پرش به محتوا

پروژه های آموزشی دولتی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Amani (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
اجرای پروژه های آموزشی غیردولتی هم­چون «پروژه­ ی امید» (Project Hope) و «پروژه­ ی غنچه­ ی بهار» (Project Spring Bud) و پروژه ­­های دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» و «آموزش اجباری روستایی» از جمله نهادهایی هستند که در کنار وزارت آموزش و پرورش در امر توسعه ­ی آموزشی تلاش­ های فراوانی نموده ­اند.
[[پرونده:China-education-1511900796-5184.jpg|بندانگشتی|آموزش اجباری در [[چین]]، قابل بازیابی از:‌ https://www.theguardian.com/education/2017/dec/07/westminster-school-to-set-up-branches-in-china-to-teach-chinese-curriculum]]
اجرای پروژه‌های آموزشی پروژه‌­­های دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» و «آموزش اجباری روستایی» از جمله نهادهایی هستند که در کنار وزارت آموزش و پرورش در امر توسعه‌­ی آموزشی تلاش‌های فراوانی نموده‌­اند.


'''پروژه ­ی دولتی «آموزش اجباری 9 ساله»:''' دولت [[چین]]، به منظور ریشه کن ساختن بی سوادی در این کشور، در سال 1986 میلادی، قانون آموزش اجباری 9 ساله را تصویب و به مورد اجرا گذاشت. بر اساس این قانون، تمامی کودکان بالای 6 سال این کشور بدون استثنا، بایستی حداقل دوره ­ی آموزشی 9 ساله ­ی ابتدایی و راهنمایی را اجباراً طی کنند. دانش آموزانی ­که مشمول این قانون می ­باشند از پرداخت شهریه­ ی آموزشی معاف هستند. طبق قانون تکمیلی سال 1994، آموزش اجباری 9 ساله بایستی در سه مرحله اجرا شود: نخست در مناطق توسعه یافته از نظر اقتصادی؛ دوم در مناطق نسبتا توسعه یافته؛ و سوم در مناطق درحال توسعه. در سال 1955 وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت اقتصاد در 21 استان و منطقه ­ی خودمختار با بودجه­ ای بالغ بر ۱۱/۶ میلیارد یوان، این قانون را به مورد اجرا گذاشتند. تاکنون اهداف تعیین شده برای این پروژه در اکثر مناطق کشور محقق شده و تنها مناطق کاملا دور افتاده و صعب العبور هستند که تا کنون به صددرصد اهداف نائل نشده اند. طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت آموزش [[چین]]، تا پایان سال 2008، جمعاً بیش از 3038 شهرستان و ناحیه به استاندارد تعیین شده در آموزش اجباری دست یافته ­اند که ۹۹/۱ درصد شهرستان ­ها و ناحیه ­های سراسر [[چین]] را که بالغ بر ۹۹/۳ درصد از کل جمعیت را شامل می­ شود، پوشش داده است.
=== پروژه‌­ی دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» ===
دولت [[چین]]، به منظور ریشه کن ساختن بی سوادی در این کشور، در سال 1986 میلادی، قانون آموزش اجباری 9 ساله را تصویب و به مورد اجرا گذاشت. بر اساس این قانون، تمامی کودکان بالای 6 سال این کشور بدون استثنا، بایستی حداقل دوره‌ی آموزشی 9 ساله‌ی ابتدایی و راهنمایی را اجباراً طی کنند. دانش آموزانی که مشمول این قانون می‌باشند از پرداخت شهریه‌ی آموزشی معاف هستند. طبق قانون تکمیلی سال 1994، آموزش اجباری 9 ساله بایستی در سه مرحله اجرا شود: نخست در مناطق توسعه‌یافته از نظر اقتصادی؛ دوم در مناطق نسبتا توسعه‌یافته؛ و سوم در مناطق درحال توسعه. در سال 1955 [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش و پرورش]] با همکاری وزارت اقتصاد در 21 استان و منطقه‌ی خودمختار با بودجه‌ای بالغ بر ۱۱/۶ میلیارد یوان، این قانون را به مورد اجرا گذاشتند. تاکنون اهداف تعیین شده برای این پروژه در اکثر مناطق کشور محقق شده و تنها مناطق کاملا دور افتاده و صعب العبور هستند که تا کنون به صددرصد اهداف نائل نشده‌اند. طبق آمار اعلام شده از سوی [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش چین]]، تا پایان سال 2008، جمعاً بیش از 3038 شهرستان و ناحیه به استاندارد تعیین شده در آموزش اجباری دست یافته‌اند که ۹۹/۱ درصد شهرستان‌ها و ناحیه‌های سراسر [[چین]] را که بالغ بر ۹۹/۳ درصد از کل جمعیت را شامل می‌شود، پوشش داده است.  


'''پروژه ­ی دولتی «آموزش اجباری روستایی»''': دولت چین، اجرای پروژه­ ی اجباری آموزش روستایی را از سال 2006 تا 2010 با هدف توسعه ­ی آموزش در مناطق روستایی و محروم به مورد اجرا گذاشت. دولت مرکزی با همکاری دولت­ های محلی و با اختصاص 218 میلیارد یوان، بیش از 36 میلیون دانش آموز روستایی را در این مناطق تحت پوشش قرار داده و ضمن تأمین هزینه ­های آموزشی آنان از قبیل کتاب و لوازم التحریر آموزشی، بازسازی و نوسازی و تعمیر مدارس روستایی را نیز انجام داده است. در این برنامه­ ی آموزشی، موضوعات درسی به دو دسته­ ی دروس متمرکز دولتی و دروس محلی تقسیم می­ شود که عناوین محلی توسط دولت­ های استانی مطابق با نیازهای محلی ارائه می­ گردد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین". ''تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی''، جلد سوم، ص.</ref>
=== پروژه‌ی دولتی «آموزش اجباری روستایی» ===
پروژه‌ی دولتی «آموزش اجباری روستایی»: دولت چین، اجرای پروژه‌ی اجباری آموزش روستایی را از سال 2006 تا 2010 با هدف توسعه‌ی آموزش در مناطق روستایی و محروم به مورد اجرا گذاشت. دولت مرکزی با همکاری دولت‌های محلی و با اختصاص 218 میلیارد یوان، بیش از 36 میلیون دانش آموز روستایی را در این مناطق تحت پوشش قرار داده و ضمن تأمین هزینه‌های آموزشی آنان از قبیل کتاب و لوازم التحریر آموزشی، بازسازی و نوسازی و تعمیر مدارس روستایی را نیز انجام داده است. در این برنامه‌ی آموزشی، موضوعات درسی به دو دسته ی دروس متمرکز دولتی و دروس محلی تقسیم می‌شود که عناوین محلی توسط دولت‌های استانی مطابق با نیازهای محلی ارائه می‌گردد.


== کتابشناسی ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[منابع مالی بخش آموزش در چین]]؛ [[پروژه های آموزشی غیر دولتی در چین]]
 
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:طرح های کلان، نوآوری ها و تجارب در ارتباط با کودکان]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۴۷

آموزش اجباری در چین، قابل بازیابی از:‌ https://www.theguardian.com/education/2017/dec/07/westminster-school-to-set-up-branches-in-china-to-teach-chinese-curriculum

اجرای پروژه‌های آموزشی پروژه‌­­های دولتی «آموزش اجباری 9 ساله» و «آموزش اجباری روستایی» از جمله نهادهایی هستند که در کنار وزارت آموزش و پرورش در امر توسعه‌­ی آموزشی تلاش‌های فراوانی نموده‌­اند.

پروژه‌­ی دولتی «آموزش اجباری 9 ساله»

دولت چین، به منظور ریشه کن ساختن بی سوادی در این کشور، در سال 1986 میلادی، قانون آموزش اجباری 9 ساله را تصویب و به مورد اجرا گذاشت. بر اساس این قانون، تمامی کودکان بالای 6 سال این کشور بدون استثنا، بایستی حداقل دوره‌ی آموزشی 9 ساله‌ی ابتدایی و راهنمایی را اجباراً طی کنند. دانش آموزانی که مشمول این قانون می‌باشند از پرداخت شهریه‌ی آموزشی معاف هستند. طبق قانون تکمیلی سال 1994، آموزش اجباری 9 ساله بایستی در سه مرحله اجرا شود: نخست در مناطق توسعه‌یافته از نظر اقتصادی؛ دوم در مناطق نسبتا توسعه‌یافته؛ و سوم در مناطق درحال توسعه. در سال 1955 وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت اقتصاد در 21 استان و منطقه‌ی خودمختار با بودجه‌ای بالغ بر ۱۱/۶ میلیارد یوان، این قانون را به مورد اجرا گذاشتند. تاکنون اهداف تعیین شده برای این پروژه در اکثر مناطق کشور محقق شده و تنها مناطق کاملا دور افتاده و صعب العبور هستند که تا کنون به صددرصد اهداف نائل نشده‌اند. طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت آموزش چین، تا پایان سال 2008، جمعاً بیش از 3038 شهرستان و ناحیه به استاندارد تعیین شده در آموزش اجباری دست یافته‌اند که ۹۹/۱ درصد شهرستان‌ها و ناحیه‌های سراسر چین را که بالغ بر ۹۹/۳ درصد از کل جمعیت را شامل می‌شود، پوشش داده است.

پروژه‌ی دولتی «آموزش اجباری روستایی»

پروژه‌ی دولتی «آموزش اجباری روستایی»: دولت چین، اجرای پروژه‌ی اجباری آموزش روستایی را از سال 2006 تا 2010 با هدف توسعه‌ی آموزش در مناطق روستایی و محروم به مورد اجرا گذاشت. دولت مرکزی با همکاری دولت‌های محلی و با اختصاص 218 میلیارد یوان، بیش از 36 میلیون دانش آموز روستایی را در این مناطق تحت پوشش قرار داده و ضمن تأمین هزینه‌های آموزشی آنان از قبیل کتاب و لوازم التحریر آموزشی، بازسازی و نوسازی و تعمیر مدارس روستایی را نیز انجام داده است. در این برنامه‌ی آموزشی، موضوعات درسی به دو دسته ی دروس متمرکز دولتی و دروس محلی تقسیم می‌شود که عناوین محلی توسط دولت‌های استانی مطابق با نیازهای محلی ارائه می‌گردد.

نیز نگاه کنید به

مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر؛ منابع مالی بخش آموزش در چین؛ پروژه های آموزشی غیر دولتی در چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی