گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی سریلانکا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
====[https://dmelal.ir/%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%20%D9%88%20%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C%20%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 موقعیت و تأثیرگذاری گروه‌­های اجتماعی]====
[[پرونده:Ethnic groups in sri lanka 00001.jpg|پیوند=https://dmelal.ir/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Ethnic%20groups%20in%20sri%20lanka%2000001.jpg|بندانگشتی|گروه های قومی سریلانکا، بازیابی از : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589004223018746]]
[https://dmelal.ir/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 سریلانکا]، به‌عنوان کشوری با تنوع فرهنگی، نژادی و زبانی، از دیرباز تحت‌تأثیر تعاملات و تنش‌های میان گروه‌های اجتماعی و قومی خود بوده است. تنوع قومی و فرهنگی این کشور شامل سینهالی‌ها، تامیل‌ها و مسلمانان، موجب ایجاد ساختارهای پیچیده اجتماعی و سیاسی شده است. <ref>Stahl, G., & Maznevski, M. (2021). Unraveling the effects of cultural diversity in teams: A retrospective of research on multicultural work groups and an agenda for future research. Journal of International Business Studies, 52, 4-22.[https://link.springer.com/article/10.1057/s41267-020-00389-9]</ref>


='''2-2-5.        موقعيت و تأثيرگذاري گروه­های اجتماعی'''=
'''۱.ترکیب جمعیتی سریلانکا'''
نظام آموزش ابتدایی دو گانه سینهالی یا تامیل در نخستین مرحله نقش موثری در جدایی بچه­ها و این دو گروه اجتماعی از یکدیگر را دارد. روح حاکم بر بنگاه­های تجاری که به وسیله هر کدام از دو گروه قومی اداره می شوند، سینهالی یا تامیل است و هر بنگاه و موسسه تنها رزق و روزی یکی از این دو گروه نژادی را تامین می کند. تیم­های ورزشی نیز تمایل دارند اعضایشان را فقط از یک گروه قومی برگزینند. هر یک از دو مذهب هندو و بودایی نیز به طور طبیعی ویژه یک قوم و نژاد خاص است. در چنین فضایی شمار اشخاصی که به هر دو زبان سینهالی و تامیل روان صحبت کنند، زیاد نیست و لهجه زبان مادری هر نژاد متفاوت از دیگری است.


به رغم وجود این همه عوامل جدایی، سیاست­ دولت در برخورد با هر دو گروه از اتباعش سیاستی مبتنی بر برابری است و در سطح محلات در شهرهای مختلف شبکه های شخصی و افراد از نژادهای گوناگونی هستند که برای ایجاد و گسترش پیوند و دوستی میان اعضای گروه­های اجتماعی و نژادی تلاش می­کنند.
[https://dmelal.ir/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 سریلانکا] در سال ۲۰۲۴، دارای جمعیتی حدود ۲۲ میلیون نفر است که از سه گروه عمده قومی تشکیل شده است: سینهالی‌ها (حدود ۷۴ درصد)، تامیل‌ها (حدود ۱۵ درصد) و مسلمانان (حدود ۹ درصد).<ref>''Sri Lanka: Full Country Dossier''. (2024). <nowiki>https://www.opendoors.org/research-reports/country-dossiers/WWL-2024-Sri-Lanka-Full-Country-Dossier.pdf</nowiki>


ترس از سلطه و نفوذ اکثریت برای از بین بردن مذهب، زبان و نظام فرهنگی اقلیت ها موجب افزایش جدایی می­گردد. سینهالی­ها در داخل [[سریلانکا]] نژاد اکثریت و پر قدرت و نفوذی هستند، ولی به طور کلی با توجه به قرابت نژادی، زبانی، فرهنگی و مذهبی اقلیت تامیل کشور با تامیل های کشور همسایه یعنی هندوستان، همیشه احساس می­کنند در معرض تهدید قرار دارند. جمع جمعیت تامیل دو کشور جمعیت سینهالی را به یک چهارم آن­ها تقلیل می­دهد.      
[https://www.opendoors.org/research-reports/country-dossiers/WWL-2024-Sri-Lanka-Full-Country-Dossier.pdf ‌]</ref> این ترکیب جمعیتی از نظر جغرافیایی نیز به‌شدت نامتوازن است. سینهالی‌ها بیشتر در مناطق جنوبی و مرکزی، تامیل‌ها در مناطق شمالی و شرقی، و مسلمانان به طور پراکنده در سراسر کشور زندگی می‌کنند.<ref>''Ethnic Groups in Sri Lanka | Study.com''. (2021). Study.com. <nowiki>https://study.com/academy/lesson/ethnic-groups-in-sri-lanka.html</nowiki>


واقعیت هایی تاریخی مانند برپایی دولت تامیل در شمال، برخورداری تامیل­­ها از امتیازاتی در دوران حاکمیت استعمار و همچنین تجددطلبی، اگاهی و نوگرایی دوره معاصر در ایالت جنوبی تامیل نادوی هند بیانگر ظرفیت و استعداد جامعه تامیل سریلانکا برای کسب قدرت است. این در حالی است که تامیل­ها در این کشور در اقلیت هستند و نسبت به حمایت­های هند از خود اطمینان ندارند. آن­ها در برابر تمامیت­خواهی سینهالی­ها برای به دست گرفتن دولت و اعمال محدودیت­های بیشتر علیه جامعه تامیل از خود تحرک و عکس­العمل نشان می دهند.  از سوی دیگر جامعه سینهالی نیز به علت این که در سراسر جهان تنها گروه اجتماعی سینهالی زبان و تنها پیروان مکتب بودایی تراودا هستند، احساس انزوا می کنند. شورش­ها و فعالیت­های نظامی علیه تامیل­ها در دهه هشتاد میلادی بخش بزرگی از جامعه تامیل را به عصیان و نافرمانی کشاند.    
[https://study.com/academy/lesson/ethnic-groups-in-sri-lanka.html ‌]</ref>


در میان چنین فضای نامطلوب حاکم بر روابط سینهالی و تامیل، جامعه مسلمان قرار گرفته که اگر چه زبانشان تامیل است ولی به لحاظ مذهبی و فرهنگی با هر دو گروه یادشده بیگانه است. رهبران مسلمان با اتخاد مواضع مستقل قومی به طور فزاینده­ای در پی حفظ و حراست از میراث فر هنگی و مذهبی خود هستند (Sri Lanka society).  
جدول ۱: ترکیب قومی جمعیت سریلانکا (۲۰۲۴)
{| class="wikitable"
|قومیت
|درصد  جمعیت
|مناطق  اصلی سکونت
|-
|سینهالی  ها
|۷۴%
|جنوب و  مرکز
|-
|تامیل‌ها
|۱۵%
|شمال و  شرق
|-
|مسلمانان
|۹%
|پراکنده
|}
'''۲. ساختارهای اجتماعی و آموزش'''
 
نظام آموزشی [https://dmelal.ir/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 سریلانکا] از دوره استعمار بریتانیا تا امروز، همچنان به دو زبان سینهالی و تامیل تدریس می‌شود.<ref>Potra, S., Pugna, A., Pop, M. D., Negrea, R., & Dungan, L. (2021). Facing COVID-19 Challenges: 1st-Year Students’ Experience with the Romanian Hybrid Higher Educational System. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 1-15.[https://www.researchgate.net/publication/350113364_Facing_COVID-19_Challenges_1st-Year_Students'_Experience_with_the_Romanian_Hybrid_Higher_Educational_System]</ref> این دوگانگی زبانی، از یک‌سو موجب تقویت هویت قومی در میان سینهالی‌ها و تامیل‌ها شده و از سوی دیگر، به انزوای این دو گروه از یکدیگر دامن زده است.<ref>Grote-Garcia, S., & Ortlieb, E. (2023). What’s Hot in Literacy: The Duality of Explicit Instruction & Cultural And Linguistic Considerations. Literacy Research and Instruction, 62(1), 1-15.[https://colab.ws/articles/10.1080%2F19388071.2023.2162207]</ref> در سال ۲۰۲۴، همچنان نظام آموزشی ابتدایی به‌صورت جداگانه برای سینهالی‌ها و تامیل‌ها وجود دارد که مانعی برای نزدیکی و تعامل بیشتر میان این دو گروه است. <ref>Davis, C. P. (2020). School segregation and Language-Based ethnic divisions. In ''Oxford University Press eBooks'' (pp. 24–48). <nowiki>https://doi.org/10.1093/oso/</nowiki>[https://academic.oup.com/book/32108/chapter-abstract/268036954?redirectedFrom=fulltext 9780190947484.003.0002]</ref>
 
با وجود تلاش‌های دولت برای ترویج برابری آموزشی، کیفیت آموزش در مناطق تامیل‌نشین شمال و شرق نسبت به مناطق سینهالی‌نشین پایین‌تر است. کمبود منابع، نیروی انسانی و زیرساخت‌های مناسب در این مناطق باعث شده تا نرخ سوادآموزی و پیشرفت تحصیلی تامیل‌ها پایین‌تر از میانگین کشوری باشد.<ref>Lee, J. J., Wedow, R., Okbay, A., Kong, E., Maghzian, O., Zacher, M., ... & Benjamin, D. J. (2018). Gene discovery and polygenic prediction from a genome-wide association study of educational attainment in 1.1 million individuals. Nature Genetics, 50(8), 1112-1121.[https://discovery.dundee.ac.uk/files/20191630/Main_text.pdf]</ref>
 
مقایسه آماری: (۲۰۰۰ - ۲۰۲۴)
 
-۲۰۰۰:در این سال، شکاف‌های آموزشی میان سینهالی‌ها و تامیل‌ها بسیار بیشتر بود و مناطق جنگ‌زده شمال و شرق عملاً از دسترسی به آموزش باکیفیت محروم بودند.<ref>De Silva, K. M. (2000). ''Education in Sri Lanka: Historical and Contemporary Perspectives''. Colombo: University of Colombo Press.[https://www.researchgate.net/publication/380638180_Sri_Lanka_Evolution_of_the_Education_System_Over_75_Years]</ref>
 
- ۲۰۲۴: با پایان جنگ داخلی در سال ۲۰۰۹، دولت [https://dmelal.ir/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 سریلانکا] تلاش‌هایی برای بازسازی مناطق تامیل‌نشین انجام داد، اما همچنان تفاوت‌های چشمگیری در دسترسی به امکانات آموزشی میان این دو گروه وجود دارد.<ref>Fernando, S. (2024). Educational Inequality in Post-Conflict Sri Lanka. ''Asian Education and Development Studies, 13''(3), 210-225.[https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10192181/1/Development-Education-and-Learning-in-Sri-Lanka.pdf]</ref>
 
'''۳.اقتصاد و ساختارهای شغلی'''
 
اقتصاد [https://dmelal.ir/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 سریلانکا] به‌شدت تحت‌تأثیر تفاوت‌های جغرافیایی و قومی است. سینهالی‌ها که در بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت نقش مهمی دارند، از مزایای بیشتری برخوردارند. در مقابل، تامیل‌ها به‌ویژه در مناطق شمالی و شرقی، با کمبود منابع اقتصادی و فرصت‌های شغلی مواجه‌اند.<ref>Lao, C., Lees, D., Patel, S., White, D., & Lawrenson, R. (2019). Geographical and ethnic differences of osteoarthritis-associated hip and knee replacement surgeries in New Zealand: a population-based cross-sectional study. BMJ Open, 9.[https://bmjopen.bmj.com/content/9/9/e032993]</ref>
 
تا دهه ۱۹۸۰، بسیاری از تامیل‌ها در بخش‌های دولتی شاغل بودند و نقش‌برجسته‌ای در اقتصاد کشور داشتند. <ref>Shesterinina, A. (2022). Civil war as a social process: actors and dynamics from pre- to post-war. European Journal of International Relations, 28.[https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/13540661221095970]</ref>اما پس از جنگ داخلی، بسیاری از این فرصت‌ها برای تامیل‌ها از بین رفت و سینهالی‌ها به‌تدریج نفوذ خود را در بخش‌های دولتی و خصوصی افزایش دادند. در سال ۲۰۲۴، نرخ بیکاری در میان تامیل‌ها به‌ویژه جوانان، بالاتر از میانگین کشوری است و این موضوع به تشدید نارضایتی‌های اجتماعی و افزایش مهاجرت از مناطق شمالی منجر شده است.<ref>''Unemployment rate stays steady at 4.7%''. (2024, April 13). Latest in the News Sphere [https://www.themorning.lk/articles/cDBCuuDzWG2C4AWmrwMS the] Morning. <nowiki>https://www.themorning.lk/articles/cDBCuuDzWG2C4AWmrwMS</nowiki>
 
‌</ref>
 
'''۴.نابرابری‌های قومی و سیاسی'''
 
نابرابری‌های قومی در [https://dmelal.ir/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 سریلانکا] نه‌تنها در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی، بلکه در سیاست و مدیریت کشور نیز قابل‌مشاهده است.<ref>Scobie, S. (2023). Ethnic inequalities in health and care show diversity in need and disadvantage. BMJ, 381.[https://www.bmj.com/content/bmj/381/bmj.p1281.full.pdf]</ref> اکثریت سینهالی که به طور سنتی کنترل قدرت سیاسی را در دست داشته‌اند، از دهه ۱۹۷۰ تاکنون توانسته‌اند نفوذ خود را در تمامی سطوح دولت حفظ کنند. در مقابل، تامیل‌ها که به‌ویژه پس از پایان جنگ داخلی تلاش کردند تا سهم بیشتری در دولت داشته باشند، با محدودیت‌های سیاسی مواجه شده‌اند.<ref>Murugan, R. (2021). Diaspora Tamils and Their Creative Efforts in Historical Perspective. International Research Journal of Tamil.[https://irjt.iorpress.org/index.php/irjt/article/view/402]</ref>
 
مقایسه آماری: (۱۹۹۰-۲۰۲۴)
 
- ۱۹۹۰: پس از تشدید جنگ داخلی، بسیاری از تامیل‌ها از مشارکت در دولت محروم بودند و سیاست‌های دولتی عمدتاً به نفع سینهالی‌ها طراحی می‌شد.
 
- ۲۰۲۴: با وجود پایان جنگ، همچنان سهم تامیل‌ها در پست‌های دولتی و مدیریتی محدود است و آنها از بسیاری از حقوق سیاسی خود محروم‌اند.<ref>Koçak, E., & Kızılkaya, O. (2020). Towards sustainable development in China: do political rights and civil liberties matter for environmental quality? Environmental Science and Pollution Research.[https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32594438/]</ref>
 
'''۵. تأثیر تنش‌های قومی بر روابط اجتماعی'''
 
ترس از سلطه اکثریت سینهالی بر فرهنگ و زبان تامیل‌ها یکی از عوامل اصلی بروز تنش‌های قومی در [https://dmelal.ir/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 سریلانکا] بوده است.<ref>Surendran, S. N., Nagulan, R., Sivabalakrishnan, K., Arthiyan, S., Tharsan, A., Jayadas, T., Raveendran, S., Kumanan, T., & Ramasamy, R. (2022). Reduced dengue incidence during the COVID-19 movement restrictions in Sri Lanka from March 2020 to April 2021. BMC Public Health, 22.[https://springernature.figshare.com/articles/dataset/Additional_file_2_of_Reduced_dengue_incidence_during_the_COVID-19_movement_restrictions_in_Sri_Lanka_from_March_2020_to_April_2021/19234315]</ref> این تنش‌ها در دهه‌های گذشته منجر به جنگ داخلی شد، <ref>Machón, D. R. (2023). Governing for Revolution: Social Transformation in Civil War. Civil Wars, 25, 137-140.[https://www.prio.org/journals/jpr/booknotes/282]</ref>اما در سال ۲۰۲۴ همچنان آثار این جنگ بر روابط اجتماعی و بین اقوامی مشاهده می‌شود.
 
با اینکه دولت این کشور سیاست‌هایی را برای ترویج همبستگی قومی اتخاذ کرده است، اما جو بی‌اعتمادی بین سینهالی‌ها و تامیل‌ها همچنان باقی است. سیاست‌های ملی‌گرایانه دولت سینهالی‌محور و واکنش‌های تامیل‌ها به این سیاست‌ها، از جمله اعتراضات و شورش‌های پراکنده، نشان‌دهنده تداوم این تنش‌ها است.<ref>Karpova, S. (2021). Nationalist Policies of Phibun Songkhram and Its Impact on the Chinese Community in Thailand. South East Asia Actual problems of Development.[https://www.iseas.edu.sg/wp-content/uploads/2023/03/ISEAS_Perspective_2023_21.pdf]</ref>
 
'''۶.جایگاه مسلمانان در ساختار اجتماعی سریلانکا'''
[[پرونده:Muslims.jpg|پیوند=https://dmelal.ir/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Muslims.jpg|بندانگشتی|جامعه مسلمانان سریلانکا، بازیابی از : https://www.ft.lk/opinion/Islam-stands-for-justice-Muslim-MPs-MMDA-proposals-must-be-rejected/14-752178]]
مسلمانان سریلانکا که به زبان تامیل صحبت می‌کنند؛ اما از نظر مذهبی و فرهنگی با تامیل‌ها و سینهالی‌ها تفاوت دارند، در موقعیت ویژه‌ای قرار دارند. مسلمانان اغلب به‌عنوان گروهی مستقل و بی‌طرف در تنش‌های بین سینهالی‌ها و تامیل‌ها شناخته می‌شوند.<ref>Subchi, I., Zulkifli, Z., Latifa, R., & Sa'diyah, S. (2022). Religious Moderation in Indonesian Muslims. Religions.[https://colab.ws/articles/10.3390%2Frel13050451]</ref> در سال ۲۰۲۴، مسلمانان همچنان به حفظ هویت فرهنگی و مذهبی خود پایبند هستند و نقش اقتصادی مهمی در تجارت و کسب‌وکارهای کوچک دارند.<ref>''Sri Lanka: Full Country Dossier''. (2024). <nowiki>https://www.opendoors.org/research-reports/country-dossiers/WWL-2024-Sri-Lanka-Full-Country-Dossier.pdf</nowiki>
 
[https://www.opendoors.org/research-reports/country-dossiers/WWL-2024-Sri-Lanka-Full-Country-Dossier.pdf ‌]</ref>
 
اما طی سال‌های اخیر، مسلمانان نیز با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. افزایش اسلام‌هراسی و حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان به‌ویژه پس از حملات تروریستی سال ۲۰۱۹، بر وضعیت این گروه تأثیر منفی گذاشته است.<ref>Rehman, I., & Hanley, T. (2023). Muslim minorities’ experiences of Islamophobia in the West: A systematic review. Culture & Psychology.[https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369183X.2023.2229522]</ref> این وضعیت در سال ۲۰۲۴ همچنان ادامه دارد و مسلمانان به طور فزاینده‌ای در تلاش هستند تا هویت فرهنگی و مذهبی خود را در مقابل فشارهای اجتماعی حفظ کنند.<ref>The Bridge Initiative. (2024, June 27). ''June 27, 2024 - Bridge Initiative''. Bridge Initiative. <nowiki>https://bridge.georgetown.edu/today_islamophobia/june-27-2024/</nowiki>[https://bridge.georgetown.edu/today_islamophobia/june-27-2024/]</ref>
 
'''۷.پیش‌بینی آینده گروه‌های اجتماعی در سریلانکا'''
 
باتوجه‌به روندهای فعلی، پیش‌بینی می‌شود که گروه‌های قومی [https://dmelal.ir/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 سریلانکا] در سال‌های آینده همچنان با چالش‌های مشابه مواجه باشند. احتمالاً روندهای زیر در آینده تأثیرگذار خواهند بود:<ref>International Labour Organization (Colombo, Sri Lanka, & India. (2019). ''Future of work in Sri Lanka : shaping technology transitions for a brighter future''. Ilo Country Office For Sri Lanka And The Maldives.
 
[https://www.ilo.org/publications/future-work-sri-lanka-shaping-technology-transitions-brighter-future ‌]</ref>
 
- افزایش فشارهای اقتصادی بر تامیل‌ها و مهاجرت بیشتر جوانان از مناطق شمالی.
 
- تقویت سیاست‌های هویتی و ملی‌گرایانه سینهالی‌ها که ممکن است به افزایش تنش‌های قومی منجر شود.
 
- تلاش مسلمانان برای حفظ استقلال فرهنگی و مقاومت در برابر فشارهای نژادی.
 
گروه‌های اجتماعی و قومی در [https://dmelal.ir/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7 سریلانکا] طی سال‌های اخیر با چالش‌های متعدد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مواجه بوده‌اند. با وجود تلاش‌های دولت برای کاهش نابرابری‌ها و ترویج همبستگی قومی، تفاوت‌های جغرافیایی و تاریخی همچنان به ایجاد فاصله میان گروه‌های قومی منجر شده است. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، حفظ ثبات و همبستگی اجتماعی مستلزم سیاست‌های دقیق‌تر و توجه بیشتر به نیازها و خواسته‌های هر یک از گروه‌های قومی باشد.
 
نویسنده : نرگس شکوری
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی آرژانتین]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی مالی]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی اردن]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی سیرالئون]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی روسیه]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی کانادا]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی  تونس]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی کوبا]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی ژاپن]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های موثر اجتماعی سنگال]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های موثر اجتماعی مصر]]؛ [[نهادها و سازمان‌های فرهنگی لبنان]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۹ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۲۳

موقعیت و تأثیرگذاری گروه‌­های اجتماعی

گروه های قومی سریلانکا، بازیابی از : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589004223018746

سریلانکا، به‌عنوان کشوری با تنوع فرهنگی، نژادی و زبانی، از دیرباز تحت‌تأثیر تعاملات و تنش‌های میان گروه‌های اجتماعی و قومی خود بوده است. تنوع قومی و فرهنگی این کشور شامل سینهالی‌ها، تامیل‌ها و مسلمانان، موجب ایجاد ساختارهای پیچیده اجتماعی و سیاسی شده است. [۱]

۱.ترکیب جمعیتی سریلانکا

سریلانکا در سال ۲۰۲۴، دارای جمعیتی حدود ۲۲ میلیون نفر است که از سه گروه عمده قومی تشکیل شده است: سینهالی‌ها (حدود ۷۴ درصد)، تامیل‌ها (حدود ۱۵ درصد) و مسلمانان (حدود ۹ درصد).[۲] این ترکیب جمعیتی از نظر جغرافیایی نیز به‌شدت نامتوازن است. سینهالی‌ها بیشتر در مناطق جنوبی و مرکزی، تامیل‌ها در مناطق شمالی و شرقی، و مسلمانان به طور پراکنده در سراسر کشور زندگی می‌کنند.[۳]

جدول ۱: ترکیب قومی جمعیت سریلانکا (۲۰۲۴)

قومیت درصد جمعیت مناطق اصلی سکونت
سینهالی ها ۷۴% جنوب و مرکز
تامیل‌ها ۱۵% شمال و شرق
مسلمانان ۹% پراکنده

۲. ساختارهای اجتماعی و آموزش

نظام آموزشی سریلانکا از دوره استعمار بریتانیا تا امروز، همچنان به دو زبان سینهالی و تامیل تدریس می‌شود.[۴] این دوگانگی زبانی، از یک‌سو موجب تقویت هویت قومی در میان سینهالی‌ها و تامیل‌ها شده و از سوی دیگر، به انزوای این دو گروه از یکدیگر دامن زده است.[۵] در سال ۲۰۲۴، همچنان نظام آموزشی ابتدایی به‌صورت جداگانه برای سینهالی‌ها و تامیل‌ها وجود دارد که مانعی برای نزدیکی و تعامل بیشتر میان این دو گروه است. [۶]

با وجود تلاش‌های دولت برای ترویج برابری آموزشی، کیفیت آموزش در مناطق تامیل‌نشین شمال و شرق نسبت به مناطق سینهالی‌نشین پایین‌تر است. کمبود منابع، نیروی انسانی و زیرساخت‌های مناسب در این مناطق باعث شده تا نرخ سوادآموزی و پیشرفت تحصیلی تامیل‌ها پایین‌تر از میانگین کشوری باشد.[۷]

مقایسه آماری: (۲۰۰۰ - ۲۰۲۴)

-۲۰۰۰:در این سال، شکاف‌های آموزشی میان سینهالی‌ها و تامیل‌ها بسیار بیشتر بود و مناطق جنگ‌زده شمال و شرق عملاً از دسترسی به آموزش باکیفیت محروم بودند.[۸]

- ۲۰۲۴: با پایان جنگ داخلی در سال ۲۰۰۹، دولت سریلانکا تلاش‌هایی برای بازسازی مناطق تامیل‌نشین انجام داد، اما همچنان تفاوت‌های چشمگیری در دسترسی به امکانات آموزشی میان این دو گروه وجود دارد.[۹]

۳.اقتصاد و ساختارهای شغلی

اقتصاد سریلانکا به‌شدت تحت‌تأثیر تفاوت‌های جغرافیایی و قومی است. سینهالی‌ها که در بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت نقش مهمی دارند، از مزایای بیشتری برخوردارند. در مقابل، تامیل‌ها به‌ویژه در مناطق شمالی و شرقی، با کمبود منابع اقتصادی و فرصت‌های شغلی مواجه‌اند.[۱۰]

تا دهه ۱۹۸۰، بسیاری از تامیل‌ها در بخش‌های دولتی شاغل بودند و نقش‌برجسته‌ای در اقتصاد کشور داشتند. [۱۱]اما پس از جنگ داخلی، بسیاری از این فرصت‌ها برای تامیل‌ها از بین رفت و سینهالی‌ها به‌تدریج نفوذ خود را در بخش‌های دولتی و خصوصی افزایش دادند. در سال ۲۰۲۴، نرخ بیکاری در میان تامیل‌ها به‌ویژه جوانان، بالاتر از میانگین کشوری است و این موضوع به تشدید نارضایتی‌های اجتماعی و افزایش مهاجرت از مناطق شمالی منجر شده است.[۱۲]

۴.نابرابری‌های قومی و سیاسی

نابرابری‌های قومی در سریلانکا نه‌تنها در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی، بلکه در سیاست و مدیریت کشور نیز قابل‌مشاهده است.[۱۳] اکثریت سینهالی که به طور سنتی کنترل قدرت سیاسی را در دست داشته‌اند، از دهه ۱۹۷۰ تاکنون توانسته‌اند نفوذ خود را در تمامی سطوح دولت حفظ کنند. در مقابل، تامیل‌ها که به‌ویژه پس از پایان جنگ داخلی تلاش کردند تا سهم بیشتری در دولت داشته باشند، با محدودیت‌های سیاسی مواجه شده‌اند.[۱۴]

مقایسه آماری: (۱۹۹۰-۲۰۲۴)

- ۱۹۹۰: پس از تشدید جنگ داخلی، بسیاری از تامیل‌ها از مشارکت در دولت محروم بودند و سیاست‌های دولتی عمدتاً به نفع سینهالی‌ها طراحی می‌شد.

- ۲۰۲۴: با وجود پایان جنگ، همچنان سهم تامیل‌ها در پست‌های دولتی و مدیریتی محدود است و آنها از بسیاری از حقوق سیاسی خود محروم‌اند.[۱۵]

۵. تأثیر تنش‌های قومی بر روابط اجتماعی

ترس از سلطه اکثریت سینهالی بر فرهنگ و زبان تامیل‌ها یکی از عوامل اصلی بروز تنش‌های قومی در سریلانکا بوده است.[۱۶] این تنش‌ها در دهه‌های گذشته منجر به جنگ داخلی شد، [۱۷]اما در سال ۲۰۲۴ همچنان آثار این جنگ بر روابط اجتماعی و بین اقوامی مشاهده می‌شود.

با اینکه دولت این کشور سیاست‌هایی را برای ترویج همبستگی قومی اتخاذ کرده است، اما جو بی‌اعتمادی بین سینهالی‌ها و تامیل‌ها همچنان باقی است. سیاست‌های ملی‌گرایانه دولت سینهالی‌محور و واکنش‌های تامیل‌ها به این سیاست‌ها، از جمله اعتراضات و شورش‌های پراکنده، نشان‌دهنده تداوم این تنش‌ها است.[۱۸]

۶.جایگاه مسلمانان در ساختار اجتماعی سریلانکا

جامعه مسلمانان سریلانکا، بازیابی از : https://www.ft.lk/opinion/Islam-stands-for-justice-Muslim-MPs-MMDA-proposals-must-be-rejected/14-752178

مسلمانان سریلانکا که به زبان تامیل صحبت می‌کنند؛ اما از نظر مذهبی و فرهنگی با تامیل‌ها و سینهالی‌ها تفاوت دارند، در موقعیت ویژه‌ای قرار دارند. مسلمانان اغلب به‌عنوان گروهی مستقل و بی‌طرف در تنش‌های بین سینهالی‌ها و تامیل‌ها شناخته می‌شوند.[۱۹] در سال ۲۰۲۴، مسلمانان همچنان به حفظ هویت فرهنگی و مذهبی خود پایبند هستند و نقش اقتصادی مهمی در تجارت و کسب‌وکارهای کوچک دارند.[۲۰]

اما طی سال‌های اخیر، مسلمانان نیز با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. افزایش اسلام‌هراسی و حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان به‌ویژه پس از حملات تروریستی سال ۲۰۱۹، بر وضعیت این گروه تأثیر منفی گذاشته است.[۲۱] این وضعیت در سال ۲۰۲۴ همچنان ادامه دارد و مسلمانان به طور فزاینده‌ای در تلاش هستند تا هویت فرهنگی و مذهبی خود را در مقابل فشارهای اجتماعی حفظ کنند.[۲۲]

۷.پیش‌بینی آینده گروه‌های اجتماعی در سریلانکا

باتوجه‌به روندهای فعلی، پیش‌بینی می‌شود که گروه‌های قومی سریلانکا در سال‌های آینده همچنان با چالش‌های مشابه مواجه باشند. احتمالاً روندهای زیر در آینده تأثیرگذار خواهند بود:[۲۳]

- افزایش فشارهای اقتصادی بر تامیل‌ها و مهاجرت بیشتر جوانان از مناطق شمالی.

- تقویت سیاست‌های هویتی و ملی‌گرایانه سینهالی‌ها که ممکن است به افزایش تنش‌های قومی منجر شود.

- تلاش مسلمانان برای حفظ استقلال فرهنگی و مقاومت در برابر فشارهای نژادی.

گروه‌های اجتماعی و قومی در سریلانکا طی سال‌های اخیر با چالش‌های متعدد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مواجه بوده‌اند. با وجود تلاش‌های دولت برای کاهش نابرابری‌ها و ترویج همبستگی قومی، تفاوت‌های جغرافیایی و تاریخی همچنان به ایجاد فاصله میان گروه‌های قومی منجر شده است. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، حفظ ثبات و همبستگی اجتماعی مستلزم سیاست‌های دقیق‌تر و توجه بیشتر به نیازها و خواسته‌های هر یک از گروه‌های قومی باشد.

نویسنده : نرگس شکوری

نیز نگاه کنید به

گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی آرژانتین؛ گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی مالی؛ گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی اردن؛ گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی سیرالئون؛ گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی روسیه؛ گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی کانادا؛ گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی  تونس؛ گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی کوبا؛ گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی ژاپن؛ گروه‌ها و نهاد‌های موثر اجتماعی سنگال؛ گروه‌ها و نهاد‌های موثر اجتماعی مصر؛ نهادها و سازمان‌های فرهنگی لبنان

کتابشناسی

  1. Stahl, G., & Maznevski, M. (2021). Unraveling the effects of cultural diversity in teams: A retrospective of research on multicultural work groups and an agenda for future research. Journal of International Business Studies, 52, 4-22.[۱]
  2. Sri Lanka: Full Country Dossier. (2024). https://www.opendoors.org/research-reports/country-dossiers/WWL-2024-Sri-Lanka-Full-Country-Dossier.pdf
  3. Ethnic Groups in Sri Lanka | Study.com. (2021). Study.com. https://study.com/academy/lesson/ethnic-groups-in-sri-lanka.html
  4. Potra, S., Pugna, A., Pop, M. D., Negrea, R., & Dungan, L. (2021). Facing COVID-19 Challenges: 1st-Year Students’ Experience with the Romanian Hybrid Higher Educational System. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 1-15.[۲]
  5. Grote-Garcia, S., & Ortlieb, E. (2023). What’s Hot in Literacy: The Duality of Explicit Instruction & Cultural And Linguistic Considerations. Literacy Research and Instruction, 62(1), 1-15.[۳]
  6. Davis, C. P. (2020). School segregation and Language-Based ethnic divisions. In Oxford University Press eBooks (pp. 24–48). https://doi.org/10.1093/oso/9780190947484.003.0002
  7. Lee, J. J., Wedow, R., Okbay, A., Kong, E., Maghzian, O., Zacher, M., ... & Benjamin, D. J. (2018). Gene discovery and polygenic prediction from a genome-wide association study of educational attainment in 1.1 million individuals. Nature Genetics, 50(8), 1112-1121.[۴]
  8. De Silva, K. M. (2000). Education in Sri Lanka: Historical and Contemporary Perspectives. Colombo: University of Colombo Press.[۵]
  9. Fernando, S. (2024). Educational Inequality in Post-Conflict Sri Lanka. Asian Education and Development Studies, 13(3), 210-225.[۶]
  10. Lao, C., Lees, D., Patel, S., White, D., & Lawrenson, R. (2019). Geographical and ethnic differences of osteoarthritis-associated hip and knee replacement surgeries in New Zealand: a population-based cross-sectional study. BMJ Open, 9.[۷]
  11. Shesterinina, A. (2022). Civil war as a social process: actors and dynamics from pre- to post-war. European Journal of International Relations, 28.[۸]
  12. Unemployment rate stays steady at 4.7%. (2024, April 13). Latest in the News Sphere the Morning. https://www.themorning.lk/articles/cDBCuuDzWG2C4AWmrwMS ‌
  13. Scobie, S. (2023). Ethnic inequalities in health and care show diversity in need and disadvantage. BMJ, 381.[۹]
  14. Murugan, R. (2021). Diaspora Tamils and Their Creative Efforts in Historical Perspective. International Research Journal of Tamil.[۱۰]
  15. Koçak, E., & Kızılkaya, O. (2020). Towards sustainable development in China: do political rights and civil liberties matter for environmental quality? Environmental Science and Pollution Research.[۱۱]
  16. Surendran, S. N., Nagulan, R., Sivabalakrishnan, K., Arthiyan, S., Tharsan, A., Jayadas, T., Raveendran, S., Kumanan, T., & Ramasamy, R. (2022). Reduced dengue incidence during the COVID-19 movement restrictions in Sri Lanka from March 2020 to April 2021. BMC Public Health, 22.[۱۲]
  17. Machón, D. R. (2023). Governing for Revolution: Social Transformation in Civil War. Civil Wars, 25, 137-140.[۱۳]
  18. Karpova, S. (2021). Nationalist Policies of Phibun Songkhram and Its Impact on the Chinese Community in Thailand. South East Asia Actual problems of Development.[۱۴]
  19. Subchi, I., Zulkifli, Z., Latifa, R., & Sa'diyah, S. (2022). Religious Moderation in Indonesian Muslims. Religions.[۱۵]
  20. Sri Lanka: Full Country Dossier. (2024). https://www.opendoors.org/research-reports/country-dossiers/WWL-2024-Sri-Lanka-Full-Country-Dossier.pdf
  21. Rehman, I., & Hanley, T. (2023). Muslim minorities’ experiences of Islamophobia in the West: A systematic review. Culture & Psychology.[۱۶]
  22. The Bridge Initiative. (2024, June 27). June 27, 2024 - Bridge Initiative. Bridge Initiative. https://bridge.georgetown.edu/today_islamophobia/june-27-2024/[۱۷]
  23. International Labour Organization (Colombo, Sri Lanka, & India. (2019). Future of work in Sri Lanka : shaping technology transitions for a brighter future. Ilo Country Office For Sri Lanka And The Maldives.