نظام آموزشی کشور اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۴: خط ۱۴:
* بالا بردن تمایل برای تمرکز زدایی و معتبر سازی روش شناسی برای ارزیابی و توسعه؛
* بالا بردن تمایل برای تمرکز زدایی و معتبر سازی روش شناسی برای ارزیابی و توسعه؛
* ارتقاء کیفیت آموزش دوره‌ی ابتدایی و کمکی؛
* ارتقاء کیفیت آموزش دوره‌ی ابتدایی و کمکی؛
* ارتقاء مشارکت بخش خصوصی در مدیریت آموزش شغلی و توسعه برنامه‌هایی که به رفع نیازهای بازار کار بیانجامد<ref>The development of education national report of the Hashemite kingdom “Inclusive education: The way of the future” by the Ministry of Jordan (2008 October), p11, 12</ref>.
* ارتقاء مشارکت بخش خصوصی در مدیریت آموزش شغلی و توسعه برنامه‌هایی که به رفع نیازهای بازار کار بیانجامد<ref>The development of education national report of the Hashemite kingdom “Inclusive education: The way of the future” by the Ministry of Jordan (2008 October), p11, 12</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۳

اهداف عمده نظام آموزش اردن بدین شرح است:

  • تربیت شهروندانی که به خدا ایمان داشته باشند، اعتقادات اسلامی‌ را بدانند، متعهد به ارزش والای اسلامی‌ - عربی باشند، وفادار به کشور، قوانین و ملت‌شان باشند، کاملا به حقوق‌شان آگاه باشند، وظایف شان را به گونه‌ای انجام دهند که شخصیت شان را در تمام زمینه‌ها رشد دهد و به شناخت دیگران در عین حفظ هویت شان بیانجامد؛
  • تربیت شهروندانی که بخوبی با مهارت‌ها و دانش‌های ضروری برای اقتصادی علمی‌(دانش، رابطه و ارتباط بین سیستمی، کارگروهی، تفکر علمی، شخصی، تکنولوژی، شغل آتی و مهارت‌های تحقیق علمی) به منظور شرکت در ساخت و پیشبرد جامعه مجهز باشند؛
  • مهیا کردن فرصت‌های یادگیری برای همه، کسب مساوات و عدالت در خدمات آموزشی در جنبه‌های کمی‌ و کیفی، تمرکز بر توسعه کیفی آموزش در تعامل با دانش‌آموزان در حین یادگیری؛
  • توسعه وزارت آموزش و پرورش کارآمد و تمرکز بر فعال سازی اداره مدارس؛
  • ارتقاء صلاحیت داخلی و خارجی نظام آموزش و پرورش در اردن؛

در بین معیارهای توسعه بخش آموزش، چشم انداز ملی بر رسیدن به اهداف زیر متمرکز است:

  • توسعه در ساخت کودکستان‌های عمومی‌ و توجه بسیار بیشتر به فقرا و مناطق دور افتاده؛
  • تاسیس کارگروه‌های بالاتر برای پیشرفت منابع انسانی و بازنگری قوانین سرپرستی و مدیریت آموزشی؛
  • توسعه فرصت‌های تحصیلی در دوره ابتدایی و ثانویه (کمکی) و هم چنین توسعه‌ی بودجه کارآمد؛
  • بالا بردن تمایل برای تمرکز زدایی و معتبر سازی روش شناسی برای ارزیابی و توسعه؛
  • ارتقاء کیفیت آموزش دوره‌ی ابتدایی و کمکی؛
  • ارتقاء مشارکت بخش خصوصی در مدیریت آموزش شغلی و توسعه برنامه‌هایی که به رفع نیازهای بازار کار بیانجامد[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

نظام آموزشی اسپانیا؛ اصول کلی نظام آموزشی کانادا؛ نظام آموزشی ژاپن؛ نظام آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی لبنان؛ نظام آموزشی مصر؛ نظام آموزشی چین؛ نظام آموزشی سنگال؛ نظام آموزشی کشور مالی؛ نظام آموزشی قدیم سیرالئون؛ نظام آموزشی جدید سیرالئون؛ نظام آموزشی گرجستان؛ نظام آموزشی بنگلادش؛ نظام آموزشی سریلانکا

کتابشناسی

  1. The development of education national report of the Hashemite kingdom “Inclusive education: The way of the future” by the Ministry of Jordan (2008 October), p11, 12
  2. لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)