ازدواج در زیمبابوه: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۴: | خط ۱۴: | ||
از نظر قانون حق ازدواج اختیاری امری بالاتر از رعایت حقوق بشر و نوعی ارزش مثبت فرهنگی در [[جامعه زیمبابوه|جامعه]] محسوب میشود لذا قانون با اشکال مختلف ازدواجهای اجباری مقابله میکند<ref>ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص. 54-56.</ref>. | از نظر قانون حق ازدواج اختیاری امری بالاتر از رعایت حقوق بشر و نوعی ارزش مثبت فرهنگی در [[جامعه زیمبابوه|جامعه]] محسوب میشود لذا قانون با اشکال مختلف ازدواجهای اجباری مقابله میکند<ref>ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص. 54-56.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ازدواج در ژاپن]]؛ [[ازدواج در روسیه]]؛ [[ازدواج در چین]]؛ [[ازدواج در مصر]]؛ [[ازدواج در تونس]]؛ [[ازدواج در افغانستان]]؛ [[ازدواج در سنگال]]؛ [[ازدواج در آرژانتین]]؛ [[ازدواج در فرانسه]]؛ [[ازدواج در مالی]]؛ [[ازدواج در ساحل عاج]]؛ [[ازدواج در اوکراین]]؛ [[ازدواج در اسپانیا]]؛ [[ازدواج در اردن]]؛ [[ازدواج در اتیوپی]]؛ [[ازدواج در سیرالئون]]؛ [[ازدواج در کوبا]]؛ [[ازدواج در لبنان]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ ۳۰ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۰۶
خانواده اساس جامعه زیمبابوه محسوب میشد و ازدواج نه تنها سنتی مهم، بلکه امری مقدس بود زیرا هر دو زوج از طریق ازدواج میتوانستند با اجدادشان مرتبط شده با آنها زندگی کنند.
امروزه قوانین ازدواج در این کشور نظیر سایر کشورهای جهان است و با توجه به سنتهای قبیلگی در مواردی دارای ویژگی های خاصی است. قبایل سنتهای خاصی برای ازدواج دارند و مشابهتهای زیادی نیز در مراسم ازدواج قبایل مختلف دیده میشود.
ازدواج با همسر برادر
ازدواج از نوع "لویریت" (Levirate) وصلت الزامی میان زنی که شوهرش فوت کرده با برادر کوچکتر همسر متوفی میباشد. این ازدواج بیشتر در جوامعی اتفاق میافتد که دارای ساختار قبیلهای است و زیمبابوه نمونهی بارزی از آن میباشد.
ازدواج " لویریت" امری شایع در میان قبیله شونا در زیمبابوه است و در زبان شونا به این رسم "کاگورا انهاکا" (Kugara nhaka) گفته میشود. در این نوع ازدواج، برادر کوچکتر وارث همسر برادر بزرگتر خود میشود و وظیفه دارد با او ازدواج کند. دراین رسم، برادران بزرگتر نمیتوانند این حق را به ارث ببرند. این رسم نقش مهم اقتصادی و اجتماعی در بقای زندگی آن زن دارد. امروزه این سنت در میان مردم شونا به خصوص به علت افزایش بیماری ایدز بسیار ضعیف شده است و بر طبق قوانین زیمبابوه به علت اجباری بودن آن جرم تلقی میشود.
ازدواجهای اجباری
ازدواجهای اجباری رسمی قدیمی در زیمبابوه بوده و امروزه نیز در میان بسیاری ازخانوادهها در نقاط مختلف کشور همچنان شایع است. مهمترین شکل ازدواج اجباری، ازدواج لویریت است.
شکل دیگری از این ازدواج، ازدواج اجباری کودکان است. والدین کودکان خردسالی که به زور او را به ازدواج کسی در میآورند، از نظر قانونی مجرم و مستوجب محکومیت هستند. در مناطق روستایی زیمبابوه آمار ازدواج اجباری دختران خردسال نسبت به پسران بیشتر و آسیب آن نیز ابعاد گستردهتری دارد. فقر و بیسوادی در مناطق روستایی از عوامل مهم در رواج و تداوم این رسم قدیمی میباشند[۱].
از نظر قانون حق ازدواج اختیاری امری بالاتر از رعایت حقوق بشر و نوعی ارزش مثبت فرهنگی در جامعه محسوب میشود لذا قانون با اشکال مختلف ازدواجهای اجباری مقابله میکند[۲].
نیز نگاه کنید به
ازدواج در ژاپن؛ ازدواج در روسیه؛ ازدواج در چین؛ ازدواج در مصر؛ ازدواج در تونس؛ ازدواج در افغانستان؛ ازدواج در سنگال؛ ازدواج در آرژانتین؛ ازدواج در فرانسه؛ ازدواج در مالی؛ ازدواج در ساحل عاج؛ ازدواج در اوکراین؛ ازدواج در اسپانیا؛ ازدواج در اردن؛ ازدواج در اتیوپی؛ ازدواج در سیرالئون؛ ازدواج در کوبا؛ ازدواج در لبنان
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://harare.usembassy.gov/marriage/2015
- ↑ ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص. 54-56.