نقاشان مشهور چین باستان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
نقاشان معروف چین باستان به شرح زیر است: | نقاشان معروف [[چین]] باستان به شرح زیر است: | ||
=== [[یان لیبن|یان لیبِن]] === | === [[یان لیبن|یان لیبِن]] === | ||
«یان لیبِن»(Yan Liben)(673-؟ میلادی)نقاش و دولتمرد اوایل [[سلسله تانگ|سلسلهی تانگ]] بود. پدر و برادر بزرگش در زمینهی [[هنر در چین|هنر]] و [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|صنایع دستی]]، [[هنر معماری در چین|معماری]] و [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] در سطح بالایی قرار داشتند. وی مهارتهای اعضای خانواده را به ارث برده و نزد «جانگ سِنگیو (Zhang Sengyou)» و «جِنگ فاسی (Zheng Fasi)» آموزش دید. او در زمینهی [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن|نقاشی پرتره]] مهارت داشت و خصوصیات و حالات سوژه را دقیقا به نمایش میگذاشت. او بنیانگذار نقاشی چهره در [[سلسله تانگ|دوران تانگ]] بود. | |||
نقاشیِ«تخت روانِ امپراتور تَیزونگ» از او در حال حاضر در [[موزه کاخ(قصر) چین| | نقاشیِ«تخت روانِ امپراتور تَیزونگ» از او در حال حاضر در [[موزه کاخ(قصر) چین|موزهی کاخ پکن]] نگهداری میشود. این اثر نقاشی داستان ازدواج دخترِ امپراتور شهدخت«وِنچِنگ (Wencheng)» با «توبو (Tubo)(تیبِت) سونگتسام گَمبو (Songtsam Gambo)» شاه در سال 641 را نشان میدهد. | ||
=== [[وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ|وو دائوزی]] === | === [[وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ|وو دائوزی]] === | ||
«[[وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ|وو دائوزی]]»(758-685 میلادی) نقاش [[سلسله تانگ| | «[[وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ|وو دائوزی]]»(758-685 میلادی) نقاش [[سلسله تانگ|سلسلهی تانگ]] بود. او نخست به فراگیری [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] پرداخت، ولی چون موفق نشد به [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] روی آورد. وی زمانی که کمتر از 20 سال داشت در این عرصه استعداد خود را به نمایش گذاشت. سپس به [[سلسله تانگ|دربار امپراتوری تانگ]] فرا خوانده شده و لقب «دانشمند دربار» را دریافت کرد. او در نقاشی شخصیتهای [[آیین بودا|بودایی]] و [[آیین بومی تائو|تائویی]]، و همچنین پرندگان، حیوانات و منظرهها، مهارت تام داشت[[نقاشان مشهور چین باستان# ednref1|[i]]]. وی دیوارهای متعددی را در معابد و مراکز آموزشی«چانگاَن» و «لویانگ» نقاشی کرده است که هرکدام با دیگری تفاوت دارد و بیش از 300 بَی (Bay بخشی از دیوار صاف که برای نقاشی آماده شده است-) را در بر میگیرد. [[هنر نقاشی در چین|نقاشیهای]] او معمولاً با یک حرکت قلم و بدون خط کِش و ابزار صورت میگرفت. در تصاویر او، تاخوردگی لباسها به نرمی و گِردی مثل وزیدن باد کشیده شده است. «[[وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ|وو دائوزی]]» به «حکیم نقاش» معروف است. | ||
=== [[وانگ وی، نقاش چینی|وانگ وِی]] === | === [[وانگ وی، نقاش چینی|وانگ وِی]] === | ||
«[[وانگ وی، نقاش چینی|وانگ وِی]]»(Wang Wei)(761-701 میلادی) یک نقاش، شاعر و دولتمرد [[سلسله تانگ|سلسلهی تانگ]] بود. وی در سن پیری نیمی از زندگیش را در اداره و نیم دیگر را در خانهی دِنجَش در «وانگ چوان» در استان «شانسی» امروزی سپری کرد. از وی 400 قطعه شعر هم باقی مانده است. او در نقاشی آب رنگ و منظره مهارت خاصی داشت. آنگونه که منتقدان هنری میگویند: در نقاشیِ او شعر و در شعرش نقاشی وجود دارد. وی بنیانگذار [[هنر نقاشی در چین|مکتب نقاشی]] دانشمند بوده و کتابی تحت عنوان «دستور نقاشی منظره (The Formula of Painting)» تألیف کرده است. وی به جای استفادهی مرسوم از رنگهای سبز و پررنگ و خطوط برجسته، آب زیادی به جوهر سیاه میافزود تا زیبایی مناظر را نمایش دهد. | |||
«تصویر وانگ چوان» یکی از کارهای مشهور او است. این اثر در دیوار معبد | «تصویر وانگ چوان» یکی از کارهای مشهور او است. این اثر در دیوار معبد «چینگ یوان (Qingyuan)» [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] شده است. این یک نقاشی انگارهای منظره است که احساس آرامش و دِنج زندگی خود او را به نمایش میگذارد. سبک تصویر منحصر به فرد، با موتیفهای غیر مترقبه و کار قلمی احساسی و خوش بنیه است. | ||
=== [[جانگ زدوان، نقاش چینی|جانگ زِدوان]] === | === [[جانگ زدوان، نقاش چینی|جانگ زِدوان]] === | ||
«[[جانگ زدوان، نقاش چینی|جانگ زِدوان]]» | «[[جانگ زدوان، نقاش چینی|جانگ زِدوان]]»(Zhang Zeduan) نقاش [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسلهی سونگ شمالی]] بود. تاریخ تولد و مرگ او مشخص نیست. وی در دوران جوانی در «بیانجینگ (Bianjing)»(کایفِنگ (Kaifeng)کنونی در استان خِه نَن (Henan) تحصیل میکرد و در اواخر عمر [[هنر نقاشی در چین|هنر نقاشی]] را آموخت. در دوران حکمرانی امپراتور «هویزونگ (Huizong)» از [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسلهی سونگ]](1125-1100میلادی)، او در فرهنگستان هنر امپراتوری اشتغال داشت، و در نقاشی «جیه خوا [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان# ftn37|(Jiehua]])«(تکنیکی که برای نقاشی ساختمانهای کاخ، خطوط با کمک خط کش ترسیم میشد) مهارت داشت. او دوست داشت شهرها، کاخها و دیگر ساختمانها، به ویژه کشتیها، وسایل حمل و نقل، بازارچهها، خیابانها و پلها را نقاشی کند. کار ویژهی او«منظرهی کنار رودخانه در جشنوارهی روشنایی پاک» طوماری بلند با 5/24سانتیمتر عرض است. این اثر در حال حاضر در [[موزه کاخ(قصر) چین|موزهی کاخ پکن]] نگهداری میشود. این اثر تصویر منظرهی برخی از خیابانهای پکن، پایتخت [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسلهی سونگ]]، و گوشهای از حومهی آن در کنار رودخانهی «بیانخه(Bianhe)»، در خلال برگزاری جشنوارهی روشنایی پاک در قرن دوازدهم را نمایش میدهد. در این [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] بیش از پانصد نفر از اقشار مختلف مردم، و حدود 60 رأس اسب، الاغ، گاو، خوک، قاطر و شتر دیده میشوند. همچنین بیش از 20 عدد گاری و تخت روان، بیش از 20 عدد کشتی و قایق، و30 باب ساختمان کوشک کهنه، راهروها، کلبهها و مغازهها در این اثر دیده میشوند. | ||
=== [[مایوان، نقاش چینی|مایوان]] === | === [[مایوان، نقاش چینی|مایوان]] === | ||
«[[مایوان، نقاش چینی|مایوان]] | «[[مایوان، نقاش چینی|مایوان]] (Ma Yuan)» نقاش [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسلهی سونگ شمالی]](1279-1127 میلادی) بود. سالروز تولد و مرگ وی نا مشخص است. وی [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] را از پدر و پدربزرگش یاد گرفت. او در دوران حکمرانی امپراتور «گوانگزونگ (Guangzong)» و «نینگ زونگ (Ningzong)»(1224-1190میلادی) معاون سردبیر فرهنگستان نقاشی بود. او در [[هنر نقاشی در چین|نقاشی مناظر]]، و به کار بردن رنگ با قلم موهای جارویی برای شکل دادن به صخرهها و کوهها استاد بود. وی در سالهای بعد به همراه «شیا گووی (Xia Gui)»، «لیتانگ (Li Tang)»، و «لیوسونگ نیان Liu (Songnian)»، یکی از چهار استاد نقاشی [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سونگ جنوبی]] شناخته میشد. اثر هنری«چهار کشاورز آواز خوان در راهِ باز گشت به خانه» از وی، در دورانی [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] شد که [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسلهی سونگ]] با دشمن ش[[مالی]] خود «جین»، در حال جنگ بود، و حال و روز خوب کشاورزان را در منظرهی کوهستانی زیبا و بدیع منعکس میکند. | ||
=== [[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی|خوانگ | === [[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی|خوانگ گونگوانگ]] === | ||
«[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی|خوانگ | «[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی|خوانگ گونگوانگ]]»(Huang Gongwang)(1354-1269 میلادی) نقاش [[سلسله یوان|دوران سلسلهی یوان]]، در میان سالی مأمور دون پایهی دولت شد. وی درگیر پروندهای شده و روانهی زندان گردید. وقتی آزاد شد، به نقطهی دِنج دور افتادهای رفت و دیگر در خدمت دولت نبود. وی به پیرو سفت و سخت فرقهی «چوانزِن»(حقیقت کامل) [[آیین بومی تائو|طریقت تائو]] تبدیل و به سراسر کشور مسافرت کرد. در سن حدود 50سالگی، نقاشی منظره را آغاز و در سالهای آخر عمر سبک نقاشی خاص خود را به وجود آورد. اغلب آثار او هنگام سفر به جنوب [[چین]] نقاشی شده اند. او در نقاشیِ رنگی و آب رنگ، و در قلم کاری خود، [[هنر خوشنویسی چینی|سبکهای خوشنویسی]] خط شکسته و خط ویژهی مُهرسازی را به کار میبرد و از چند حرکت برای ایجاد دور نما و عمق استفاده میکرد. نقاشیهای او به عنوان«قلهی کوههای ساده و خوش بنیه و گیاهان پرپشت»توصیف شده است. وی علاقه مند به استفاده از رنگ قهوهای- سرخ بود و نقاشی مناظر سرخ رنگ را ابداع کرد. از میان«چهار استاد [[سلسله یوان|سلسلهی یوان]]»(سه نفر دیگر عبارتند از وو جِن (Wu Zhen)، نی زان (Ni Zan)، و وانگ مِنگ (Wang Meng)) «خوانگ گونگوانگ» بهترین آنان شمرده میشود. او تأثیر زیادی در نقاشیهای منظرهای [[سلسله مینگ|سلسلههای مینگ]] و [[سلسله چینگ|چینگ]] گذاشت. | ||
=== [[شو وی، هنرمند چینی|شو وِی]] === | === [[شو وی، هنرمند چینی|شو وِی]] === | ||
«[[شو وی، هنرمند چینی|شو وِی]]»(1593-1521 میلادی) نویسنده، نقاش و خوشنویس [[سلسله مینگ| | «[[شو وی، هنرمند چینی|شو وِی]]»(1593-1521 میلادی) نویسنده، نقاش و [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویس]] [[سلسله مینگ|سلسلهی مینگ]] بود. در کودکی هوش و ذکاوت بالایی داشت و در 20 سالگی، آزمون امپراتوری در سطح شهرستان را با موفقیت پشت سر گذاشت. به هرحال، او هشت بار در امتحانات سطح استانی مردود شد که آخرین بارش در 41 سالگی وی بود. او به عنوان مشاور خاص اداری«خو زونگشیان(Hu Zongxian)» نایب السلطنهی استانهای «جِه جیانگ (Zhejiang)» و «فوجیان (Fujian)» خدمت کرده و به مبارزه علیه دزدان دریایی در سواحل جنوبی پیوست. بعدها، او از کار برکنار و زندانی شد و دست به خود کشی زد. «شو وِی» برای مدتی از ناراحتی روحی رنج برده و همسرش را به قتل رساند. به همین خاطر، او به مدت هفت سال در زندان به سر برد و سالهای باقی مانده از عمرش را با فروش آثار خوشنویسی و نقاشیهای خود به زندگی ادامه داد. | ||
او آثار ادبی و | او آثار ادبی و اُپرای سنتی فراوانی همچون «مجموعه آثار شو وِنجانگ (Callected Works of Xu Wenzhang)» را پدید آورد. وی که در میان سالی، [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] را آموخت، پیشاهنگ راه جدیدی در نقاشی رنگی آزاد و آب رنگ [[سلسله مینگ|دورانهای مینگ]] و [[سلسله چینگ|چینگ]] بود. | ||
=== [[جودا، نقاش چینی|جودا]] === | === [[جودا، نقاش چینی|جودا]] === | ||
«[[جودا، نقاش چینی|جو<sub></sub>دا]] | «[[جودا، نقاش چینی|جو<sub></sub>دا]] (Zhu Da)»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل [[سلسله چینگ|دوران چینگ]]، بازماندهای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ (Zhu Yuanzhang)» بنیانگذار [[سلسله مینگ|سلسلهی مینگ]] بود. وقتی [[سلسله مینگ|سلسلهی مینگ]] سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانهاش رنج میبرد، و تظاهر به دیوانگی می-کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوهها زندگی میکرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان [[آیین بودا|بودایی]] و سپس [[آیین بومی تائو|تائویی]] در آمد. در حدود60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «جو دا» معمولاً آثار [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] و [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] خود را «بَدا شانرِن (Bada Shanren)»(درویش هشت کوهستان) امضا میکرد. او به شدت با سیاست خود خواهانهی نژادی که از سوی [[سلسله چینگ|دولت چینگ]] اجرا میشد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] و [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] مخالفت میکرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرندهای که نقاشی میکرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد میکرد تا نمادی از مخالفتش با [[سلسله چینگ|دولت چینگ]] باشد. | ||
قلم کاری«[[جودا، نقاش چینی|جودا]]» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. | قلم کاری«[[جودا، نقاش چینی|جودا]]» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. [[هنر نقاشی در چین|نقاشیهای منظرهای او]] معمولاً انباشته از صخرههای عجیب و غریب و تپههای متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان میدهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت. | ||
=== [[یوان جی، نقاش چینی|یوان جی]] === | === [[یوان جی، نقاش چینی|یوان جی]] === | ||
«[[یوان جی، نقاش چینی| | «[[یوان جی، نقاش چینی|یوان جی]]»(Yuan Ji) (1718-1642 میلادی) نقاش اوایل [[سلسله چینگ|دوران چینگ]] است. نام او در اصل «جو رووجی (Zhu Ruoji)» بود. پس از سقوط [[سلسله مینگ|سلسلهی مینگ]]، زمانی که وی 5 سال داشت، پدرش دستگیر و به قتل رسید. او برای فرار از بیچارگی، به سلک راهبان بودایی در آمد و نام «[[یوان جی، نقاش چینی|یوان جی]]» را برگزید. در سالهای باقی مانده از حیاتش، در «یانگ جو» ساکن و با فروش نقاشیهای خود امرار معاش میکرد. | ||
او به نقاشی | او به [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] گلها، میوهها و اجسام میپرداخت و مخصوصاً در [[هنر نقاشی در چین|نقاشی منظره]] مهارت زیاد داشت، و در آن زمان از جایگاه والایی برخوردار بود. وی از نیاکان خود به خوبی تجربه آموخته و پژوهشگری خوب در مورد اشیای طبیعی هم بود. وی معتقد بود که «هنرمند باید با زمان سازگار باشد» و یک نقاش منظره باید«به کوهستان و رود خانه، زندگی و حیات بخشد»، «تمام قلههای عجیب و غریب را کاوش و طراحی کند» و سپس«مقررات خاص خود را تدوین کند». با این کار، یک هنرمند میتواند از گذشتگان خود جدا شده و سبک ویژه ای به وجود آورد. کارهای قلم موی او از قید و بند رها بوده و طرحها متنوع و بدیع، و با روشهای معمول سبکهای قدیمی آن زمان کاملاً تفاوت دارد. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
| خط ۴۲: | خط ۴۲: | ||
= پاورقی = | = پاورقی = | ||
<small>[[نقاشان مشهور چین باستان# | <small>[[نقاشان مشهور چین باستان# ednref1|[i]]] - Bay بخشی از دیوار صاف که برای نقاشی آماده شده است.</small> | ||
= | |||
< | == منبع اصلی == | ||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | [[رده:هنرهای تجسمی]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۵۳
نقاشان معروف چین باستان به شرح زیر است:
یان لیبِن
«یان لیبِن»(Yan Liben)(673-؟ میلادی)نقاش و دولتمرد اوایل سلسلهی تانگ بود. پدر و برادر بزرگش در زمینهی هنر و صنایع دستی، معماری و نقاشی در سطح بالایی قرار داشتند. وی مهارتهای اعضای خانواده را به ارث برده و نزد «جانگ سِنگیو (Zhang Sengyou)» و «جِنگ فاسی (Zheng Fasi)» آموزش دید. او در زمینهی نقاشی پرتره مهارت داشت و خصوصیات و حالات سوژه را دقیقا به نمایش میگذاشت. او بنیانگذار نقاشی چهره در دوران تانگ بود.
نقاشیِ«تخت روانِ امپراتور تَیزونگ» از او در حال حاضر در موزهی کاخ پکن نگهداری میشود. این اثر نقاشی داستان ازدواج دخترِ امپراتور شهدخت«وِنچِنگ (Wencheng)» با «توبو (Tubo)(تیبِت) سونگتسام گَمبو (Songtsam Gambo)» شاه در سال 641 را نشان میدهد.
وو دائوزی
«وو دائوزی»(758-685 میلادی) نقاش سلسلهی تانگ بود. او نخست به فراگیری خوشنویسی پرداخت، ولی چون موفق نشد به نقاشی روی آورد. وی زمانی که کمتر از 20 سال داشت در این عرصه استعداد خود را به نمایش گذاشت. سپس به دربار امپراتوری تانگ فرا خوانده شده و لقب «دانشمند دربار» را دریافت کرد. او در نقاشی شخصیتهای بودایی و تائویی، و همچنین پرندگان، حیوانات و منظرهها، مهارت تام داشت[i]. وی دیوارهای متعددی را در معابد و مراکز آموزشی«چانگاَن» و «لویانگ» نقاشی کرده است که هرکدام با دیگری تفاوت دارد و بیش از 300 بَی (Bay بخشی از دیوار صاف که برای نقاشی آماده شده است-) را در بر میگیرد. نقاشیهای او معمولاً با یک حرکت قلم و بدون خط کِش و ابزار صورت میگرفت. در تصاویر او، تاخوردگی لباسها به نرمی و گِردی مثل وزیدن باد کشیده شده است. «وو دائوزی» به «حکیم نقاش» معروف است.
وانگ وِی
«وانگ وِی»(Wang Wei)(761-701 میلادی) یک نقاش، شاعر و دولتمرد سلسلهی تانگ بود. وی در سن پیری نیمی از زندگیش را در اداره و نیم دیگر را در خانهی دِنجَش در «وانگ چوان» در استان «شانسی» امروزی سپری کرد. از وی 400 قطعه شعر هم باقی مانده است. او در نقاشی آب رنگ و منظره مهارت خاصی داشت. آنگونه که منتقدان هنری میگویند: در نقاشیِ او شعر و در شعرش نقاشی وجود دارد. وی بنیانگذار مکتب نقاشی دانشمند بوده و کتابی تحت عنوان «دستور نقاشی منظره (The Formula of Painting)» تألیف کرده است. وی به جای استفادهی مرسوم از رنگهای سبز و پررنگ و خطوط برجسته، آب زیادی به جوهر سیاه میافزود تا زیبایی مناظر را نمایش دهد.
«تصویر وانگ چوان» یکی از کارهای مشهور او است. این اثر در دیوار معبد «چینگ یوان (Qingyuan)» نقاشی شده است. این یک نقاشی انگارهای منظره است که احساس آرامش و دِنج زندگی خود او را به نمایش میگذارد. سبک تصویر منحصر به فرد، با موتیفهای غیر مترقبه و کار قلمی احساسی و خوش بنیه است.
جانگ زِدوان
«جانگ زِدوان»(Zhang Zeduan) نقاش سلسلهی سونگ شمالی بود. تاریخ تولد و مرگ او مشخص نیست. وی در دوران جوانی در «بیانجینگ (Bianjing)»(کایفِنگ (Kaifeng)کنونی در استان خِه نَن (Henan) تحصیل میکرد و در اواخر عمر هنر نقاشی را آموخت. در دوران حکمرانی امپراتور «هویزونگ (Huizong)» از سلسلهی سونگ(1125-1100میلادی)، او در فرهنگستان هنر امپراتوری اشتغال داشت، و در نقاشی «جیه خوا (Jiehua)«(تکنیکی که برای نقاشی ساختمانهای کاخ، خطوط با کمک خط کش ترسیم میشد) مهارت داشت. او دوست داشت شهرها، کاخها و دیگر ساختمانها، به ویژه کشتیها، وسایل حمل و نقل، بازارچهها، خیابانها و پلها را نقاشی کند. کار ویژهی او«منظرهی کنار رودخانه در جشنوارهی روشنایی پاک» طوماری بلند با 5/24سانتیمتر عرض است. این اثر در حال حاضر در موزهی کاخ پکن نگهداری میشود. این اثر تصویر منظرهی برخی از خیابانهای پکن، پایتخت سلسلهی سونگ، و گوشهای از حومهی آن در کنار رودخانهی «بیانخه(Bianhe)»، در خلال برگزاری جشنوارهی روشنایی پاک در قرن دوازدهم را نمایش میدهد. در این نقاشی بیش از پانصد نفر از اقشار مختلف مردم، و حدود 60 رأس اسب، الاغ، گاو، خوک، قاطر و شتر دیده میشوند. همچنین بیش از 20 عدد گاری و تخت روان، بیش از 20 عدد کشتی و قایق، و30 باب ساختمان کوشک کهنه، راهروها، کلبهها و مغازهها در این اثر دیده میشوند.
مایوان
«مایوان (Ma Yuan)» نقاش دوران سلسلهی سونگ شمالی(1279-1127 میلادی) بود. سالروز تولد و مرگ وی نا مشخص است. وی نقاشی را از پدر و پدربزرگش یاد گرفت. او در دوران حکمرانی امپراتور «گوانگزونگ (Guangzong)» و «نینگ زونگ (Ningzong)»(1224-1190میلادی) معاون سردبیر فرهنگستان نقاشی بود. او در نقاشی مناظر، و به کار بردن رنگ با قلم موهای جارویی برای شکل دادن به صخرهها و کوهها استاد بود. وی در سالهای بعد به همراه «شیا گووی (Xia Gui)»، «لیتانگ (Li Tang)»، و «لیوسونگ نیان Liu (Songnian)»، یکی از چهار استاد نقاشی دوران سونگ جنوبی شناخته میشد. اثر هنری«چهار کشاورز آواز خوان در راهِ باز گشت به خانه» از وی، در دورانی نقاشی شد که سلسلهی سونگ با دشمن شمالی خود «جین»، در حال جنگ بود، و حال و روز خوب کشاورزان را در منظرهی کوهستانی زیبا و بدیع منعکس میکند.
خوانگ گونگوانگ
«خوانگ گونگوانگ»(Huang Gongwang)(1354-1269 میلادی) نقاش دوران سلسلهی یوان، در میان سالی مأمور دون پایهی دولت شد. وی درگیر پروندهای شده و روانهی زندان گردید. وقتی آزاد شد، به نقطهی دِنج دور افتادهای رفت و دیگر در خدمت دولت نبود. وی به پیرو سفت و سخت فرقهی «چوانزِن»(حقیقت کامل) طریقت تائو تبدیل و به سراسر کشور مسافرت کرد. در سن حدود 50سالگی، نقاشی منظره را آغاز و در سالهای آخر عمر سبک نقاشی خاص خود را به وجود آورد. اغلب آثار او هنگام سفر به جنوب چین نقاشی شده اند. او در نقاشیِ رنگی و آب رنگ، و در قلم کاری خود، سبکهای خوشنویسی خط شکسته و خط ویژهی مُهرسازی را به کار میبرد و از چند حرکت برای ایجاد دور نما و عمق استفاده میکرد. نقاشیهای او به عنوان«قلهی کوههای ساده و خوش بنیه و گیاهان پرپشت»توصیف شده است. وی علاقه مند به استفاده از رنگ قهوهای- سرخ بود و نقاشی مناظر سرخ رنگ را ابداع کرد. از میان«چهار استاد سلسلهی یوان»(سه نفر دیگر عبارتند از وو جِن (Wu Zhen)، نی زان (Ni Zan)، و وانگ مِنگ (Wang Meng)) «خوانگ گونگوانگ» بهترین آنان شمرده میشود. او تأثیر زیادی در نقاشیهای منظرهای سلسلههای مینگ و چینگ گذاشت.
شو وِی
«شو وِی»(1593-1521 میلادی) نویسنده، نقاش و خوشنویس سلسلهی مینگ بود. در کودکی هوش و ذکاوت بالایی داشت و در 20 سالگی، آزمون امپراتوری در سطح شهرستان را با موفقیت پشت سر گذاشت. به هرحال، او هشت بار در امتحانات سطح استانی مردود شد که آخرین بارش در 41 سالگی وی بود. او به عنوان مشاور خاص اداری«خو زونگشیان(Hu Zongxian)» نایب السلطنهی استانهای «جِه جیانگ (Zhejiang)» و «فوجیان (Fujian)» خدمت کرده و به مبارزه علیه دزدان دریایی در سواحل جنوبی پیوست. بعدها، او از کار برکنار و زندانی شد و دست به خود کشی زد. «شو وِی» برای مدتی از ناراحتی روحی رنج برده و همسرش را به قتل رساند. به همین خاطر، او به مدت هفت سال در زندان به سر برد و سالهای باقی مانده از عمرش را با فروش آثار خوشنویسی و نقاشیهای خود به زندگی ادامه داد.
او آثار ادبی و اُپرای سنتی فراوانی همچون «مجموعه آثار شو وِنجانگ (Callected Works of Xu Wenzhang)» را پدید آورد. وی که در میان سالی، نقاشی را آموخت، پیشاهنگ راه جدیدی در نقاشی رنگی آزاد و آب رنگ دورانهای مینگ و چینگ بود.
جودا
«جودا (Zhu Da)»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازماندهای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ (Zhu Yuanzhang)» بنیانگذار سلسلهی مینگ بود. وقتی سلسلهی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانهاش رنج میبرد، و تظاهر به دیوانگی می-کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوهها زندگی میکرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان بودایی و سپس تائویی در آمد. در حدود60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «جو دا» معمولاً آثار نقاشی و خوشنویسی خود را «بَدا شانرِن (Bada Shanren)»(درویش هشت کوهستان) امضا میکرد. او به شدت با سیاست خود خواهانهی نژادی که از سوی دولت چینگ اجرا میشد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، خوشنویسی و نقاشی مخالفت میکرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرندهای که نقاشی میکرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد میکرد تا نمادی از مخالفتش با دولت چینگ باشد.
قلم کاری«جودا» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشیهای منظرهای او معمولاً انباشته از صخرههای عجیب و غریب و تپههای متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان میدهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت.
یوان جی
«یوان جی»(Yuan Ji) (1718-1642 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ است. نام او در اصل «جو رووجی (Zhu Ruoji)» بود. پس از سقوط سلسلهی مینگ، زمانی که وی 5 سال داشت، پدرش دستگیر و به قتل رسید. او برای فرار از بیچارگی، به سلک راهبان بودایی در آمد و نام «یوان جی» را برگزید. در سالهای باقی مانده از حیاتش، در «یانگ جو» ساکن و با فروش نقاشیهای خود امرار معاش میکرد.
او به نقاشی گلها، میوهها و اجسام میپرداخت و مخصوصاً در نقاشی منظره مهارت زیاد داشت، و در آن زمان از جایگاه والایی برخوردار بود. وی از نیاکان خود به خوبی تجربه آموخته و پژوهشگری خوب در مورد اشیای طبیعی هم بود. وی معتقد بود که «هنرمند باید با زمان سازگار باشد» و یک نقاش منظره باید«به کوهستان و رود خانه، زندگی و حیات بخشد»، «تمام قلههای عجیب و غریب را کاوش و طراحی کند» و سپس«مقررات خاص خود را تدوین کند». با این کار، یک هنرمند میتواند از گذشتگان خود جدا شده و سبک ویژه ای به وجود آورد. کارهای قلم موی او از قید و بند رها بوده و طرحها متنوع و بدیع، و با روشهای معمول سبکهای قدیمی آن زمان کاملاً تفاوت دارد.
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان؛ مشاهیر هنری روسیه؛ مشاهیر هنری کانادا؛ مشاهیر هنری کوبا؛ مشاهیر هنری سنگال
پاورقی
[i] - Bay بخشی از دیوار صاف که برای نقاشی آماده شده است.
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی