کنفوسیوس و اندیشه های او: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۷: | خط ۷: | ||
در گذشته آموزش از حقوق ویژهی اشراف بود، اما[[آیین بومی کنفوسیوس|«کنفوسیوس»]]، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آنها را تحت تعلیم قرار داد. گفته می شود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آنها چند نفر جزو دانشمندان جامعهی آن روز بودند.در قرن دوم پیش از میلاد، که [[چین]] کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، [[آیین بومی کنفوسیوس|اندیشههای کنفوسیوس]] بهعنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشهها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لونیو»جمع آوری و منشر شده است. در [[چین]] باستان(← [[تاریخ دوران باستان چین]])مردم زندگی خود را با اندیشههای مطرح شده در همین کتاب تنظیم می کردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، می بایست این کتاب را بهدقت بخوانند. چینیها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لونیو» می توان کشوری را اداره کرد. | در گذشته آموزش از حقوق ویژهی اشراف بود، اما[[آیین بومی کنفوسیوس|«کنفوسیوس»]]، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آنها را تحت تعلیم قرار داد. گفته می شود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آنها چند نفر جزو دانشمندان جامعهی آن روز بودند.در قرن دوم پیش از میلاد، که [[چین]] کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، [[آیین بومی کنفوسیوس|اندیشههای کنفوسیوس]] بهعنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشهها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لونیو»جمع آوری و منشر شده است. در [[چین]] باستان(← [[تاریخ دوران باستان چین]])مردم زندگی خود را با اندیشههای مطرح شده در همین کتاب تنظیم می کردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، می بایست این کتاب را بهدقت بخوانند. چینیها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لونیو» می توان کشوری را اداره کرد. | ||
کنفوسیوس 6 رشتهی آموزشی را به شاگردانش تعلیم میداد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسلهها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشتههای اصلی آموزشی برگزیده و تدریس می شد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابهرانی، نویسندگی و ریاضیات. همچنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتابها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در [[چین]] باستان (← [[تاریخ دوران باستان چین]])بودهاند که عبارتند از: «کتاب اسناد(The Book of Records)»، «کتاب سرودها(The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات(The Book of Changes)»، «کتاب یادداشتهای بهار و پاییز(The Spring and Autumn Annals)»، «کتاب یادداشتهای موسیقی(The Record of Music)» و «گفتهها و کلمات قصار کنفوسیوس(Annalects)»(← [[آموزه های کنفوسیوس|آموزه های کنفوسیوس)]] که توسط شاگردانش گردآوری شده و بهصورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفتههای وی به ضرب المثلهای عامیانهی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار میگیرند، مانند این جملهی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم(راهنما) باشد<ref>Yan Dan,Y. and et.al.(2010).Chinese Literature, Great Tradition since The Book of Songs. Beijing :China Intercontinental Press</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]، جلد 1، ص.159-160.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == |
نسخهٔ کنونی تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۱۷
فرهنگ سنتی چین، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز کنفوسیوس نیست. در تاریخ چین هیچکس به اندازهی«کنفوسیوس»(← آیین بومی کنفوسیوس) تأثیرگذار نبوده است. وی بنیانگذار مکتبی است که در بیش از دو هزار سال گذشته نه تنها سیاست و فرهنگ مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داد، بلکه رفتار روزمره و فکر و اندیشهی مردم این سرزمین را شکل داده است. بهنحوی که برخی از دانشمندان خارجی، اندیشه و مکتب«کنفوسیوس» را به منزلهی مذهبی چینی تلقی کردهاند. اندیشهی وی نه تنها در فرهنگ مردم چین رسوخ كرده، بلکه فكر و اندیشهی اغلب جوامع و کشورهای شرق آسیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
کنفوسیوس و اندیشه های او
«کنفوسیوس» در سال 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و در سال 479 پیش از میلاد نیز در گذشت. نام اصلی او«کونگزی» بود و «کنفوسیوس» نامی است که غربیها برای او برگزیده اند. وی در تمام عمر خود هیچگاه مقام عالی دولتی نداشت، اما از نظر دانش سرآمد همه به شمار می رفت.
در گذشته آموزش از حقوق ویژهی اشراف بود، اما«کنفوسیوس»، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آنها را تحت تعلیم قرار داد. گفته می شود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آنها چند نفر جزو دانشمندان جامعهی آن روز بودند.در قرن دوم پیش از میلاد، که چین کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، اندیشههای کنفوسیوس بهعنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشهها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لونیو»جمع آوری و منشر شده است. در چین باستان(← تاریخ دوران باستان چین)مردم زندگی خود را با اندیشههای مطرح شده در همین کتاب تنظیم می کردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، می بایست این کتاب را بهدقت بخوانند. چینیها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لونیو» می توان کشوری را اداره کرد.
کنفوسیوس 6 رشتهی آموزشی را به شاگردانش تعلیم میداد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسلهها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشتههای اصلی آموزشی برگزیده و تدریس می شد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابهرانی، نویسندگی و ریاضیات. همچنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتابها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در چین باستان (← تاریخ دوران باستان چین)بودهاند که عبارتند از: «کتاب اسناد(The Book of Records)»، «کتاب سرودها(The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات(The Book of Changes)»، «کتاب یادداشتهای بهار و پاییز(The Spring and Autumn Annals)»، «کتاب یادداشتهای موسیقی(The Record of Music)» و «گفتهها و کلمات قصار کنفوسیوس(Annalects)»(← آموزه های کنفوسیوس) که توسط شاگردانش گردآوری شده و بهصورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفتههای وی به ضرب المثلهای عامیانهی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار میگیرند، مانند این جملهی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم(راهنما) باشد[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
آیین بومی کنفوسیوس؛ آموزه های کنفوسیوس؛ شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین
کتابشناسی
- ↑ Yan Dan,Y. and et.al.(2010).Chinese Literature, Great Tradition since The Book of Songs. Beijing :China Intercontinental Press
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد 1، ص.159-160.