بنادر افغانستان: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
بنادر آبی [[افغانستان]]، حیرتان و شیرخان بندر بر روی رودخانه [[آمودریا]]<nowiki/>ست. بندر حیرتان (در ۷۵ کیلومتری شمال [[مزار شریف]]) در ساحل [[آمودریا]] و مقابل ترمز در ازبکستان قرار دارد. بین ترمز و حیرتان پل ماشینرو و پل ریل آهن احداث شده که پل دوستی نیز نامیده میشود. | |||
بنادر آبی [[افغانستان]]، حیرتان و شیرخان بندر بر روی رودخانه [[آمودریا]]<nowiki/>ست. بندر حیرتان (در ۷۵ کیلومتری شمال [[مزار شریف]]) در ساحل [[آمودریا]] و مقابل ترمز در ازبکستان قرار دارد. بین ترمز و حیرتان پل ماشینرو و پل ریل آهن احداث شده که پل دوستی نیز نامیده میشود. | |||
در گذشته، بخش عمدهای از صادرات و واردات [[افغانستان]] با اتحاد شوروی از طریق همین مرز صورت میگرفت. شیرخان بندر نیز در ساحل [[آمودریا]] و بین ولایت قندوز در [[افغانستان]] و کشور [[تاجیکستان]] راهاندازی شده است. | در گذشته، بخش عمدهای از صادرات و واردات [[افغانستان]] با اتحاد شوروی از طریق همین مرز صورت میگرفت. شیرخان بندر نیز در ساحل [[آمودریا]] و بین ولایت قندوز در [[افغانستان]] و کشور [[تاجیکستان]] راهاندازی شده است. | ||
خط ۷: | خط ۶: | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[جغرافیای سیاسی افغانستان]]؛ [[جغرافیای اقتصادی افغانستان]]؛ [[رودهای افغانستان]]؛ [[مرزهای افغانستان]]؛ [[راه ها در افغانستان]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
[[رده:اهمیت جغرافیایی در حوزه های ژئو اکونومیک]] |
نسخهٔ کنونی تا ۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۱۰
بنادر آبی افغانستان، حیرتان و شیرخان بندر بر روی رودخانه آمودریاست. بندر حیرتان (در ۷۵ کیلومتری شمال مزار شریف) در ساحل آمودریا و مقابل ترمز در ازبکستان قرار دارد. بین ترمز و حیرتان پل ماشینرو و پل ریل آهن احداث شده که پل دوستی نیز نامیده میشود.
در گذشته، بخش عمدهای از صادرات و واردات افغانستان با اتحاد شوروی از طریق همین مرز صورت میگرفت. شیرخان بندر نیز در ساحل آمودریا و بین ولایت قندوز در افغانستان و کشور تاجیکستان راهاندازی شده است.
مبادلات کالا از طریق این مرز در گذشته، توسط کشتی صورت میگرفت؛ ولی پس از برکناری طالبان، پلی به طول ۶۵۰ متر و با هزینه ۳۷ میلیون دلار از محل کمکهای بلاعوض آمریکا به افغانستان ساخته شد و امکان انتقال کالا را خیلی زیاد کرد و روزانه حداقل ۱۰۰۰ دستگاه کامیون از آن عبور میکند، ضمن اینکه مسافران نیز از آن تردد میکنند.[۱]
نیز نگاه کنید به
جغرافیای سیاسی افغانستان؛ جغرافیای اقتصادی افغانستان؛ رودهای افغانستان؛ مرزهای افغانستان؛ راه ها در افغانستان
کتابشناسی
- ↑ علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 406-407.