صنایع و کالاهای فرهنگی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''تعریف صنایع و کالاهای فرهنگی'''
[[پرونده:2023061211394158408.jpg|بندانگشتی|صنایع دستی [[چین]]. قابل بازیابی از https://persian.cri.cn/2023/06/12/ARTIWtGbPrIZAxBG7luZn7Dh230612.shtml]]
صنایع فرهنگی، به صنایعی گفته می‌شود كه با آفرینش، تولید و تجاری شدن كالاها و خدمات دارای محتوای غیر مادی و فرهنگی و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. [[صنعت چاپ و نشر در چین|چاپ و نشر]]، انتشارات چند رسانه‌ای، تولیدات سینمایی و سمعی و بصری، [[صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین|صنایع دستی]]، طراحی، [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین|معماری]]، هنرهای تجسمی و نمایشی، [[ورزش در چین|ورزش،]] سازها و ابزار و آلات موسیقی، تبلیغات و [[صنعت گردشگری در چین|جهانگردی فرهنگی]] از مصادیق صنایع فرهنگی هستند. صنایع فرهنگی به عنوان یكی از اجزا و عناصر مهم اقتصاد جوامع، نه تنها در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، بلكه به عنوان ابزار [[هویت فرهنگی و ملی چین|هویت فرهنگی]] در تقویت تنوع فرهنگی و [[قدرت نرم اژدهای زرد|قدرت نرم]] نقش اساسی دارد. وجه تمایز اصلی این صنعت با صنایع دیگر عبارتند از:


صنايع فرهنگي: به صنايعي گفته می­شود كه با آفرينش، توليد و تجاري شدن كالاها و خدمات داراي محتواي غير مادي و فرهنگي و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. چاپ و نشر، انتشارات چند رسانه­اي، توليدات سينمايي و سمعي و بصري، صنايع دستي، طراحي، معماري، هنرهاي تجسمي و نمايشي، ورزش، سازها و ابزار و آلات موسيقي، تبليغات و جهانگردي فرهنگي از مصاديق صنايع فرهنگي هستند. صنايع فرهنگي به عنوان يكي از اجزا و عناصر مهم اقتصاد جوامع، نه تنها در رشد اقتصادي و اشتغال زايي، بلكه به عنوان ابزار هويت فرهنگي در تقويت تنوع فرهنگيو قدرت نرم نقش اساسي دارد.
* فرهنگی بودن آن‌ها؛
* در دسترس بودن و نقش داشتن همگان در حفظ و ترویج و تنوع آن‌ها؛
* مؤثر بودن در اشتغال‌زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت.  


مجموعه كالاهای مصرفی حامل اندیشه‌ها، نمادها و روش‌های زیست كه در خلق و معرفی هویت جمعی و تعیین رویه‌های فرهنگی نقش دارند را كالاهای فرهنگی می‌نامند. این كالاها برآیند خلاقیت جمعی یا فردی بوده و با استفاده از فرآیند صنعتی در سطوح انبوه تكثیر و در جهان توزیع می‌شود<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.560-561.</ref>.


وجه تمايز اصلي اين صنعت با صنايع دیگر عبارتند از: فرهنگي بودن آن­ها؛ در دسترس بودن و نقش داشتن همگان در حفظ و ترويج و تنوع آن­ها؛ مؤثر بودن در اشتغال­زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت. مجموعه كالاهاي مصرفي حامل انديشه­ها، نمادها و روش­هاي زيست كه در خلق و معرفي هويت جمعي و تعيين رويه­هاي فرهنگي نقش دارند را كالاهاي فرهنگي می­نامند. اين كالاها برآيند خلاقيت جمعي يا فردي بوده و با استفاده از فرآيند صنعتي در سطوح انبوه تكثير و در جهان توزيع مي­شود.
== نیز نگاه کنید به ==
[[صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی روسیه]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی ژاپن]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی در سنگال]]؛ [[صنایع و کالاهای فرهنگی فرانسه]]
 
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:سایر اقتصاد ها و بازارهای صنایع فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۳۹

صنایع دستی چین. قابل بازیابی از https://persian.cri.cn/2023/06/12/ARTIWtGbPrIZAxBG7luZn7Dh230612.shtml

صنایع فرهنگی، به صنایعی گفته می‌شود كه با آفرینش، تولید و تجاری شدن كالاها و خدمات دارای محتوای غیر مادی و فرهنگی و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. چاپ و نشر، انتشارات چند رسانه‌ای، تولیدات سینمایی و سمعی و بصری، صنایع دستی، طراحی، معماری، هنرهای تجسمی و نمایشی، ورزش، سازها و ابزار و آلات موسیقی، تبلیغات و جهانگردی فرهنگی از مصادیق صنایع فرهنگی هستند. صنایع فرهنگی به عنوان یكی از اجزا و عناصر مهم اقتصاد جوامع، نه تنها در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، بلكه به عنوان ابزار هویت فرهنگی در تقویت تنوع فرهنگی و قدرت نرم نقش اساسی دارد. وجه تمایز اصلی این صنعت با صنایع دیگر عبارتند از:

  • فرهنگی بودن آن‌ها؛
  • در دسترس بودن و نقش داشتن همگان در حفظ و ترویج و تنوع آن‌ها؛
  • مؤثر بودن در اشتغال‌زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت.

مجموعه كالاهای مصرفی حامل اندیشه‌ها، نمادها و روش‌های زیست كه در خلق و معرفی هویت جمعی و تعیین رویه‌های فرهنگی نقش دارند را كالاهای فرهنگی می‌نامند. این كالاها برآیند خلاقیت جمعی یا فردی بوده و با استفاده از فرآیند صنعتی در سطوح انبوه تكثیر و در جهان توزیع می‌شود[۱].

نیز نگاه کنید به

صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا؛ صنایع و کالاهای فرهنگی روسیه؛ صنایع و کالاهای فرهنگی ژاپن؛ صنایع و کالاهای فرهنگی در سنگال؛ صنایع و کالاهای فرهنگی فرانسه

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.560-561.