حرکت اسلامی افغانستان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «حزبی شیعی در افغانستان که پس از روی کار آمدن حکومت مارکسیستی با هدف مقابله با این حکومت و اقدامات آن تشکیل شد. در سال ۱۳۵۸ به رهبری آیتالله محمد آصف محسنی قندهاری و با ادغام چند گروه کوچکتر، مانند روحانیت مبارز، سازمان آزادی و گروه قرآن و ع...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
حزبی شیعی در [[افغانستان]] که پس از روی کار آمدن حکومت مارکسیستی با هدف مقابله با این حکومت و اقدامات آن تشکیل شد. | حزبی شیعی در [[افغانستان]] که پس از روی کار آمدن حکومت مارکسیستی با هدف مقابله با این حکومت و اقدامات آن تشکیل شد. در سال ۱۳۵۸ به رهبری آیتالله محمد آصف محسنی قندهاری و با ادغام چند گروه کوچکتر، مانند روحانیت مبارز، سازمان آزادی و گروه قرآن و عترت ابتدا در قم اعلام موجودیت کرد. در این هنگام، آقای آصف محسنی در [[سوریه]] بهسر میبرد؛ ولی با دعوت علما به قم آمد و حرکت اسلامی را تشکیل داد و مدتی بعد هم به پاکستان رفت. سید محمدعلی جاوید، سید حسین انوری و سید عبدالقیوم سجادی از اعضای برجسته حرکت اسلامی افغانستان بودند. | ||
در سال ۱۳۵۸ به رهبری آیتالله محمد آصف محسنی قندهاری و با ادغام چند گروه کوچکتر، مانند روحانیت مبارز، سازمان آزادی و گروه قرآن و عترت ابتدا در قم اعلام موجودیت کرد. در این هنگام، آقای آصف محسنی در سوریه بهسر میبرد؛ ولی با دعوت علما به قم آمد و حرکت اسلامی را تشکیل داد و مدتی بعد هم به پاکستان رفت. سید محمدعلی جاوید، سید حسین انوری و سید عبدالقیوم سجادی از اعضای برجسته حرکت اسلامی افغانستان بودند. | |||
بعدها، حرکت اسلامی افغانستان به دو شاخه زیر منشعب شد: | بعدها، حرکت اسلامی افغانستان به دو شاخه زیر منشعب شد: | ||
* حرکت اسلامی افغانستان به رهبریآیتالله محمد آصف محسنی قندهاری؛ سید محمدعلی جاوید نیز درکنار او بود و نشریه فجر امید را منتشر میکرد؛ | |||
* حرکت اسلامی مردم افغانستان به رهبری سید حسین انوری که هفتهنامه مردم را چاپ میکرد. | |||
آیتالله آصف محسنی چند سال قبل به شکل رسمی از رهبری حرکت اسلامی افغانستان استعفا کرد. او اعلام کرد که قصد دارد به فعالیتهای علمی و فرهنگی بپردازد. ایجاد شورای علمای شیعه، تأسیس مدرسه علمیه خاتمالنبیین (ص) و تأسیس [[شورای اخوت اسلامی افغانستان]] از جمله فعالیتهای فرهنگی وی است آقای آصف محسنی، که فردی میانهرو بود، در [[قندهار]] متولد شد و در نجف به تحصیل علوم دینی پرداخت<ref>جامعه و فرهنگ | آیتالله آصف محسنی چند سال قبل به شکل رسمی از رهبری حرکت اسلامی [[افغانستان]] استعفا کرد. او اعلام کرد که قصد دارد به فعالیتهای علمی و فرهنگی بپردازد. ایجاد شورای علمای شیعه، تأسیس مدرسه علمیه خاتمالنبیین (ص) و تأسیس [[شورای اخوت اسلامی افغانستان]] از جمله فعالیتهای فرهنگی وی است آقای آصف محسنی، که فردی میانهرو بود، در [[قندهار]] متولد شد و در نجف به تحصیل علوم دینی پرداخت.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ [[افغانستان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 475-476.</ref> | ||
== | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[سیاست و حکومت افغانستان]]؛ [[نظام حزبی افغانستان]]؛ [[احزاب شیعه افغانستان]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
[[رده:احزاب و جریان های سیاسی شاخص]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۱۴
حزبی شیعی در افغانستان که پس از روی کار آمدن حکومت مارکسیستی با هدف مقابله با این حکومت و اقدامات آن تشکیل شد. در سال ۱۳۵۸ به رهبری آیتالله محمد آصف محسنی قندهاری و با ادغام چند گروه کوچکتر، مانند روحانیت مبارز، سازمان آزادی و گروه قرآن و عترت ابتدا در قم اعلام موجودیت کرد. در این هنگام، آقای آصف محسنی در سوریه بهسر میبرد؛ ولی با دعوت علما به قم آمد و حرکت اسلامی را تشکیل داد و مدتی بعد هم به پاکستان رفت. سید محمدعلی جاوید، سید حسین انوری و سید عبدالقیوم سجادی از اعضای برجسته حرکت اسلامی افغانستان بودند.
بعدها، حرکت اسلامی افغانستان به دو شاخه زیر منشعب شد:
- حرکت اسلامی افغانستان به رهبریآیتالله محمد آصف محسنی قندهاری؛ سید محمدعلی جاوید نیز درکنار او بود و نشریه فجر امید را منتشر میکرد؛
- حرکت اسلامی مردم افغانستان به رهبری سید حسین انوری که هفتهنامه مردم را چاپ میکرد.
آیتالله آصف محسنی چند سال قبل به شکل رسمی از رهبری حرکت اسلامی افغانستان استعفا کرد. او اعلام کرد که قصد دارد به فعالیتهای علمی و فرهنگی بپردازد. ایجاد شورای علمای شیعه، تأسیس مدرسه علمیه خاتمالنبیین (ص) و تأسیس شورای اخوت اسلامی افغانستان از جمله فعالیتهای فرهنگی وی است آقای آصف محسنی، که فردی میانهرو بود، در قندهار متولد شد و در نجف به تحصیل علوم دینی پرداخت.[۱]
نیز نگاه کنید به
سیاست و حکومت افغانستان؛ نظام حزبی افغانستان؛ احزاب شیعه افغانستان
کتابشناسی
- ↑ علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 475-476.