پرش به محتوا

مدارس خصوصی در چین باستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


در طول تاریخ، مدارس خصوصی، با موفقیت بار مسئولیت آموزش ابتدایی در جامعه‌ی فئودالی را بر دوش کشیده و از تلاش‌های ناچیز دولت حمایت کرده است. از آنجا که دولت از نظر [[مالی]] مشکل اداره‌ی مدارس ابتدایی را داشت، این مسئولیت را مدارس خصوصی بر دوش کشیدند. این مدارس بنیاد آموزش در جامعه‌ی فئودالی را شکل دادند، و در طول قرن‌ها معلمان زیادی به تدریج گروه کاملی از متن‌ها و کتاب‌های آموزشی معلومات عمومی، اخلاقیات و ... را تولید کرده، و جذب این گونه مدارس شدند.


در طول تاریخ، مدارس خصوصی، با موفقیت بار مسئولیت آموزش ابتدایی در جامعه ­ی فئودالی را بر دوش کشیده و از تلاش­ های ناچیز دولت حمایت کرده است. از آنجا که دولت از نظر [[مالی]] مشکل اداره­ ی مدارس ابتدایی را داشت، این مسئولیت را مدارس خصوصی بر دوش کشیدند. این مدارس بنیاد آموزش در جامعه ­ی فئودالی را شکل دادند، و در طول قرن­ ها معلمان زیادی به تدریج گروه کاملی از متن­ ها و کتاب­ های آموزشی معلومات عمومی، اخلاقیات و ... را تولید کرده، و جذب این گونه مدارس شدند.
اولاً، آن‌ها بر ترکیب آموزش و تحقیق تأکید داشتند و جو آزاد بحث و مناظره پیرامون مشکلات علمی در آنجا پرورش می‌یافت.


اولاً، آن­ ها بر ترکیب آموزش و تحقیق تأکید داشتند و جو آزاد بحث و مناظره پیرامون مشکلات علمی در آنجا پرورش می­ یافت.
دوماً، آموزشگاه‌ها بر ترکیب دانشجویان، بین مطالعات خصوصی و راهنمایی معلمان تأکید داشتند، و بر اهمیت پرورش توانایی و استعداد دانشجویان برای تعقیب مطالعات مستقل خود اصرار می‌کردند.


دوماً، آموزشگاه ­ها بر ترکیب دانشجویان، بین مطالعات خصوصی و راهنمایی معلمان تأکید داشتند، و بر اهمیت پرورش توانایی و استعداد دانشجویان برای تعقیب مطالعات مستقل خود اصرار می ­کردند.
سوماً، آنان در نظر داشتند محیطی طبیعی و ایده آل (ساختمان محیط آموزشگاه) و یک محیط فرهنگی هماهنگ (رابطه‌ی بین دانشجویان و اساتید) ایجاد کنند، و سنت خوب احترام گذاشتن دانشجویان نسبت به استادان، و محبت استادان نسبت به شاگردانشان را به ارث گذاشته و توسعه دهند.


سوماً، آنان در نظر داشتند محیطی طبیعی و ایده ­آل (ساختمان محیط آموزشگاه) و یک محیط فرهنگی هماهنگ (رابطه­ ی بین دانشجویان و اساتید) ایجاد کنند، و سنت خوب احترام گذاشتن دانشجویان نسبت به استادان، و محبت استادان نسبت به شاگردانشان را به ارث گذاشته و توسعه دهند.
به طور خلاصه، سیستم مدرسه‌ای در جامعه‌ی فئودالی چین اساساً ترکیبی از مدارس دولتی، مدارس خصوصی و مدارج عالی تر آن‌ها، آموزشگاه‌های عالی بود. مدارس دولتی نقش اساسی در جامعه‌ی فئودالی داشتند، ولی وقتی که این نوع از مدارس دولتی با سقوط سلسله‌ها تنزل می‌کردند، به جای آن‌ها مدارس خصوصی توسعه‌یافته و پیشرفت می‌کردند. قابل ذکر است که ساختار دوره‌های آموزشی در [[چین|سرتاسر چین]] بر محور آموزش‌های اخلاقی به عنوان پایه و اساس آموزش متمرکز، و از ویژگی‌های اصلی آموزش سنتی و اخلاقی بود.
 
به طور خلاصه، سیستم مدرسه ­ای در جامعه ­ی فئودالی [[چین]] اساساً ترکیبی از مدارس دولتی، مدارس خصوصی و مدارج عالی تر آن­ ها، آموزشگاه ­های عالی بود. مدارس دولتی نقش اساسی در جامعه ­ی فئودالی داشتند، ولی وقتی که این نوع از مدارس دولتی با سقوط سلسله­ ها تنزل می ­کردند، به جای آن­ ها مدارس خصوصی توسعه یافته و پیشرفت می ­کردند. قابل ذکر است که ساختار دوره­ های آموزشی در سرتاسر [[چین]] بر محور آموزش ­های اخلاقی به عنوان پایه و اساس آموزش متمرکز، و از ویژگی ­های اصلی آموزش سنتی و اخلاقی بود.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد سوم، ص۱۲۱۲.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[نظام آموزش و پرورش در چین باستان]]؛ [[جامعه برده داری و ظهور و سقوط مدارس ابتدایی در چین]]؛ [[جامعه فئودالی و شبکه های متنوع مدارس در چین]]
[[نظام آموزش و پرورش در چین باستان]]؛ [[جامعه برده داری و ظهور و سقوط مدارس ابتدایی در چین]]؛ [[جامعه فئودالی و شبکه های متنوع مدارس در چین]]
==کتابشناسی==
 
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:نظام آموزش]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۱۹

در طول تاریخ، مدارس خصوصی، با موفقیت بار مسئولیت آموزش ابتدایی در جامعه‌ی فئودالی را بر دوش کشیده و از تلاش‌های ناچیز دولت حمایت کرده است. از آنجا که دولت از نظر مالی مشکل اداره‌ی مدارس ابتدایی را داشت، این مسئولیت را مدارس خصوصی بر دوش کشیدند. این مدارس بنیاد آموزش در جامعه‌ی فئودالی را شکل دادند، و در طول قرن‌ها معلمان زیادی به تدریج گروه کاملی از متن‌ها و کتاب‌های آموزشی معلومات عمومی، اخلاقیات و ... را تولید کرده، و جذب این گونه مدارس شدند.

اولاً، آن‌ها بر ترکیب آموزش و تحقیق تأکید داشتند و جو آزاد بحث و مناظره پیرامون مشکلات علمی در آنجا پرورش می‌یافت.

دوماً، آموزشگاه‌ها بر ترکیب دانشجویان، بین مطالعات خصوصی و راهنمایی معلمان تأکید داشتند، و بر اهمیت پرورش توانایی و استعداد دانشجویان برای تعقیب مطالعات مستقل خود اصرار می‌کردند.

سوماً، آنان در نظر داشتند محیطی طبیعی و ایده آل (ساختمان محیط آموزشگاه) و یک محیط فرهنگی هماهنگ (رابطه‌ی بین دانشجویان و اساتید) ایجاد کنند، و سنت خوب احترام گذاشتن دانشجویان نسبت به استادان، و محبت استادان نسبت به شاگردانشان را به ارث گذاشته و توسعه دهند.

به طور خلاصه، سیستم مدرسه‌ای در جامعه‌ی فئودالی چین اساساً ترکیبی از مدارس دولتی، مدارس خصوصی و مدارج عالی تر آن‌ها، آموزشگاه‌های عالی بود. مدارس دولتی نقش اساسی در جامعه‌ی فئودالی داشتند، ولی وقتی که این نوع از مدارس دولتی با سقوط سلسله‌ها تنزل می‌کردند، به جای آن‌ها مدارس خصوصی توسعه‌یافته و پیشرفت می‌کردند. قابل ذکر است که ساختار دوره‌های آموزشی در سرتاسر چین بر محور آموزش‌های اخلاقی به عنوان پایه و اساس آموزش متمرکز، و از ویژگی‌های اصلی آموزش سنتی و اخلاقی بود.

نیز نگاه کنید به

نظام آموزش و پرورش در چین باستان؛ جامعه برده داری و ظهور و سقوط مدارس ابتدایی در چین؛ جامعه فئودالی و شبکه های متنوع مدارس در چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی