پیشینه آموزش آرژانتین: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
اولین رؤسای جمهور کشور استقلال یافته جدید که [[آرژانتین]] نام گرفته بود، اعتقاد راسخی به لزوم افزایش سطح سواد مردم داشتند. بنابراین به سرعت یک نظام آموزش عمومی کشوری ایجاد گردید. هدف کسب رتبههای بالایی از آموزش و همطراز اروپا تعریف شد. جمعیت در پهنه وسیع ۷/۲ میلیون کیلومتر مربعی [[آرژانتین]] تنها حدود یک و نیم میلیون نفر بود و یکی از سیاستهای کلی نیز جذب مهاجر اروپایی بود. بنابراین میتوان حدس زد که دسترسی به این هدف شاید سهلتر از سایر کشورهایی بود که جمعیتی بیسواد در همه ردههای سنی داشتند. سیاست آموزشی کشور با جدیت دنبال شد، به گونهایکه از اواسط قرن بیستم جمعیت باسواد [[آرژانتین]] بالای ۸۰ درصد گزارش شده است، در اواخر این سده جمعیت باسواد به بالای ۹۴ درصد رسید و امروزه بیش از ۹۸ درصد [[جمعیت آرژانتین]] باسواد هستند. | |||
پیگیری این سیاست اساسی و ظهور قشر تحصیلکرده جوان که به سرعت مدارج علمی را تا بالاترین سطوح طی میکردند، به [[آرژانتین]] اجازه داد تا روند صنعتی شدن خود را نیز به سرعت آغاز نماید و در همه بخشهای علمی و صنعتی کشور به طور متوازن پیشرفت نماید؛ از صنعت فیلمسازی و هنر تا ماشینآلات صنعتی و حتی هستهای، شایان ذکر است که [[آرژانتین]] در اواخر دهه ۱۹۶۰ چرخه سوخت هستهای خود را تکمیل و ضمن تولید میلههای سوخت هستهای در دهه ۱۹۷۰ شروع به صادرات نمود<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص315-316.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[پیشینه آموزش کانادا]]؛ [[پیشینه آموزش روسیه]]؛ [[پیشینه آموزش افغانستان]]؛ [[پیشینه آموزش تونس]]؛ [[پیشینه آموزش ژاپن]]؛ [[پیشینه آموزش کوبا]]؛ [[پیشینه آموزش لبنان]]؛ [[پیشینه آموزش مصر]]؛ [[پیشینه ی آموزش در چین باستان]]؛ [[پیشینه آموزش سنگال]]؛ [[پیشینه آموزش فرانسه]]؛ [[پیشینه آموزش و پرورش در مالی]] ؛ [[پیشینه آموزش ساحل عاج]]؛ [[پیشینه آموزش زیمبابوه]]؛ [[پیشینه آموزش تایلند]]؛ [[پیشینه آموزش اسپانیا]]؛ [[پیشینه آموزش سیرالئون]]؛ [[پیشینه آموزش قطر]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۲۸
اولین رؤسای جمهور کشور استقلال یافته جدید که آرژانتین نام گرفته بود، اعتقاد راسخی به لزوم افزایش سطح سواد مردم داشتند. بنابراین به سرعت یک نظام آموزش عمومی کشوری ایجاد گردید. هدف کسب رتبههای بالایی از آموزش و همطراز اروپا تعریف شد. جمعیت در پهنه وسیع ۷/۲ میلیون کیلومتر مربعی آرژانتین تنها حدود یک و نیم میلیون نفر بود و یکی از سیاستهای کلی نیز جذب مهاجر اروپایی بود. بنابراین میتوان حدس زد که دسترسی به این هدف شاید سهلتر از سایر کشورهایی بود که جمعیتی بیسواد در همه ردههای سنی داشتند. سیاست آموزشی کشور با جدیت دنبال شد، به گونهایکه از اواسط قرن بیستم جمعیت باسواد آرژانتین بالای ۸۰ درصد گزارش شده است، در اواخر این سده جمعیت باسواد به بالای ۹۴ درصد رسید و امروزه بیش از ۹۸ درصد جمعیت آرژانتین باسواد هستند.
پیگیری این سیاست اساسی و ظهور قشر تحصیلکرده جوان که به سرعت مدارج علمی را تا بالاترین سطوح طی میکردند، به آرژانتین اجازه داد تا روند صنعتی شدن خود را نیز به سرعت آغاز نماید و در همه بخشهای علمی و صنعتی کشور به طور متوازن پیشرفت نماید؛ از صنعت فیلمسازی و هنر تا ماشینآلات صنعتی و حتی هستهای، شایان ذکر است که آرژانتین در اواخر دهه ۱۹۶۰ چرخه سوخت هستهای خود را تکمیل و ضمن تولید میلههای سوخت هستهای در دهه ۱۹۷۰ شروع به صادرات نمود[۱].
نیز نگاه کنید به
پیشینه آموزش کانادا؛ پیشینه آموزش روسیه؛ پیشینه آموزش افغانستان؛ پیشینه آموزش تونس؛ پیشینه آموزش ژاپن؛ پیشینه آموزش کوبا؛ پیشینه آموزش لبنان؛ پیشینه آموزش مصر؛ پیشینه ی آموزش در چین باستان؛ پیشینه آموزش سنگال؛ پیشینه آموزش فرانسه؛ پیشینه آموزش و پرورش در مالی ؛ پیشینه آموزش ساحل عاج؛ پیشینه آموزش زیمبابوه؛ پیشینه آموزش تایلند؛ پیشینه آموزش اسپانیا؛ پیشینه آموزش سیرالئون؛ پیشینه آموزش قطر
کتابشناسی
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص315-316.