صنعت گردشگری افغانستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۷۷: خط ۷۷:
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==


* [[جامعه افغانستان]]
* [[صنعت گردشگری کانادا]]
* [[اوقات فراغت در افغانستان]]
* [[صنعت گردشگری ژاپن]]
* [[صنعت گردشگری کوبا]]
* [[صنعت گردشگری لبنان]]
* [[صنعت گردشگری مصر]]
* [[صنعت گردشگری روسیه]]
* [[صنعت گردشگری سنگال]]
* [[صنعت گردشگری در چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۹ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۵۸

قبل از بروز جنگ‌های داخلی از دهه ۱۹۷۰ به بعد، گردشگری و توریسم یکی از اقلام درآمد افغانستان را تشکیل می‌داد. آثار طبیعی و تاریخی جذاب در افغانستان زیاد است و جهانگردان را به طرف خود جلب می‌کند؛ ولی دو عامل عمده مانع از توسعه صنعت توریسم شده است:

۱ - بروز بی‌ثباتی، ناامنی و جنگ‌های داخلی در افغانستان؛ ۲- فقدان هتل‌ها و امکانات حمل‌ونقل برای جابه‌جایی و اسکان گردشگران.

بعد از برکناری طالبان، شرایط برای گردشگری بهتر و تعداد گردشگران بیشتر شده است؛ ولی تا رسیدن به مرحله مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. آمارهای دقیق راجع‌به تعداد گردشگران و درآمدهای حاصل از آن در یکی دو دهه اخیر ارائه نشده و اطلاعات موجود بیشتر قدیمی‌اند.

شمار گردشگران و درآمدهای حاصل از آن:


۱۹۹۸


۱۹۹۷


۱۹۹۶


تعداد گردشگران


۴


۴


۴


(به هزار نفر)


درآمد حاصله (به


۱


۱


۱


میلیون دلار)

منبع:[۱]

تعداد گردشگران برای سال ۲۰۰۲ نیز حدود ۴ هزار نفر و درآمد حاصله یک‌میلیون دلار برآورد شد.[۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. world organization; and, South Asia, 2010, P. 139
  2. علی آبادی،علیرضا(1395).جامعه و فرهنگ افغانستان.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص401-402.