بهداشت و سلامت فرانسه: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
سیاستهای بهداشتی دولت، اعمال نظارت مرکزی، منطقهای و استانی تعریف شدهاست. وزارت بهداشت [[فرانسه]] دارای دو شاخه عمده است: اداره کل بهداشت و درمان (DGS) که مسئول سیاستهای بهداشت عمومی، به ویژه در خصوص پیشگیری، ایمنی، مراقبت و نظارت است. اداره بیمارستان ها و مراقبت ها (DHOS) که مسئول تامین مراقبتهای بیمارستانی و حرفههای پزشکی و پیراپزشکی است. پزشکی فرانسه از کیفیت بالایی برخوردار است. جراحان، پزشکان، سازمان اورژانس فرانسه (le SAMU)، و سازمان روانپزشکی در جهان مرجع هستند. [[ژاپن]]، سوئد و هلند دارای شاخص سلامت قابل مقایسه با [[فرانسه]] هستند. | |||
سیاستهای بهداشتی دولت، اعمال نظارت مرکزی، منطقهای و استانی تعریف شدهاست. وزارت بهداشت فرانسه دارای دو شاخه عمده است: اداره کل بهداشت و درمان (DGS) که مسئول سیاستهای بهداشت عمومی، به ویژه در خصوص پیشگیری، ایمنی، مراقبت و نظارت است. اداره بیمارستان ها و مراقبت ها (DHOS) که مسئول تامین مراقبتهای بیمارستانی و حرفههای پزشکی و پیراپزشکی است. پزشکی فرانسه از کیفیت بالایی برخوردار است. جراحان، پزشکان، سازمان اورژانس فرانسه (le SAMU)، و سازمان روانپزشکی در جهان مرجع هستند. [[ژاپن]]، سوئد و هلند دارای شاخص سلامت قابل مقایسه با [[فرانسه]] هستند. | |||
در سال 2010 میزان مرگ و میر 8.5 نفر و میزان مرگ و میر نوزادان 3.8 نفر به ازای هر هزار نفر تثبیت شدهاست. در خصوص علل مرگ و میر برای 543،139 مورد در سال 2008، سرطان اولین رتبه از مرگ و میر (29.6٪) را دارد و به دنبال آن بیماری های خونی (27.5٪)، تصادفات (4.6٪)، بیماری آلزایمر((٪3.2، دیابت (2.2٪)، خودکشی (1.9٪)، جنون و دیوانگی (1.8٪) و بیماری کبدی مزمن (1.7٪) بیش از 70٪ مرگ و میر در [[فرانسه]] را تشکیل میدهند. در سال 2010، به طور متوسط 1.252 یورو برای بستری بیمارستانی، 678 یورو برای مراقبتهای سرپایی (مراقبتهای پزشک، کمکی و...) و 531 یورو برای دارو، در مجموع 2.752 یورو هر فرد فرانسوی برای سلامت هزینه کردهاست. توزیع هزینههای پزشکی به ترتیب 47٪ بیمارستانی، 25٪ دستمزد (پزشک و دندانپزشک و...)، 18٪ دارو و 10٪ غیره (پروتز و آمبولانس..) است. | در سال 2010 میزان مرگ و میر 8.5 نفر و میزان مرگ و میر نوزادان 3.8 نفر به ازای هر هزار نفر تثبیت شدهاست. در خصوص علل مرگ و میر برای 543،139 مورد در سال 2008، سرطان اولین رتبه از مرگ و میر (29.6٪) را دارد و به دنبال آن بیماری های خونی (27.5٪)، تصادفات (4.6٪)، بیماری آلزایمر((٪3.2، دیابت (2.2٪)، خودکشی (1.9٪)، جنون و دیوانگی (1.8٪) و بیماری کبدی مزمن (1.7٪) بیش از 70٪ مرگ و میر در [[فرانسه]] را تشکیل میدهند. در سال 2010، به طور متوسط 1.252 یورو برای بستری بیمارستانی، 678 یورو برای مراقبتهای سرپایی (مراقبتهای پزشک، کمکی و...) و 531 یورو برای دارو، در مجموع 2.752 یورو هر فرد فرانسوی برای سلامت هزینه کردهاست. توزیع هزینههای پزشکی به ترتیب 47٪ بیمارستانی، 25٪ دستمزد (پزشک و دندانپزشک و...)، 18٪ دارو و 10٪ غیره (پروتز و آمبولانس..) است. | ||
خط ۹: | خط ۷: | ||
بر اساس آمار سال 2010 میلادی، فرانسه 100514 پزشک عمومی، 56330 پزشک متخصص، 23788 متخصص جراح، 12291 روانپزشک، 3037 بیولوژی پزشکی، 6171 نفر پزشک سلامت عمومی و کار و در مجموع 202130 پزشک دارد. به طور کلی 800 هزار نفر در امور پزشکی و پیراپزشکی فعالیت میکنند. تنها 37٪ پزشکان را زنان تشکیل میدهند. 3236 بیمارستان عمومی و خصوصی با 471521 تخت پذیرای بیماران هستند. | بر اساس آمار سال 2010 میلادی، فرانسه 100514 پزشک عمومی، 56330 پزشک متخصص، 23788 متخصص جراح، 12291 روانپزشک، 3037 بیولوژی پزشکی، 6171 نفر پزشک سلامت عمومی و کار و در مجموع 202130 پزشک دارد. به طور کلی 800 هزار نفر در امور پزشکی و پیراپزشکی فعالیت میکنند. تنها 37٪ پزشکان را زنان تشکیل میدهند. 3236 بیمارستان عمومی و خصوصی با 471521 تخت پذیرای بیماران هستند. | ||
در [[فرانسه]] بیش از 4500 نوع دارو هست و به ازای هر 2500 نفر یک دکتر داروساز وجود دارد. 12000 ویزیتور از طرف لابراتوارهای داروسازی بیوقفه داروها را به پزشکان معرفی میکنند. قیمت یک دارو بر اساس 58٪ لابراتوار، 30٪ داروخانه و 7٪ مالیات تعیین میشود. [[فرانسه]] به مصرف زیاد دارو معروف است و فرانسویها به ویژه در داروهای آرام بخش یکی از پرمصرف کنندهترین ملتها در جهان هستند. | در [[فرانسه]] بیش از 4500 نوع دارو هست و به ازای هر 2500 نفر یک دکتر داروساز وجود دارد. 12000 ویزیتور از طرف لابراتوارهای داروسازی بیوقفه داروها را به پزشکان معرفی میکنند. قیمت یک دارو بر اساس 58٪ لابراتوار، 30٪ داروخانه و 7٪ مالیات تعیین میشود. [[فرانسه]] به مصرف زیاد دارو معروف است و فرانسویها به ویژه در داروهای آرام بخش یکی از پرمصرف کنندهترین ملتها در جهان هستند. [[فرانسه]] با 198700 پزشک تقریبا یک پزشک به ازای هر 296 نفر در اروپا بعد از [[اسپانیا]] (237نفر)، آلمان(293نفر) قرار دارد<ref>برگرفته از<nowiki/>http://fr.wikipedia.org/wiki/Syst%C3%A8me_de_sant%C3 %A9_fran%C3%A7ais</ref>. | ||
فرانسه با 198700 پزشک تقریبا یک پزشک به ازای هر 296 نفر در اروپا بعد از اسپانیا (237نفر)، آلمان(293نفر) قرار دارد | |||
=== [[نظام تامین اجتماعی در فرانسه]] === | === [[نظام تامین اجتماعی در فرانسه]] === | ||
سیستم تامین اجتماعی کشور فرانسه بر اساس طبقه بندی معمول اتحادیه بینالمللی تامین اجتماعی (ISSA) پوششهای زیر را ارائه می نماید: | سیستم تامین اجتماعی کشور فرانسه بر اساس طبقه بندی معمول اتحادیه بینالمللی تامین اجتماعی (ISSA) پوششهای زیر را ارائه می نماید: | ||
* بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان (پایه)؛ | |||
* درمان و بارداری؛ | |||
* ازکارافتادگی ناشی از کار؛ | |||
* بیکاری؛ | |||
* حمایت های خانوادگی (عائله مندی)؛ | |||
* حمایت های اجتماعی که بر مبنای آزمون درآمد پرداخت میشود؛ | |||
* بازنشستگی مکمل به صورت اجباری و اختیاری. | |||
به جز پوششهای مکمل، حق بیمههای مربوط به مزایای تامین اجتماعی توسط موسسات مشترک جمع آوری حق بیمه دریافت میشود. مدیریت حق بیمهها بر عهده آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی است. به منظور شفاف سازی حساب ها، طرحهای مختلف را صندوقهای ملی سه گانه (صندوق ملی بیمه بازنشستگی،صندوق ملی بیمه بیماری و صندوق ملی مقرریهای عائله مندی) اداره مینمایند. در کنار صندوقهای ملی، تعداد زیادی صندوقهای محلی و منطقهای نیز به پرداخت مزایا میپردازند. نظارت کلی بر طرحها را، وزارتخانههای مربوطه به عهده دارند. | به جز پوششهای مکمل، حق بیمههای مربوط به مزایای تامین اجتماعی توسط موسسات مشترک جمع آوری حق بیمه دریافت میشود. مدیریت حق بیمهها بر عهده آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی است. به منظور شفاف سازی حساب ها، طرحهای مختلف را صندوقهای ملی سه گانه (صندوق ملی بیمه بازنشستگی،صندوق ملی بیمه بیماری و صندوق ملی مقرریهای عائله مندی) اداره مینمایند. در کنار صندوقهای ملی، تعداد زیادی صندوقهای محلی و منطقهای نیز به پرداخت مزایا میپردازند. نظارت کلی بر طرحها را، وزارتخانههای مربوطه به عهده دارند. | ||
پیشینه تاریخی | ==== پیشینه تاریخی ==== | ||
در فرانسه طرح تامین اجتماعی 1945 بنا داشت برای فرد فرد شهروندان، در هر شرایطی درآمد کافی برای تامین امرار معاش خانوادگی شان تضمین کند. تامین اجتماعی در معنای وسیع عبارت بود از: امنیت شغلی و حذف بیکاری، امنیت درآمد برای کارگر و جبران هزینههای افراد تحت تکفلش، اعطای درآمد جایگزین در صورت بیماری، بارداری،ازکارافتادگی،حادثه کار و ایام پیری. پیر لاروک معمار طرح فرانسوی تامین اجتماعی 1945 و همکارانش برای همه فرانسویها نظام واحد تامین اجتماعی آرزو می کردند، اما در عمل ناچار شدند با واقعیت های جامعه کنار بیایند.از ویژگی های این طرح توجه به ساختار اجتماعی- اقتصادی خاص جامعه بود.در سایر کشورهای اروپایی تامین اجتماعی عمدتا بر محور بیمه بیکاری شکل گرفت، اما در فرانسه طرح تامین اجتماعی قبل از هر چیز بر محور بیمه بازنشستگی و مدد معاش خانوادگی تشکیل شد. فرمان ژنرال دو گل در 19 اکتبر 1945 قانون بیمههای اجتماعی را وسعت داد و آن را به خطرات بیماری، بارداری، ازکار افتادگی، پیری و مرگ گسترش داد. قانون 22 اوت 1946 منشور جدیدی از مدد معاش خانوادگی را اعلام نمود. در حال حاضر، سیستم تامین اجتماعی فرانسه یک سیستم چند لایه است که پوششهای متفاوتی از جمله مزایای بازنشستگی،از کارافتادگی،بیکاری، بازماندگان، درمان، بارداری و عائله مندی ارائه می نماید. | |||
در حال حاضر، سیستم تامین اجتماعی فرانسه یک سیستم چند لایه است که پوششهای متفاوتی از جمله مزایای بازنشستگی،از کارافتادگی،بیکاری، بازماندگان، درمان، بارداری و عائله مندی ارائه می نماید. | |||
=== [[بازنشستگی در فرانسه]] === | === [[بازنشستگی در فرانسه]] === | ||
سیستم بازنشستگی فرانسه به وضوح منطق بیمه ای را با محوریت اصل کار منعکس می نماید: مزایای تامین اجتماعی برای«کارکنان و خانواده آنان» برقرار است، این مزایا مرتبط با درآمد بوده و از طریق حق بیمههایی که توسط کارگر و کارفرما پرداخت میشود تامین مالی میگردد. نمایندگان کارکنان و کارفرمایان وظیفه مدیریت سیستم را بر عهده دارند و بنا براین از دولت مستقل هستند (بخصوص در مورد طرحهای بازنشستگی مکمل). | سیستم بازنشستگی فرانسه به وضوح منطق بیمه ای را با محوریت اصل کار منعکس می نماید: مزایای تامین اجتماعی برای«کارکنان و خانواده آنان» برقرار است، این مزایا مرتبط با درآمد بوده و از طریق حق بیمههایی که توسط کارگر و کارفرما پرداخت میشود تامین [[مالی]] میگردد. نمایندگان کارکنان و کارفرمایان وظیفه مدیریت سیستم را بر عهده دارند و بنا براین از دولت مستقل هستند (بخصوص در مورد طرحهای بازنشستگی مکمل). در حقیقت، [[جمعیت فرانسه]] طی دوران زندگی کاری در سیستم تامین اجتماعی مشارکت می نمایند تا به یک مستمری سخاوتمندانه که حدود 70 درصد متوسط دوران اشتغال شان است دست یابند. | ||
سیستم بازنشستگی فرانسه در وضعیت عمومی از دو لایه اصلی تشکیل یافتهاست: | |||
==== لایه اول ==== | |||
بازنشستگی پایه و اجباری را تشکیل میدهد که یک سطح مزایای پایه ارائه می نماید(حداکثر 50 درصد میانگین حقوق 25 سال از بهترین سالهای خدمت از لحاظ درآمد). این لایه که تحت عنوان رژیم عمومی شناخته میشود، عمدتا مبتنی بر اصول بیمههای اجتماعی است و از محل حق بیمههای کارگر و کارفرما تامین مالی میشود، اما برای اقشار آسیب پذیرتری که توان پرداخت حق بیمه و مشارکت در رژیم عمومی را ندارند با کمک دولت، پوششهایی در رژیم عمومی تعبیه شده که نقش باز توزیعی دارند. | |||
لایه | ==== لایه دوم ==== | ||
لایه دوم نیز از سیستم های بازنشستگی اجباری تشکیل شده اند. این لایه دو نوع طرح مزایای مکمل را برای کارکنان بخش خصوصی یعنی مدیران و برای کارگران فراهم می نماید. در واقع لایه اول بر مبنای طرح مزایای معین ارائه میگردد، رژیم مکمل به صورت مشارکت معین است. در طرحها ی مکمل، کارکنان در ازای حق بیمههای پرداختی، امتیازاتی دریافت میکنند. شرکای اجتماعی به طور منظم در مورد ارزش این امتیازات بر اساس شرایط اقتصادی و جمعیتی تصمیم گیری می نمایند. ارزش امتیازات در زمان بازنشستگی، مستمری نهایی را تعیین میکنند. | |||
امروزه تقریبا تمام جمعیت فرانسه تحت پوشش قرار دارند اما این امر با کنار هم گذاشتن طرحهای بازنشستگی شغلی متفاوت فراهم شدهاست. درکنار رژیم عمومی که دو سوم جمعیت شاغل را تحت پوشش دارد،رژیم های مختلفی وجود دارد که کارکنان دولت کارکنان برق و گاز، مترو پاریس، و راه آهن ملی یا سایر گروه های شغلی خاص مانند خویش فرمایان یا کشاورزان یا مشاغل آزاد و... را پوشش میدهد. سیستم بازنشستگی فرانسه انواع دیگری نیز دارد که نقش حاشیه ای دارند. به عنوان مثال برای افرادی که حق بیمه کافی نپرداخته اند، سیستم بازنشستگی کمکی وجود دارد. | امروزه تقریبا تمام جمعیت فرانسه تحت پوشش قرار دارند اما این امر با کنار هم گذاشتن طرحهای بازنشستگی شغلی متفاوت فراهم شدهاست. درکنار رژیم عمومی که دو سوم جمعیت شاغل را تحت پوشش دارد،رژیم های مختلفی وجود دارد که کارکنان دولت کارکنان برق و گاز، مترو پاریس، و راه آهن ملی یا سایر گروه های شغلی خاص مانند خویش فرمایان یا کشاورزان یا مشاغل آزاد و... را پوشش میدهد. سیستم بازنشستگی فرانسه انواع دیگری نیز دارد که نقش حاشیه ای دارند. به عنوان مثال برای افرادی که حق بیمه کافی نپرداخته اند، سیستم بازنشستگی کمکی وجود دارد. | ||
خط ۵۰: | خط ۴۱: | ||
تمام کسانی که به طور قانونی در فرانسه سکونت دارند، به وسیله بیمه درمانی عمومی که یکی از برنامه های نظام تامین اجتماعی است، پوشش داده میشوند. بیمه درمانی عمومی در سال 1945 در این کشور بنیانگذاری شد و به تدریج تمام ساکنان قانونی فرانسه را تحت پوشش خود قرار داد. در دسامبر 1999 گروه کوچکی از جمعیت فرانسه که از داشتن بیمه درمانی عمومی محروم بودند نیز صاحب بیمه عمومیشدند. | تمام کسانی که به طور قانونی در فرانسه سکونت دارند، به وسیله بیمه درمانی عمومی که یکی از برنامه های نظام تامین اجتماعی است، پوشش داده میشوند. بیمه درمانی عمومی در سال 1945 در این کشور بنیانگذاری شد و به تدریج تمام ساکنان قانونی فرانسه را تحت پوشش خود قرار داد. در دسامبر 1999 گروه کوچکی از جمعیت فرانسه که از داشتن بیمه درمانی عمومی محروم بودند نیز صاحب بیمه عمومیشدند. | ||
سیستم بیمه عمومی فرانسه از نظر تامین مالی و مزایا بسیار شبیه به بیمه درمانی عمومی آلمان و اساسا بر پایه فعالیت های شغلی بنا نهاده شدهاست. بیمه درمانی خصوصی نیز در فرانسه وجود دارد که نقش بیمه تکمیلی را در سیستم بهداشتی فرانسه بر عهده دارد و پولی را که بیماران به طور مستقیم بابت دریافت مراقبتهای بهداشتی می پردازند بازپرداخت میکند.به علاوه نوع دیگری از بیمه تکمیلی در فرانسه وجود داردکه دولتی است و هدف آن ارائه بیمه تکمیلی به فقیر ترین اقشار جامعه است که به بیمه تکمیلی خصوصی دسترسی ندارند. | سیستم بیمه عمومی فرانسه از نظر تامین مالی و مزایا بسیار شبیه به بیمه درمانی عمومی آلمان و اساسا بر پایه فعالیت های شغلی بنا نهاده شدهاست. بیمه درمانی خصوصی نیز در فرانسه وجود دارد که نقش بیمه تکمیلی را در سیستم بهداشتی فرانسه بر عهده دارد و پولی را که بیماران به طور مستقیم بابت دریافت مراقبتهای بهداشتی می پردازند بازپرداخت میکند.به علاوه نوع دیگری از بیمه تکمیلی در فرانسه وجود داردکه دولتی است و هدف آن ارائه بیمه تکمیلی به فقیر ترین اقشار جامعه است که به بیمه تکمیلی خصوصی دسترسی ندارند. درکل، نظام بیمههای درمان در فرانسه تقریبا همگانی بوده و پوششهای جامعی در اختیار شهروندان قرار میدهد که سیستم بیمه درمانی این کشور را در زمره بهترین کشورهای جهان قرار داده است. | ||
درکل، نظام بیمههای درمان در فرانسه تقریبا همگانی بوده و پوششهای جامعی در اختیار شهروندان قرار میدهد که سیستم بیمه درمانی این کشور را در زمره بهترین کشورهای جهان قرار داده است. | |||
=== [[مساعدت اجتماعی دولت فرانسه]] === | === [[مساعدت اجتماعی دولت فرانسه]] === | ||
==== بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان ==== | |||
===== پوشش بیمههای اجتماعی ===== | |||
این گونه پوشش ها از نوع بیمههای اجتماعی و سیستم مساعدت اجتماعی است. افراد شاغل در حوزه صنعت و تجارت؛ زنان خانه دار در شرایط خاص به صورت اتوماتیک تحت پوشش قرار می گیرند. پوشش اختیاری جهت افراد غیر شاغل سرپرست خانوار (تنها مستمری سالمندان), افرادی که سابقا حداقل 6 ماه پوشش اجباری داشته اند و اکنون تحت پوشش نمی باشند, افراد غیر شاغل که از یک عضو معلول خانواده مراقبت می نمایند, ارائه میشود. برای کارکنان بخش کشاورزی, معدن, راه آهن, کارکنان دولت, نیروی دریایی, خویش فرمایان بخش کشاورزی و غیر کشاورزی نیز سیستم های خاصی وجود دارد. | |||
===== پوشش مساعدت اجتماعی ===== | |||
تمام سالمندان و ئافراد وابسته به آن ها که مقیم فرانسه هستند تحت پوشش مساعدت اجتماعی قرار دارند.یادآوری میشود مبلغ 12129 یورو در سال به بازنشستگانی که نیاز به مراقبتهای دائم دارند, پرداخت میشود. پس از 65 سالگی, سالیانه 609 یورو بابت همسر به بازنشسته پرداخت میشود. و به ازای هر فرزند 84 یورو در ماه پرداخت صورت میگیرد. | |||
===== مقرری هماهنگ سالمندی ===== | |||
این مقرری به افراد کم درآمد در سن 65 سالگی(در صورت از کار افتادگی از 60 سالگی) پرداخت میشود. این مقرری می تواند مکمل سایر مزایای سالمندی باشد. بر طبق این آزمون اگر مستمری بگیر , درآمد سالیانه پایین تر از 7719 یورو داشته باشد و یا یک زوج مستمری بگیر درآمد سالانه کمتر از 13521 یورو داشته باشند, مقرری هماهنگ دریافت خواهند کرد. | |||
===== مستمری بازماندگان ===== | |||
همسر متوفی باید بالای 51 سال سن داشته باشد. همسر مطلقه متوفی که ازدواج نکرده نیز می تواند بازمانده واجد شرایط باشد. | |||
===== اداره پوشش بازنشستگی, ازکارافتادگی و بازماندگان ===== | |||
وزارت سلامت, جوانان, ورزش و جامعه و وزارت اقتصادی و مالی نظارت کلی را بر عهده دارند. صندوق ملی بیمه بازنشستگی, مستمری بازنشستگی و مقرری بازماندگان را ادره می نماید. صندوق ملی بیمه بیماری, مستمری از کار افتادگی و بازماندگان را اداره می نماید. جمع آوری حق بیمهها به وسیله موسسات جمع آوری مشترکع صورت می پذیرد. آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی, مدیریت حق بیمهها را بر عهده دارد. | |||
===== بیمه بیماری و بارداری ===== | |||
افراد شاغل, افراد جویای کار, دانشجویان و افراد تحت آموزش های حرفه ای اشتغال تحت پوشش قرار می گیرند. مستمری بگیران و برخی گروه های بیکار نیز مزایای درمان را دریافت میکنند.پوشش اختیاری نیز از جمله برای فرانسویان شاغل در خارج از کشور امکان پذیر است. برای کارکنان شاغل در بخش های کشاورزی, معدن, راه آهن, کارکنان دولت, دریانوردان, خویش فرمایان غیر کشاورز و خویش فرمایان کشاورز سیستم های مجزایی وجود دارد. | |||
===== اداره پوشش درمان و بارداری ===== | |||
وزارت سلامت، جوانان، ورزش و جامعه و وزارت اقتصادی و مالی نظارت کلی را برعهده دارند. اتحادیه ملی صندوق بیمه بیماری توافقات لازم را با متخصصان پزشکی به عمل آورده و هزینههای بازپرداخت خدمات درمانی را تنظیم می نماید. 128 صندوق بیمه بیماری اصلی و 4 صندوق بیمه بیماری در کشورهای خارجی به ثبت نام بیمه شدگان، پرداخت مزایای نقدی و بازپرداخت هزینههای نقدی می پردازند. حق بیمهها توسط 101 موسسه مشترک جمع آوری میشوند و آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی, حق بیمهها را مدیریت می نماید. | |||
===== [[بیمه بیکاری در فرانسه]] ===== | |||
شاغلین, کارآموزان, کارکنان خانگی، پرستاران کودک و برخی حقوق بگیران بخش دولتی(بجز کارکنان دولت) تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دارند. کارکنان دولت و خویش فرمایان مستثنی هستند. سیستم های خاصی برای کارکنان ساخت و ساز، کارگران بارانداز، دریانوردان، هوانوردان، کارکنان قراردادی,دربانان, روزنامه نگارن, هنرمندان و تبعیدی ها وجود دارد. دولت، کل هزینههای کمک بیکاری را پرداخت میکند.این هزینه به مدت شش ماه پرداخت میشود و اگر شرایط همچنان پابرجا باشد ادامه می یابد. وزارت کار، هماهنگی اجتماعی و مسکن بر این پوشش نظارت عمومی دارد. اتحادیه ملی اشتغال در صنعت و تجارت این برنامه را اداره می نماید و 30 موسسه صنعتی و تجاری به جمع اوری حق بیمهها, ثبت نام کارجویان و پرداخت مزایای بیمه بیکاری در سطح محلی مشغول اند. | |||
===== حمایت های خانوادگی(عائله مندی) ===== | |||
این قانون در سال 1932 تدوین شد و تمام کودکان شهروند فرانسه را پوشش میدهد. خانواده باید حداقل دو کودک زیر 20 سال داشته باشد. 119 یورو در ماه برای دو فرزند، 271 یورو برای سه فرزند، 424 یورو برای 4 فرزند و برای بیش از 4 فرزند 152 یورو به ازای هر فرزند پرداخت میشود. گفتنی است به ازای هر فرزند بالای 11 سال 33 یورو اضافی پرداخت میشود. | |||
مقرری | ===== مقرری والدین برای مراقبت از فرزند بیمار ===== | ||
به مدت حداکثر 12 ماه به والدینی پرداخت میشود که برای مراقبت از فرزند مجروح, بیمار حاد و معلول خود کار خود را موقتا ترک می نمایند. 39 یورو در روز حداکثر برای 22 روز در ماه پرداخت میشود و مزایا حداکثر تا 12 ماه قابل پرداخت است. | |||
وزارت سلامت, جوانان و جامعه و وزارت اقتصاد و مالی بر این پوشش نظارت عمومی دارد. صندوق ملی مقرریی های خانواده, صندوق ها را هماهنگ نموده و از تعادل مالی آنها اطمینان حاصل می نماید. 123 صندوق | ===== مقرری آغاز سال تحصیلی ===== | ||
به دانش آموزان, کارآموزان و دانشجویان 6 تا 18 ساله و 272 یورو به ازای هر فرزند پرداخت میشود. وزارت سلامت, جوانان و جامعه و وزارت اقتصاد و مالی بر این پوشش نظارت عمومی دارد. صندوق ملی مقرریی های خانواده, صندوق ها را هماهنگ نموده و از تعادل مالی آنها اطمینان حاصل می نماید. 123 صندوق محلی، مقرری خانواده را پرداخت می نمایند و 103 آژانس مشترک به جمع آوری حق بیمهها مشغول اند. آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی حق بیمهها را مدیریت میکند. | |||
بیمه بازنشستگی تکمیلی- اجباری | ===== بیمه بازنشستگی تکمیلی- اجباری ===== | ||
طرحهای مکمل بازنشستگی به واسطه دو توافقنامه مرتبط سراسری که بین نمایندگان کارفرمایان و اتحادیه ها منعقد شد، ایجاد گردید. نقش قانونگذاری و نظارتی دولت در این طرحها اندک است و مقررات, نظارت و اداره موسسات بازنشستگی به وسیله توافقنامه های جمعی موجود کاملا مشخص میشود. اگرچه دولت توانایی تغییر مقررات این طرحها را ندارد, اما مجموعه مقررات باید به تایید وزارت امور اجتماعی,کار و همبستگی برسد. کارکنان دولت و خویش فرمایان به وسیله طرحهای اختیاری یا اجباری مکمل بازنشستگی تحت پوشش قرار می گیرند<ref>جلیلی. طیبه. قاسمی ثانی. زهرا. نظام تامین اجتماعی در [[فرانسه]]. واحد مطالعات و تحقیقات بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری، ص40.</ref>. | |||
=== [[بيمه خدمات درمانی فرانسه]] === | === [[بيمه خدمات درمانی فرانسه]] === | ||
[[فرانسه]] یکی از کشورهایی است که از دیرباز بیشترین شهرت را در بخش دولت اجتماعی یا دولت حمایتگر در اروپا دارد و این نوع دولت که به طور طبیعی مورد حمایت گروههای چپ و سوسیالیستی است به جای تاکید بر سیاستهای سرمایه سالار و رقابتی بر حمایت دولتی از لایههای عمومی و کمک به اقشار مردم استوار است. بیمه درمانی دارای یک سیاست مدیریتی است که هدف آن بهبود سلامت مردم، تقویت بهره وری از نظام سلامت و کنترل تکامل هزینههای بهداشتی است. این بودجه تقریبا 75 درصد هزینههای سلامت است. پرداخت کل خالص یارانهها برای دولت در سال 2009 بالغ بر 138،4 میلیارد یورو بوده و سهم مخارج سلامت حدود 11٪ از تولید ناخالص داخلی در [[فرانسه]] را به خود اختصاص داده است. بیمه تامین اجتماعی تقریبا 57 میلیون ذینفع و یا 89٪ از جمعیت را در 2009 با حفاظت از پنج خطر بیماری، زایمان، ناتوانی، مرگ، حوادث / بیماریهای شغلی زیر پوشش خود قرار داده است. | [[فرانسه]] یکی از کشورهایی است که از دیرباز بیشترین شهرت را در بخش دولت اجتماعی یا دولت حمایتگر در اروپا دارد و این نوع دولت که به طور طبیعی مورد حمایت گروههای چپ و سوسیالیستی است به جای تاکید بر سیاستهای سرمایه سالار و رقابتی بر حمایت دولتی از لایههای عمومی و کمک به اقشار مردم استوار است. بیمه درمانی دارای یک سیاست مدیریتی است که هدف آن بهبود سلامت مردم، تقویت بهره وری از نظام سلامت و کنترل تکامل هزینههای بهداشتی است. این بودجه تقریبا 75 درصد هزینههای سلامت است. پرداخت کل خالص یارانهها برای دولت در سال 2009 بالغ بر 138،4 میلیارد یورو بوده و سهم مخارج سلامت حدود 11٪ از تولید ناخالص داخلی در [[فرانسه]] را به خود اختصاص داده است. بیمه تامین اجتماعی تقریبا 57 میلیون ذینفع و یا 89٪ از جمعیت را در 2009 با حفاظت از پنج خطر بیماری، زایمان، ناتوانی، مرگ، حوادث / بیماریهای شغلی زیر پوشش خود قرار داده است. | ||
بحث بر سر بودجه و هزینههای بیمه درمانی [[فرانسه]] مساله روز این کشور است. چند سالی است که سازمان بیمه درمانی فرانسه زیر انتقادهای شدید قرار دارد و مجریان دولتی معتقدند که بر اثر سوء استفاده از منابع مالی این سازمان و اعطای حقوق درمانی فرا قانونی به خارجیان و یا سالخوردگان و مردم فرانسه، این سازمان به مرکزی مصرفی بدل شده و هزینههای کلان را بر دوش دولت گذاشته است. بررسی هزینههای بیمه درمانی و کمکهای اجتماعی این حدس و گمان را برای دولت ایجاد کردهاست که در سطح فرانسه تقلب و خلافهای فراوانی در حال انجام است که افراد با دادن اوراق خلاف و گواهیهای جعلی برای دولت هزینه میسازند. کسری بودجه فزاینده از -4،4 میلیارد یورو در سال 2008، به | بحث بر سر بودجه و هزینههای بیمه درمانی [[فرانسه]] مساله روز این کشور است. چند سالی است که سازمان بیمه درمانی فرانسه زیر انتقادهای شدید قرار دارد و مجریان دولتی معتقدند که بر اثر سوء استفاده از منابع مالی این سازمان و اعطای حقوق درمانی فرا قانونی به خارجیان و یا سالخوردگان و مردم فرانسه، این سازمان به مرکزی مصرفی بدل شده و هزینههای کلان را بر دوش دولت گذاشته است. بررسی هزینههای بیمه درمانی و کمکهای اجتماعی این حدس و گمان را برای دولت ایجاد کردهاست که در سطح فرانسه تقلب و خلافهای فراوانی در حال انجام است که افراد با دادن اوراق خلاف و گواهیهای جعلی برای دولت هزینه میسازند. کسری بودجه فزاینده از -4،4 میلیارد یورو در سال 2008، به 6/11 میلیارد یورو در سال 2010 سبب گردید تا دولت منابع مالی نظام امنیت اجتماعی [[فرانسه]] را با تحمیل فزاینده کنترل رشد هزینههای سلامت کاهش دهد. سارکوزی پیش از این بارها بر منافذ هرز رفتن بودجه عمومی از راههای غیر قانونی تاکید کردهاست و امروز در رسانهها بیش از هر وقت دیگر بر بازرسی و بررسی پروندههای افراد و موسسات در استفاده از بیمه درمانی و کمک هزینههای اجتماعی تاکید میشود. این در حالی است که دولت فرانسه از سالها پیش با طراحی نظام آماری و اطلاعات شهروندان به صورت موازی و در مراکز مختلف راههای بررسی و مقایسه دادههای آنان به دولت را پیش بینی کردهاست، ولی با این همه هنوز کسری بودجه کشور گواه نشتیهای فراوان به ویژه در مراکز امدادی و رفاهی است. این حرکت معنای دیگری هم داشت و آن اینکه سارکوزی میخواست به هر دلیل بگوید که نمیخواهد کلیت نظام اجتماعی مبتنی بر کمکهای دولتی این کشور و مورد علاقه سوسیالیستها را ترک کند. | ||
یادآوری میشود با توجه به اهمیت انستیتو پاستور در حوزه بهداشت جهانی معرفی کوتاه این موسسه خالی از فایده نخواهد بود. | یادآوری میشود با توجه به اهمیت انستیتو پاستور در حوزه بهداشت جهانی معرفی کوتاه این موسسه خالی از فایده نخواهد بود. | ||
=== [[انستیتو پاستور در فرانسه]] === | === [[انستیتو پاستور در فرانسه]] === | ||
[[پرونده:انستیتو پاستور در فرانسه.jpg|بندانگشتی|انستیتو پاستور]]موسسه غیرانتفاعی و خصوصی فرانسوی است که برای پژوهش در زمینههای زیستشناسی و میکروارگانیسمها و بیماریها و واکسنها از سال ۱۸۸۷ تشکیل شدهاست. این موسسه بنام بنیانگذار و نخستین رئیس آن لوئی پاستور نام گذاری شدهاست. انستیتو پاستور برای مدتی بیش از یک قرن در خط مقدم مبارزه با بیماریهای عفونی قرار داشته است. این سازمان جهانی پژوهشهای زیستی- پزشکی با مرکزیت پاریس، در سال ۱۹۸۳ اولین جایی بود که ویروس HIV جدا شد. در طی سالیان متمادی انستیتو پاستور باعث کشفیاتی پیشرو شده که علوم پزشکی را قادر به کنترل بیماریهای خطرناکی مثل دیفتری، کزاز، سل، فلج اطفال، آنفلوانزا، تب زرد و طاعون ساخته است. از سال ۱۹۰۸ تاکنون، ۸ نفر از دانشمندان انستیتو پاستور برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شدهاند که به عنوان آخرین نمونه در سال ۲۰۰۸ این جایزه به صورت مشترک به دو محقق این موسسه تعلق گرفتهاست. در حال حاضر انستیتو پاستور در ۲۴ کشور، از جمله ایران، شعبه دارد | [[پرونده:انستیتو پاستور در فرانسه.jpg|بندانگشتی|انستیتو پاستور. برگرفته از سایت tasnimnews، قابل بازیابی از[https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/11/06/2439919/%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%AA%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/11/06/2439919/]]]موسسه غیرانتفاعی و خصوصی فرانسوی است که برای پژوهش در زمینههای زیستشناسی و میکروارگانیسمها و بیماریها و واکسنها از سال ۱۸۸۷ تشکیل شدهاست. این موسسه بنام بنیانگذار و نخستین رئیس آن لوئی پاستور نام گذاری شدهاست. انستیتو پاستور برای مدتی بیش از یک قرن در خط مقدم مبارزه با بیماریهای عفونی قرار داشته است. این سازمان جهانی پژوهشهای زیستی- پزشکی با مرکزیت پاریس، در سال ۱۹۸۳ اولین جایی بود که ویروس HIV جدا شد. در طی سالیان متمادی انستیتو پاستور باعث کشفیاتی پیشرو شده که علوم پزشکی را قادر به کنترل بیماریهای خطرناکی مثل دیفتری، کزاز، سل، فلج اطفال، آنفلوانزا، تب زرد و طاعون ساخته است. از سال ۱۹۰۸ تاکنون، ۸ نفر از دانشمندان انستیتو پاستور برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شدهاند که به عنوان آخرین نمونه در سال ۲۰۰۸ این جایزه به صورت مشترک به دو محقق این موسسه تعلق گرفتهاست. در حال حاضر انستیتو پاستور در ۲۴ کشور، از جمله ایران، شعبه دارد<ref>برگرفتهاز<nowiki/>http://www.pasteur.fr/ip/easysite/pasteur/fr</ref><ref>نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].</ref>. | ||
{{به روز رسانی}} | |||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[بهداشت و سلامت آرژانتین]]؛ [[بهداشت و سلامت ژاپن]]؛ [[بهداشت و سلامت روسیه]]؛ [[بهداشت و سلامت کانادا]]؛ [[بهداشت و سلامت کوبا]]؛ [[بهداشت و سلامت لبنان]]؛ [[بهداشت و سلامت در مصر]]؛ [[بهداشت و سلامت تونس]]؛ [[بهداشت و سلامت افغانستان]]؛ [[بهداشت و سلامت سنگال]]؛ [[بهداشت و سلامت در مالی]]؛ [[بهداشت و سلامت سوریه]]؛ [[بهداشت و سلامت ساحل عاج]]؛ [[بهداشت و سلامت زیمبابوه]]؛ [[بهداشت و سلامت اوکراین]]؛ [[بهداشت و سلامت اسپانیا]]؛ [[وضعیت بهداشت و سلامتی در اردن]]؛ [[بهداشت و سلامت اتیوپی]]؛ [[بهداشت و سلامت سیرالئون]]؛ [[بهداشت و سلامت قطر]]؛ [[بهداشت و سلامت گرجستان]]؛ [[بهداشت و سلامت بنگلادش]]؛ [[بهداشت و سلامت قزاقستان]]؛ [[بهداشت و سلامت سریلانکا]]؛ [[وضعیت بهداشت و سلامت سودان]]؛ [[بهداشت و سلامت تایلند]]؛ [[وضعیت بهداشت و سلامت جامعه در چین]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== | ||
<references /> | |||
[[رده:بهداشت و سلامت]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۰۵
سیاستهای بهداشتی دولت، اعمال نظارت مرکزی، منطقهای و استانی تعریف شدهاست. وزارت بهداشت فرانسه دارای دو شاخه عمده است: اداره کل بهداشت و درمان (DGS) که مسئول سیاستهای بهداشت عمومی، به ویژه در خصوص پیشگیری، ایمنی، مراقبت و نظارت است. اداره بیمارستان ها و مراقبت ها (DHOS) که مسئول تامین مراقبتهای بیمارستانی و حرفههای پزشکی و پیراپزشکی است. پزشکی فرانسه از کیفیت بالایی برخوردار است. جراحان، پزشکان، سازمان اورژانس فرانسه (le SAMU)، و سازمان روانپزشکی در جهان مرجع هستند. ژاپن، سوئد و هلند دارای شاخص سلامت قابل مقایسه با فرانسه هستند.
در سال 2010 میزان مرگ و میر 8.5 نفر و میزان مرگ و میر نوزادان 3.8 نفر به ازای هر هزار نفر تثبیت شدهاست. در خصوص علل مرگ و میر برای 543،139 مورد در سال 2008، سرطان اولین رتبه از مرگ و میر (29.6٪) را دارد و به دنبال آن بیماری های خونی (27.5٪)، تصادفات (4.6٪)، بیماری آلزایمر((٪3.2، دیابت (2.2٪)، خودکشی (1.9٪)، جنون و دیوانگی (1.8٪) و بیماری کبدی مزمن (1.7٪) بیش از 70٪ مرگ و میر در فرانسه را تشکیل میدهند. در سال 2010، به طور متوسط 1.252 یورو برای بستری بیمارستانی، 678 یورو برای مراقبتهای سرپایی (مراقبتهای پزشک، کمکی و...) و 531 یورو برای دارو، در مجموع 2.752 یورو هر فرد فرانسوی برای سلامت هزینه کردهاست. توزیع هزینههای پزشکی به ترتیب 47٪ بیمارستانی، 25٪ دستمزد (پزشک و دندانپزشک و...)، 18٪ دارو و 10٪ غیره (پروتز و آمبولانس..) است.
در سال 2010 هزینههای جاری بهداشتی در فرانسه، 12.1٪ تولید ناخالص داخلی و 21.3٪ هزینههای عمومی را تشکیل میدهد. 75.8٪ هزینههای سلامتی و پزشکی توسط تامین اجتماعی و 13.5٪ توسط سازمان مکمل (شرکت های بیمه، صندوق های بازنشستگی) تامین شده و 9.4٪ باقی مانده نیز توسط خانواده پرداخت گردیده است. هزینه کل بهداشت فرانسه در مقام سوم کشورهای عضو OECD پس از ایالات متحده (17.4٪ از تولید ناخالص داخلی) و هلند (11.9٪ از تولید ناخالص داخلی) در سال 2009 قرار دارد.
بر اساس آمار سال 2010 میلادی، فرانسه 100514 پزشک عمومی، 56330 پزشک متخصص، 23788 متخصص جراح، 12291 روانپزشک، 3037 بیولوژی پزشکی، 6171 نفر پزشک سلامت عمومی و کار و در مجموع 202130 پزشک دارد. به طور کلی 800 هزار نفر در امور پزشکی و پیراپزشکی فعالیت میکنند. تنها 37٪ پزشکان را زنان تشکیل میدهند. 3236 بیمارستان عمومی و خصوصی با 471521 تخت پذیرای بیماران هستند.
در فرانسه بیش از 4500 نوع دارو هست و به ازای هر 2500 نفر یک دکتر داروساز وجود دارد. 12000 ویزیتور از طرف لابراتوارهای داروسازی بیوقفه داروها را به پزشکان معرفی میکنند. قیمت یک دارو بر اساس 58٪ لابراتوار، 30٪ داروخانه و 7٪ مالیات تعیین میشود. فرانسه به مصرف زیاد دارو معروف است و فرانسویها به ویژه در داروهای آرام بخش یکی از پرمصرف کنندهترین ملتها در جهان هستند. فرانسه با 198700 پزشک تقریبا یک پزشک به ازای هر 296 نفر در اروپا بعد از اسپانیا (237نفر)، آلمان(293نفر) قرار دارد[۱].
نظام تامین اجتماعی در فرانسه
سیستم تامین اجتماعی کشور فرانسه بر اساس طبقه بندی معمول اتحادیه بینالمللی تامین اجتماعی (ISSA) پوششهای زیر را ارائه می نماید:
- بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان (پایه)؛
- درمان و بارداری؛
- ازکارافتادگی ناشی از کار؛
- بیکاری؛
- حمایت های خانوادگی (عائله مندی)؛
- حمایت های اجتماعی که بر مبنای آزمون درآمد پرداخت میشود؛
- بازنشستگی مکمل به صورت اجباری و اختیاری.
به جز پوششهای مکمل، حق بیمههای مربوط به مزایای تامین اجتماعی توسط موسسات مشترک جمع آوری حق بیمه دریافت میشود. مدیریت حق بیمهها بر عهده آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی است. به منظور شفاف سازی حساب ها، طرحهای مختلف را صندوقهای ملی سه گانه (صندوق ملی بیمه بازنشستگی،صندوق ملی بیمه بیماری و صندوق ملی مقرریهای عائله مندی) اداره مینمایند. در کنار صندوقهای ملی، تعداد زیادی صندوقهای محلی و منطقهای نیز به پرداخت مزایا میپردازند. نظارت کلی بر طرحها را، وزارتخانههای مربوطه به عهده دارند.
پیشینه تاریخی
در فرانسه طرح تامین اجتماعی 1945 بنا داشت برای فرد فرد شهروندان، در هر شرایطی درآمد کافی برای تامین امرار معاش خانوادگی شان تضمین کند. تامین اجتماعی در معنای وسیع عبارت بود از: امنیت شغلی و حذف بیکاری، امنیت درآمد برای کارگر و جبران هزینههای افراد تحت تکفلش، اعطای درآمد جایگزین در صورت بیماری، بارداری،ازکارافتادگی،حادثه کار و ایام پیری. پیر لاروک معمار طرح فرانسوی تامین اجتماعی 1945 و همکارانش برای همه فرانسویها نظام واحد تامین اجتماعی آرزو می کردند، اما در عمل ناچار شدند با واقعیت های جامعه کنار بیایند.از ویژگی های این طرح توجه به ساختار اجتماعی- اقتصادی خاص جامعه بود.در سایر کشورهای اروپایی تامین اجتماعی عمدتا بر محور بیمه بیکاری شکل گرفت، اما در فرانسه طرح تامین اجتماعی قبل از هر چیز بر محور بیمه بازنشستگی و مدد معاش خانوادگی تشکیل شد. فرمان ژنرال دو گل در 19 اکتبر 1945 قانون بیمههای اجتماعی را وسعت داد و آن را به خطرات بیماری، بارداری، ازکار افتادگی، پیری و مرگ گسترش داد. قانون 22 اوت 1946 منشور جدیدی از مدد معاش خانوادگی را اعلام نمود. در حال حاضر، سیستم تامین اجتماعی فرانسه یک سیستم چند لایه است که پوششهای متفاوتی از جمله مزایای بازنشستگی،از کارافتادگی،بیکاری، بازماندگان، درمان، بارداری و عائله مندی ارائه می نماید.
بازنشستگی در فرانسه
سیستم بازنشستگی فرانسه به وضوح منطق بیمه ای را با محوریت اصل کار منعکس می نماید: مزایای تامین اجتماعی برای«کارکنان و خانواده آنان» برقرار است، این مزایا مرتبط با درآمد بوده و از طریق حق بیمههایی که توسط کارگر و کارفرما پرداخت میشود تامین مالی میگردد. نمایندگان کارکنان و کارفرمایان وظیفه مدیریت سیستم را بر عهده دارند و بنا براین از دولت مستقل هستند (بخصوص در مورد طرحهای بازنشستگی مکمل). در حقیقت، جمعیت فرانسه طی دوران زندگی کاری در سیستم تامین اجتماعی مشارکت می نمایند تا به یک مستمری سخاوتمندانه که حدود 70 درصد متوسط دوران اشتغال شان است دست یابند.
سیستم بازنشستگی فرانسه در وضعیت عمومی از دو لایه اصلی تشکیل یافتهاست:
لایه اول
بازنشستگی پایه و اجباری را تشکیل میدهد که یک سطح مزایای پایه ارائه می نماید(حداکثر 50 درصد میانگین حقوق 25 سال از بهترین سالهای خدمت از لحاظ درآمد). این لایه که تحت عنوان رژیم عمومی شناخته میشود، عمدتا مبتنی بر اصول بیمههای اجتماعی است و از محل حق بیمههای کارگر و کارفرما تامین مالی میشود، اما برای اقشار آسیب پذیرتری که توان پرداخت حق بیمه و مشارکت در رژیم عمومی را ندارند با کمک دولت، پوششهایی در رژیم عمومی تعبیه شده که نقش باز توزیعی دارند.
لایه دوم
لایه دوم نیز از سیستم های بازنشستگی اجباری تشکیل شده اند. این لایه دو نوع طرح مزایای مکمل را برای کارکنان بخش خصوصی یعنی مدیران و برای کارگران فراهم می نماید. در واقع لایه اول بر مبنای طرح مزایای معین ارائه میگردد، رژیم مکمل به صورت مشارکت معین است. در طرحها ی مکمل، کارکنان در ازای حق بیمههای پرداختی، امتیازاتی دریافت میکنند. شرکای اجتماعی به طور منظم در مورد ارزش این امتیازات بر اساس شرایط اقتصادی و جمعیتی تصمیم گیری می نمایند. ارزش امتیازات در زمان بازنشستگی، مستمری نهایی را تعیین میکنند.
امروزه تقریبا تمام جمعیت فرانسه تحت پوشش قرار دارند اما این امر با کنار هم گذاشتن طرحهای بازنشستگی شغلی متفاوت فراهم شدهاست. درکنار رژیم عمومی که دو سوم جمعیت شاغل را تحت پوشش دارد،رژیم های مختلفی وجود دارد که کارکنان دولت کارکنان برق و گاز، مترو پاریس، و راه آهن ملی یا سایر گروه های شغلی خاص مانند خویش فرمایان یا کشاورزان یا مشاغل آزاد و... را پوشش میدهد. سیستم بازنشستگی فرانسه انواع دیگری نیز دارد که نقش حاشیه ای دارند. به عنوان مثال برای افرادی که حق بیمه کافی نپرداخته اند، سیستم بازنشستگی کمکی وجود دارد.
بیمه درمان در فرانسه
تمام کسانی که به طور قانونی در فرانسه سکونت دارند، به وسیله بیمه درمانی عمومی که یکی از برنامه های نظام تامین اجتماعی است، پوشش داده میشوند. بیمه درمانی عمومی در سال 1945 در این کشور بنیانگذاری شد و به تدریج تمام ساکنان قانونی فرانسه را تحت پوشش خود قرار داد. در دسامبر 1999 گروه کوچکی از جمعیت فرانسه که از داشتن بیمه درمانی عمومی محروم بودند نیز صاحب بیمه عمومیشدند.
سیستم بیمه عمومی فرانسه از نظر تامین مالی و مزایا بسیار شبیه به بیمه درمانی عمومی آلمان و اساسا بر پایه فعالیت های شغلی بنا نهاده شدهاست. بیمه درمانی خصوصی نیز در فرانسه وجود دارد که نقش بیمه تکمیلی را در سیستم بهداشتی فرانسه بر عهده دارد و پولی را که بیماران به طور مستقیم بابت دریافت مراقبتهای بهداشتی می پردازند بازپرداخت میکند.به علاوه نوع دیگری از بیمه تکمیلی در فرانسه وجود داردکه دولتی است و هدف آن ارائه بیمه تکمیلی به فقیر ترین اقشار جامعه است که به بیمه تکمیلی خصوصی دسترسی ندارند. درکل، نظام بیمههای درمان در فرانسه تقریبا همگانی بوده و پوششهای جامعی در اختیار شهروندان قرار میدهد که سیستم بیمه درمانی این کشور را در زمره بهترین کشورهای جهان قرار داده است.
مساعدت اجتماعی دولت فرانسه
بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان
پوشش بیمههای اجتماعی
این گونه پوشش ها از نوع بیمههای اجتماعی و سیستم مساعدت اجتماعی است. افراد شاغل در حوزه صنعت و تجارت؛ زنان خانه دار در شرایط خاص به صورت اتوماتیک تحت پوشش قرار می گیرند. پوشش اختیاری جهت افراد غیر شاغل سرپرست خانوار (تنها مستمری سالمندان), افرادی که سابقا حداقل 6 ماه پوشش اجباری داشته اند و اکنون تحت پوشش نمی باشند, افراد غیر شاغل که از یک عضو معلول خانواده مراقبت می نمایند, ارائه میشود. برای کارکنان بخش کشاورزی, معدن, راه آهن, کارکنان دولت, نیروی دریایی, خویش فرمایان بخش کشاورزی و غیر کشاورزی نیز سیستم های خاصی وجود دارد.
پوشش مساعدت اجتماعی
تمام سالمندان و ئافراد وابسته به آن ها که مقیم فرانسه هستند تحت پوشش مساعدت اجتماعی قرار دارند.یادآوری میشود مبلغ 12129 یورو در سال به بازنشستگانی که نیاز به مراقبتهای دائم دارند, پرداخت میشود. پس از 65 سالگی, سالیانه 609 یورو بابت همسر به بازنشسته پرداخت میشود. و به ازای هر فرزند 84 یورو در ماه پرداخت صورت میگیرد.
مقرری هماهنگ سالمندی
این مقرری به افراد کم درآمد در سن 65 سالگی(در صورت از کار افتادگی از 60 سالگی) پرداخت میشود. این مقرری می تواند مکمل سایر مزایای سالمندی باشد. بر طبق این آزمون اگر مستمری بگیر , درآمد سالیانه پایین تر از 7719 یورو داشته باشد و یا یک زوج مستمری بگیر درآمد سالانه کمتر از 13521 یورو داشته باشند, مقرری هماهنگ دریافت خواهند کرد.
مستمری بازماندگان
همسر متوفی باید بالای 51 سال سن داشته باشد. همسر مطلقه متوفی که ازدواج نکرده نیز می تواند بازمانده واجد شرایط باشد.
اداره پوشش بازنشستگی, ازکارافتادگی و بازماندگان
وزارت سلامت, جوانان, ورزش و جامعه و وزارت اقتصادی و مالی نظارت کلی را بر عهده دارند. صندوق ملی بیمه بازنشستگی, مستمری بازنشستگی و مقرری بازماندگان را ادره می نماید. صندوق ملی بیمه بیماری, مستمری از کار افتادگی و بازماندگان را اداره می نماید. جمع آوری حق بیمهها به وسیله موسسات جمع آوری مشترکع صورت می پذیرد. آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی, مدیریت حق بیمهها را بر عهده دارد.
بیمه بیماری و بارداری
افراد شاغل, افراد جویای کار, دانشجویان و افراد تحت آموزش های حرفه ای اشتغال تحت پوشش قرار می گیرند. مستمری بگیران و برخی گروه های بیکار نیز مزایای درمان را دریافت میکنند.پوشش اختیاری نیز از جمله برای فرانسویان شاغل در خارج از کشور امکان پذیر است. برای کارکنان شاغل در بخش های کشاورزی, معدن, راه آهن, کارکنان دولت, دریانوردان, خویش فرمایان غیر کشاورز و خویش فرمایان کشاورز سیستم های مجزایی وجود دارد.
اداره پوشش درمان و بارداری
وزارت سلامت، جوانان، ورزش و جامعه و وزارت اقتصادی و مالی نظارت کلی را برعهده دارند. اتحادیه ملی صندوق بیمه بیماری توافقات لازم را با متخصصان پزشکی به عمل آورده و هزینههای بازپرداخت خدمات درمانی را تنظیم می نماید. 128 صندوق بیمه بیماری اصلی و 4 صندوق بیمه بیماری در کشورهای خارجی به ثبت نام بیمه شدگان، پرداخت مزایای نقدی و بازپرداخت هزینههای نقدی می پردازند. حق بیمهها توسط 101 موسسه مشترک جمع آوری میشوند و آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی, حق بیمهها را مدیریت می نماید.
بیمه بیکاری در فرانسه
شاغلین, کارآموزان, کارکنان خانگی، پرستاران کودک و برخی حقوق بگیران بخش دولتی(بجز کارکنان دولت) تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دارند. کارکنان دولت و خویش فرمایان مستثنی هستند. سیستم های خاصی برای کارکنان ساخت و ساز، کارگران بارانداز، دریانوردان، هوانوردان، کارکنان قراردادی,دربانان, روزنامه نگارن, هنرمندان و تبعیدی ها وجود دارد. دولت، کل هزینههای کمک بیکاری را پرداخت میکند.این هزینه به مدت شش ماه پرداخت میشود و اگر شرایط همچنان پابرجا باشد ادامه می یابد. وزارت کار، هماهنگی اجتماعی و مسکن بر این پوشش نظارت عمومی دارد. اتحادیه ملی اشتغال در صنعت و تجارت این برنامه را اداره می نماید و 30 موسسه صنعتی و تجاری به جمع اوری حق بیمهها, ثبت نام کارجویان و پرداخت مزایای بیمه بیکاری در سطح محلی مشغول اند.
حمایت های خانوادگی(عائله مندی)
این قانون در سال 1932 تدوین شد و تمام کودکان شهروند فرانسه را پوشش میدهد. خانواده باید حداقل دو کودک زیر 20 سال داشته باشد. 119 یورو در ماه برای دو فرزند، 271 یورو برای سه فرزند، 424 یورو برای 4 فرزند و برای بیش از 4 فرزند 152 یورو به ازای هر فرزند پرداخت میشود. گفتنی است به ازای هر فرزند بالای 11 سال 33 یورو اضافی پرداخت میشود.
مقرری والدین برای مراقبت از فرزند بیمار
به مدت حداکثر 12 ماه به والدینی پرداخت میشود که برای مراقبت از فرزند مجروح, بیمار حاد و معلول خود کار خود را موقتا ترک می نمایند. 39 یورو در روز حداکثر برای 22 روز در ماه پرداخت میشود و مزایا حداکثر تا 12 ماه قابل پرداخت است.
مقرری آغاز سال تحصیلی
به دانش آموزان, کارآموزان و دانشجویان 6 تا 18 ساله و 272 یورو به ازای هر فرزند پرداخت میشود. وزارت سلامت, جوانان و جامعه و وزارت اقتصاد و مالی بر این پوشش نظارت عمومی دارد. صندوق ملی مقرریی های خانواده, صندوق ها را هماهنگ نموده و از تعادل مالی آنها اطمینان حاصل می نماید. 123 صندوق محلی، مقرری خانواده را پرداخت می نمایند و 103 آژانس مشترک به جمع آوری حق بیمهها مشغول اند. آژانس مرکزی موسسات تامین اجتماعی حق بیمهها را مدیریت میکند.
بیمه بازنشستگی تکمیلی- اجباری
طرحهای مکمل بازنشستگی به واسطه دو توافقنامه مرتبط سراسری که بین نمایندگان کارفرمایان و اتحادیه ها منعقد شد، ایجاد گردید. نقش قانونگذاری و نظارتی دولت در این طرحها اندک است و مقررات, نظارت و اداره موسسات بازنشستگی به وسیله توافقنامه های جمعی موجود کاملا مشخص میشود. اگرچه دولت توانایی تغییر مقررات این طرحها را ندارد, اما مجموعه مقررات باید به تایید وزارت امور اجتماعی,کار و همبستگی برسد. کارکنان دولت و خویش فرمایان به وسیله طرحهای اختیاری یا اجباری مکمل بازنشستگی تحت پوشش قرار می گیرند[۲].
بيمه خدمات درمانی فرانسه
فرانسه یکی از کشورهایی است که از دیرباز بیشترین شهرت را در بخش دولت اجتماعی یا دولت حمایتگر در اروپا دارد و این نوع دولت که به طور طبیعی مورد حمایت گروههای چپ و سوسیالیستی است به جای تاکید بر سیاستهای سرمایه سالار و رقابتی بر حمایت دولتی از لایههای عمومی و کمک به اقشار مردم استوار است. بیمه درمانی دارای یک سیاست مدیریتی است که هدف آن بهبود سلامت مردم، تقویت بهره وری از نظام سلامت و کنترل تکامل هزینههای بهداشتی است. این بودجه تقریبا 75 درصد هزینههای سلامت است. پرداخت کل خالص یارانهها برای دولت در سال 2009 بالغ بر 138،4 میلیارد یورو بوده و سهم مخارج سلامت حدود 11٪ از تولید ناخالص داخلی در فرانسه را به خود اختصاص داده است. بیمه تامین اجتماعی تقریبا 57 میلیون ذینفع و یا 89٪ از جمعیت را در 2009 با حفاظت از پنج خطر بیماری، زایمان، ناتوانی، مرگ، حوادث / بیماریهای شغلی زیر پوشش خود قرار داده است.
بحث بر سر بودجه و هزینههای بیمه درمانی فرانسه مساله روز این کشور است. چند سالی است که سازمان بیمه درمانی فرانسه زیر انتقادهای شدید قرار دارد و مجریان دولتی معتقدند که بر اثر سوء استفاده از منابع مالی این سازمان و اعطای حقوق درمانی فرا قانونی به خارجیان و یا سالخوردگان و مردم فرانسه، این سازمان به مرکزی مصرفی بدل شده و هزینههای کلان را بر دوش دولت گذاشته است. بررسی هزینههای بیمه درمانی و کمکهای اجتماعی این حدس و گمان را برای دولت ایجاد کردهاست که در سطح فرانسه تقلب و خلافهای فراوانی در حال انجام است که افراد با دادن اوراق خلاف و گواهیهای جعلی برای دولت هزینه میسازند. کسری بودجه فزاینده از -4،4 میلیارد یورو در سال 2008، به 6/11 میلیارد یورو در سال 2010 سبب گردید تا دولت منابع مالی نظام امنیت اجتماعی فرانسه را با تحمیل فزاینده کنترل رشد هزینههای سلامت کاهش دهد. سارکوزی پیش از این بارها بر منافذ هرز رفتن بودجه عمومی از راههای غیر قانونی تاکید کردهاست و امروز در رسانهها بیش از هر وقت دیگر بر بازرسی و بررسی پروندههای افراد و موسسات در استفاده از بیمه درمانی و کمک هزینههای اجتماعی تاکید میشود. این در حالی است که دولت فرانسه از سالها پیش با طراحی نظام آماری و اطلاعات شهروندان به صورت موازی و در مراکز مختلف راههای بررسی و مقایسه دادههای آنان به دولت را پیش بینی کردهاست، ولی با این همه هنوز کسری بودجه کشور گواه نشتیهای فراوان به ویژه در مراکز امدادی و رفاهی است. این حرکت معنای دیگری هم داشت و آن اینکه سارکوزی میخواست به هر دلیل بگوید که نمیخواهد کلیت نظام اجتماعی مبتنی بر کمکهای دولتی این کشور و مورد علاقه سوسیالیستها را ترک کند.
یادآوری میشود با توجه به اهمیت انستیتو پاستور در حوزه بهداشت جهانی معرفی کوتاه این موسسه خالی از فایده نخواهد بود.
انستیتو پاستور در فرانسه
موسسه غیرانتفاعی و خصوصی فرانسوی است که برای پژوهش در زمینههای زیستشناسی و میکروارگانیسمها و بیماریها و واکسنها از سال ۱۸۸۷ تشکیل شدهاست. این موسسه بنام بنیانگذار و نخستین رئیس آن لوئی پاستور نام گذاری شدهاست. انستیتو پاستور برای مدتی بیش از یک قرن در خط مقدم مبارزه با بیماریهای عفونی قرار داشته است. این سازمان جهانی پژوهشهای زیستی- پزشکی با مرکزیت پاریس، در سال ۱۹۸۳ اولین جایی بود که ویروس HIV جدا شد. در طی سالیان متمادی انستیتو پاستور باعث کشفیاتی پیشرو شده که علوم پزشکی را قادر به کنترل بیماریهای خطرناکی مثل دیفتری، کزاز، سل، فلج اطفال، آنفلوانزا، تب زرد و طاعون ساخته است. از سال ۱۹۰۸ تاکنون، ۸ نفر از دانشمندان انستیتو پاستور برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شدهاند که به عنوان آخرین نمونه در سال ۲۰۰۸ این جایزه به صورت مشترک به دو محقق این موسسه تعلق گرفتهاست. در حال حاضر انستیتو پاستور در ۲۴ کشور، از جمله ایران، شعبه دارد[۳][۴].
در حال به روز رسانی و ویرایش
نیز نگاه کنید به
بهداشت و سلامت آرژانتین؛ بهداشت و سلامت ژاپن؛ بهداشت و سلامت روسیه؛ بهداشت و سلامت کانادا؛ بهداشت و سلامت کوبا؛ بهداشت و سلامت لبنان؛ بهداشت و سلامت در مصر؛ بهداشت و سلامت تونس؛ بهداشت و سلامت افغانستان؛ بهداشت و سلامت سنگال؛ بهداشت و سلامت در مالی؛ بهداشت و سلامت سوریه؛ بهداشت و سلامت ساحل عاج؛ بهداشت و سلامت زیمبابوه؛ بهداشت و سلامت اوکراین؛ بهداشت و سلامت اسپانیا؛ وضعیت بهداشت و سلامتی در اردن؛ بهداشت و سلامت اتیوپی؛ بهداشت و سلامت سیرالئون؛ بهداشت و سلامت قطر؛ بهداشت و سلامت گرجستان؛ بهداشت و سلامت بنگلادش؛ بهداشت و سلامت قزاقستان؛ بهداشت و سلامت سریلانکا؛ وضعیت بهداشت و سلامت سودان؛ بهداشت و سلامت تایلند؛ وضعیت بهداشت و سلامت جامعه در چین
کتابشناسی
- ↑ برگرفته ازhttp://fr.wikipedia.org/wiki/Syst%C3%A8me_de_sant%C3+%A9_fran%C3%A7ais
- ↑ جلیلی. طیبه. قاسمی ثانی. زهرا. نظام تامین اجتماعی در فرانسه. واحد مطالعات و تحقیقات بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری، ص40.
- ↑ برگرفتهازhttp://www.pasteur.fr/ip/easysite/pasteur/fr
- ↑ نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.