قوه مجریه سوریه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
رئیس جمهور رئیس قوه مجریه است که برای مدت هفت سال که یکبار قابل تمدید است، انتخاب می­شود و باید در [[سوریه]] از والدین سوری زاده شده و با غیر سوری ازدواج نکرده باشد و سوء سابقه کیفری هم نداشته باشد
رئیس جمهور رئیس قوه مجریه ‌‌‌‌‌‌‌است که برای مدت هفت سال که یکبار قابل تمدید ‌‌‌‌‌‌‌است، انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و باید در [[سوریه]] از والدین سوری زاده شده و با غیر سوری ازدواج نکرده باشد و سوء سابقه کیفری هم نداشته باشد


فراخوان انتخابات به عهده رئیس مجلس خلق است و ظرف دو تا سه ماه قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری مستقر، باید اجرا شود و برنده کسی است که آرای مطلق را کسب کند؛  چه در دور اول و چه در دور دوم.
فراخوان انتخابات به عهده رئیس مجلس خلق ‌‌‌‌‌‌‌است و ظرف دو تا سه ماه قبل از پایان دوره ‌‌‌‌‌‌‌‌ریاست‌جمهوری مستقر، باید اجرا شود و برنده کسی ‌‌‌‌‌‌‌است که آرای مطلق را کسب کند؛  چه در دور اول و چه در دور دوم.


اختیارات رئیس جمهور:
اختیارات رئیس جمهور:


1.    عزل و نصب  معاونان و برکناری آنها و تفویض بخشی از اختیارات خود به آنها
1.    عزل و نصب  معاونان و برکناری آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تفویض بخشی از اختیارات خود به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها


2.    معذفی نخست وزیر، وزرا و معاونان آنها و قبول استعفا و عزل آنها
2.    معذفی نخست وزیر، وزرا و معاونان آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قبول ‌‌‌‌‌‌‌استعفا و عزل آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها


3.    ترسیم خط مشی کلی دولت با همکاری هیأت وزیران منصوب
3.    ترسیم خط مشی کلی دولت با همکاری هیأت وزیران منصوب
خط ۱۷: خط ۱۷:
6.    اعلام وضعیت اضطراری و لغو آن برای مدت آزاد با مصوبه­ی هیأت وزیران
6.    اعلام وضعیت اضطراری و لغو آن برای مدت آزاد با مصوبه­ی هیأت وزیران


7.    تأیید صلاحیت سفرای خارجی و تعیین سفیران سوریه در خارج از کشور
7.    تأیید صلاحیت سفرای خارجی و تعیین سفیران [[سوریه]] در خارج از کشور


8.    فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح از جمله صدور کلیه «تصمیمات و دستورات لازم برای اعمال این اختیار»
8.    فرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندهی ارتش و نیرو‌‌‌‌‌‌‌‌های مسلح از جمله صدور کلیه «تصمیمات و دستورات لازم برای اعمال این اختیار»


9.    انتصاب پرسنل کشوی و لشکری
9.    انتصاب پرسنل کشوی و لشکری


10.       ریاست شورای عالی قضایی
10.       ‌‌‌‌‌‌‌‌ریاست شورای عالی قضایی


11.       انعقاد معاهدات و موافقت نامه های بین المللی
11.       انعقاد معاهدات و موافقت نامه ‌‌‌‌‌‌‌‌های بین المللی


12.       صدور عفو ویژه، اعطای نشان و گفتگو با مردم
12.       صدور عفو ویژه، اعطای نشان و گفتگو با مردم
خط ۳۱: خط ۳۱:
13.       انحلال مجلس خلق
13.       انحلال مجلس خلق


14.       پیشنهاد قوانین
14.       پیشن‌‌‌‌‌‌‌‌هاد قوانین


15.       تهيه و انتشار قوانين در خارج از جلسات مجلس خلق و يا در حال تشكيل آن «در موارد ضرورت» مشروط بر اينكه مجلس در هنگام تشكيل، حق لغو آن به موجب «احكام تقنيني» را داشته باشد.
15.       تهيه و انتشار قوانين در خارج از جلسات مجلس خلق و يا در حال تشكيل آن «در موارد ضرورت» مشروط بر اينكه مجلس در هنگام تشكيل، حق لغو آن به موجب «احكام تقنيني» را داشته باشد.


16.       تمام اقدامات سریعی که در صورت به خطر افتادن کشور مناسب می­داند
16.       تمام اقدامات سریعی که در صورت به خطر افتادن کشور مناسب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند


17.       تشکیل کمیته­ها و انجمن­های خصوصی
17.       تشکیل کمیته­‌‌‌‌‌‌‌‌ها و انجمن­‌‌‌‌‌‌‌‌های خصوصی


18.       اعلام همه پرسی که دیوان عالی قانون اساسی نمی تواند اعتراضی داشته باشد؛ حتی اگر موضوع رفراندوم، مخالف قانون اساسی باشد!
18.       اعلام همه پرسی که دیوان عالی قانون اساسی نمی تو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند اعتراضی داشته باشد؛ حتی اگر موضوع رفر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندوم، مخالف قانون اساسی باشد!


19.       تعیین اعضای دادگاه عالی قانون اساسی که از جمله وظایف آن­ها محاکمه رئیس جمهور است!
19.       تعیین اعضای دادگاه عالی قانون اساسی که از جمله وظایف آن­‌‌‌‌‌‌‌‌ها محاکمه رئیس جمهور ‌‌‌‌‌‌‌است!


20.       ارجاع وزرا به محاکمه
20.       ارجاع وزرا به محاکمه


21.       پیشنهاد اصلاح قانون اساسی به درخواست او یا یک سوم اعضای مجلس خلق
21.       پیشن‌‌‌‌‌‌‌‌هاد اصلاح قانون اساسی به درخو‌‌‌‌‌‌‌است او یا یک سوم اعضای مجلس خلق


مسئولیت حسن عمل وزارتخانه­ها متوجه رئیس جمهور و مجلس خلق است، برخلاف قانون اساسی 1973، قانون اساسی فعلی تصریح می کند که این وزرا وظیفه دارند در برابر رئیس جمهور سوگند یاد کنند.
مسئولیت حسن عمل وزارتخانه­‌‌‌‌‌‌‌‌ها متوجه رئیس جمهور و مجلس خلق ‌‌‌‌‌‌‌است، برخلاف قانون اساسی 1973، قانون اساسی فعلی تصریح می کند که این وزرا وظیفه دارند در برابر رئیس جمهور سوگند یاد کنند.


قانون اساسی شرایطی را که باید در وزیر وجود داشته باشد، تعریف کرده است؛ از جمله عدم پذیرش ترکیب وزارتخانه با عضویت هیئت مدیره یک شرکت؛ اما امکان تلفیق عضویت وزارت و دادسرا مجاز است؛ همچنین ههیئت دولت در ابتدای دوره ریاست جمهوری و مجلس مردمی و با استعفای رئیس جمهور یا اکثریت اعضای آن مستعفی تلقی می­شود؛ اما وزیر مسئولیت وزارت خود را بر عهده خواهد داشت.
قانون اساسی شرایطی را که باید در وزیر وجود داشته باشد، تعریف کرده ‌‌‌‌‌‌‌است؛ از جمله عدم پذیرش ترکیب وزارتخانه با عضویت هیئت مدیره یک شرکت؛ اما امکان تلفیق عضویت وزارت و دادسرا مجاز ‌‌‌‌‌‌‌است؛ همچنین ههیئت دولت در ابتدای دوره ‌‌‌‌‌‌‌‌ریاست جمهوری و مجلس مردمی و با ‌‌‌‌‌‌‌استعفای رئیس جمهور یا اکثریت اعضای آن مستعفی تلقی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود؛ اما وزیر مسئولیت وزارت خود را بر عهده خواهد داشت.


اختیارات شورای وزیران: ارائه لایحه بودجه عمومی دولت، تصویب برنامه­های اقتصادی، صدور تصمیمات اداری در اجرای آنها، هدایت کار وزارتخانه­ها، تصویب معاهدات بین المللی و انعقاد قراردادوام، پیگیری اجرای قوانین.
اختیارات شورای وزیران: ارائه لایحه بودجه عمومی دولت، تصویب برنامه­‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، صدور تصمیمات اداری در اجرای آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها، هدایت کار وزارتخانه­‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تصویب معاهدات بین المللی و انعقاد قراردادوام، پیگیری اجرای قوانین.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[قوه مجریه روسیه]]؛ [[نهادهای مشورتی و قانونگذار در چین]]؛ [[قوه مجریه تونس]]؛ [[قوه مجریه ژاپن]]؛ [[قوه مجریه کانادا]]؛ [[قوه مجریه کوبا]]؛ [[قوه مجریه لبنان]]؛ [[قوه مجریه مصر]]؛ [[قوه مجریه افغانستان]]؛ [[قوه مجریه سنگال]]؛ [[قوه مجریه تایلند]]؛ [[قوه مجریه آرژانتین]]؛ [[قوه مجریه ساحل عاج]]؛ [[قوه مجریه فرانسه]]؛ [[قوه مجریه اسپانیا]]؛ [[قوه مجریه سوریه]]؛ [[قوه مجریه اردن]]؛ [[قوه مجریه قطر]]؛ [[قوه مجریه سیرالئون]]؛ [[قوه مجریه اوکراین]]؛ [[قوه مجریه زیمبابوه]]؛ [[قوه مجریه اتیوپی]]؛ [[قوه مجریه مالی]]
 
== پاورقی ==
[1] . جنگ­‌‌‌‌‌‌‌‌های [[سوریه]]:
 
جنگ 1948 جنگ اعراب و اسرائیل ( علیه اسرائیل)
 
جنگ شش روزه 1967 یا جنگ شش روزه (علیه اسرائیل)
 
جنگ فرسایشی (علیه اسرائیل)
 
جنگ آزادی اکتبر (جنگ اکتبر) جنگ 1973 (علیه اسرائیل)
 
جنگ داخلی [[لبنان]] برای حفظ امنیت و ثبات در لبنان (نیرو‌‌‌‌‌‌‌‌های بازدارنده عرب) در برابر شبه نظامیان، سازمان آزادیبخش و نیرو‌‌‌‌‌‌‌‌های شورشی و دستیابی به ثباتی که بیش از 20 سال در لبنان ادامه داشت.
 
جنگ لبنان 1982 (علیه اسرائیل)
 
جنگ دوم خلیج فارس (علیه عراق)
 
نیرو‌‌‌‌‌‌‌‌های مسلح سوریه نیز مانند شورش [[اخوان المسلمین]] در دهه هشتاد قرن گذشته در حفظ نظم و امنیت در سوریه مشارکت داشتند.

نسخهٔ ‏۱۷ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۹

رئیس جمهور رئیس قوه مجریه ‌‌‌‌‌‌‌است که برای مدت هفت سال که یکبار قابل تمدید ‌‌‌‌‌‌‌است، انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و باید در سوریه از والدین سوری زاده شده و با غیر سوری ازدواج نکرده باشد و سوء سابقه کیفری هم نداشته باشد

فراخوان انتخابات به عهده رئیس مجلس خلق ‌‌‌‌‌‌‌است و ظرف دو تا سه ماه قبل از پایان دوره ‌‌‌‌‌‌‌‌ریاست‌جمهوری مستقر، باید اجرا شود و برنده کسی ‌‌‌‌‌‌‌است که آرای مطلق را کسب کند؛  چه در دور اول و چه در دور دوم.

اختیارات رئیس جمهور:

1.    عزل و نصب  معاونان و برکناری آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تفویض بخشی از اختیارات خود به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها

2.    معذفی نخست وزیر، وزرا و معاونان آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قبول ‌‌‌‌‌‌‌استعفا و عزل آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها

3.    ترسیم خط مشی کلی دولت با همکاری هیأت وزیران منصوب

4.    صدور قوانین و ارائه به مجلس برای تصویب با اکثریت دو ثلث و مجدداً صدور فرمان اجرا.

5.    اعلان جنگ و صلح و بسیج عمومی[1]

6.    اعلام وضعیت اضطراری و لغو آن برای مدت آزاد با مصوبه­ی هیأت وزیران

7.    تأیید صلاحیت سفرای خارجی و تعیین سفیران سوریه در خارج از کشور

8.    فرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندهی ارتش و نیرو‌‌‌‌‌‌‌‌های مسلح از جمله صدور کلیه «تصمیمات و دستورات لازم برای اعمال این اختیار»

9.    انتصاب پرسنل کشوی و لشکری

10.       ‌‌‌‌‌‌‌‌ریاست شورای عالی قضایی

11.       انعقاد معاهدات و موافقت نامه ‌‌‌‌‌‌‌‌های بین المللی

12.       صدور عفو ویژه، اعطای نشان و گفتگو با مردم

13.       انحلال مجلس خلق

14.       پیشن‌‌‌‌‌‌‌‌هاد قوانین

15.       تهيه و انتشار قوانين در خارج از جلسات مجلس خلق و يا در حال تشكيل آن «در موارد ضرورت» مشروط بر اينكه مجلس در هنگام تشكيل، حق لغو آن به موجب «احكام تقنيني» را داشته باشد.

16.       تمام اقدامات سریعی که در صورت به خطر افتادن کشور مناسب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند

17.       تشکیل کمیته­‌‌‌‌‌‌‌‌ها و انجمن­‌‌‌‌‌‌‌‌های خصوصی

18.       اعلام همه پرسی که دیوان عالی قانون اساسی نمی تو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند اعتراضی داشته باشد؛ حتی اگر موضوع رفر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندوم، مخالف قانون اساسی باشد!

19.       تعیین اعضای دادگاه عالی قانون اساسی که از جمله وظایف آن­‌‌‌‌‌‌‌‌ها محاکمه رئیس جمهور ‌‌‌‌‌‌‌است!

20.       ارجاع وزرا به محاکمه

21.       پیشن‌‌‌‌‌‌‌‌هاد اصلاح قانون اساسی به درخو‌‌‌‌‌‌‌است او یا یک سوم اعضای مجلس خلق

مسئولیت حسن عمل وزارتخانه­‌‌‌‌‌‌‌‌ها متوجه رئیس جمهور و مجلس خلق ‌‌‌‌‌‌‌است، برخلاف قانون اساسی 1973، قانون اساسی فعلی تصریح می کند که این وزرا وظیفه دارند در برابر رئیس جمهور سوگند یاد کنند.

قانون اساسی شرایطی را که باید در وزیر وجود داشته باشد، تعریف کرده ‌‌‌‌‌‌‌است؛ از جمله عدم پذیرش ترکیب وزارتخانه با عضویت هیئت مدیره یک شرکت؛ اما امکان تلفیق عضویت وزارت و دادسرا مجاز ‌‌‌‌‌‌‌است؛ همچنین ههیئت دولت در ابتدای دوره ‌‌‌‌‌‌‌‌ریاست جمهوری و مجلس مردمی و با ‌‌‌‌‌‌‌استعفای رئیس جمهور یا اکثریت اعضای آن مستعفی تلقی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود؛ اما وزیر مسئولیت وزارت خود را بر عهده خواهد داشت.

اختیارات شورای وزیران: ارائه لایحه بودجه عمومی دولت، تصویب برنامه­‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، صدور تصمیمات اداری در اجرای آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها، هدایت کار وزارتخانه­‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تصویب معاهدات بین المللی و انعقاد قراردادوام، پیگیری اجرای قوانین.

نیز نگاه کنید به

قوه مجریه روسیه؛ نهادهای مشورتی و قانونگذار در چین؛ قوه مجریه تونس؛ قوه مجریه ژاپن؛ قوه مجریه کانادا؛ قوه مجریه کوبا؛ قوه مجریه لبنان؛ قوه مجریه مصر؛ قوه مجریه افغانستان؛ قوه مجریه سنگال؛ قوه مجریه تایلند؛ قوه مجریه آرژانتین؛ قوه مجریه ساحل عاج؛ قوه مجریه فرانسه؛ قوه مجریه اسپانیا؛ قوه مجریه سوریه؛ قوه مجریه اردن؛ قوه مجریه قطر؛ قوه مجریه سیرالئون؛ قوه مجریه اوکراین؛ قوه مجریه زیمبابوه؛ قوه مجریه اتیوپی؛ قوه مجریه مالی

پاورقی

[1] . جنگ­‌‌‌‌‌‌‌‌های سوریه:

جنگ 1948 جنگ اعراب و اسرائیل ( علیه اسرائیل)

جنگ شش روزه 1967 یا جنگ شش روزه (علیه اسرائیل)

جنگ فرسایشی (علیه اسرائیل)

جنگ آزادی اکتبر (جنگ اکتبر) جنگ 1973 (علیه اسرائیل)

جنگ داخلی لبنان برای حفظ امنیت و ثبات در لبنان (نیرو‌‌‌‌‌‌‌‌های بازدارنده عرب) در برابر شبه نظامیان، سازمان آزادیبخش و نیرو‌‌‌‌‌‌‌‌های شورشی و دستیابی به ثباتی که بیش از 20 سال در لبنان ادامه داشت.

جنگ لبنان 1982 (علیه اسرائیل)

جنگ دوم خلیج فارس (علیه عراق)

نیرو‌‌‌‌‌‌‌‌های مسلح سوریه نیز مانند شورش اخوان المسلمین در دهه هشتاد قرن گذشته در حفظ نظم و امنیت در سوریه مشارکت داشتند.