پرش به محتوا

عضویت چین در سازمان تجارت جهانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Mahsa (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
 
خط ۱: خط ۱:


عضویت [[چین]] در [https://www.wto.org/ سازمان تجارت جهانی] در سال2001، تأثیر عمیق و گسترده و دراز مدتی در [[صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین|صنایع فرهنگی]]، از جمله [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنعت چاپ و نشر این کشور]] گذاشته و ناشران داخلی را در معرض چالش و رقابت سخت در بازار جهانی کتاب قرار داد. دولت [[چین]] برای فایق آمدن بر این مشکل اولا، تعداد زیادی از مؤسسات و بنگاه­ های چاپ و نشر این کشور را در هم ادغام نموده و گروه ­های انتشاراتی بزرگی را تشکیل داد تا توان رقابت در مدیریت، سرمایه و فن­اوری آن­­ها را در برابر رقبای خارجی بالا ببرد. تا کنون بیش از 30 گروه بزرگ انتشاراتی از ادغام ده­ ها موسسه­ ی چاپ و نشر به وجود آمده است. ثانیا، [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنعت و بازار چاپ و نشر]] را به عنوان بخشی از بازار فرهنگی این کشور، وادار به انطباق خود با بازار اقتصادی جدید کرد. لذا، بسیاری از ناشران دولتی به بنگاه­ های اقتصادی تبدیل شده و از حالت بودجه گیری دایم از دولت خارج شده ­اند.  
عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در سال 2001، تأثیر عمیق و گسترده و درازمدتی در [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|صنایع فرهنگی]]، از جمله [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنعت چاپ و نشر این کشور]] گذاشته و ناشران داخلی را در معرض چالش و رقابت سخت در [[بازار کتاب چین در کشورهای خارجی|بازار جهانی کتاب]] قرار داد. دولت [[چین]] برای فایق آمدن بر این مشکل اولا، تعدا زیادی از مؤسسات و بنگاه­‌های چاپ و نشر این کشور را در هم ادغام نموده و گروه‌های انتشاراتی بزرگی را تشکیل داد تا توان رقابت در مدیریت، سرمایه و فن‌آوری آن­­ها را در برابر رقبای خارجی بالا ببرد. تا کنون بیش از 30 گروه بزرگ انتشاراتی از ادغام ده‌ها موسسه چاپ و نشر به وجود آمده است. ثانیا، [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنعت و بازار چاپ و نشر]] را به عنوان بخشی از بازار فرهنگی این کشور، وادار به انطباق خود با بازار اقتصادی جدید کرد. لذا، بسیاری از ناشران دولتی به بنگاه‌­های اقتصادی تبدیل شده و از حالت بودجه گیری دایم از دولت خارج شده­‌اند.  


پس از عضویت [[چین]] در [https://www.wto.org/ سازمان تجارت جهانی]، افزون بر تغییرات فوق، به بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی نیز به صورت محدود اجازه ­ی ورود به [[صنعت چاپ و نشر در چین|بخش صنعت چاپ و نشر]] داده شد. اگرچه هنوز به بخش خصوصی اجازه ­ی فعالیت در این صنعت داده نشده است، ولی برخی از مؤسسات فرهنگی خصوصی اجازه یافته اند تا با همکاری ناشران دولتی و با استفاده از شابک ­های در اختیار آن­ها به انتشار کتاب به پردازند و در واقع باز هم این ناشران دولتی و رسمی هستند که مسئولیت کتاب چاپ شده را بر عهده دارند و کتاب­ ها نیز با استفاده از سهمیه­ و نام آن­ها منتشر می ­شوند. اگرچه هنوز آمار دقیقی از دست اندرکاران غیر مستقیم بخش خصوصی در [[صنعت چاپ و نشر کتاب در چین|صنعت چاپ و نشر]] آمار دقیق در دست نیست، ولی بر اساس یک آمار گیری غیر رسمی انجام شده توسط فرهنگستان چاپ و نشر [[چین]] که در سال 2011صورت گرفته و در [https://www.bibf.net/ سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن] منشر شده است، از 131هزار نهاد و مؤسسه ­ی فعال در امر [[صنعت چاپ و نشر در چین|چاپ و نشر چین]]، حدود1/76درصد فعالیت­ها آن­ها مربوط به بخش غیر دولتی بوده است.<ref>برگرفته از https://www.bibf.net/</ref>
پس از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، افزون بر تغییرات فوق، به بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی نیز به‌صورت محدود اجازه ورود به بخش [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنعت چاپ و نشر]] داده شد. اگرچه هنوز به بخش خصوصی اجازه فعالیت در این صنعت داده نشده است، ولی برخی از مؤسسات فرهنگی خصوصی اجازه یافته‌اند تا با همکاری ناشران دولتی و با استفاده از شابک­‌های در اختیار آن­ها به انتشار کتاب به پردازند و در واقع باز هم این ناشران دولتی و رسمی هستند که مسئولیت کتاب چاپ شده را بر عهده دارند و کتاب‌ها نیز با استفاده از سهمیه­ و نام آن­ها منتشر می‌شوند. اگرچه هنوز آمار دقیقی از دست اندرکاران غیر مستقیم بخش خصوصی در [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنعت چاپ و نشر]] آمار دقیق در دست نیست، ولی بر اساس یک آمار گیری غیر رسمی انجام شده توسط فرهنگستان چاپ و نشر چین که در سال 2011 صورت گرفته و در سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن منشر شده است، از 131 هزار نهاد و موسسه فعال در امر چاپ و نشر چین، حدود1/76 درصد فعالیت‌ها آن­ها مربوط به بخش غیر دولتی بوده است<ref>برگرفته از https://www.bibf.net/</ref>.


علی­رغم عضویت [[چین]] در [https://www.wto.org/ سازمان تجارت جهانی] در یک دهه­ ی پیش، بخش [[صنعت چاپ و نشر کتاب در چین|انتشار کتاب در این کشور،]] هنوز به روی سرمایه گذاران خارجی بسته است. در عین حال، راه­ های مختلف مشارکت و همکاری میان ناشران خارجی و داخلی، به ویژه در زمینه ­ی چاپ کتاب ­های علمی وجود دارد که به صورت سرمایه گذاری مشترک(51درصد چینی و حد اکثر 49درصد سرمایه گذار خارجی) و همکاری­ های کوتاه مدت و موردی و بلند مدت انجام می ­شود. در حال حاضر، تعداد زیادی از ناشران عمده ­ی خارجی در همین چارچوب در [[چین]] فعال شده و دفتر نمایندگی دایر نموده اند. در [[بازار کتاب چین در کشورهای خارجی|بازار کتاب چین]]، تنها بخش توزیع و خرده فروشی کتاب است که کاملا به روی بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی باز شده است.  
علی­رغم عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در یک دهه پیش، بخش انتشار کتاب در این کشور، هنوز به روی سرمایه گذاران خارجی بسته است. در عین حال، راه‌های مختلف مشارکت و همکاری میان ناشران خارجی و داخلی، به ویژه در زمینه چاپ کتاب‌های علمی وجود دارد که به‌صورت سرمایه گذاری مشترک(51درصد چینی و حد اکثر 49درصد سرمایه گذار خارجی) و همکاری‌های کوتاه مدت و موردی و بلند مدت انجام می‌شود. در حال حاضر، تعداد زیادی از ناشران عمده خارجی در همین چارچوب در [[چین]] فعال شده و دفتر نمایندگی دایر نموده‌اند. در [[بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین|بازار کتاب چین]]، تنها بخش توزیع و خرده فروشی کتاب است که کاملا به روی بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی باز شده است.


در این کشور 3کانال عمده برای توزیع کتاب­ های منتشره وجود دارد: کتابفروشی ­های زنجیره­ای دولتی شین­خوا که از زمان تأسیس [[جمهوری خلق چین]] در سال1949 تاکنون به صورت انحصاری شیکه و سیستم توزیع کتاب در این کشور را در اختیار خود داشته است؛ بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی که پس از عضویت این کشور در [https://www.wto.org/ سازمان تجارت جهانی] به وجود آمده است؛ و [[گسترش شبکه ی توزیع اینترنتی و آنلاین کتاب در چین|فروش آنلاین و اینترنتی کتاب]] که در سال­ های اخیر وارد عرصه­ ی رقابت در بازار فروش کتاب شده است. لذا، می­ توان گفت، در این کشور هنوز سیستم منظم و شبکه­ ی فراگیر ملی توزیع کتاب شکل نگرفته است. چون اغلب کتاب فروشی ­های عمده در شهرهای بزرگ قرار گرفته و سیستم ناقص توزیع موجود نیز تنها در سطح مراکز استان­ ها و شهرهای بزرگ عمل می ­کنند، بنابراین، بخش عمده­ ای از کتاب­ های منتشره توسط ناشران محلی و منطق ه­ای و شهرهای کوچک، تحت پوشش [[گسترش شبکه ی توزیع اینترنتی و آنلاین کتاب در چین|شبکه­ ی توزیع]] قرار نمی گیرند. لذا، این مناطق تنها از طریق [[گسترش شبکه ی توزیع اینترنتی و آنلاین کتاب در چین|سفارش اینترنتی کتاب]] و حضور در [[نمایشگاه های کتاب در چین|نمایشگاه ­های متعدد کتاب]] که در طول سال برگزار می ­شود، نیازهای خود به کتاب را برآورده می‌سازند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1339-1341</ref>.
در این کشور 3 کانال عمده برای توزیع کتاب‌های منتشره وجود دارد: کتابفروشی‌­های زنجیره­ای دولتی شین­ خوا که از زمان تأسیس [[جمهوری خلق چین]] در سال 1949 تاکنون به‌صورت انحصاری شبکه و سیستم توزیع کتاب در این کشور را در اختیار خود داشته است؛ بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی که پس از عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی به وجود آمده است؛ و فروش آنلاین و اینترنتی کتاب که در سال‌های اخیر وارد عرصه رقابت در بازار فروش کتاب شده است. لذا، می‌توان گفت، در این کشور هنوز سیستم منظم و شبکه فراگیر ملی توزیع کتاب شکل نگرفته است. چون اغلب کتاب فروشی‌­های عمده در شهرهای بزرگ قرار گرفته و سیستم ناقص توزیع موجود نیز تنها در سطح مراکز استان­ها و شهرهای بزرگ عمل می‌کنند، بنابراین، بخش عمده­ای از کتاب‌های منتشره توسط ناشران محلی و منطقه‌ای و شهرهای کوچک، تحت پوشش شبکه توزیع قرار نمی‌<sub>­­</sub>گیرند. لذا، این مناطق تنها از طریق سفارش اینترنتی کتاب و حضور در نمایشگاه­‌های متعدد کتاب که در طول سال برگزار می‌شود، نیازهای خود به کتاب را برآورده می‌سازند.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۱۳: خط ۱۳:
= کتابشناسی =
= کتابشناسی =
<references />
<references />
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:اقتصاد و بازار کتاب و صنعت نشر]]
[[رده:اقتصاد و بازار کتاب و صنعت نشر]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۳۹

عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در سال 2001، تأثیر عمیق و گسترده و درازمدتی در صنایع فرهنگی، از جمله صنعت چاپ و نشر این کشور گذاشته و ناشران داخلی را در معرض چالش و رقابت سخت در بازار جهانی کتاب قرار داد. دولت چین برای فایق آمدن بر این مشکل اولا، تعدا زیادی از مؤسسات و بنگاه­‌های چاپ و نشر این کشور را در هم ادغام نموده و گروه‌های انتشاراتی بزرگی را تشکیل داد تا توان رقابت در مدیریت، سرمایه و فن‌آوری آن­­ها را در برابر رقبای خارجی بالا ببرد. تا کنون بیش از 30 گروه بزرگ انتشاراتی از ادغام ده‌ها موسسه چاپ و نشر به وجود آمده است. ثانیا، صنعت و بازار چاپ و نشر را به عنوان بخشی از بازار فرهنگی این کشور، وادار به انطباق خود با بازار اقتصادی جدید کرد. لذا، بسیاری از ناشران دولتی به بنگاه‌­های اقتصادی تبدیل شده و از حالت بودجه گیری دایم از دولت خارج شده­‌اند.

پس از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، افزون بر تغییرات فوق، به بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی نیز به‌صورت محدود اجازه ورود به بخش صنعت چاپ و نشر داده شد. اگرچه هنوز به بخش خصوصی اجازه فعالیت در این صنعت داده نشده است، ولی برخی از مؤسسات فرهنگی خصوصی اجازه یافته‌اند تا با همکاری ناشران دولتی و با استفاده از شابک­‌های در اختیار آن­ها به انتشار کتاب به پردازند و در واقع باز هم این ناشران دولتی و رسمی هستند که مسئولیت کتاب چاپ شده را بر عهده دارند و کتاب‌ها نیز با استفاده از سهمیه­ و نام آن­ها منتشر می‌شوند. اگرچه هنوز آمار دقیقی از دست اندرکاران غیر مستقیم بخش خصوصی در صنعت چاپ و نشر آمار دقیق در دست نیست، ولی بر اساس یک آمار گیری غیر رسمی انجام شده توسط فرهنگستان چاپ و نشر چین که در سال 2011 صورت گرفته و در سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن منشر شده است، از 131 هزار نهاد و موسسه فعال در امر چاپ و نشر چین، حدود1/76 درصد فعالیت‌ها آن­ها مربوط به بخش غیر دولتی بوده است[۱].

علی­رغم عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در یک دهه پیش، بخش انتشار کتاب در این کشور، هنوز به روی سرمایه گذاران خارجی بسته است. در عین حال، راه‌های مختلف مشارکت و همکاری میان ناشران خارجی و داخلی، به ویژه در زمینه چاپ کتاب‌های علمی وجود دارد که به‌صورت سرمایه گذاری مشترک(51درصد چینی و حد اکثر 49درصد سرمایه گذار خارجی) و همکاری‌های کوتاه مدت و موردی و بلند مدت انجام می‌شود. در حال حاضر، تعداد زیادی از ناشران عمده خارجی در همین چارچوب در چین فعال شده و دفتر نمایندگی دایر نموده‌اند. در بازار کتاب چین، تنها بخش توزیع و خرده فروشی کتاب است که کاملا به روی بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی باز شده است.

در این کشور 3 کانال عمده برای توزیع کتاب‌های منتشره وجود دارد: کتابفروشی‌­های زنجیره­ای دولتی شین­ خوا که از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 تاکنون به‌صورت انحصاری شبکه و سیستم توزیع کتاب در این کشور را در اختیار خود داشته است؛ بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی که پس از عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی به وجود آمده است؛ و فروش آنلاین و اینترنتی کتاب که در سال‌های اخیر وارد عرصه رقابت در بازار فروش کتاب شده است. لذا، می‌توان گفت، در این کشور هنوز سیستم منظم و شبکه فراگیر ملی توزیع کتاب شکل نگرفته است. چون اغلب کتاب فروشی‌­های عمده در شهرهای بزرگ قرار گرفته و سیستم ناقص توزیع موجود نیز تنها در سطح مراکز استان­ها و شهرهای بزرگ عمل می‌کنند، بنابراین، بخش عمده­ای از کتاب‌های منتشره توسط ناشران محلی و منطقه‌ای و شهرهای کوچک، تحت پوشش شبکه توزیع قرار نمی‌­­گیرند. لذا، این مناطق تنها از طریق سفارش اینترنتی کتاب و حضور در نمایشگاه­‌های متعدد کتاب که در طول سال برگزار می‌شود، نیازهای خود به کتاب را برآورده می‌سازند.

نیز نگاه کنید به

صنعت چاپ و نشر در چین؛ آمار سالانه ی واردات و صادرات کتاب در چین؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در چین؛ گسترش شبکه ی توزیع اینترنتی و آنلاین کتاب در چین؛ بازار کتاب چین در کشورهای خارجی

کتابشناسی

  1. برگرفته از https://www.bibf.net/

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی