هنجارها و ارزش های اجتماعی اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''هنجارها و ارزش هاي اجتماعي در اردن''' جامعه شناسان اردني و در راس آنها دكتر محمد محمود العناقره از بخشش و مهمان نوازي به عنوان بارزترين ارزش اجتماعي نام برده و آن را ريشه دار در جامعه اين كشور مي دانند. همچنين اين جامعه شناسان از بروز اين دو ش...» ایجاد کرد)
 
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''هنجارها و ارزش هاي اجتماعي در اردن'''
جامعه‌شناسان اردنی و در راس آن‌ها دکتر محمد محمود العناقره از بخشش و مهمان‌نوازی به عنوان بارزترین ارزش اجتماعی نام برده و آن را ریشه‌دار در جامعه‌ این کشور می‌دانند. همچنین این جامعه‌شناسان از بروز این دو شاخصه جامعه اردنی در دیوان‌های شعری و داستان‌ها در طول تاریخ یاد می‌کنند و نمونه آن را تقدیم قهوه عربی به مهمانان در بدو ورود ابراز می‌دارند. در همین حال برخی دیگر از جامعه‌شناسان اردنی ارزش‌های این کشور را به سه دسته تقسیم می‌کنند:


جامعه شناسان اردني و در راس آنها دكتر محمد محمود العناقره از بخشش و مهمان نوازي به عنوان بارزترين ارزش اجتماعي نام برده و آن را ريشه دار در جامعه اين كشور مي دانند.
* ارزش‌های بدوی مانند همزیستی در صحرا به صورت مسالمت‌آمیز، افتخار به اجداد، بخشش و شجاعت؛
* ارزش‌های روستایی که از این دست می‌توان به افتخار به مساحت اراضی و همکاری در راه به دست آوردن محصول اشاره کرد؛
* ارزش‌های شهری (شهرنشینی) که آن را می‌توان به ارزش‌های مادی مانند سود کردن در معاملات و مرفه بودن، ‌و اعتماد به نفس مانند حس رقابت‌جویی، آرزوهای باند و کشمکش شهری اشاره نمود<ref>برگرفته از https://news.mongabay.com/</ref>.


همچنين اين جامعه شناسان از بروز اين دو شاخصه جامعه اردني در ديوان هاي شعري و داستان ها در طول تاريخ ياد مي كنند و نمونه آن را تقديم قهوه عربي به مهمانان در بدو ورود ابراز مي دارند.
[[ملک عبدالله دوم]] پادشاه [[اردن]] 15 مورد از ارزش‌های اجتماعی را در جامعه‌ این کشور اینگونه برشمرده است:


در همين حال برخي ديگر از جامعه شناسان اردني ارزش هاي اين كشور را به سه دسته تقسيم مي كنند:
* احترام به والدین؛
* مشارکت جمعی در کارهای کشور؛
* احترام به بزرگان؛
* گفتگو در بین آحاد ملت؛
* گرامیداشت انسان به عنوان رکن اساس آفرینش؛
* گرامیداشت مسیر علم و علم آموزی؛
* توجه و اهتمام به درس و مدرسه؛
* احترام به اساتید و معلمان؛
* ساختن جامعه‌ای مناسب با تقدیر از خلاقیت‌های فردی؛
* حمایت از هویت ملی اردنی؛
* صیانت از طیف‌های مختلف اردنی؛
* شناخت زبان‌های خارجی برای آشنایی با افکار دیگران؛
* آینده‌نگری برای کودکان و نوجوانان؛
* سرمایه‌گذاری برای ساخت آینده اردن؛
* تمرکز بر باقی ماندن میراث گذشته<ref>برگرفته از https://www.wikipedia.org/ the free encyclopedia</ref>.


1.    ارزش هاي بدوي مانند همزيستي در صحرا به صورت مسالمت آميز، افتخار به اجداد، بخشش و شجاعت
اختلافات عمومی‌ که پژوهش‌گران بر افزایش آن‌ها اعتقاد داشتند، روابط خانوادگی را هنگامی‌ که افراد جوان رفتار و روشی نو و مخالف رفتار و روش والدین اتخاذ می‌کردند به تیرگی می‌کشاند. آموزش سکولار و مدرن علاقه داشت تا احترام نسبت به بزرگان و سنت‌های گذشته را از بین ببرد. دستمزد مردان جوان وابستگی آن‌ها از مردان سالمندتر را برای بدست آوردن منابعی همچون زمین و تأمین مالی تازه عروس‌ها کمتر می‌کرد<ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>.


2.    ارزش هاي روستايي كه از اين دست مي توان به افتخار به مساحت اراضي و همكاري در راه به دست آوردن محصول اشاره كرد.
== نیز نگاه کنید به ==
[[هنجارها و ارزش های اجتماعی زیمبابوه]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی لبنان]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی کانادا]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی کوبا]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی ژاپن]]؛ [[هنجارها و ارزش‌های اجتماعی سنگال]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی مالی]]؛ [[ارزش های اجتماعی در فرهنگ سنتی چین]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی سودان]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی تایلند]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی اوکراین]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی اسپانیا]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی سیرالئون]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی قزاقستان]]؛ [[هنجارها و ارزش های اجتماعی بنگلادش]]


3.    ارزش هاي شهري (شهرنشيني) كه آن را مي توان به ارزش هاي مادي مانند سود كردن در معاملات و مرفه بودن، ‌و اعتماد به نفس مانند حس رقابت جويي، آرزوهاي باند و كشمكش شهري اشاره نمود.  (2)
== کتابشناسی ==
 
[[رده:هنجارها وناهنجاری های اجتماعی]]
ملك عبدالله دوم پادشاه اردن 15 مورد از ارزش هاي اجتماعي را در جامعه اين كشور اينگونه برشمرده است:
 
1.   احترام به والدين
 
2.   مشاركت جمعي در كارهاي كشور
 
3.   احترام به بزرگان
 
4.   گفتگو در بين آحاد ملت
 
5.   گراميداشت انسان به عنوان ركن اساس آفرينش
 
6.   گراميداشت مسر علم و علم آموزي
 
7.   توجه و اهتمام به درس و مدرسه
 
8.   احترام به اساتيد و معلمان
 
9.   ساختن جامعه اي مناسب با تقدير از خلاقيت هاي فردي
 
10.                 حمايت از هويت ملي اردني
 
11.                 صيانت از طيف هاي مختلف اردني
 
12.                 شناخت زبان هاي خارجي براي آشنايي با افكار ديگران
 
13.                 آينده نگري براي كودكان و نوجوانان
 
14.                 سرمايه گذاري براي ساخت آينده اردن
 
15.                 تمركز بر باقي ماندن ميراث گذشته (3)
 
 
اختلافات عمومی که پژوهش گران برافزایش آن ها اعتقاد داشتند، روابط خانوادگی را هنگامی که افراد جوان رفتار و روشی نو و مخالف رفتار و روش والدین اتخاذ می کردند به تیرگی می کشاند.
 
آموزش سکولار و مدرن علاقه داشت تا احترام نسبت به بزرگان و سنت های گذشته را ازبین ببرد. دستمزد مردان جوان وابستگی آن ها از مردان سالمندتر را برای بدست آوردن منابعی همچون زمین و تأمین مالی تازه عروس ها کمترمی کرد.

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۲۲

جامعه‌شناسان اردنی و در راس آن‌ها دکتر محمد محمود العناقره از بخشش و مهمان‌نوازی به عنوان بارزترین ارزش اجتماعی نام برده و آن را ریشه‌دار در جامعه‌ این کشور می‌دانند. همچنین این جامعه‌شناسان از بروز این دو شاخصه جامعه اردنی در دیوان‌های شعری و داستان‌ها در طول تاریخ یاد می‌کنند و نمونه آن را تقدیم قهوه عربی به مهمانان در بدو ورود ابراز می‌دارند. در همین حال برخی دیگر از جامعه‌شناسان اردنی ارزش‌های این کشور را به سه دسته تقسیم می‌کنند:

  • ارزش‌های بدوی مانند همزیستی در صحرا به صورت مسالمت‌آمیز، افتخار به اجداد، بخشش و شجاعت؛
  • ارزش‌های روستایی که از این دست می‌توان به افتخار به مساحت اراضی و همکاری در راه به دست آوردن محصول اشاره کرد؛
  • ارزش‌های شهری (شهرنشینی) که آن را می‌توان به ارزش‌های مادی مانند سود کردن در معاملات و مرفه بودن، ‌و اعتماد به نفس مانند حس رقابت‌جویی، آرزوهای باند و کشمکش شهری اشاره نمود[۱].

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن 15 مورد از ارزش‌های اجتماعی را در جامعه‌ این کشور اینگونه برشمرده است:

  • احترام به والدین؛
  • مشارکت جمعی در کارهای کشور؛
  • احترام به بزرگان؛
  • گفتگو در بین آحاد ملت؛
  • گرامیداشت انسان به عنوان رکن اساس آفرینش؛
  • گرامیداشت مسیر علم و علم آموزی؛
  • توجه و اهتمام به درس و مدرسه؛
  • احترام به اساتید و معلمان؛
  • ساختن جامعه‌ای مناسب با تقدیر از خلاقیت‌های فردی؛
  • حمایت از هویت ملی اردنی؛
  • صیانت از طیف‌های مختلف اردنی؛
  • شناخت زبان‌های خارجی برای آشنایی با افکار دیگران؛
  • آینده‌نگری برای کودکان و نوجوانان؛
  • سرمایه‌گذاری برای ساخت آینده اردن؛
  • تمرکز بر باقی ماندن میراث گذشته[۲].

اختلافات عمومی‌ که پژوهش‌گران بر افزایش آن‌ها اعتقاد داشتند، روابط خانوادگی را هنگامی‌ که افراد جوان رفتار و روشی نو و مخالف رفتار و روش والدین اتخاذ می‌کردند به تیرگی می‌کشاند. آموزش سکولار و مدرن علاقه داشت تا احترام نسبت به بزرگان و سنت‌های گذشته را از بین ببرد. دستمزد مردان جوان وابستگی آن‌ها از مردان سالمندتر را برای بدست آوردن منابعی همچون زمین و تأمین مالی تازه عروس‌ها کمتر می‌کرد[۳].

نیز نگاه کنید به

هنجارها و ارزش های اجتماعی زیمبابوه؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی لبنان؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی کانادا؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی کوبا؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی ژاپن؛ هنجارها و ارزش‌های اجتماعی سنگال؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی مالی؛ ارزش های اجتماعی در فرهنگ سنتی چین؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی سودان؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی تایلند؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی اوکراین؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی اسپانیا؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی سیرالئون؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی قزاقستان؛ هنجارها و ارزش های اجتماعی بنگلادش

کتابشناسی

  1. برگرفته از https://news.mongabay.com/
  2. برگرفته از https://www.wikipedia.org/ the free encyclopedia
  3. لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)