معماری دوران سلسله ی چینگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


[[پرونده:Yuanhegong.jpg|بندانگشتی|معماری در سلسله ی چینگ]]
[[پرونده:Yuanhegong.jpg|بندانگشتی|معماری در [[سلسله چینگ|سلسله ی چینگ]]]]
سلسله­ ی«چینگ»(1616 تا 1911میلادی)، آخرین دودمان سلطنت فئودالی در [[چین]] است. معماری در این دوران، عموما ضمن ادامه­ ی سبک معماری سلسله­ های پیشین، به ظرافت و جلال و شکوه ساختمان­ ها بیشتر توجه می­ شد. شهر [[پکن]] پایتخت این سلسله، اساسا چهره ­ی گذشته­ ی خود را حفظ کرده و  باغستان­ های بزرگ از جمله پارک­ های«یوان مینگ­ یوان» و «اَی خه­یوان» یعنی پارک تابستانی خوش منظره در داخل شهر ممنوعه، در این عصر ساخته شدند. استفاده از شیشه در معماری این دوران و ساخت خانه ­های متنوع و به­ شکل آزاد، افزایش یافت. معماری بناهای مذهبی بودای تبتی با سبک خاص خود، در این دوران شکوفا شد. استفاده از مدل­ های گوناگون در بنای معابد و ساختمان­ های سنتی، یکنواختی موجود را تغییر داد و اشکال جالب و متنوعی ایجاد گردید. . دراواخر دوران این سلسله، در [[چین]] بناهایی با سبک چینی توام با سبک معماری فرنگی نیز پدید آمد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
[[سلسله چینگ|سلسله­ ی«چینگ»]](1616 تا 1911میلادی)، آخرین دودمان سلطنت فئودالی در [[چین]] است. معماری در این دوران، عموما ضمن ادامه­ ی سبک معماری سلسله ­های پیشین، به ظرافت و جلال و شکوه ساختمان­ ها بیشتر توجه می­ شد.  
 
شهر [[پکن]] پایتخت این سلسله، اساسا چهره ­ی گذشته­ ی خود را حفظ کرده و  باغستان­ های بزرگ از جمله پارک­ های«یوان مینگ­ یوان» و «اَی خه ­یوان» یعنی پارک تابستانی خوش منظره در داخل [[شهر ممنوعه پکن|شهر ممنوعه]]، در این عصر ساخته شدند.
 
استفاده از شیشه در معماری این دوران و ساخت خانه ­های متنوع و به­ شکل آزاد، افزایش یافت. [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین|معماری بناهای مذهبی بودای تبتی]] با سبک خاص خود، در این دوران شکوفا شد. استفاده از مدل­ های گوناگون در [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین|بنای معابد و ساختمان ­های سنتی]]، یکنواختی موجود را تغییر داد و اشکال جالب و متنوعی ایجاد گردید.
 
دراواخر دوران این سلسله، در [[چین]] بناهایی باسبک چینی توام با سبک معماری فرنگی نیز پدید آمد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==


* [[هنر در چین]]
* [[هنر در چین]]
* [[هنر نقاشی در چین]]
* [[هنر خوشنویسی چینی|هنر خوشنویسی چین]]
* [[هنر معماری در چین]]
* [[هنر معماری در چین]]
* [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین]]
* [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین]]
* [[معماری دوران سلسله ی تانگ]]
* [[معماری دوران سلسله ی سونگ]]
* [[معماری دوران سلسله ی یوان]] 
* [[معماری دوران سلسله ی مینگ]]
* [[معماری دوران معاصر چین]]
* [[سلسله چینگ]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۱۲ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۳۰

معماری در سلسله ی چینگ

سلسله­ ی«چینگ»(1616 تا 1911میلادی)، آخرین دودمان سلطنت فئودالی در چین است. معماری در این دوران، عموما ضمن ادامه­ ی سبک معماری سلسله ­های پیشین، به ظرافت و جلال و شکوه ساختمان­ ها بیشتر توجه می­ شد.

شهر پکن پایتخت این سلسله، اساسا چهره ­ی گذشته­ ی خود را حفظ کرده و  باغستان­ های بزرگ از جمله پارک­ های«یوان مینگ­ یوان» و «اَی خه ­یوان» یعنی پارک تابستانی خوش منظره در داخل شهر ممنوعه، در این عصر ساخته شدند.

استفاده از شیشه در معماری این دوران و ساخت خانه ­های متنوع و به­ شکل آزاد، افزایش یافت. معماری بناهای مذهبی بودای تبتی با سبک خاص خود، در این دوران شکوفا شد. استفاده از مدل­ های گوناگون در بنای معابد و ساختمان ­های سنتی، یکنواختی موجود را تغییر داد و اشکال جالب و متنوعی ایجاد گردید.

دراواخر دوران این سلسله، در چین بناهایی باسبک چینی توام با سبک معماری فرنگی نیز پدید آمد[۱].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.