عالم» از آنها برجای مانده است که تاریخ آن احتمالا به سال 637 میلادی بر میگردد. یکی از بقایای تاریخی این فرقه، یک لوح سنگی است که در اوایل قرن هفدهم کشف شد. بر این لوح سنگی داستان ورود راهبی به نام آلوپن به [[چین]] در زمان [[سلسله تانگ|سلسلهی تانگ]] که از سرزمین پارس بوده حک شده است. این لوح که مربوط به سال 781 میلادی است، اینک در موزهی تاریخی شهر شی آن( Xi’An) نگهداری میشود. در این اواخر، متون باستانی نسطوری دیگری نیز در غارهای بودایی موسوم به دون هوانگ (Dunhuang) کشف شده است. | |||
[[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|مذهب نسطوری]] برای مدت کوتاهی در [[چین]] رونق داشت. آزار و اذیتهای سالهای 845-843 بعد از میلاد که عمدتا علیه [[آیین بودا|بوداییان]] اعمال شد، تمامی ادیان بیگانه در [[چین]] از جمله [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|دین نسطوری]] را نیز تحت تأثیر قرار داد و افول آن در اثر همین اذیت و آزارها بود.<ref name=":1" /> افول کامل [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|دین نسطوری]] در قرن چهاردهم و به دنبال اسلام آوردن مغولها و ترکها صورت گرفت.<ref>چینگ، جولیا (1383). ادیان چین، مترجم حمیدرضا ارشدی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.</ref> | |||
طبق آمار، از سال 1982 تا2002 بیش از یکصد مقالهی علمی و پژوهشی در مورد [[نسطوریان پیشقراولان مسیحیت در چین|دین نسطوری در چین]] نوشته شده است که این آثار در تعامل و تبادل یافتههای علمی پژوهشگران [[چین]] با دانشمندان ایرانی، اروپایی، آمریکایی و... پدید آمدهاند. این تحقیقات شامل بررسی آثار کشف شده از این دین در اواخر قرن 19 و اوایل قرن20، آثار کشف شده از غارهای دون هوانگ، و مغولستان داخلی، بوده است. | |||
کتاب «دین نسطوری در چین» نوشتهی آقای جوچیان (Zhu Qian)، یکی از این آثار است. موضوع اغلب این آثار عبارتند از: کتیبههای نسطوری، چگونگی گسترش دین نسطوری در شمال، مناطق ساحلی جنوب، نحوهی توسعهی آن در [[سلسله یوان|دوران سلسلهی یوان]] و...<ref name=":2" /> | |||
=== [[انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین]] === | |||
پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفتهی امپراتوری ایران از اعراب، از [[چین]] درخواست کمک کرد، ولی امپراتور [[چین]] به دلیل بعد مسافت و این که به تازگی از جنگ داخلی و حملات ترکان خلاصی یافته بود، به این درخواست پاسخ مثبت نداد، ولی ایرانیان پناهنده را مورد پذیرایی قرار داده و به پیروز ساسانی مقام ژنرالی ارتش امپراتوری اعطا کرد. همچنین به پناهندگان ایرانی اجازه داده شد در شهر چانگآن (Chang An) پایتخت امپراتوری آتشکده بسازند و به اجرای مراسم دینی زرتشتی به پردازند که این رسم سالها در این سرزمین برقرار بود و پیروانی نیز از میان چینیها پیدا کرد.<ref>مراد زاده، رضا (1382). چگونگی نفوذ اسلام در چین، بنیاد پژوهشهای اسلامی استان قدس رضوی.</ref> پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، تعدادی از ایرانیانی هم که حاضر به تغییر مذهب خود نبودند، ایران را ترک گفته و با فرزند یزدگرد به نام فیروز که نام چینی او پیلوسه است، به تخارستان که چینیان توهو-لو میگفتند و آن وقت متعلق به [[چین]] بود پناه بردند.<ref>پور داوود، ایرانشاه (1295). تاریخچه ی مهاجرت زرتشتیان به هندوستان، بی جا.</ref> این پناهندگان ساسانی، به مدت200 سال در [[چین]] با صلح و آرامش زندگی کردند تا زمان آزار و اذیت بزرگ پیروان ادیان خارجی در سال 845 فرا رسید و این آلام و مصایب شامل زرتشتیها نیز شد. البته باید اشاره کرد که آیین و اعتقادات و آداب رسوم زرتشتی با آیینهای سنتی [[چین]] به ویژه در زمینهی آداب و رسوم دفن مردگان تفاوتهایی داشت که برای چینیها پذیرش آن آسان نبود.<ref>-Zhang، Yiping,(2005). Story of the Silk Road,China intercontinental Press.</ref> | |||
هنوز هم در بسیاری از مناطق و شهرهای قدیمی همچون چانگاَن، لویانگ (Loyang) و کایفنگ (Kaifeng)، آثاری از آتشکدههای پارسیان دیده میشود.<ref>چینگ، جولیا (1383). ادیان چین، مترجم حمیدرضا ارشدی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.</ref> شرح گسترش [[انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین|آیین زرتشتی در چین]] را آقای پانچیالین (Pan Qialin) در کتابی به نام آیین آتش پرستی در [[چین]] مفصلا توضیح داده است. | |||
طی سالهای اخیر، تحقیقات گستردهای در خصوص آیین زرتشت، نحوهی ورود آن به چین، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از تورفان در سین کیانگ، توسعهی آیین زرتشت در شمال غرب چین و تأثیر آن در [[جامعه و نظام اجتماعی چین|جامعهی چین]] در [[سلسله تانگ|دوران سلسلهی تانگ]]، بررسی نقاشیها و آثار باقی مانده از این دین بر روی لوحهای سنگی، از جمله [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] و حکاکیهای روی سنگ در غار دون هوانگ، آداب و رسوم و نحوهی تدفین جنازهی مردگان، سکههای مربوط به [[انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین|دوران ورود دین زرتشت به چین]] و... صورت گرفته و منتشر شده است.<ref name=":2">فنگ، وانگ (12 شهریور 1390). بررسی اج[[مالی]] پیرامون روابط فرهنگی چین و ایران، ارایه شده در سمینار «مبادلات فرهنگی و همکاریهای استراتژیک میان چین و ایران»، فرهنگستان علوم اجتماعی چین.</ref> | |||
آیین | |||
<ref | === پیام آوران [[آیین مانوی در چین|آیین مانوی]] به سرزمین چین === | ||
[[آیین مانوی در چین|آیین مانوی]] که در ایران، زادگاه مانی و سرزمین پیدایش [[آیین مانوی در چین|آیین مانوی]]، مورد سرکوب قرار گرفت، و مانی بنیانگذار آن در سال274 پس از میلاد به قتل رسید، برای ادامهی حیات، به سرزمینهای پیرامون ایران روی آورد. یکی از این مناطق سرزمینهای آسیای میانه و سپس منطقهی اویغور نشین غرب [[چین]] بود. گرچه براساس اسناد و مدارک چینی، این آیین در سال694 پس از میلاد به [[چین]] وارد شد و پیروان مانی در سال768 میلادی رسما در شهر چانگاَن پایتخت [[چین]] اقدام به ساخت محل نیایش مانوی کردند.<ref name=":1">-Bai, Shouyi,(2007). An outline History of China, foreign languages Press, Beijing.</ref> | |||
ولی این آشنایی | ولی این آشنایی می تواند بسیار زودتر از این تاریخ اتفاق افتاده باشد. از ویژگیهای [[آیین مانوی در چین|آیین مانی]] اقتباس و به عاریت گرفتن نکاتی از دیگر ادیان بود، لذا وقتی وارد [[چین]] شد نیز خود را با اندیشههای دینی موجود در این کشور از جمله [[آیین بودا|آیین بودایی]] تطبیق داد. با این که هیچکدام از ادیان پارسی که وارد [[چین]] شدند، اقدام به تبلیغ رسمی آیین خود نکردند، ولی [[آیین مانوی در چین|آیین مانی]] در این زمینه استثنا بود، زیرا نمایندگان و مبلغان رسمی آن تبلیغات دینی مؤثری در این کشور به راه انداختند. با آغاز موج حرکتهای ضد خارجی و ضد ادیان وارداتی در [[چین]] در سال843 میلادی، غارت مایملک مانویها و به آتش کشیده شدن کتابها و معابد آنان نیز آغاز و تنها در شهر چانگاَن70 نفر از مبلغان مانوی کشته شدند. اگرچه [[آیین مانوی در چین|آیین مانوی]] پس از این واقعه به شکل زیر زمینی باقی ماند و از شورشهای دهقانی در دورههای مختلف از جمله در قرن چهاردهم با شورشیان علیه حاکمان مغولی و بنیانگذاران [[سلسله مینگ|سلسلهی مینگ]] حمایت کرد، ولی پس از سرکوب بزرگ سال843، دیگر نتوانست به شکوه گذشتهی خود باز گردد.<ref name=":1" /> | ||
=== ایرانیان و انتشار دین اسلام در چین === | امروزه تنها زیارتگاه باقی مانده از [[آیین مانوی در چین|آیین مانوی]] در جهان، در خارج از شهر چوانجو (Quanzhuo) در شرق [[چین]] و در استان فوجیان (Fujian) قرار دارد که پس از باز دید هیئتی از سوی یونسکو، صحت انتساب آن به [[آیین مانوی در چین|آیین مانوی]] مورد تأیید قرار گرفته است.<ref>سابقی علی محمد (1384). شهر تاریخی چوانجو (زیتون) یادگاری از فرهنگ و هنر ایرانی.</ref> در دهههای اخیر، تحقیقات زیادی پیرامون نحوهی ورود و گسترش [[آیین مانوی در چین]]، اعتقادات و آداب و رسوم و مراسم آیینی آنان، بومی شدن [[آیین مانوی در چین|آیین مانوی]]، تأثیر متقابل [[آیین مانوی در چین|آیینهای مانوی]] و [[آیین بودا|بودایی چینی]]، تاریخ و فرهنگ مانوی در [[چین]]، بررسی آثار و کشفیات به دست آمده از استان فوجیان، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از منطقهی تورفان، رابطهی مانویها با قوم «هویهو(Huihu)» (یکی از اقوام قدیمی ساکن در شمال چین)، و... صورت گرفته و به صورت کتاب و مقاله منتشر شده است.<ref name=":2" /> | ||
بر اساس اسناد و مدارک تاریخی، ایرانیان، پیش از ظهور اسلام با | |||
=== ایرانیان و انتشار [[اسلام در چین|دین اسلام در چین]] === | |||
بر اساس اسناد و مدارک تاریخی، ایرانیان، پیش از ظهور اسلام با چینیها مراودات گستردهی سیاسی و تجاری داشتند. پس از پیدایش اسلام نیز این مراودات نه تنها ادامه یافت، بلکه بر دامنهی آن افزوده شد. تجار مسلمان ایرانی با انگیزهی بیشتر، متاع معنوی خود یعنی اسلام را به همراه کالاهای تجاری خویش به سرزمین [[چین]] بردند و آموزههای دین اسلام را با صداقت و صمیمیت فرهنگ ایرانی خود به مردم این سرزمین ارایه کردند. اگرچه تاریخ دقیقی برای معرفی و ورود اسلام به سرزمین [[چین]] ذکر نشده است،<ref name=":1" /> ولی اکثر مورخین چینی سال651 میلادی،<ref>لی هواین، محمود یوسف (1989). المساجد فی الصین، دارالنشر باللغات الاجنبیه، بکین الطبعه الاولی.</ref> برابر با سال31 هجری را که بنا به نوشتهی کتب تاریخی [[چین]]، نخستین هیئت دیپلماتیک رسمی از سوی عثمان ابن عفان[iii]، خلیفهی سوم وارد دربار امپراتور [[چین]] شده و خواهان برقراری روابط رسمی شد را تاریخ ورود رسمی دین اسلام به [[چین]] تلقی کرده و برای پرهیز از اختلافات موجود در این زمینه، تقریبا همگی آنان این تاریخ را به عنوان تاریخ ورود اسلام به سرزمین [[چین]] پذیرفته و از آن استقبال کرده اند.<ref>فِنگ جین یوان ابراهیم (2003). م ، الاسلام فی الصین، مترجم عربی محمود یوسف، دارالهلال الارزق للنشر، هنگ کنگ.</ref> اگرچه فرستادگان خلیفه قطعا مسلمان بودهاند، ولی مسلم است که فرستادهی رسمی خلیفه غیر از مبلغ دینی است و ورود فرستادهی رسمی به منزلهی آغاز انتشار آیین دین مبین اسلام در خاک [[چین]] نمیتواند باشد. بر اساس روایتی از تاریخ طبری، وقتی یزدگرد از سپاه اسلام شکست خورد، در راه [[بلخ]] با سفیر اعزامی خود به [[چین]] که در حال بازگشت از سفر دیپلماتیک بود ملاقات کرد. سفیر آنچه از امپراتور [[چین]] در پاسخ به کمک خواهی یزدگرد برای مقابله با اعراب شنیده بود و پرسش و پاسخهایی که در مورد دشمنان امپراتوری فارس( مسلمانان) بین آن دو رد و بدل شده بود را برای یزدگرد باز گو کرد.<ref>طبری، ابو جعفر محمد ابن جریر (1352). تاریخ الرسل و الملوک (تاریخ طبری)، جلد پنجم، ترجمهی ابوالقاسم پاینده، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.</ref> | |||
بی تردید میتوان گفت، گفتگوی سفیر یزدگرد با امپراتور [[چین]] پیرامون اوصاف مسلمانان و آموزههای اعتقادی آنان، نخستین گزارش رسمی در مورد ظهور دین تازه(اسلام) در آسیای غربی بود که دربار امپراتوری [[چین]] از زبان سفیر امپراتور ایران دریافت می کرد.<ref name=":3">مراد، زاده رضا (1382). چگونگی نفوذ اسلام در چین، بنیاد پژوهشهای اسلامی استان قدس رضوی.</ref> لذا بر پایهی این شواهد تاریخی، ایرانیان، نخستین افرادی بودند که اخبار مربوط به وضعیت [[اسلام در چین|اسلام و مسلمانان]] را پیش از برقراری روابط رسمی و تماس مستقیم میان اعراب مسلمان و چینیان به امپراتور [[چین]] گزارش کردهاند. و باز هم این ایرانیان بودند که پس از آن، با اعزام مبلغان دینی و یا توسط تجار و بازرگانان، آموزههای اسلامی را در [[چین]] انتشار دادند. در پی گسترش وسیع اسلام، عدهای از بازرگانان ایرانی و عرب با پشت سر گذاشتن صحراها و تپهها و کوههای مرتفع از شمال غرب و غرب [[چین]]، و عدهی دیگر نیز با پیمودن دریاها و اقیانوسها، پی در پی از سواحل جنوب شرقی وارد [[چین]] شدند ... اعراب و ایرانیان در اکثر شهرهای نوار ساحلی جنوب شرق و مناطق شمال غرب [[چین]] مغازهها و فروشگاههایی دایر کرده بودند ... بازرگانان ایرانی و عرب ثروتمندترین افرادی بودند که در بنادر مذکور حضور فعال و مؤثری داشتند.<ref name=":3" /> | |||
استاد یه یی لیانگ (Ye Yiliang)ستاد بازنشستهی زبان فارسی [[دانشگاه پکن در چین|دانشگاه پکن]] نیز گفته است:«در ابتدا اکثر مسلمانانی که به [[چین]] می آمدند، از مردم بندر سیراف واقع در خلیج فارس بودند».<ref>لیانگ، یه یی (مهر-آذر 1366). رفت و آمدهای دوستانه بین ایران و چین در زمان قدیم، مجلهی سیاست خارجی، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، سال اول، شمارهی 4.</ref> به همین دلیل است که فرهنگ اسلامی در [[چین]] بیشتر رنگ و بوی ایرانی دارد تا عربی، و هماینک نیز اغلب واژههای اسلامی رایج بین مسلمانان [[چین]]، مثل نماز، روزه، آب دست (وضو)، بانگ (اذان)، نیت نمازهای پنج گانه، و حتی عقد ازدواج، فارسی است، نه عربی.<ref>امیری، کیومرث (1378). زبان فارسی در جهان چین، انتشارات دبیرخانه ی شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران.</ref> بنابراین، میتوان ادعا کرد که درخشان ترین [[روابط فرهنگی ایران و چین|عصر روابط فرهنگی میان ایران و چین]]، دوران پس از اسلام است که بیشترین مبادلات و تأثیر گذاریهای فکری و فرهنگی و هنری نیز در این دوره صورت گرفته است که [[سلسله یوان|دوران حاکمیت سلسلهی یوان]] (1271-1368 م.) اوج شکوفایی این روابط به شمار میآید. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[اسلام در چین]]؛ [[روابط دینی و مذهبی ایران و مالی]]؛ [[روابط دینی و مذهبی سیرالئون و ایران]] | |||
== پاورقی == | == پاورقی == | ||
[i] - <small>از آنجا که زبان چینی حروف و الفبا ندارد و از کاراکترهای متعدد چینی تشکیل شده است، نوشتن و تلفظ | [i] - <small>از آنجا که زبان چینی حروف و الفبا ندارد و از کاراکترهای متعدد چینی تشکیل شده است، نوشتن و تلفظ نامهای غیر چینی، همانگونه که هست، برای چینیها مشکل و تقریبا غیر ممکن است. به همین جهت هر واژه و نام غیر چینی که وارد زبان چینی میشود معادلی به زبان چینی برایش تعیین میشود که با این تغییر در واقع اساس و ساختار اصلی واژه و نام به طور کلی دگرگون شده و دیگر آن واژه ی اولیه نیست. این امر باعث شده که نام افراد و محلهای جغرافیایی خارجی، از جمله فارسی، که وارد زبان چینی شدهاند دیگر قابل شناسایی نشود. لذا اسامی راهبان ایرانی نام اصلی آنها نیست و شکل چینی شده ی آنها است.</small> | ||
<small>[ii] - پروفسور جان هونین در سال 1931 میلادی متولد و در سال 1956 از دانشگاه پکن در رشته ی زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل گردید. وی از سال 1960 تا 1996 به عنوان استاد زبان و ادبیات فارسی و در سال 1987 ریاست بخش فارسی دانشگاه پکن را عهده دار بود. جان هونین از سال 1987 نا 2004 که باز نشسته شد عضو پژوهشگاه فرهنگ ایران در دانشگاه پکن بود. استاد جان هونین به درستی پدر [[زبان فارسی در چین]] شناخته میشود و علاوه بر تربیت | <small>[ii] - پروفسور جان هونین در سال 1931 میلادی متولد و در سال 1956 از دانشگاه پکن در رشته ی زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل گردید. وی از سال 1960 تا 1996 به عنوان استاد زبان و ادبیات فارسی و در سال 1987 ریاست بخش فارسی دانشگاه پکن را عهده دار بود. جان هونین از سال 1987 نا 2004 که باز نشسته شد عضو پژوهشگاه فرهنگ ایران در دانشگاه پکن بود. استاد جان هونین به درستی پدر [[زبان فارسی در چین]] شناخته میشود و علاوه بر تربیت دهها شاگرد در رشته ی زبان و ادبیات فارسی، کتاب و مقالات متعددی در زمینه ی زبان و ادبیات فارسی به زبان چینی و فارسی تألیف و ترجمه نموده است. از جمله کتابهای ترجمه شده از زبان فارسی به چینی توسط او میتوان به متن کامل شاهنامه ی فردوسی، همکاری در تدوین فرهنگ فارسی- چینی، داستانهای دلانگیز ادبیات فارسی، داستان لیلی و مجنون نظامی، رباعیات عمر خیام، گلستان و بوستان سعدی، چهار مقاله ی نظامی عروضی و تألیفاتی همچون تاریخ زبان و ادبیات فارسی، ادبیات معاصر ایران، نقد ادبیات فارسی، آشنایی اولیه با ادبیات فارسی و... اشاره کرد. پروفسور جان هونین که یکی از پرکارترین اساتید زبان فارسی در [[چین]] است، مفتخر به دریافت جوایزی همچون جایزه ی ششمین دوره ی بنیاد محمود افشار در رشته ی ادبیات و تاریخ در سال 1989، جایزه ی دهمین جشنواره ی جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 2002، جایزه ی مرکز بین المللی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، نشان یادگار هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران در سال 2005، و جایزه ی بهترین مترجم ادبیات خارجی [[جمهوری خلق چین]] در سال 2002 شده است.</small> | ||
<small>[iii] - پرفسور بای شویی، مورخ مسلمان نامدار معاصر چینی، در | <small>[iii] - پرفسور بای شویی، مورخ مسلمان نامدار معاصر چینی، در مقالهای تحت عنوان، سهم مسلمانان چین در تمدن، ترجمه ی محمد علی حسینی، مجلهی «مشکوه» شماره 55-54، بهار و تابستان 1376، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، پس از نقل حدیث نبوی «اطلبوالعلم ولو بالصین» مینویسد:«پیرو این سخن گرانقدر، خلفای اسلامی نمایندگان خود را راهی سرزمین [[چین]] کردند. اولین گروه اعزامی از طرف خلیفه ی سوم عثمان ابن عفان در روز دوم محرم سال 31 هجری برابر با 25 اوت سال 651 میلادی در دوران حاکمیت خاندان پادشاهی تانگ، وارد شهر چانگ آن «شی آن امروز» پایتخت امپراتوری [[چین]] شد.</small> | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:روابط و همکاری های با ایران ( فرهنگی و علمی، گردشگری و ورزشی)]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۶ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۱۴
تلاش و فعالیت راهبان اشکانی در تبلیغ و گسترش آیین بودا در چین نیز در کتاب شرح حال راهبان دانشمند، جلد 1، فصل اول به صورت مفصل بیان شده که شرح حال و خدمات علمی شخصیتها و راهبانی همچون آن چِن (An Chen) راهب شاهزادهی ایرانی[i]، آن شیوان (An Shivan)، تَن دی (Tan Di)، جی زان (Zhian)، و... از جملهی آنها هستند. در شرح حال آنچن آمده است «آن چِن که اسم دیگرش آن شیگائو (An Shigao) است، پسر شهبانوی اشکانیان است ... او فردی بسیار عاقل و با استعداد بود. بر علم و دانش ستاره شناسی و پزشکی مسلط بود. هنرها و فنون عجیب و غریب میدانست. با این که شاهزاده بود، زندگی سادهای داشت. با این که پس از مرگ پدرش به پادشاهی رسید، تاج و تخت را به عمویش واگذار کرد و خانه را ترک و به مذهب بودایی پیوست و راهب شد... پس از چندی به عنوان دانشجوی راهب بودایی سفر به کشورها را آغاز و در اوایل دورهی حکومت امپراتور یوان دی (147-167م.) دودمانهان، به چین رسید... به علت استعداد فراوانش چیزی نگذشت که زبان چینی را به خوبی فراگرفت. بعد به ترجمهی کتابهای مقدس بودایی از زبان سانسکریت به زبان چینی دست زد ... کتابهایی که توسط او ترجمه شده، در39 جلد صحافی و مورد استفادهی پیروان بودا قرار گرفت. ترجمههای او شیوا، گویا، ساده و قابل فهم برای همه بود.»[۱] روند سفرهای تبلیغی راهبان بودایی ایرانی به چین و تلاش برای گسترش این آیین در این سرزمین و به همراه آن معرفی فرهنگ، هنر، معماری، مجسمه سازی و نقاشی ایرانی در چین در دوران سلسلههای بعدی چین به ویژه دودمان تانگ و سویی و سونگ نیز ادامه یافت.[۱]
در خصوص نقش روحانیون نسطوری، زرتشتی و مبلغان آیین مانوی در چین نیز مطالب فراوانی در اسناد و مدارک و کتب تاریخی چین مشاهده می شود که برای آگاهی بیشتر از این مطالب می توان به فصل ششم از کتاب تاریخ روابط چین و ایران به قلم آقای جانگ شینگ لیانگ (Zhang Xing Liang) با ترجمهی آقای پروفسور جانگ هون نین (Zhang Hong Nien) مراجعه کرد که در سال 1386 توسط انتشارات پژوهشکدهی زبان و گویش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر شده است[ii].
نقش مبلغان ایرانی در انتشار آیین نسطوری در چین
ورود شاخهی نسطوری از دین مسیحیت برای نخستین بار در سال 635 میلادی به چین صورت گرفته است. Ibid:128))چینیها به دین نسطوری جینگ جیائو (Jingjiao) یا ایمان ایرانی می گفتند. در دوران امپراتوری تای زونگ (Tai Zong)، یک روحانی نسطوری بهنام آلوپِن(Alopen)، احتمالا تلفظ چینی ابراهیم، به چین رسید و مورد احترام امپراتور واقع گردید. امپراتور تایزونگ در سال 638 میلادی، دستور داد کلیسایی برای آلوپن ساختند که به معبد فارسی (Daiqin Temple) معروف بود. آلوپن در زمان امپراتوری گائوجونگ (Gao Zhong) لقب کشیش ملی گرفت. کشیشهای نسطوری تحت تأثیر فرهنگ ایرانی، نوشتههای خود را به زبان پهلوی نوشته و به یادگار گذاشتهاند، از جمله اسامی روزهایی که به کار میبردند اسامی پهلوی بود.[۲]
در دوران امپراتوری خانم«وو(Wu)» که خود پیرو آیین بودایی بود، دین نسطوری سرکوب شد. اما پس ازمدتی امپراتور شووان (Xuan) آن را دوباره احیا کرد. مدتها بعد که امپراتور وو جونگ(Wu Zhong) در سال 845 میلادی، بودیسم و تمام ادیان خارجی را در چین ممنوع اعلام کرد، دین نسطوری نیز تحت تأثیر قرار گرفت و به مرور تضعیف شد وفقط در خطوط ساحلی جنوب شرق چین پیروان نسطوری باقی ماندند. در دورهی یوان، مذهب نسطوری مجددا احیا شد و در سال 1275 در پکن کلیسایی برای آنها ساخته شد. در سال1330میلادی، جمعیت نسطوریان چین سی هزار نفر بر آورد شده است.[۳]
در چین هنوز آثار و شواهدی از این شاخه از مسیحیت وجود دارد. کتاب«عیسی منجی و مصلح عالم» از آنها برجای مانده است که تاریخ آن احتمالا به سال 637 میلادی بر میگردد. یکی از بقایای تاریخی این فرقه، یک لوح سنگی است که در اوایل قرن هفدهم کشف شد. بر این لوح سنگی داستان ورود راهبی به نام آلوپن به چین در زمان سلسلهی تانگ که از سرزمین پارس بوده حک شده است. این لوح که مربوط به سال 781 میلادی است، اینک در موزهی تاریخی شهر شی آن( Xi’An) نگهداری میشود. در این اواخر، متون باستانی نسطوری دیگری نیز در غارهای بودایی موسوم به دون هوانگ (Dunhuang) کشف شده است.
مذهب نسطوری برای مدت کوتاهی در چین رونق داشت. آزار و اذیتهای سالهای 845-843 بعد از میلاد که عمدتا علیه بوداییان اعمال شد، تمامی ادیان بیگانه در چین از جمله دین نسطوری را نیز تحت تأثیر قرار داد و افول آن در اثر همین اذیت و آزارها بود.[۴] افول کامل دین نسطوری در قرن چهاردهم و به دنبال اسلام آوردن مغولها و ترکها صورت گرفت.[۵]
طبق آمار، از سال 1982 تا2002 بیش از یکصد مقالهی علمی و پژوهشی در مورد دین نسطوری در چین نوشته شده است که این آثار در تعامل و تبادل یافتههای علمی پژوهشگران چین با دانشمندان ایرانی، اروپایی، آمریکایی و... پدید آمدهاند. این تحقیقات شامل بررسی آثار کشف شده از این دین در اواخر قرن 19 و اوایل قرن20، آثار کشف شده از غارهای دون هوانگ، و مغولستان داخلی، بوده است.
کتاب «دین نسطوری در چین» نوشتهی آقای جوچیان (Zhu Qian)، یکی از این آثار است. موضوع اغلب این آثار عبارتند از: کتیبههای نسطوری، چگونگی گسترش دین نسطوری در شمال، مناطق ساحلی جنوب، نحوهی توسعهی آن در دوران سلسلهی یوان و...[۶]
انتشار آیین زرتشتی در امپراتوری چین
پس از آن که یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از سپاه اسلام شکست خورده و كشته شد، پسرش پیروز برای بازپس گیری تاج و تخت و سرزمین از دست رفتهی امپراتوری ایران از اعراب، از چین درخواست کمک کرد، ولی امپراتور چین به دلیل بعد مسافت و این که به تازگی از جنگ داخلی و حملات ترکان خلاصی یافته بود، به این درخواست پاسخ مثبت نداد، ولی ایرانیان پناهنده را مورد پذیرایی قرار داده و به پیروز ساسانی مقام ژنرالی ارتش امپراتوری اعطا کرد. همچنین به پناهندگان ایرانی اجازه داده شد در شهر چانگآن (Chang An) پایتخت امپراتوری آتشکده بسازند و به اجرای مراسم دینی زرتشتی به پردازند که این رسم سالها در این سرزمین برقرار بود و پیروانی نیز از میان چینیها پیدا کرد.[۷] پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، تعدادی از ایرانیانی هم که حاضر به تغییر مذهب خود نبودند، ایران را ترک گفته و با فرزند یزدگرد به نام فیروز که نام چینی او پیلوسه است، به تخارستان که چینیان توهو-لو میگفتند و آن وقت متعلق به چین بود پناه بردند.[۸] این پناهندگان ساسانی، به مدت200 سال در چین با صلح و آرامش زندگی کردند تا زمان آزار و اذیت بزرگ پیروان ادیان خارجی در سال 845 فرا رسید و این آلام و مصایب شامل زرتشتیها نیز شد. البته باید اشاره کرد که آیین و اعتقادات و آداب رسوم زرتشتی با آیینهای سنتی چین به ویژه در زمینهی آداب و رسوم دفن مردگان تفاوتهایی داشت که برای چینیها پذیرش آن آسان نبود.[۹]
هنوز هم در بسیاری از مناطق و شهرهای قدیمی همچون چانگاَن، لویانگ (Loyang) و کایفنگ (Kaifeng)، آثاری از آتشکدههای پارسیان دیده میشود.[۱۰] شرح گسترش آیین زرتشتی در چین را آقای پانچیالین (Pan Qialin) در کتابی به نام آیین آتش پرستی در چین مفصلا توضیح داده است.
طی سالهای اخیر، تحقیقات گستردهای در خصوص آیین زرتشت، نحوهی ورود آن به چین، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از تورفان در سین کیانگ، توسعهی آیین زرتشت در شمال غرب چین و تأثیر آن در جامعهی چین در دوران سلسلهی تانگ، بررسی نقاشیها و آثار باقی مانده از این دین بر روی لوحهای سنگی، از جمله نقاشی و حکاکیهای روی سنگ در غار دون هوانگ، آداب و رسوم و نحوهی تدفین جنازهی مردگان، سکههای مربوط به دوران ورود دین زرتشت به چین و... صورت گرفته و منتشر شده است.[۶]
پیام آوران آیین مانوی به سرزمین چین
آیین مانوی که در ایران، زادگاه مانی و سرزمین پیدایش آیین مانوی، مورد سرکوب قرار گرفت، و مانی بنیانگذار آن در سال274 پس از میلاد به قتل رسید، برای ادامهی حیات، به سرزمینهای پیرامون ایران روی آورد. یکی از این مناطق سرزمینهای آسیای میانه و سپس منطقهی اویغور نشین غرب چین بود. گرچه براساس اسناد و مدارک چینی، این آیین در سال694 پس از میلاد به چین وارد شد و پیروان مانی در سال768 میلادی رسما در شهر چانگاَن پایتخت چین اقدام به ساخت محل نیایش مانوی کردند.[۴]
ولی این آشنایی می تواند بسیار زودتر از این تاریخ اتفاق افتاده باشد. از ویژگیهای آیین مانی اقتباس و به عاریت گرفتن نکاتی از دیگر ادیان بود، لذا وقتی وارد چین شد نیز خود را با اندیشههای دینی موجود در این کشور از جمله آیین بودایی تطبیق داد. با این که هیچکدام از ادیان پارسی که وارد چین شدند، اقدام به تبلیغ رسمی آیین خود نکردند، ولی آیین مانی در این زمینه استثنا بود، زیرا نمایندگان و مبلغان رسمی آن تبلیغات دینی مؤثری در این کشور به راه انداختند. با آغاز موج حرکتهای ضد خارجی و ضد ادیان وارداتی در چین در سال843 میلادی، غارت مایملک مانویها و به آتش کشیده شدن کتابها و معابد آنان نیز آغاز و تنها در شهر چانگاَن70 نفر از مبلغان مانوی کشته شدند. اگرچه آیین مانوی پس از این واقعه به شکل زیر زمینی باقی ماند و از شورشهای دهقانی در دورههای مختلف از جمله در قرن چهاردهم با شورشیان علیه حاکمان مغولی و بنیانگذاران سلسلهی مینگ حمایت کرد، ولی پس از سرکوب بزرگ سال843، دیگر نتوانست به شکوه گذشتهی خود باز گردد.[۴]
امروزه تنها زیارتگاه باقی مانده از آیین مانوی در جهان، در خارج از شهر چوانجو (Quanzhuo) در شرق چین و در استان فوجیان (Fujian) قرار دارد که پس از باز دید هیئتی از سوی یونسکو، صحت انتساب آن به آیین مانوی مورد تأیید قرار گرفته است.[۱۱] در دهههای اخیر، تحقیقات زیادی پیرامون نحوهی ورود و گسترش آیین مانوی در چین، اعتقادات و آداب و رسوم و مراسم آیینی آنان، بومی شدن آیین مانوی، تأثیر متقابل آیینهای مانوی و بودایی چینی، تاریخ و فرهنگ مانوی در چین، بررسی آثار و کشفیات به دست آمده از استان فوجیان، اسناد و نسخ خطی به دست آمده از منطقهی تورفان، رابطهی مانویها با قوم «هویهو(Huihu)» (یکی از اقوام قدیمی ساکن در شمال چین)، و... صورت گرفته و به صورت کتاب و مقاله منتشر شده است.[۶]
ایرانیان و انتشار دین اسلام در چین
بر اساس اسناد و مدارک تاریخی، ایرانیان، پیش از ظهور اسلام با چینیها مراودات گستردهی سیاسی و تجاری داشتند. پس از پیدایش اسلام نیز این مراودات نه تنها ادامه یافت، بلکه بر دامنهی آن افزوده شد. تجار مسلمان ایرانی با انگیزهی بیشتر، متاع معنوی خود یعنی اسلام را به همراه کالاهای تجاری خویش به سرزمین چین بردند و آموزههای دین اسلام را با صداقت و صمیمیت فرهنگ ایرانی خود به مردم این سرزمین ارایه کردند. اگرچه تاریخ دقیقی برای معرفی و ورود اسلام به سرزمین چین ذکر نشده است،[۴] ولی اکثر مورخین چینی سال651 میلادی،[۱۲] برابر با سال31 هجری را که بنا به نوشتهی کتب تاریخی چین، نخستین هیئت دیپلماتیک رسمی از سوی عثمان ابن عفان[iii]، خلیفهی سوم وارد دربار امپراتور چین شده و خواهان برقراری روابط رسمی شد را تاریخ ورود رسمی دین اسلام به چین تلقی کرده و برای پرهیز از اختلافات موجود در این زمینه، تقریبا همگی آنان این تاریخ را به عنوان تاریخ ورود اسلام به سرزمین چین پذیرفته و از آن استقبال کرده اند.[۱۳] اگرچه فرستادگان خلیفه قطعا مسلمان بودهاند، ولی مسلم است که فرستادهی رسمی خلیفه غیر از مبلغ دینی است و ورود فرستادهی رسمی به منزلهی آغاز انتشار آیین دین مبین اسلام در خاک چین نمیتواند باشد. بر اساس روایتی از تاریخ طبری، وقتی یزدگرد از سپاه اسلام شکست خورد، در راه بلخ با سفیر اعزامی خود به چین که در حال بازگشت از سفر دیپلماتیک بود ملاقات کرد. سفیر آنچه از امپراتور چین در پاسخ به کمک خواهی یزدگرد برای مقابله با اعراب شنیده بود و پرسش و پاسخهایی که در مورد دشمنان امپراتوری فارس( مسلمانان) بین آن دو رد و بدل شده بود را برای یزدگرد باز گو کرد.[۱۴]
بی تردید میتوان گفت، گفتگوی سفیر یزدگرد با امپراتور چین پیرامون اوصاف مسلمانان و آموزههای اعتقادی آنان، نخستین گزارش رسمی در مورد ظهور دین تازه(اسلام) در آسیای غربی بود که دربار امپراتوری چین از زبان سفیر امپراتور ایران دریافت می کرد.[۱۵] لذا بر پایهی این شواهد تاریخی، ایرانیان، نخستین افرادی بودند که اخبار مربوط به وضعیت اسلام و مسلمانان را پیش از برقراری روابط رسمی و تماس مستقیم میان اعراب مسلمان و چینیان به امپراتور چین گزارش کردهاند. و باز هم این ایرانیان بودند که پس از آن، با اعزام مبلغان دینی و یا توسط تجار و بازرگانان، آموزههای اسلامی را در چین انتشار دادند. در پی گسترش وسیع اسلام، عدهای از بازرگانان ایرانی و عرب با پشت سر گذاشتن صحراها و تپهها و کوههای مرتفع از شمال غرب و غرب چین، و عدهی دیگر نیز با پیمودن دریاها و اقیانوسها، پی در پی از سواحل جنوب شرقی وارد چین شدند ... اعراب و ایرانیان در اکثر شهرهای نوار ساحلی جنوب شرق و مناطق شمال غرب چین مغازهها و فروشگاههایی دایر کرده بودند ... بازرگانان ایرانی و عرب ثروتمندترین افرادی بودند که در بنادر مذکور حضور فعال و مؤثری داشتند.[۱۵]
استاد یه یی لیانگ (Ye Yiliang)ستاد بازنشستهی زبان فارسی دانشگاه پکن نیز گفته است:«در ابتدا اکثر مسلمانانی که به چین می آمدند، از مردم بندر سیراف واقع در خلیج فارس بودند».[۱۶] به همین دلیل است که فرهنگ اسلامی در چین بیشتر رنگ و بوی ایرانی دارد تا عربی، و هماینک نیز اغلب واژههای اسلامی رایج بین مسلمانان چین، مثل نماز، روزه، آب دست (وضو)، بانگ (اذان)، نیت نمازهای پنج گانه، و حتی عقد ازدواج، فارسی است، نه عربی.[۱۷] بنابراین، میتوان ادعا کرد که درخشان ترین عصر روابط فرهنگی میان ایران و چین، دوران پس از اسلام است که بیشترین مبادلات و تأثیر گذاریهای فکری و فرهنگی و هنری نیز در این دوره صورت گرفته است که دوران حاکمیت سلسلهی یوان (1271-1368 م.) اوج شکوفایی این روابط به شمار میآید.
نیز نگاه کنید به
اسلام در چین؛ روابط دینی و مذهبی ایران و مالی؛ روابط دینی و مذهبی سیرالئون و ایران
پاورقی
[i] - از آنجا که زبان چینی حروف و الفبا ندارد و از کاراکترهای متعدد چینی تشکیل شده است، نوشتن و تلفظ نامهای غیر چینی، همانگونه که هست، برای چینیها مشکل و تقریبا غیر ممکن است. به همین جهت هر واژه و نام غیر چینی که وارد زبان چینی میشود معادلی به زبان چینی برایش تعیین میشود که با این تغییر در واقع اساس و ساختار اصلی واژه و نام به طور کلی دگرگون شده و دیگر آن واژه ی اولیه نیست. این امر باعث شده که نام افراد و محلهای جغرافیایی خارجی، از جمله فارسی، که وارد زبان چینی شدهاند دیگر قابل شناسایی نشود. لذا اسامی راهبان ایرانی نام اصلی آنها نیست و شکل چینی شده ی آنها است.
[ii] - پروفسور جان هونین در سال 1931 میلادی متولد و در سال 1956 از دانشگاه پکن در رشته ی زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل گردید. وی از سال 1960 تا 1996 به عنوان استاد زبان و ادبیات فارسی و در سال 1987 ریاست بخش فارسی دانشگاه پکن را عهده دار بود. جان هونین از سال 1987 نا 2004 که باز نشسته شد عضو پژوهشگاه فرهنگ ایران در دانشگاه پکن بود. استاد جان هونین به درستی پدر زبان فارسی در چین شناخته میشود و علاوه بر تربیت دهها شاگرد در رشته ی زبان و ادبیات فارسی، کتاب و مقالات متعددی در زمینه ی زبان و ادبیات فارسی به زبان چینی و فارسی تألیف و ترجمه نموده است. از جمله کتابهای ترجمه شده از زبان فارسی به چینی توسط او میتوان به متن کامل شاهنامه ی فردوسی، همکاری در تدوین فرهنگ فارسی- چینی، داستانهای دلانگیز ادبیات فارسی، داستان لیلی و مجنون نظامی، رباعیات عمر خیام، گلستان و بوستان سعدی، چهار مقاله ی نظامی عروضی و تألیفاتی همچون تاریخ زبان و ادبیات فارسی، ادبیات معاصر ایران، نقد ادبیات فارسی، آشنایی اولیه با ادبیات فارسی و... اشاره کرد. پروفسور جان هونین که یکی از پرکارترین اساتید زبان فارسی در چین است، مفتخر به دریافت جوایزی همچون جایزه ی ششمین دوره ی بنیاد محمود افشار در رشته ی ادبیات و تاریخ در سال 1989، جایزه ی دهمین جشنواره ی جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 2002، جایزه ی مرکز بین المللی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، نشان یادگار هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران در سال 2005، و جایزه ی بهترین مترجم ادبیات خارجی جمهوری خلق چین در سال 2002 شده است.
[iii] - پرفسور بای شویی، مورخ مسلمان نامدار معاصر چینی، در مقالهای تحت عنوان، سهم مسلمانان چین در تمدن، ترجمه ی محمد علی حسینی، مجلهی «مشکوه» شماره 55-54، بهار و تابستان 1376، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، پس از نقل حدیث نبوی «اطلبوالعلم ولو بالصین» مینویسد:«پیرو این سخن گرانقدر، خلفای اسلامی نمایندگان خود را راهی سرزمین چین کردند. اولین گروه اعزامی از طرف خلیفه ی سوم عثمان ابن عفان در روز دوم محرم سال 31 هجری برابر با 25 اوت سال 651 میلادی در دوران حاکمیت خاندان پادشاهی تانگ، وارد شهر چانگ آن «شی آن امروز» پایتخت امپراتوری چین شد.
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ سین لیان، جان (1386). تاریخ روابط چین و ایران از روزگار اشکانی تا شاهرخ تیموری، مترجم جان هون نیان، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.
- ↑ کوانچی، هاندا (1996). مذاهب ایرانی در چین، مجله ی بررسی های تاریخی.
- ↑ الماسیه، محمد رسول (1387). مسیحیت در چین، مجموعه مقالات رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین.
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ -Bai, Shouyi,(2007). An outline History of China, foreign languages Press, Beijing.
- ↑ چینگ، جولیا (1383). ادیان چین، مترجم حمیدرضا ارشدی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
- ↑ ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ فنگ، وانگ (12 شهریور 1390). بررسی اجمالی پیرامون روابط فرهنگی چین و ایران، ارایه شده در سمینار «مبادلات فرهنگی و همکاریهای استراتژیک میان چین و ایران»، فرهنگستان علوم اجتماعی چین.
- ↑ مراد زاده، رضا (1382). چگونگی نفوذ اسلام در چین، بنیاد پژوهشهای اسلامی استان قدس رضوی.
- ↑ پور داوود، ایرانشاه (1295). تاریخچه ی مهاجرت زرتشتیان به هندوستان، بی جا.
- ↑ -Zhang، Yiping,(2005). Story of the Silk Road,China intercontinental Press.
- ↑ چینگ، جولیا (1383). ادیان چین، مترجم حمیدرضا ارشدی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
- ↑ سابقی علی محمد (1384). شهر تاریخی چوانجو (زیتون) یادگاری از فرهنگ و هنر ایرانی.
- ↑ لی هواین، محمود یوسف (1989). المساجد فی الصین، دارالنشر باللغات الاجنبیه، بکین الطبعه الاولی.
- ↑ فِنگ جین یوان ابراهیم (2003). م ، الاسلام فی الصین، مترجم عربی محمود یوسف، دارالهلال الارزق للنشر، هنگ کنگ.
- ↑ طبری، ابو جعفر محمد ابن جریر (1352). تاریخ الرسل و الملوک (تاریخ طبری)، جلد پنجم، ترجمهی ابوالقاسم پاینده، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
- ↑ ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ مراد، زاده رضا (1382). چگونگی نفوذ اسلام در چین، بنیاد پژوهشهای اسلامی استان قدس رضوی.
- ↑ لیانگ، یه یی (مهر-آذر 1366). رفت و آمدهای دوستانه بین ایران و چین در زمان قدیم، مجلهی سیاست خارجی، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، سال اول، شمارهی 4.
- ↑ امیری، کیومرث (1378). زبان فارسی در جهان چین، انتشارات دبیرخانه ی شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران.
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی