مسیحیان مارونی سوریه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « =====مسیحیان مارونی===== مارونی‌ها پیروان فرقه‌ای آشوری­تبار از مذهب کاتولیک هستند که پس از انشعاب در کلیسای روم شرقی، به نام «مارون قدیس» (قرن 4 میلادی) پی‌ریزی شد و در خاورمیانه گسترش یافت. «سنت مارون» طریقت زاهدانه­ و بدون تشریفات و محل عباد...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


=====مسیحیان مارونی=====
مارونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیروان فرقه‌ای آشوری­تبار از مذهب کاتولیک هستند که پس از انشعاب در کلیسای روم شرقی، به نام «مارون قدیس» (قرن 4 میلادی) پی‌ریزی شد و در خاورمیانه گسترش یافت.
مارونی‌ها پیروان فرقه‌ای آشوری­تبار از مذهب کاتولیک هستند که پس از انشعاب در کلیسای روم شرقی، به نام «مارون قدیس» (قرن 4 میلادی) پی‌ریزی شد و در خاورمیانه گسترش یافت.


«سنت مارون» طریقت زاهدانه­ و بدون تشریفات و محل عبادت بی­پیرایه­ای ​​در کوهستان «توروس» داشت. بعدها پیروانش، کلیسای مارونی را در انطاکیه در کنار رودخانه «اورونتس» (العاصی کنونی) تأسیس کردند و طریق خود را به لبنانگشترش دادند.
«سنت مارون» طریقت زاهدانه­ و بدون تشریفات و محل عبادت بی­پیرایه­ای ​​در کوهستان «توروس» داشت. بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیروانش، کلیسای مارونی را در انطاکیه در کنار رودخانه «اورونتس» (العاصی کنونی) تأسیس کردند و طریق خود را به لبنانگشترش دادند.


مارونی­ها، یکتاپرست و معتقد به شکلی از «مونوتئتیسم» (''Monotheism'') یا یکتاپرستی هستند. آن­ها نه مانند کاتولیک­ها، مسیح را مطلقاً خدا می­دانند و نه مانند هم­تباران آشوری خود، صرفاً به دو وجهی بودن مسیح (بشر-خدا)، معتقدند؛ بلکه عقیده دارند که «مسیح دو ساختی و تک مشیتی است»؛ یعنی هرچند دو وجه بشری و الهی دارد؛ اما مشیت در دست اوست؛ بدین ترتیب، به کاتولیک­ها نزدیک­تر از آشوری­ها هستند.[40]
مارونی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، یکتاپرست و معتقد به شکلی از «مونوتئتیسم» (''Monotheism'') یا یکتاپرستی هستند. آن­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نه مانند کاتولیک­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مسیح را مطلقاً خدا ‌‌‌می‌دانند و نه مانند هم­تباران آشوری خود، صرفاً به دو وجهی بودن مسیح (بشر-خدا)، معتقدند؛ بلکه عقیده دارند که «مسیح دو ساختی و تک مشیتی ‌‌‌است»؛ یعنی هرچند دو وجه بشری و الهی دارد؛ اما مشیت در دست اوست؛ بدین ترتیب، به کاتولیک­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نزدیک­تر از آشوری­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستند.


«مُوارنة» (مارونی­ها) پس از انشعاب عقدیتی، از سوی امپراتوری بیزانس، تحت تعقیب و فشار قرار گرفتند و مجبور به پناه بردن به لبنان شدند و در حال حاضر، پرجمعیت­ترین طایفه مسیحی لبنان هستند. مقر اسقف مارونی در «بکرکه» لبنان است.
«مُوارنة» (مارونی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها) پس از انشعاب عقدیتی، از سوی امپراتوری بیزانس، تحت تعقیب و فشار قرار گرفتند و مجبور به پناه بردن به [[لبنان]] شدند و در حال حاضر، پرجمعیت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین طایفه مسیحی لبنان هستند. مقر اسقف مارونی در «بکرکه» لبنان ‌‌‌است.


در سوریه امروز، مارونی­ها در نهایت اقلیت هستند و در حلب، طرطوس، لاذقیه و دمشق زندگی می­کنند؛ اما  بیش از یک چهارم جمعیت لبنان را مارونی‌ها تشکیل می‌دهند و به جز دو استثنا، تمامی رؤسای جمهور لبنان مارونی بوده‌اند. در میان مارونی­ها و أدروزی­ها»، رقابت­ها و درگیری­های خونینی؛ خصوصاً در منطقه جبل لبنان، در جریان بوده و هست.
در [[سوریه]] امروز، مارونی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در ن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایت اقلیت هستند و در حلب، طرطوس، لاذقیه و دمشق زندگی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند؛ اما  بیش از یک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چهارم جمعیت لبنان را مارونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تشکیل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهند و به جز دو ‌‌‌استثنا، تمامی رؤسای جمهور لبنان مارونی بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. در میان مارونی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و أدروزی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها»، رقابت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و درگیری­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خونینی؛ خصوصاً در منطقه جبل لبنان، در جریان بوده و هست.


مارونی‌ها امروزه به زبان عربی صحبت می‌کنند؛ اما زبان قدیمی خود را که گویشی از زبان آرامی است، به عنوان زبان مذهبی، حفظ کرده‌اند.
مارونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها امروزه به زبان عربی صحبت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند؛ اما زبان قدیمی خود را که گویشی از زبان آرامی ‌‌‌است، به عنوان زبان مذهبی، حفظ کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[مسیحیان ارامنه در سوریه]]، [[مسيحيت در سوریه]]، [[ادیان در سوریه]]
 
== کتابشناسی ==
 
# [[کلیساهای ارامنه کاتولیک سوریه#cite%20ref-1|↑]] شنی، کریم (۱۴۰۰). فرهنگ و تاریخ سوریه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۳ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۰

مارونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیروان فرقه‌ای آشوری­تبار از مذهب کاتولیک هستند که پس از انشعاب در کلیسای روم شرقی، به نام «مارون قدیس» (قرن 4 میلادی) پی‌ریزی شد و در خاورمیانه گسترش یافت.

«سنت مارون» طریقت زاهدانه­ و بدون تشریفات و محل عبادت بی­پیرایه­ای ​​در کوهستان «توروس» داشت. بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیروانش، کلیسای مارونی را در انطاکیه در کنار رودخانه «اورونتس» (العاصی کنونی) تأسیس کردند و طریق خود را به لبنانگشترش دادند.

مارونی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، یکتاپرست و معتقد به شکلی از «مونوتئتیسم» (Monotheism) یا یکتاپرستی هستند. آن­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نه مانند کاتولیک­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مسیح را مطلقاً خدا ‌‌‌می‌دانند و نه مانند هم­تباران آشوری خود، صرفاً به دو وجهی بودن مسیح (بشر-خدا)، معتقدند؛ بلکه عقیده دارند که «مسیح دو ساختی و تک مشیتی ‌‌‌است»؛ یعنی هرچند دو وجه بشری و الهی دارد؛ اما مشیت در دست اوست؛ بدین ترتیب، به کاتولیک­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نزدیک­تر از آشوری­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستند.

«مُوارنة» (مارونی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها) پس از انشعاب عقدیتی، از سوی امپراتوری بیزانس، تحت تعقیب و فشار قرار گرفتند و مجبور به پناه بردن به لبنان شدند و در حال حاضر، پرجمعیت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین طایفه مسیحی لبنان هستند. مقر اسقف مارونی در «بکرکه» لبنان ‌‌‌است.

در سوریه امروز، مارونی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در ن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایت اقلیت هستند و در حلب، طرطوس، لاذقیه و دمشق زندگی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند؛ اما  بیش از یک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چهارم جمعیت لبنان را مارونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تشکیل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهند و به جز دو ‌‌‌استثنا، تمامی رؤسای جمهور لبنان مارونی بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. در میان مارونی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و أدروزی­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها»، رقابت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و درگیری­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خونینی؛ خصوصاً در منطقه جبل لبنان، در جریان بوده و هست.

مارونی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها امروزه به زبان عربی صحبت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند؛ اما زبان قدیمی خود را که گویشی از زبان آرامی ‌‌‌است، به عنوان زبان مذهبی، حفظ کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

نیز نگاه کنید به

مسیحیان ارامنه در سوریه، مسيحيت در سوریه، ادیان در سوریه

کتابشناسی

  1. شنی، کریم (۱۴۰۰). فرهنگ و تاریخ سوریه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)