صنعت گردشگری مصر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱۳: | خط ۱۳: | ||
*[[مصر]] | *[[مصر]] | ||
*[[نظام فرهنگی مصر]] | *[[نظام فرهنگی مصر]] | ||
*[[صنعت گردشگری کانادا]] | |||
*[[صنعت گردشگری ژاپن]] | |||
*[[صنعت گردشگری کوبا]] | |||
*[[صنعت گردشگری لبنان]] | |||
*[[صنعت گردشگری افغانستان]] | |||
*[[صنعت گردشگری در چین]] | |||
*[[صنعت گردشگری تونس]] | |||
*[[صنعت گردشگری روسیه]] | |||
*[[صنعت گردشگری سنگال]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ ۱۰ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۳۲
سرزمین مصر را میتوان به موزهای سرگشاده و عظیم تشبیه کرد که با داشتههای متنوع و بیشمار خود، انسان را به اعمال تاریخ باستان و قرون میانی و دوره جدید این کشور میبرد و دستاوردهای فرهنگی و تمدنی مصر را که نشانههایی هم از فرهنگ و تمدنهای دیگر دارد، فراپیش تماشاگران و پژوهشگران میگذارد. موزه بزرگ مصر با آثاری از دورههای فرعونی، یونانی، رومی، قبطی، عربی و اسلامی، امروز حدود یکسوم از آثار باستانی و تاریخی معروف جهان را در خود جای داده است.
به جز آثار باستانی و تاریخی که همه ساله میلیونها گردشگر و باستانشناس خارجی از آن دیدن میکنند، انواع دیگری از جاذبههای گردشگری نیز در این کشور علاقهمندان بسیاری را از سراسر جهان به این سرزمین کشانده است. سیاست توسعه گردشگری در سال 1992 با تأسیس سازمان کل توسعه گردشگری، طراحی و به اجرا گزارده شد. برنامههای اجرایی مبتنی بر این سیاست با استفاده از تجربههای داخلی و بینالمللی توانسته است با جذب سرمایهگذاران و تأسیس مجموعههای توریستی، فرودگاههای مناسب، راههای جدید در عمق صحرا و یا در کنارههای دوردست دریا، تحول چشمگیری در این حوزه پدید آورد. بر اساس سیاستهای مزبور، تسهیلات لازم برای برگزاری کنفرانسها و جشنوارههای دولتی و غیردولتی بینالمللی به ویژه در قاهره و نیز مراکز توریستی، همچون شرم الشیخ فراهم آمد که با استقبال مراکز، نهادها و مؤسسات بینالمللی روبرو شده است. توسعه امکانات گردشگری در بیشتر مناطق و اماکن توریستی طی دو دهه پیش از انقلاب ژانویه 2011، به جذب گردشگران بسیاری از سراسر جهان به این سرزمین شده است. از جمله طرحهای توسعه گردشگری مصر که از سالهای اولیه قرن جدید اجرایی شده است، طرحی است که به موجب آن، گردشگران خارجی، واحدهای اقامتی کوچک را در مناطق جدید ایجاد و به جز مواقعی که خود از آنها استفاده میکنند، به صورت اجاره در اختیار دیگر گردشگران قرار میگیرد.
براساس گزارشهای موجود، 90% از پروژههای گردشگری توسط سرمایهگذاران مصری (دولتی و غیردولتی) و 10% از آن را سرمایهگذاران عرب به انجام رساندهاند. اقدامات مربوط به توسعه و تجهیز اماکن تاریخی و توریستی علاوه بر افزایش میزان گردشگران ورودی، کسب جوایز بینالمللی را نیز به ارمغان آورده است که از جمله میتوان به دریافت جایزه بهترین عنصر جذب گردشگری در سال 2007 برای هرمهای سهگانه جیزه در نزدیکی قاهره از مؤسسه بینالمللی جوایز جهانی سفر اشاره کرد.
براساس گزارش سازمان مرکزی آمار مصر، تعداد گردشگران ورودی به مصر در سال 2013، مجموعا 9/464/000 نفر بوده است که از این تعداد، 1/761/000 نفر را گردشگران عرب، 6/976/000 نفر را اروپاییان، 240/000 نفر را گردشگران آمریکایی و 487/000 نفر را سایر گردشگران از کشورهای دیگر تشکیل دادهاند که البته نسبت به آمار سال 2012 که به 11/532/000 نفر رسیده بود، کاهش نشان میدهد.
براساس گزارش سازمان مذکور، تعداد گردشگران ورودی مصر در ژانویه 2014 مجموعا 642/197 نفر بوده است که از این تعداد 15.9% عرب، 76.6% اروپایی، 2.6% آمریکایی و 4.9% را گردشگران سایر کشورهای جهان تشکیل دادهاند.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
- مصر
- نظام فرهنگی مصر
- صنعت گردشگری کانادا
- صنعت گردشگری ژاپن
- صنعت گردشگری کوبا
- صنعت گردشگری لبنان
- صنعت گردشگری افغانستان
- صنعت گردشگری در چین
- صنعت گردشگری تونس
- صنعت گردشگری روسیه
- صنعت گردشگری سنگال
کتابشناسی
- ↑ بازیابی شده در 2014 از https://www.capmas.gov.eg.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص216-218.