پرش به محتوا

صنایع و کالاهای فرهنگی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Mohammad (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۶: خط ۶:
* مؤثر بودن در اشتغال‌زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت.  
* مؤثر بودن در اشتغال‌زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت.  


مجموعه كالاهای مصرفی حامل اندیشه‌ها، نمادها و روش‌های زیست كه در خلق و معرفی هویت جمعی و تعیین رویه‌های فرهنگی نقش دارند را كالاهای فرهنگی می‌نامند. این كالاها برآیند خلاقیت جمعی یا فردی بوده و با استفاده از فرآیند صنعتی در سطوح انبوه تكثیر و در جهان توزیع می‌شود<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.560-561.</ref>.
مجموعه كالاهای مصرفی حامل اندیشه‌ها، نمادها و روش‌های زیست كه در خلق و معرفی هویت جمعی و تعیین رویه‌های فرهنگی نقش دارند را كالاهای فرهنگی می‌نامند. این كالاها برآیند خلاقیت جمعی یا فردی بوده و با استفاده از فرآیند صنعتی در سطوح انبوه تكثیر و در جهان توزیع می‌شود.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۱۲: خط ۱۲:


== منبع اصلی ==
== منبع اصلی ==
<references />
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>


== نویسنده مقاله ==
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
علی محمد سابقی
[[رده:اقتصاد فرهنگ و بازار صنایع فرهنگی]]
[[رده:اقتصاد فرهنگ و بازار صنایع فرهنگی]]
[[رده:رسانه]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۴۳

صنایع دستی چین. قابل بازیابی از https://persian.cri.cn/2023/06/12/ARTIWtGbPrIZAxBG7luZn7Dh230612.shtml

صنایع فرهنگی، به صنایعی گفته می‌شود كه با آفرینش، تولید و تجاری شدن كالاها و خدمات دارای محتوای غیر مادی و فرهنگی و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. چاپ و نشر، انتشارات چند رسانه‌ای، تولیدات سینمایی و سمعی و بصری، صنایع دستی، طراحی، معماری، هنرهای تجسمی و نمایشی، ورزش، سازها و ابزار و آلات موسیقی، تبلیغات و جهانگردی فرهنگی از مصادیق صنایع فرهنگی هستند. صنایع فرهنگی به عنوان یكی از اجزا و عناصر مهم اقتصاد جوامع، نه تنها در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، بلكه به عنوان ابزار هویت فرهنگی در تقویت تنوع فرهنگی و قدرت نرم نقش اساسی دارد. وجه تمایز اصلی این صنعت با صنایع دیگر عبارتند از:

  • فرهنگی بودن آن‌ها؛
  • در دسترس بودن و نقش داشتن همگان در حفظ و ترویج و تنوع آن‌ها؛
  • مؤثر بودن در اشتغال‌زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت.

مجموعه كالاهای مصرفی حامل اندیشه‌ها، نمادها و روش‌های زیست كه در خلق و معرفی هویت جمعی و تعیین رویه‌های فرهنگی نقش دارند را كالاهای فرهنگی می‌نامند. این كالاها برآیند خلاقیت جمعی یا فردی بوده و با استفاده از فرآیند صنعتی در سطوح انبوه تكثیر و در جهان توزیع می‌شود.

نیز نگاه کنید به

صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا؛ صنایع و کالاهای فرهنگی روسیه؛ صنایع و کالاهای فرهنگی ژاپن؛ صنایع و کالاهای فرهنگی فرانسه

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی