بازار صنایع فرهنگی اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''5-9-3 تجارت فرآورده'''‌'''هاي فرهنگي''' تجارت فراورده‌هاي فرهنگي اعم از كتاب، روزنامه، نشريات ادواري، موسيقي، هنرهاي تصويري، سينما و عكاسي و راديو و تلويزيون به شرحي است كه مي آيد (104) {| class="wikitable" |کتاب و جزوه |روزنامه و نشريات ادواري |موسيقي |هنر...» ایجاد کرد)
 
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''5-9-3 تجارت فرآورده'''‌'''هاي فرهنگي'''
تجارت فراورده‌های فرهنگی اعم از کتاب، روزنامه، نشریات ادواری، موسیقی، هنرهای تصویری، سینما و عکاسی و رادیو و تلویزیون به شرحی است که می‌آید<ref>Mawred. Org/ WP - content/ uploads/ 2013/ 03/ Jordan - final. Doc المورد الثقافی، ص 13</ref>.
 
تجارت فراورده‌هاي فرهنگي اعم از كتاب، روزنامه، نشريات ادواري، موسيقي، هنرهاي تصويري، سينما و عكاسي و راديو و تلويزيون به شرحي است كه مي آيد (104)
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|کتاب و جزوه
|کتاب و جزوه
|روزنامه و
|روزنامه و
نشريات ادواري
نشریات ادواری
|موسيقي
|موسيقي
|هنرهاي تجسمي
|هنرهای تجسمی
|سينما و عکاسي
|سينما و عکاسي
|راديو وتلويزيون
|راديو وتلويزيون
خط ۱۸: خط ۱۶:
|1991
|1991
|-
|-
|6/34 درصد
|34/6 درصد
|2/0 درصد
|0/2 درصد
|0
|0
|2/0 درصد
|0/2 درصد
|2/21 درصد
|21/2 درصد
|42 درصد
|42 درصد
|}
|}




بر اساس آخرين  آمار مشابه يونسکو که در سال 2009 منتشر شده و نشان دهنده آمار سالهاي 2000 تا 2006 ميلادي است ارقام گزارش شده به اين شرح است: (105)
 
بر اساس آخرین آمار مشابه [https://www.unesco.org/en یونسکو] که در سال 2009 منتشر شده و نشان دهنده آمار سال‌های 2000 تا 2006 میلادی است ارقام گزارش شده به این شرح است<ref>Mawred. Org/ WP - content/ uploads/ 2013/ 03/ Jordan - final. Doc المورد الثقافی، ص 16</ref>:
 
جدول شماره 6. آمار [[بازار صنایع فرهنگی اردن]] طی سال های 2000 تا 2006
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="11" |'''مبادلات بین  المللی کالاها و خدمات فرهنگی منتخب'''
| colspan="11" |مبادلات بین  المللی کالاها و خدمات فرهنگی منتخب
|-
|-
|'''رسانه‌های صوتی و تصویری'''
|رسانه‌های صوتی و تصویری
|'''هنرهای بصری'''
|هنرهای بصری
|'''رسانه‌های ضبطی'''
|رسانه‌های ضبطی
|'''محصولات چاپی دیگر'''
|محصولات چاپی دیگر
|'''روزنامه ادواری'''
|روزنامه ادواری
|'''صادرات کتاب'''
|صادرات کتاب
|'''کالاهای میراث'''
|کالاهای میراث
|'''نرخ رشد سالانه صادرات به  ازای هر نفر'''
|نرخ رشد سالانه صادرات به  ازای هر نفر
|'''کل تجارت صادرات 1000'''
|کل تجارت صادرات 1000
|'''نرخ پوشش مبادلات'''
|نرخ پوشش مبادلات
|'''نرخ رشد سالانه کل مبادلات'''
|نرخ رشد سالانه کل مبادلات
|-
|-
| colspan="7" |'''2006'''
| colspan="7" |2006
'''درصد'''
درصد
|'''2001-2006'''
|2001-2006
|'''2006'''
|2006
|'''2006'''
|2006
'''درصد'''
درصد
|'''2001-2006'''
|2001-2006
|-
|-
|'''0/0'''
|0/0
|'''1/12'''
|12/1
|'''5/0'''
|0/5
|'''8/0'''
|0/8
|'''1/7'''
|7/1
|'''5/79'''
|79/5
|'''0/0'''
|0/0
|'''3-'''
|3-
|'''929/10'''
|10/929
|'''46'''
|46
|'''2'''
|2
|}
|}
جدول شماره 7. واردات صنایع فرهنگی اردن
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="9" |واردات
| colspan="9" |واردات
|-
|-
|'''رسانه‌های صوتی و تصویری'''
|رسانه‌های صوتی و تصویری
|'''هنرهای بصری'''
|هنرهای بصری
|'''رسانه‌های ضبطی'''
|رسانه‌های ضبطی
|'''محصولات چاپی دیگر'''
|محصولات چاپی دیگر
|'''روزنامه ادواری'''
|روزنامه ادواری
|'''واردات کتاب'''
|واردات کتاب
|'''کالاهای میراث فرهنگی'''
|کالاهای میراث فرهنگی
|'''نرخ رشد سالانه صادرات به  ازای هر نفر'''
|نرخ رشد سالانه صادرات به  ازای هر نفر
|'''کل تجارت واردات 1000'''
|کل تجارت واردات 1000
|-
|-
| colspan="7" |'''2006'''
| colspan="7" |2006
درصد
درصد
|2001-2006
|2001-2006
|2006
|2006
|-
|-
|8/3
|3/8
|4/11
|11/4
|0/2
|2/0
|4/4
|4/4
|1
|1
|'''6/76'''
|76/6
|'''8/0'''
|0/8
|3
|3
|797/23
|23/797
|}
|}
جدول شماره 8. هزینه های صادرات و واردات صنایع فرهنگی اردن
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
| colspan="4" |'''خدمات به میلیون ریال'''
| colspan="4" |خدمات به میلیون ریال
|-
|-
| colspan="2" |واردات
| colspan="2" |واردات
خط ۱۰۹: خط ۱۱۲:
|000
|000
|}
|}
<ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>{{به روز رسانی}}
== نیز نگاه کنید به ==
[[بازار صنایع فرهنگی ژاپن]]؛ [[بازار صنایع فرهنگی کانادا]]؛ [[بازار صنایع فرهنگی کوبا]]؛ [[بازار صنایع فرهنگی چین]]؛ [[بازار صنایع فرهنگی سنگال]]
== کتابشناسی ==
[[رده:اقتصاد فرهنگ و بازار صنایع فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۰۹

تجارت فراورده‌های فرهنگی اعم از کتاب، روزنامه، نشریات ادواری، موسیقی، هنرهای تصویری، سینما و عکاسی و رادیو و تلویزیون به شرحی است که می‌آید[۱].

کتاب و جزوه روزنامه و

نشریات ادواری

موسيقي هنرهای تجسمی سينما و عکاسي راديو وتلويزيون
1990-1994 1990-1994 1991 1991 1991 1991
34/6 درصد 0/2 درصد 0 0/2 درصد 21/2 درصد 42 درصد


بر اساس آخرین آمار مشابه یونسکو که در سال 2009 منتشر شده و نشان دهنده آمار سال‌های 2000 تا 2006 میلادی است ارقام گزارش شده به این شرح است[۲]:

جدول شماره 6. آمار بازار صنایع فرهنگی اردن طی سال های 2000 تا 2006

مبادلات بین المللی کالاها و خدمات فرهنگی منتخب
رسانه‌های صوتی و تصویری هنرهای بصری رسانه‌های ضبطی محصولات چاپی دیگر روزنامه ادواری صادرات کتاب کالاهای میراث نرخ رشد سالانه صادرات به ازای هر نفر کل تجارت صادرات 1000 نرخ پوشش مبادلات نرخ رشد سالانه کل مبادلات
2006

درصد

2001-2006 2006 2006

درصد

2001-2006
0/0 12/1 0/5 0/8 7/1 79/5 0/0 3- 10/929 46 2

جدول شماره 7. واردات صنایع فرهنگی اردن

واردات
رسانه‌های صوتی و تصویری هنرهای بصری رسانه‌های ضبطی محصولات چاپی دیگر روزنامه ادواری واردات کتاب کالاهای میراث فرهنگی نرخ رشد سالانه صادرات به ازای هر نفر کل تجارت واردات 1000
2006

درصد

2001-2006 2006
3/8 11/4 2/0 4/4 1 76/6 0/8 3 23/797

جدول شماره 8. هزینه های صادرات و واردات صنایع فرهنگی اردن

خدمات به میلیون ریال
واردات صادرات
هزینه‌های حق امتیاز خدمات صوتی تصویری هزینه‌های حق امتیاز خدمات صوتی تصویری
2005
000 000 000 000

[۳]

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

بازار صنایع فرهنگی ژاپن؛ بازار صنایع فرهنگی کانادا؛ بازار صنایع فرهنگی کوبا؛ بازار صنایع فرهنگی چین؛ بازار صنایع فرهنگی سنگال

کتابشناسی

  1. Mawred. Org/ WP - content/ uploads/ 2013/ 03/ Jordan - final. Doc المورد الثقافی، ص 13
  2. Mawred. Org/ WP - content/ uploads/ 2013/ 03/ Jordan - final. Doc المورد الثقافی، ص 16
  3. لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)