دانشگاه های قزاقستان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « === دانشگاه های قزاقستان === قزاقستان در رتبه بندی یونسکو رتبه ۷ را دارد که نه تنها بالاتر از کشورهای مشترک المنافع بلکه رتبه آن از بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بالاتر است. تعداد موسسات آموزش عالی در قزاقستان ۲۰۰۸-۲۰۱۳ {| class="wikitable" |سال |2007/2008 |2008...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
=== دانشگاه های قزاقستان === | === دانشگاه های قزاقستان === | ||
قزاقستان در رتبه بندی یونسکو رتبه ۷ را دارد که نه تنها بالاتر از کشورهای مشترک المنافع بلکه رتبه آن از بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بالاتر است. | [[قزاقستان]] در رتبه بندی یونسکو رتبه ۷ را دارد که نه تنها بالاتر از کشورهای مشترک المنافع بلکه رتبه آن از بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بالاتر است. | ||
تعداد موسسات آموزش عالی در قزاقستان ۲۰۰۸-۲۰۱۳ | تعداد موسسات آموزش عالی در قزاقستان ۲۰۰۸-۲۰۱۳ | ||
خط ۶۸: | خط ۶۸: | ||
و هم موسسه های آموزش عالی خصوصی تحت نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکند.مدیر دانشگاه های ملی را رییس جمهور کشور و مدیر سایر دانشگاه ها دولتی را دولت منصوب می کنند. اما موسسه های دولتی و خصوصی حق ندارند در دانشگاه خود رشته، تخصص، پذیرش دانشجو، اعطای بورسیه، فرایند آموزشی، اعطای درجه علمی را به روش خودشان انجام بدهند برای این کار اجازه ی دولت ضروری است. دولت سالانه بودجه و میزان بورسیه های دانشگاه ها را معین می کند. البته بورسیه های دولتی به برندگان مسابقات بین المللی و سراسری کشور، به برندگان در امتحانات (یعنی کسانی که در طول آموزش متوسطه به عنوان دانش آموزان ممتاز بوده اند و توانسته اند در امتحانات امتیازات بالایی را کسب نمایند) اعطا می کنند و هم چنین بر اساس کنکور هم بورسیه اعطا می گردد. البته برای دانش آموزان معلول، یتیم، روستایی هم بورسیه هایی داده می شود. بعد از اتمام آموزش متوسطه دانش آموزان کنکور می دهند و براساس نتیجه ی آن اجازه ی ورود به دانشگاه ها به آنها داده می شود. | و هم موسسه های آموزش عالی خصوصی تحت نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکند.مدیر دانشگاه های ملی را رییس جمهور کشور و مدیر سایر دانشگاه ها دولتی را دولت منصوب می کنند. اما موسسه های دولتی و خصوصی حق ندارند در دانشگاه خود رشته، تخصص، پذیرش دانشجو، اعطای بورسیه، فرایند آموزشی، اعطای درجه علمی را به روش خودشان انجام بدهند برای این کار اجازه ی دولت ضروری است. دولت سالانه بودجه و میزان بورسیه های دانشگاه ها را معین می کند. البته بورسیه های دولتی به برندگان مسابقات بین المللی و سراسری کشور، به برندگان در امتحانات (یعنی کسانی که در طول آموزش متوسطه به عنوان دانش آموزان ممتاز بوده اند و توانسته اند در امتحانات امتیازات بالایی را کسب نمایند) اعطا می کنند و هم چنین بر اساس کنکور هم بورسیه اعطا می گردد. البته برای دانش آموزان معلول، یتیم، روستایی هم بورسیه هایی داده می شود. بعد از اتمام آموزش متوسطه دانش آموزان کنکور می دهند و براساس نتیجه ی آن اجازه ی ورود به دانشگاه ها به آنها داده می شود. | ||
اقدامات دریافت مجوز رسمی بین المللی دانشگاه ها از جمله مجوز ویژه و تخصصی باید انجام شود. بر طبق داده های وزارت آموزش و پروش جمهوری قزاقستان ۵ دانشگاه ملی کشور در راه به دست آوردن اعتبار بین المللی در حال بررسی هستند. با این هدف دو دانشگاه ملی قزاقستان یعنی دانشگاه ملی الفارابی و دانشگاه ملی فنی حرفه ای به نام ساتپایف اعتبار بین المللی کسب نموده اند. دانشگاه الفارابی اعتبار بین المللی را از آژانس اعتباری لامان و دانشگاه ملی فنی حرفه ای از مرکز اعتباری روسیه و آلمان دریافت کرده ند. دانشجویان مقطع لیسانس در دانشگاه ها حق انتخاب زبان آموزشی را دارند یعنی آنها میتوانند به زبان قزاقی، روسی و یا انگلیسی تحصیل کنند. اما دانشجویان فوق لیسانس و دکترا فقط باید به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند. دانشجویان به شکل زیر میتوانند در موسسه های آموزش عالی درس بخوانند: کلاسهای روزانه | اقدامات دریافت مجوز رسمی بین المللی دانشگاه ها از جمله مجوز ویژه و تخصصی باید انجام شود. بر طبق داده های وزارت آموزش و پروش جمهوری قزاقستان ۵ دانشگاه ملی کشور در راه به دست آوردن اعتبار بین المللی در حال بررسی هستند. با این هدف دو دانشگاه ملی قزاقستان یعنی دانشگاه ملی الفارابی و دانشگاه ملی فنی حرفه ای به نام ساتپایف اعتبار بین المللی کسب نموده اند. [[دانشگاه الفارابی]] اعتبار بین المللی را از آژانس اعتباری لامان و دانشگاه ملی فنی حرفه ای از مرکز اعتباری [[روسیه]] و آلمان دریافت کرده ند. دانشجویان مقطع لیسانس در دانشگاه ها حق انتخاب زبان آموزشی را دارند یعنی آنها میتوانند به زبان قزاقی، روسی و یا انگلیسی تحصیل کنند. اما دانشجویان فوق لیسانس و دکترا فقط باید به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند. دانشجویان به شکل زیر میتوانند در موسسه های آموزش عالی درس بخوانند: کلاسهای روزانه | ||
آموزش غیر حضوری؛ کلاسهای شبانه؛ | آموزش غیر حضوری؛ کلاسهای شبانه؛ | ||
خط ۳۵۴: | خط ۳۵۴: | ||
'''راهبردی قزاقستان ۲۰۵۰ میباشد.''' | '''راهبردی قزاقستان ۲۰۵۰ میباشد.''' | ||
رئیس جمهور همچنین چارچوب و اهداف سیاسی دقیق نظام آموزش عالی کشور را مبنی بر اینکه «تا سال ۲۰۲۰ میلادی دو مرکز آموزش عالی قزاقستان باید در نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان قرار گیرند» تعریف شده است که یکی از آنها دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی می باشد. | رئیس جمهور همچنین چارچوب و اهداف سیاسی دقیق نظام آموزش عالی کشور را مبنی بر اینکه «تا سال ۲۰۲۰ میلادی دو مرکز [[آموزش عالی قزاقستان]] باید در نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان قرار گیرند» تعریف شده است که یکی از آنها دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی می باشد. | ||
تحقق این اهداف مستلزم تغییر اساسی در تمامی زمینه های فعالیت و عملکرد دانشگاه های جمهوری قزاقستان است. دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی ضمن برخورداری از جایگاهی برتر به عنوان مرکز آموزشی و مرکز جهانی برنامه ی سازمان ملل «تاثیر آکادمی» در زمینه ی پیشرفت و توسعه ی پایدار، نقشی کاملا فعال در عرصه ی تحصیلی، آموزشی و علمی در سطح جهانی دارد. | تحقق این اهداف مستلزم تغییر اساسی در تمامی زمینه های فعالیت و عملکرد دانشگاه های جمهوری قزاقستان است. دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی ضمن برخورداری از جایگاهی برتر به عنوان مرکز آموزشی و مرکز جهانی برنامه ی سازمان ملل «تاثیر آکادمی» در زمینه ی پیشرفت و توسعه ی پایدار، نقشی کاملا فعال در عرصه ی تحصیلی، آموزشی و علمی در سطح جهانی دارد. | ||
خط ۳۷۱: | خط ۳۷۱: | ||
برنامههای آموزشی مشترک با دانشگاههای آمریکا، اروپا و آسیا بصورت موفقیتآمیزی با تحویل دو سویه ی دیپلم بین المللی و گواهینامه اجرا شده اند. این امر خود گواهی بر عملکرد عالی دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی در حیطه ی آموزشی جهانی میباشد. امروزه مدرک تحصیلی دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی تقریبا در تمامی رشته ها و تخصص ها با دانشگاه های معتبر دنیا در یک رتبه قرار دارد. | برنامههای آموزشی مشترک با دانشگاههای آمریکا، اروپا و آسیا بصورت موفقیتآمیزی با تحویل دو سویه ی دیپلم بین المللی و گواهینامه اجرا شده اند. این امر خود گواهی بر عملکرد عالی دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی در حیطه ی آموزشی جهانی میباشد. امروزه مدرک تحصیلی دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی تقریبا در تمامی رشته ها و تخصص ها با دانشگاه های معتبر دنیا در یک رتبه قرار دارد. | ||
هر ساله دانشگاه های مشترک اعم از دانشگاه سازمان همکاری شانگهای و دانشگاه اتحادیه کشورهای مستقل در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو میپذیرد. | هر ساله دانشگاه های مشترک اعم از دانشگاه سازمان همکاری [[شانگهای]] و دانشگاه اتحادیه کشورهای مستقل در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو میپذیرد. | ||
دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی بصورت فعال در تمامی برنامه های اتحادیه اروپا شرکت دارد، که این امر خود باعث هماهنگی بیشتر در راستای اجرای مفاد موافقتنامه ی سیستم ارزشیابی یکسان اروپایی (فرایند بالونسکی) می شود و سیاست آکادمیکی دانشگاه ها به استانداردهای اروپایی را نزدیک میکند. | دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی بصورت فعال در تمامی برنامه های اتحادیه اروپا شرکت دارد، که این امر خود باعث هماهنگی بیشتر در راستای اجرای مفاد موافقتنامه ی سیستم ارزشیابی یکسان اروپایی (فرایند بالونسکی) می شود و سیاست آکادمیکی دانشگاه ها به استانداردهای اروپایی را نزدیک میکند. | ||
دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی بصورت موفقیتآمیزی با تعدادی بالغ بر ۴۰۰ دانشگاه بزرگ جهان همکاری دارد. در کلاس های درس دانشگاه ملی قزاقستان سخنرانی علمی و مشاوره، رایزنی علمی و تبادل تجربیات علمی ۱۵۰ دانشمند برجسته خارجی که ۷ تن از آنها دارنده جایزه ی نوبل نیز هستند صورت میگیرد. دانشجویان دانشگاه نه تنها بر اساس برنامه های معتبر بین المللی تعلیم می بینند بلکه این امکان را هم دارند که مدرک تخصصی بین المللی دریافت کنند. به عنوان مثال برند جهانی آمریکا یعنی شرکت «-Hewlett | دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی بصورت موفقیتآمیزی با تعدادی بالغ بر ۴۰۰ دانشگاه بزرگ جهان همکاری دارد. در کلاس های درس دانشگاه ملی قزاقستان سخنرانی علمی و مشاوره، رایزنی علمی و تبادل تجربیات علمی ۱۵۰ دانشمند برجسته خارجی که ۷ تن از آنها دارنده جایزه ی نوبل نیز هستند صورت میگیرد. دانشجویان دانشگاه نه تنها بر اساس برنامه های معتبر بین المللی تعلیم می بینند بلکه این امکان را هم دارند که مدرک تخصصی بین المللی دریافت کنند. به عنوان مثال برند جهانی [[آمریکا]] یعنی شرکت «-Hewlett | ||
400 | 400 | ||
خط ۳۹۷: | خط ۳۹۷: | ||
از ویژگی های اصلی این همایش، که بازتاب گسترده ای در رسانه های معتبر جهان به همراه داشته است، این بود که اولین بار در آن مشکلات و چالش های تعریف یک پارادایم جدید توسعه انسانی پایدار در قالب G- - Global بستری برای گفتگوی جهانی - که از طرف رئیس جمهور آقای ن.آ. نظربایف طرح شده است مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. | از ویژگی های اصلی این همایش، که بازتاب گسترده ای در رسانه های معتبر جهان به همراه داشته است، این بود که اولین بار در آن مشکلات و چالش های تعریف یک پارادایم جدید توسعه انسانی پایدار در قالب G- - Global بستری برای گفتگوی جهانی - که از طرف رئیس جمهور آقای ن.آ. نظربایف طرح شده است مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. | ||
علاوه بر آن، موضوع کنفرانس فوق الذکر بازتاب گسترده ای نیز در جریان برگزاری نشست جهانی یونسکو در تاریخ ۱۰ لغایت ۱۲ نوامبر در شهر ناگویای ژاپن داشت که خود به عنوان نقطه ی عطفی در پایان دوره ی ده ساله ی آموزش در راستای توسعه ی پایدار واقع شده است. | علاوه بر آن، موضوع کنفرانس فوق الذکر بازتاب گسترده ای نیز در جریان برگزاری نشست جهانی یونسکو در تاریخ ۱۰ لغایت ۱۲ نوامبر در شهر ناگویای [[ژاپن]] داشت که خود به عنوان نقطه ی عطفی در پایان دوره ی ده ساله ی آموزش در راستای توسعه ی پایدار واقع شده است. | ||
ایجاد خوشه ی زیست پزشکی در دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی به عنوان یک مرکز پزشکی قدرتمند و متشکل از یک بیمارستان مجهز، آزمایشگاه علمی- تحقیقاتی، زیرساخت های لازم از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی از برنامه ها و اهداف مهم این دانشگاه می باشد. در این پروژه دانشگاه ها، شرکت های مهندسی، عمرانی و مالی قزاقستان، کره جنوبی، هنگکنگ و سنگاپور مشارکت دارند. با هدف احداث خوشه ی زیست پزشکی در دانشگاه ملی قزاقستان مرکز تشخیص طبی که اخیرا شخصا بوسیله ی ریاست جمهوری قزاقستان جناب آقای نظربایف افتتاح شده است. | ایجاد خوشه ی زیست پزشکی در دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی به عنوان یک مرکز پزشکی قدرتمند و متشکل از یک بیمارستان مجهز، آزمایشگاه علمی- تحقیقاتی، زیرساخت های لازم از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی از برنامه ها و اهداف مهم این دانشگاه می باشد. در این پروژه دانشگاه ها، شرکت های مهندسی، عمرانی و [[مالی]] قزاقستان، کره جنوبی، هنگکنگ و سنگاپور مشارکت دارند. با هدف احداث خوشه ی زیست پزشکی در دانشگاه ملی قزاقستان مرکز تشخیص طبی که اخیرا شخصا بوسیله ی ریاست جمهوری قزاقستان جناب آقای نظربایف افتتاح شده است. | ||
دانشگاه ملی قزاقستان فارابی به عنوان یک دانشگاه پیشرو و معتبر در کشور تمام تلاش خود را در راستای توسعه و گسترش همکاری با دانشگاههای جهان اسلام مبذول می دارد و با دقت زیادی بر وضعیت امور مربوط به جهان اسلام نظارت دارد. دانشگاه فارابی یک دانشگاه معتبر تخصصی در حوزه ی تربیت نیروهای دیپلمات شرق شناس است، که احساس پیوند و قرابت معنوی و فرهنگی با تمام مسلمانان جهان دارد. تا به امروز، دانشگاه اقدامات مهم و فراوانی را در راستای ایجاد همکاری با دانشگاه های خاورمیانه صورت داده است. به عنوان مثال، با دانشگاه اردن و دانشگاه علوم و فناوری اردن چندین توافق نامه و قرارداد در زمینه ی علوم و آموزش منعقد نموده است: در همین راستا مرکز «الفارابی» نیز در دانشگاه اردن تأسیس شده است. | دانشگاه ملی قزاقستان فارابی به عنوان یک دانشگاه پیشرو و معتبر در کشور تمام تلاش خود را در راستای توسعه و گسترش همکاری با دانشگاههای جهان اسلام مبذول می دارد و با دقت زیادی بر وضعیت امور مربوط به جهان اسلام نظارت دارد. دانشگاه فارابی یک دانشگاه معتبر تخصصی در حوزه ی تربیت نیروهای دیپلمات شرق شناس است، که احساس پیوند و قرابت معنوی و فرهنگی با تمام مسلمانان جهان دارد. تا به امروز، دانشگاه اقدامات مهم و فراوانی را در راستای ایجاد همکاری با دانشگاه های خاورمیانه صورت داده است. به عنوان مثال، با دانشگاه [[اردن]] و دانشگاه علوم و فناوری اردن چندین توافق نامه و قرارداد در زمینه ی علوم و آموزش منعقد نموده است: در همین راستا مرکز «الفارابی» نیز در دانشگاه اردن تأسیس شده است. | ||
به زودی مرکز مشابهی نیز در در دانشگاه اسکیشهیر ترکیه و یک مرکز ترجمه ی زبانهای شرق، و همچنین مشترکا با دانشگاه کراچی پاکستان آزمایشگاه و لابراتوار شیمی در مرکز بین المللی علوم زیستی و شیمی وابسته به دانشگاه کراچی تأسیس می گردد | به زودی مرکز مشابهی نیز در در دانشگاه اسکیشهیر ترکیه و یک مرکز ترجمه ی زبانهای شرق، و همچنین مشترکا با دانشگاه کراچی پاکستان آزمایشگاه و لابراتوار شیمی در مرکز بین المللی علوم زیستی و شیمی وابسته به دانشگاه کراچی تأسیس می گردد | ||
خط ۴۴۴: | خط ۴۴۴: | ||
|}خزر میداند و مشتاق به توسعهی مناسبات و روابط فرهنگی و آموزشی با ایران است | |}خزر میداند و مشتاق به توسعهی مناسبات و روابط فرهنگی و آموزشی با ایران است | ||
شرقشناسان این دانشگاه رابطه تنگاتنگی با مراکز فرهنگی مصر و ایران دارد. دانشگاه همچنین بصورت فعال با دانشگاه های معتبر ترکیه و مالزی در زمینه ی تبادل دانشگاهی، تربیت مشترک دانشجویان دکتری و همچنین با بسیاری از دانشگاه های کشورهای اسلامی اتحادیه ی سابق در حال همکاری و تعامل موثر است. از طرف دیگر، همکاری با بانک توسعه اسلامی توسعه یافته است.همچنین هرساله بالغ بر ۲۰۰ دانشجوی افغانی در چارچوب برنامه های حمایتی دولت از افغانستان پذیرا میباشد. | شرقشناسان این دانشگاه رابطه تنگاتنگی با مراکز فرهنگی [[مصر]] و ایران دارد. دانشگاه همچنین بصورت فعال با دانشگاه های معتبر ترکیه و مالزی در زمینه ی تبادل دانشگاهی، تربیت مشترک دانشجویان دکتری و همچنین با بسیاری از دانشگاه های کشورهای اسلامی اتحادیه ی سابق در حال همکاری و تعامل موثر است. از طرف دیگر، همکاری با بانک توسعه اسلامی توسعه یافته است.همچنین هرساله بالغ بر ۲۰۰ دانشجوی افغانی در چارچوب برنامه های حمایتی دولت از [[افغانستان]] پذیرا میباشد. | ||
در این راستا به مناسبت سال «آلماتی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی» ۷ آوریل سال ۲۰۱۵ قرار است «همایش بین المللی فارابی» در چارچوب دومین کنفرانس فارابی که در آن نیز بازدید از شهر «اترار» زادگاه ابونصر فارابی گنجانده شده است، برگزار گردد. | در این راستا به مناسبت سال «آلماتی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی» ۷ آوریل سال ۲۰۱۵ قرار است «همایش بین المللی فارابی» در چارچوب دومین کنفرانس فارابی که در آن نیز بازدید از شهر «اترار» زادگاه ابونصر فارابی گنجانده شده است، برگزار گردد. | ||
خط ۴۶۱: | خط ۴۶۱: | ||
جهان اسلام است و میراثش تأثیر بس زیادی بر شکل گیری و گسترش نه تنها فرهنگ اسلامی بلکه فرهنگ تمام جهان را دارد. به همین دلیل، این دانشگاه برای همکاری بین المللی با دیگر دانشگاه های جهان اسلام تأسیس شده است. ما از برقراری و توسعه ی روابط با دانشگاه های ایران در راستای تأمین منافع دو کشور خرسند خواهیم بود.۳۰۲ | جهان اسلام است و میراثش تأثیر بس زیادی بر شکل گیری و گسترش نه تنها فرهنگ اسلامی بلکه فرهنگ تمام جهان را دارد. به همین دلیل، این دانشگاه برای همکاری بین المللی با دیگر دانشگاه های جهان اسلام تأسیس شده است. ما از برقراری و توسعه ی روابط با دانشگاه های ایران در راستای تأمین منافع دو کشور خرسند خواهیم بود.۳۰۲ | ||
'''معرفی دانشگاه نظربایف قزاقستان - (شهر آستانا)''' | '''معرفی [[دانشگاه نظربایف قزاقستان]] - ([[شهر آستانا]])''' | ||
HasapoaeB HBepcirer | HasapoaeB HBepcirer |
نسخهٔ ۲۸ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۵۸
دانشگاه های قزاقستان
قزاقستان در رتبه بندی یونسکو رتبه ۷ را دارد که نه تنها بالاتر از کشورهای مشترک المنافع بلکه رتبه آن از بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بالاتر است.
تعداد موسسات آموزش عالی در قزاقستان ۲۰۰۸-۲۰۱۳
سال | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 |
جمعا | 140 | 144 | 145 | 148 | 146 | 132 |
دولتی | 57 | 55 | 55 | 56 | 57 | 54 |
خصوصی | 83 | 89 | 90 | 92 | 89 | 78 |
منبع: وزارت آموزش و علوم جمهوری قزاقستان
.فرهنگستان علوم قزاقستان یکی از مهمترین مراکز آموزشی قزاقستان بشمار می رود که در سال ۱۹۴۶ تأسیس شده است و در زمینه های مختلف علوم فیزیك، ریاضی، جغرافی، شیمی، بیولوژی، فیزیولوژی و جامعه شناسی فعالیت دارد.
دانشگاه دولتی فارابی: دانشگاه دولتی و ملی قزاقستان است در سال ۱۹۳۴ تأسیس گردید و از سال ۱۹۹۱ به دانشگاه « الفاربی» تغییر نام داد در این دانشگاه تعداد اساتید این دانشگاه ۱۵۳۰ نفر و دانشجویان نیز حدود ۱۴۰۰۰ نفر میباشد که بصورت روزانه، شبانه و مکاتبه ای به تحصیل مشغولند. این دانشگاه عضو سازمان بین المللی دانشگاه ها میباشد.
392
.از دیگر دانشگاه های مهم قزاقستان می توان: دانشگاه دولتی کاراگاندا، دانشگاه زبان های خارجی قزاق، دانشگاه خواجه احمد یاسوی و بسیاری از مؤسسات آموزش عالی دیگر نام برد.
در آموزش عالی: یک ساعت کلاس دانشگاهی متناسب با رشته و سال تحصیلی بین ۵۰، تا ۱۰۰ دقیقه متغییر است، مدت زمان کل سال تحصیلی تقریبا ۳۶ هفته است که دوره علمی یک ترم ۱۵ هفته تعریف شده است. آموزش عالی در جمهوری قزاقستان از نظر قانون به سه دسته تقسیم می شود:
آموزش عالی پایایی؛
آموزش عالی تخصصی؛
آموزش عالی علمی و تعلیمی (فوق لیسانس، دکترا)؛
آموزش عالی در جمهوری قزاقستان بر طبق استاندارد بولونیا در سه مقطع یعنی لیسانس (کارشناسی)، فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) و دکترا انجام می شود. اما فقط دانش آموزانی که آموزش متوسطه، فنی و حرفه ای و یا متوسطه ی ویژه را می خوانند می توانند در دانشگاه ها ادامه ی تحصیل بدهند. آموزش عالی در مقطع لیسانس (کارشناسی) ۴ سال، در مقطع فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) ۲ سال (آموزش عالی ویژه ۱ سال) و در مقطع دکترا ۳ -۲ سال طول میکشد. ولی کسانی که در رشته های پزشکی درس می خوانند اول باید دیپلم آموزش عالی را که ۵ سال طول می کشد گذرانده بعد دوره ی تخصصی (residency) را بگذرانند و سپس وارد دوره ی فوق لیسانس و دکترا شوند.
در جمهوری قزاقستان موسسه های آموزش عالی در قالب انستیتو، اکادمی و دانشگاه فعالیت میکنند.بر طبق آمار سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ در کشور قزاقستان ۱۴۹ موسسه آموزش عالی از جمله ۹ دانشگاه ملی، ۱۳ موسسه آموزش عالی نظامی و ۹۶ موسسه ی خصوصی فعالیت می کنند و تقریبا ۶۲۰ هزار دانشجو (به جز دانشجویان ارشد و دکترا) درس می خوانند. شهروندان قزاقستان امکان آموزش عالی رایگان (البته آموزش عالی اولیه) را دارند. بر طبق قانون موسسه های آموزش عالی دولتی و خصوصی دارای حقوق مساوی هستند. در زمینه های خاصی آنها حقوق مستقلی دارند. هم موسسه های دولتی و هم موسسه های خصوصی حق دارند با دانشگاه ها و شرکای بین المللی روابط مستقیمی برقرار کنند، کارمند استخدام کنند، در زمینه
های مختلف قرارداد ببندند و .
اما موسسه های آموزش عالی خصوصی در مقایسه با موسسات دولتی می
توانند راحت تر کتب مورد نیاز، وسایل کمک آموزشی اعم از فن آوری و تجهیزات آموزشی را تهیه نمایند، استادان خارجی را دعوت به همکاری کنند و ساختمان و زمین خصوصی برای خودشان داشته باشند. اما برنامه های آموزشی و تخصصی آموزش عالی را دولت تعیین میکند. هم موسسه های آموزش عالی دولتی 393
و هم موسسه های آموزش عالی خصوصی تحت نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکند.مدیر دانشگاه های ملی را رییس جمهور کشور و مدیر سایر دانشگاه ها دولتی را دولت منصوب می کنند. اما موسسه های دولتی و خصوصی حق ندارند در دانشگاه خود رشته، تخصص، پذیرش دانشجو، اعطای بورسیه، فرایند آموزشی، اعطای درجه علمی را به روش خودشان انجام بدهند برای این کار اجازه ی دولت ضروری است. دولت سالانه بودجه و میزان بورسیه های دانشگاه ها را معین می کند. البته بورسیه های دولتی به برندگان مسابقات بین المللی و سراسری کشور، به برندگان در امتحانات (یعنی کسانی که در طول آموزش متوسطه به عنوان دانش آموزان ممتاز بوده اند و توانسته اند در امتحانات امتیازات بالایی را کسب نمایند) اعطا می کنند و هم چنین بر اساس کنکور هم بورسیه اعطا می گردد. البته برای دانش آموزان معلول، یتیم، روستایی هم بورسیه هایی داده می شود. بعد از اتمام آموزش متوسطه دانش آموزان کنکور می دهند و براساس نتیجه ی آن اجازه ی ورود به دانشگاه ها به آنها داده می شود.
اقدامات دریافت مجوز رسمی بین المللی دانشگاه ها از جمله مجوز ویژه و تخصصی باید انجام شود. بر طبق داده های وزارت آموزش و پروش جمهوری قزاقستان ۵ دانشگاه ملی کشور در راه به دست آوردن اعتبار بین المللی در حال بررسی هستند. با این هدف دو دانشگاه ملی قزاقستان یعنی دانشگاه ملی الفارابی و دانشگاه ملی فنی حرفه ای به نام ساتپایف اعتبار بین المللی کسب نموده اند. دانشگاه الفارابی اعتبار بین المللی را از آژانس اعتباری لامان و دانشگاه ملی فنی حرفه ای از مرکز اعتباری روسیه و آلمان دریافت کرده ند. دانشجویان مقطع لیسانس در دانشگاه ها حق انتخاب زبان آموزشی را دارند یعنی آنها میتوانند به زبان قزاقی، روسی و یا انگلیسی تحصیل کنند. اما دانشجویان فوق لیسانس و دکترا فقط باید به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند. دانشجویان به شکل زیر میتوانند در موسسه های آموزش عالی درس بخوانند: کلاسهای روزانه
آموزش غیر حضوری؛ کلاسهای شبانه؛
آموزش از راه دور؛
علاوه بر این؛ در سال ۱۹۹۳ رییس جمهور قزاقستان برنامه ی آموزشی «بالاشاک» را تصویب کرد.بر اساس این برنامه دانشجویان با استعداد می توانند در دانشگاه های معروف جهان بورسیه ی دولتی دریافت نمایند و به طور رایگان تحصیل نمایند ولی از آنجا که دانشجویان بورسیه ی دولت می باشند و با خرج دولت در خارج
394
از کشور ( کشورهایی اعم از انگلستان، آلمان، کره جنوبی، چین، مالزی، امریکا و غیره) درس میخوانندآنها متعهدندهنگام برگشت برای دولت کارکنند به این ترتیب اشتغال دانشجویان تضمین می شود.
اولین موسسه ی آموزش عالی جمهوری قزاقستان سال ۱۹۲۸ تاسیس شده است. این موسسه در حال حاضر به نام دانشگاه ملی تربیت مدرس منتسب به «آبای» شناخته می شود. فهرست دانشگاه های ملی جمهوری قزاقستان به شرح زیر می باشد:۳۰۱
فهرست دانشگاه های ملی جمهوری قزاقستان موسسه های ملی قزاقستان
مکان دانشگاه | سال تاسیس | نام دانشگاه |
آستانه | ۱۹۹۶ | دانشگاه ملی اوراسیا |
آلماتی | ۱۹۷۸ | اکادمی ملی هنر به نام «ژورگین اف» |
آلماتی | ۱۹۴۴ | هنرستان عالی موسیقی ملی به نام «کورمان غازی» |
آلماتی | ۱۹۲۹ | دانشگاه ملی کشاورزی |
آلماتی | ۱۹۳۱ | دانشگاه ملی پزشکی به نام «اسفیندیاراف» |
آلماتی | ۱۹۲۸ | دانشگاه ملی تربیت مدرس قزاقی به نام «آبای» |
آلماتی | ۱۹۳۴ | دانشگاه ملی قزاقی به نام «الفارابی» |
آلماتی | ۱۹۳۴ | دانشگاه ملی فنی به نام «ساتپایو» |
آستانه | ۱۹۹۸ | دانشگاه ملی هنر قزاقی |
۳۰۱ کتاب «آموزش و پرورش قزاقستان»، شرکت امار جمهوری قزاقستان، آلماتی، ۲۰۱۲؛ | |
سایت رسمی وزارت آموزش و پرورش قزاقستان | |
سایت رسمی تعدادی از دانشگاه های معتبر جمهوری قزاقستان: | |
دانشگاه | |
http://www.kaznu.kz/ru/146/page | الفارابی |
http://www.ablaikhan.kz/ru/our- | دانشگاه آبلایخان |
university.html | |
http://old.ablaikhan.kz/kz/for_nash_universitet/history.php | |
http://www.kazmkpu.kz/ru/ob- | دانشگاه تعلیم و تربیت دختران |
universitete | |
دانشگاه س. | |
http://sdu.edu.kz/about | دمیرل |
دانشگاه | |
/http://www.kaznpu.kz/ru | آبای |
395 |
ترکستان | ۱۹۹۱ | دانشگاه بین المللی ترکی و قزاقی |
آلماتی | ۲۰۰۹ | دانشگاه بین المللی فن آوری اطلاعات |
آستانه | ۲۰۱۰ | دانشگاه نظربایف |
اکتوبه | ۱۹۶۶ | دانشگاه دولتی منطقه ی اکتوبه |
ارکالیک | ۱۹۷۲ | دانشگاه دولتی تعلیم و تربیت ارکالیک |
آتیراو | ۱۹۳۹ | دانشگاه دولتی آتیراو |
آتیراو | ۱۹۵۸ | دانشگاه نفت و گاز |
اوسکیمن | ۱۹۸۰ | دانشگاه دولتی فنی استان شرقی قزاقستان |
اوسکیمن | ۱۹۵۲ | دانشگاه دولتی استان شرقی قزاقستان |
سیمی | ۱۹۵۳ | دانشگاه پزشکی دولتی سیمی |
تالدیقورغان | ۱۹۷۲ | دانشگاه دولتی ژتیسو |
اورال | ۱۹۶۳ | دانشگاه کشاورزی و فنی استان غربی قزاقستان |
اکتوبه | ۱۹۵۷ | دانشگاه پزشکی دولتی استان غربی قزاقستان |
اورال | ۲۰۰۰ | دانشگاه دولتی استان غربی قزاقستان |
آلماتی | دانشگاه تعلیم و تربیت دختران (ژنپو) | |
تمیرتاو | ۱۹۶۳ | دانشگاه صنعتی کاراگاندا |
کاراگاندا | ۱۹۵۰ | دانشگاه پزشکی دولتی کاراگاندا |
کاراگاندا | ۱۹۷۲ | دانشگاه دولتی کاراگاندا |
کاراگاندا | ۱۹۵۳ | دانشگاه فنی کاراگاندا |
اکتاو | ۱۹۷۶ | دانشگاه مهندسی و فنی دریای خزر |
کاکشیتاو | ۱۹۹۶ | دانشگاه دولتی کاکشیتاو |
کاستانای | ۱۹۹۲ | دانشگاه دولتی کاستانای |
کاستانای | ۱۹۳۹ | دانشگاه دولتی تعلیم و تربیت کاستانای |
پاولادار | ۱۹۶۲ | دانشگاه دولتی تعلیم و تربیت شهر پاولادار |
دانشگاه های بین المللی قزاقستان
دانشگاه های دولتی
396
پاولادار | ۱۹۶۰ | دانشگاه دولتی پاولادار |
رودنی | انستیتو صنعتی رودنی | |
پتراپاولسک | ۱۹۳۷ | دانشگاه دولتی استان شمال قزاقستان |
تراز | ۱۹۹۸ | دانشگاه دولتی تراز |
شیمکنت | ۱۹۴۳ | دانشگاه دولتی استان جنوبی قزاقستان |
در سطح آموزش عالی دستاورد جمهوری قزاقستان این است که دو دانشگاه قزاقستان در سال ۲۰۱۰ در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.
تعداد موسسات آموزش عالی در قزاقستان ۲۰۰۸-۲۰۱۳
سال | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/201 | 2012/201 |
جمعا | 140 | 144 | 145 | 148 | 146 | 132 |
دولتی | 57 | 55 | 55 | 56 | 57 | 54 |
خصوصی | 83 | 89 | 90 | 92 | 89 | 78 |
منبع: وزارت آموزش و علوم جمهوری قزاقستان
با توجه به اهمیت دانشگاه ملی فارابی و انستیتوی علوم جمهوری قزاقستان و دانشگاه بین المللی نظربایف؛ این سه مرکز آموزشی معرفی می شود و از ذکر جزئیات سایر دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی خودداری می شود.
دانشگاه الفارابی
397
دانشگاه ملی قزاقی به نام فارابی که در ۱۵ ژانویه ی سال ۱۹۳۴ تاسیس شد در ابتدا در رشته ی تعلیم و تربیت فعالیت میکرد اما با شروع جنگ جهانی دوم دانشگاه مجبور شد در رشته های مانند شیمی، زیست شناسی، ترجمه، اپراتورهای رادیوی و غیره درس بدهد. در سالهای جنگ فعالیت دانشگاه بسیار دشوار بود. استادان و دانشجویان به جبهه رفتند که بعضی آنها برنگشتند. با اتمام جنگ دوم جهانی در دانشگاه میزان دانشجویان افزایش یافت. در دانشگاه بعد از جنگ جهانی دوم ۵ دانشکده با ۹۷۷ دانشجو وجود داشت. سالهای ۱۹۵۴-۱۹۵۵ در دانشگاه ۳۷۷۸ دانشجو درس می خواند
و ۳۸۶ استاد تدریس می کرد. سال ۱۹۷۰ دانشگاه در ۱۶ رشته ، ۱۰ دانشکده و ۶۵ زیر دانشکده (kaempa) فعالیت می کرد. سال ۱۹۸۰ در ۸۹ زیر دانشکده ۸۶۹ اساتید، از جمله ۷۹ پروفسور، ۵۴۰ دانشیار و دکترا کار می کردند: آن زمان دانشگاه ملی قزاقی به نام کیراف معروف بوده است و فقط بعد ازگرفتن استقلال یعنی سال ۱۹۹۱ به نام الفارابی تبدیل شد که در سال ۲۰۱۳ هشتادمین سالروز تاسیس خود
را جشن گرفت.
این دانشگاه در حال حاضر از ۶ بخش (اداره امور علمی، اداره علوم و نوآوری، بخش فعالیتهای آموزشی، اداره همکاری بین المللی، بخش اقتصادی و برنامه ریزی بودجه، بخش تولید )، ۱۴ دانشکده (دانشکده زیست شناسی و بیوتکنولوژی؛ دانشکده جغرافیا و طبیعت؛ دانشکده تاریخ، باستان شناسی و مردم شناسی؛ دانشکده مکانیک و ریاضیات؛ دانشکده آموزش پیش دانشگاهی؛ دانشکده شرقشناسی؛ دانشکده روزنامه نگاری؛ دانشکده فلسقه و علوم سیاسی؛ دانشکده ی روابط بین المللی؛ دانشکده اقتصاد عالی و تجارت؛ دانشکده فیزیک و فنی؛ دانشکده زبانشناسی، ادبیات و زبانها جهان؛ دانشکده حقوق؛ دانشکده شیمی و فن آوری شیمی)، مرکز نگارش علمی و انتشارات، مرکز اعتباربخشی و مدیریت کیفیت، موسسه فناوری اطلاعات و توسعه نوآوری، موسسه مطالعات پیشرفته، بخش نظامی، کتابخانه ی علمی، انتشارات، موزه، مرکز آموزشی اینترنتی، خوابگاه، مجتمع ورزشی، رسانه تشکیل میشود. امروزه در دانشگاه حدود ۲۰ هزار دانشجو، از جمله ۷۰۰ دانشجوی خارجی درس میخوانند و تقریبا ۲ هزار استاد درس می دهند. دانشگاه الفارابی در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به تعلیم و تربیت مشغول است.
بر اساس رنکینگ جهانی QS World University Rankings Results و سایت Top Universities دانشگاه فارابی بین دانشگاه های جهانی در سال ۲۰۰۹ جای ۶۰۰، سال ۲۰۱۰ بین ۵۰۱ -۵۵۵، سال ۲۰۱۱ بین ۴۰۰-۴۵۰ و سال ۲۰۱۲ رتبه ۳۹۰ را گرفته است. این دانشگاه در سال ۱۳۵۴ هشتادمین سال تأسیس خود را جشن گرفت. 398
رئیس جمهور قزاقستان نور سلطان نظربایف در راستای حل چالش های پیش روی کشور، سیاستهای جدید اقتصادی قزاقستان را در راستای تداوم اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی کشور، توسعه و گسترش آموزش کشور، بخش بهداشت و درمان و کشاورزی را ابلاغ داشته است.
در راستای برنامه ی صنعتیسازی کشور، ۱۰ مرکز آموزش عالی با هدف برقراری ارتباط علم با عرصه های مختلف اقتصادی و صنعتی و تربیت نیروهای متخصص تعیین گردیده اند. رئیس جمهور سفارش بر ایجاد زیرساختهای اعتباری و فنی این مراکز آموزشی را داشته است و برای نیل به این هدف مبلغی به میزان ۱۰ میلیارد تنگه تا سال ۲۰۱۷ به این امر اختصاص داده است
سیاست نوین اقتصادی قزاقستان که در بالا بدان اشاره شد ، برنامه ای کاملا روشن و واضح برای نیل به اهداف
راهبردی قزاقستان ۲۰۵۰ میباشد.
رئیس جمهور همچنین چارچوب و اهداف سیاسی دقیق نظام آموزش عالی کشور را مبنی بر اینکه «تا سال ۲۰۲۰ میلادی دو مرکز آموزش عالی قزاقستان باید در نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان قرار گیرند» تعریف شده است که یکی از آنها دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی می باشد.
تحقق این اهداف مستلزم تغییر اساسی در تمامی زمینه های فعالیت و عملکرد دانشگاه های جمهوری قزاقستان است. دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی ضمن برخورداری از جایگاهی برتر به عنوان مرکز آموزشی و مرکز جهانی برنامه ی سازمان ملل «تاثیر آکادمی» در زمینه ی پیشرفت و توسعه ی پایدار، نقشی کاملا فعال در عرصه ی تحصیلی، آموزشی و علمی در سطح جهانی دارد.
دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی به عنوان بزرگترین دانشگاه قزاقستان به شمار میرود که در آن در حدود ۲۰ هزار دانشجو از اقصی نقاط کشور و از آن سوی مرزهای دور و نزدیک مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در ۱۴ دانشکده مشغول تربیت متخصصین در ۱۸۰ تخصص در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. تربیت این متخصصین به ۳ زبان، با حضور ۲۰۰۰ استاد عالی رتبه صورت می پذیرد و در این میان بیش از ۱۰۰۰ پروفسور و دانشیار، بالغ بر ۶۰ آکادمیسین و بیش از ۷۰ دارنده ی جوایز و نشانهای دولتی و غیر دولتی فعالیت می کنند.
دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی به عنوان قدیمیترین مرکز آموزش عالی کشور با برخورداری از زیرساختها و امکانات پیشرفته قابلیت تبدیل شدن به یک دانشگاه بین المللی علمی و پژوهشی را دارد
نتایج رتبه بندی دانشگاه های دنیا که معیار سنجش و ارزیابی آنها بر ارزیابی فعالیت و عملکرد دانشگاه های پزوهشی فعال در فضای زبانی انگلیسی استوار است گواهی بر موفقیت آمیز بودن سیر ارتقاء دانشگاه می 399
باشد. به همین علت جایگاه این مرکز آموزش عالی در رتبه بندی بین المللی یکی از ملاک های مهم در مسیر ایجاد دانشگاه نسل سوم می باشد.
بر اساس اطلاعات موسسه معتبر بین المللی انگلیس QS World University Ranking در سال ۲۰۱۴ دانشگاه الفارابی با کسب رتبه ۳۰۵ در لیست ۴۰۰ دانشگاه معتبر جهان قرار گرفت. همچنین بر اساس اطلاعات موسسه ی رتبه بندی دانشگاه ها QS این دانشگاه رتبه ی سوم را در میان دانشگاه های کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و مقام اول را در میان دانشگاه های جمهوری قزاقستان دارا می باشد. دانشگاه الفارابی در آسیای مرکزی تنها دانشگاهی است که مفتخر به کسب نشان عالی ۳ ستاره ی سازمان معتبر بین المللی QS-STAR در زمینه ی ارایه خدمات آموزشی در چارچوب استانداردهای جهانی شده است. دانشگاه موفق به کسب اعتبار نامه ی بین الملی از طرف موسسه های مشهور و معتبر خارجی AQUIN و ASIIN شده است: کارفرمایان و صاحبان صنایع، صلاحیت حرفهای و بنیه قوی علمی دانش آموختگان دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی را مورد تمجید قرار میدهند.
برنامههای آموزشی مشترک با دانشگاههای آمریکا، اروپا و آسیا بصورت موفقیتآمیزی با تحویل دو سویه ی دیپلم بین المللی و گواهینامه اجرا شده اند. این امر خود گواهی بر عملکرد عالی دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی در حیطه ی آموزشی جهانی میباشد. امروزه مدرک تحصیلی دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی تقریبا در تمامی رشته ها و تخصص ها با دانشگاه های معتبر دنیا در یک رتبه قرار دارد.
هر ساله دانشگاه های مشترک اعم از دانشگاه سازمان همکاری شانگهای و دانشگاه اتحادیه کشورهای مستقل در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو میپذیرد.
دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی بصورت فعال در تمامی برنامه های اتحادیه اروپا شرکت دارد، که این امر خود باعث هماهنگی بیشتر در راستای اجرای مفاد موافقتنامه ی سیستم ارزشیابی یکسان اروپایی (فرایند بالونسکی) می شود و سیاست آکادمیکی دانشگاه ها به استانداردهای اروپایی را نزدیک میکند.
دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی بصورت موفقیتآمیزی با تعدادی بالغ بر ۴۰۰ دانشگاه بزرگ جهان همکاری دارد. در کلاس های درس دانشگاه ملی قزاقستان سخنرانی علمی و مشاوره، رایزنی علمی و تبادل تجربیات علمی ۱۵۰ دانشمند برجسته خارجی که ۷ تن از آنها دارنده جایزه ی نوبل نیز هستند صورت میگیرد. دانشجویان دانشگاه نه تنها بر اساس برنامه های معتبر بین المللی تعلیم می بینند بلکه این امکان را هم دارند که مدرک تخصصی بین المللی دریافت کنند. به عنوان مثال برند جهانی آمریکا یعنی شرکت «-Hewlett
400
«Packard در دانشگاه ملی قزاقستان یک مرکز معاصر علمی-آموزشی افتتاح کرده است: شرکت ژاپنی «Konikca minolta» در دانشگاه آزمایشگاه فناوری های پیشرفته بنا کرده است.
یکی از طرح های عظیم دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی ایجاد خوشه های نوآوری «مهندسی و فناوری پیشرفته» با همکاری و مشارکت پارک علم و فناوری «آلتااو» می باشد. ۹،۵ میلیارد تنگه برای احداث پارک علم و فناوری، مرکز رشد، مرکز صنعتی و تولیدی، آزمایشگاه های موسسات علمی-پژوهشی و خوابگاه مجهز و راحت با ظرفیت اسکان ۱۵۰۰ نفر دانشجو و دانشمندان جوان اختصاص یافته است.
در راستای ارتقای جایگاه دانشگاه در عرصه های جهانی علمی و آموزشی دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی در سال ۲۰۱۱ میلادی انجمن بین المللی دوستان را افتتاح کرده است. و هم اکنون در ترکیب این انجمن بالغ بر ۲۵۰ دانشمند خارجی و همکاران از اقصی نقاط جهان مشارکت دارند
امروز دانش آموختگان این دانشگاه در عرصه های مختلف اقتصادی، مدیریت دولتی و دیگر حیطه ها فعالیت دارند و در میان دانشگاه های کشورهای مستقل مشترک المنافع تنها دانشگاهی است که در نشست بین المللی «RIO+20» در مجمع جهانی سازمان ملل متحد در برزیل، در راستای حمایت از طرح های ریاست جمهوری کشور قزاقستان یعنی «راهبرد جهانی برای توسعه انرژی های پاک» و «پل سبز»، طرحی را تحت عنوان «پل سبز برای همه ی نسل ها» ارایه کرده است.
در دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی در سال ۲۰۱۳ یک مرکز منطقه ای آسیای مرکزی برای توسعه ی پایدار در چارچوب برنامه ها و طرح های یونسکو-UNITWIN ایجاد شد. در همین راستا دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی سومین نشست رؤسای دانشگاه های آسیا، که خود نقشی بسزایی در فرایند همگرایی و یکپارچه سازی در منطقه ی آسیا دارد را برگزار کرده است.
در این نشست نمایندگان ۴۰ کشور طرح « مدل توسعه پایدار» را مورد بررسی قرار داده و تصویب کرده اند در همین راستا از ۵ لغایت ۷ نوامبر با همکاری و مشارکت آکادمی جهانی علوم و فنون و کنسرسیوم دانشگاه های جهان، همایش بین المللی در سطح جهانی با موضوع « پارادایم جدید توسعه انسانی پایدار - G-Global قالب گفت و گوی جهانی»، با حضور رئیس پارلمان جمهوری قزاقستان ک -ژ. توکایف، همچنین دانشمندان فرهیخته، و نمایندگان سازمانهای بزرگ و تأثیر گذار بین المللی چون باشگاه روم، جنبش بین المللی اروپا، صلیب سبز بین الملل، موسسه دیپلماسی فرهنگی، مرکز بین المللی «نظامی گنجوی»، مشارکت و همکاری برای تغییر، پوگواش و غیره، برگزار شد.
401
از ویژگی های اصلی این همایش، که بازتاب گسترده ای در رسانه های معتبر جهان به همراه داشته است، این بود که اولین بار در آن مشکلات و چالش های تعریف یک پارادایم جدید توسعه انسانی پایدار در قالب G- - Global بستری برای گفتگوی جهانی - که از طرف رئیس جمهور آقای ن.آ. نظربایف طرح شده است مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.
علاوه بر آن، موضوع کنفرانس فوق الذکر بازتاب گسترده ای نیز در جریان برگزاری نشست جهانی یونسکو در تاریخ ۱۰ لغایت ۱۲ نوامبر در شهر ناگویای ژاپن داشت که خود به عنوان نقطه ی عطفی در پایان دوره ی ده ساله ی آموزش در راستای توسعه ی پایدار واقع شده است.
ایجاد خوشه ی زیست پزشکی در دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی به عنوان یک مرکز پزشکی قدرتمند و متشکل از یک بیمارستان مجهز، آزمایشگاه علمی- تحقیقاتی، زیرساخت های لازم از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی از برنامه ها و اهداف مهم این دانشگاه می باشد. در این پروژه دانشگاه ها، شرکت های مهندسی، عمرانی و مالی قزاقستان، کره جنوبی، هنگکنگ و سنگاپور مشارکت دارند. با هدف احداث خوشه ی زیست پزشکی در دانشگاه ملی قزاقستان مرکز تشخیص طبی که اخیرا شخصا بوسیله ی ریاست جمهوری قزاقستان جناب آقای نظربایف افتتاح شده است.
دانشگاه ملی قزاقستان فارابی به عنوان یک دانشگاه پیشرو و معتبر در کشور تمام تلاش خود را در راستای توسعه و گسترش همکاری با دانشگاههای جهان اسلام مبذول می دارد و با دقت زیادی بر وضعیت امور مربوط به جهان اسلام نظارت دارد. دانشگاه فارابی یک دانشگاه معتبر تخصصی در حوزه ی تربیت نیروهای دیپلمات شرق شناس است، که احساس پیوند و قرابت معنوی و فرهنگی با تمام مسلمانان جهان دارد. تا به امروز، دانشگاه اقدامات مهم و فراوانی را در راستای ایجاد همکاری با دانشگاه های خاورمیانه صورت داده است. به عنوان مثال، با دانشگاه اردن و دانشگاه علوم و فناوری اردن چندین توافق نامه و قرارداد در زمینه ی علوم و آموزش منعقد نموده است: در همین راستا مرکز «الفارابی» نیز در دانشگاه اردن تأسیس شده است.
به زودی مرکز مشابهی نیز در در دانشگاه اسکیشهیر ترکیه و یک مرکز ترجمه ی زبانهای شرق، و همچنین مشترکا با دانشگاه کراچی پاکستان آزمایشگاه و لابراتوار شیمی در مرکز بین المللی علوم زیستی و شیمی وابسته به دانشگاه کراچی تأسیس می گردد
اخیرا (۲۰۱۳) دانشگاه در جریان میزبانی از مهمان عالی رتبه دبیر کل سازمان همکاری اسلامی آقای عیاد بن امین مدنی توافقاتی صورت پذیرفت که در زیر بدان اشاره می شود: 402
۱) افتتاح مرکز اطلاعات سازمان همکاری اسلامی در دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی
۲) تخصیص کمک هزینهی تحصیلی دانشگاه ملی قزاقستان برای شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی
۳) مساعدت سازمان همکاری اسلامی در برقراری همکاری با دانشگاه های معتبر جهان اسلام
۴) اطلاعرسانی در مورد اقدامات و برنامه ها در حوزه ی آموزش و علوم که در چارچوب سازمان همکاری اسلامی برگزار میشوند.
دانشگاه فارابی در راستای توسعه روابط خود با دانشگاه معتبر و بزرگ دنیا طی سفری که آقای موتانف رئیس دانشگاه در سال ۱۳۵۴ به تهران داشت، طی ملاقاتی که با آقای دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات
اسلامی، با رئیس و مسئولین دانشگاه شهید بهشتی و مرحوم
دکتر آئینه وند رئیس وقت پژوهشگاه علوم انسانی وزارت
فرهنگ و آموزش عالی تفاهمنامه و قرارداد های همکاری
منعقد نمود که این تفاهمنامه ها زمینه روابط گسترده دانشگاه فارابی را با مراکز فرهنگی و مراکزعلمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرد: در همین راستا
قزاقستان ایران را همسایهای صلحطلب در کرانههای دریای
راهکارهای توسعه و تعمیق روابط علمی و دانشگاهی ایران و قزاقستان تعاملات زبانی و ادبی ایران و قزاقستان
گردشگری و توسعه ارتباطات بین دو ملت: زمینه ها و راهکارها
جایگاه روابط فرهنگی در مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و قزاقستان
دبیرخانه همایش: تهران ، اوین ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، گروه زبان و ادبیات فارسی تلفن: ۲۹۹۰۲۴۹۵ - ۲۹۹۰۲۲۶۲ - ۲۹۹۰۲۴۹۳ iranghazaghestan@Mail.sbu.ac.ir iran, ghazaghestan @yahoo, com
مراسم افتتاحیه: سالن همایشهای بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی نشستهای تخصصی: تالار مولوی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی له
خزر میداند و مشتاق به توسعهی مناسبات و روابط فرهنگی و آموزشی با ایران است
شرقشناسان این دانشگاه رابطه تنگاتنگی با مراکز فرهنگی مصر و ایران دارد. دانشگاه همچنین بصورت فعال با دانشگاه های معتبر ترکیه و مالزی در زمینه ی تبادل دانشگاهی، تربیت مشترک دانشجویان دکتری و همچنین با بسیاری از دانشگاه های کشورهای اسلامی اتحادیه ی سابق در حال همکاری و تعامل موثر است. از طرف دیگر، همکاری با بانک توسعه اسلامی توسعه یافته است.همچنین هرساله بالغ بر ۲۰۰ دانشجوی افغانی در چارچوب برنامه های حمایتی دولت از افغانستان پذیرا میباشد.
در این راستا به مناسبت سال «آلماتی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی» ۷ آوریل سال ۲۰۱۵ قرار است «همایش بین المللی فارابی» در چارچوب دومین کنفرانس فارابی که در آن نیز بازدید از شهر «اترار» زادگاه ابونصر فارابی گنجانده شده است، برگزار گردد.
403
در این همایش تمامی دانشمندان و کارشناسان و متخصصان کشورهای دور و نزدیک از جمله کشورهای خاور نزدیک می توانند شرکت کنند.
۲۳ و ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۵ کنفرانس بین المللی و علمی-کاربردی با مضمون «روابط تاریخی و فرهنگی قزاقستان و کشورهای عربی شامل: ریشه ها و پیدایش، دوره ی معاصر و دورنمای آن» با مشارکت و همکاری دانشگاه «العین» امارات متحده ی عربی برگزار خواهد شد.
هر دو کنفرانس به عنوان برنامه های سال ۲۰۱۵ کمیسیون جمهوری قزاقستان در امور مربوط به یونسکو و ایسسکو به شمار میروند.
رئیس دانشگاه الفارابی که برای شرکت در همایش بین المللی روابط فرهنگی و تمدنی ایران و قزاقستان در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد اعلام کرد؛ این دانشگاه که نام دانشمند و متفکر بزرگ را بر خود دارد تمام مسؤلیتهای خود را که برای تربیت متخصصین لازم است به خوبی می داند. چرا که فارابی معلم و استاد بزرگ، نماد شخصیت و غرور
جهان اسلام است و میراثش تأثیر بس زیادی بر شکل گیری و گسترش نه تنها فرهنگ اسلامی بلکه فرهنگ تمام جهان را دارد. به همین دلیل، این دانشگاه برای همکاری بین المللی با دیگر دانشگاه های جهان اسلام تأسیس شده است. ما از برقراری و توسعه ی روابط با دانشگاه های ایران در راستای تأمین منافع دو کشور خرسند خواهیم بود.۳۰۲
معرفی دانشگاه نظربایف قزاقستان - (شهر آستانا)
HasapoaeB HBepcirer
۳۰۲ سخنرانی رئیس دانشگاه ملی قزاقستان الفارابی، عضو فرهنگستان علوم جناب آقای «گ.م. موتانوف»، ایران ۳ و ۴ آذر ۹۳، ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴در دانشگاه شهید بهشتی - تهران
404
دانشگاه نظزبایف در سال ۲۰۰۹ توسط رئیس جمهورقزاقستان آقای نظربایف افتتاح شده است و اولین دانشجویان این دانشگاه در سپتامبر سال ۲۰۱۰ پذیرش شده اند.
ترکیب مدیریتی دانشگاه عبارت است از؛ هیئت اجرایی، هیئت امنا و هیئت عالی امنا که رئیس هیئت عالی امنا رئیس جمهور نظربایف است.
تاریخچه دانشگاه
این دانشگاه تابع وزارت آموزش و علوم نیست. فعالیت دانشگاه از تاریخ ۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۱ بر اساس قانون خاص" دانشگاه نظربایف"، "مدارس استعدادهای درخشان نظربایف" و " بنیاد نظربایف" اداره می شود.
این دانشگاه که یک دانشگاه بین المللی است در سال ۲۰۱۲ چند قرارداد همکاری با تعدادی از دانشگاه های کشورهای مختلف امضا کرده است.
فعالیت و ساختار علمی دانشگاه نظربایف
دانشگاه نظربایف از هفت مدرسه و یک مرکزبه شرح زیر تشکیل شده است:
مرکز پیش دانشگاهی (که طرف بین المللی آن کالج دانشگاه لندن است ،( University College London ۱، مدرسه مهندسی (که طرف بین المللی آن دانشگاه کالج لندن است ،( University College London ۲ مدرسه علم و فن آوری (که طرف بین المللی آن دانشگاه کارنگی ملون است Camegie Mellon ،(University
.۳ مدرسه علوم انسانی و اجتماعی (حریف بین المللی - دانشگاه ویسکانسین مدیسون University of ،(Wisconsin-Madison
۴ مدرسه عالی کسب و کار (که شریک بین المللی آن مدرسه بیزنس فیوکوا دانشگاه دیوک است Fuqua ،(Business School of Duke University
۵. مدرسه عالی سیاست دولتی (که طرف بین المللی آن مدرسه سیاست عمومی لی کوان یو دانشگاه ملی سنگاپور است
،(Lee Kuan Yew School of Public Policy of the National University of Singapore ۶ مدرسه عالی آموزش و پرورش (که طرف بین المللی آن دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کمبریج) است ۷ مدرسه پزشکی (که طرف بین المللی آن دانشگاه پیترزبورگ است) 405
برنامه های آموزشی دانشگاه :
برنامه لیسانس:
مدرسه مهندسی
مهندسی شیمی
مهندسی مکانیک
مهندسی ساخت و ساز
مهندسی الکترونیک و فنی برق مدرسه علم و فن آوری فیزیک (Physics) شیمی (Chemistry)
زیست شناسی و بیومدیکال (Biology/Biomedicine) ریاضیات (Mathematics)
علوم کامپیوتر (Computer Sciences)
علم ربات و مکاترونیک (Robotics and Mechatronics)
مدرسه علوم انسانی و اجتماعی:
اقتصاد
علوم سیاسی و روابط بین الملل جامعه شناسی انسان شناسی .تاریخ
تاریخ جهان، فلسفه و دین
زبان ها، ادبیات و فرهنگ جهانی
مدرسه پزشکی (افتتاحیه در سال ۲۰۱۵) دکترای پزشکی (MD)
406
برنامه کارشناسی ارشد : مدرسه عالی سیاست دولتی مدرسه عالی کسب و کار
مدرسه عالی آموزش و پرورش برنامه های آموزشی کوتاه مدت
برنامه برای آموزش و بازآموزی کارمندان دولتی
برنامه آموزش مدیریت ارشد کسب و کارهای کوچک و متوسط و مشاغل زودبازده مراکز تحقیقات
دانشگاه نظربایف دانشگاهی پژوهشی است که دارای سه مرکز علمی است:
سیستم تحقیق و نوآوری مرکز علوم زندگی
مرکز سیاست آموزشی مدرسه عالی آموزش و پرورش مسئولین و ارکان اصلی دانشگاه تا سال ۲۰۱۳: .آقای شیه گو کاتسو- رئیس (ژاپنی)
آقای سیمون جونز- معاون رئیس (انگلیسی) شورای حکومتی
هزینه های کمک درسی
دانشجویان در برنامه آموزش پیش دانشگاهی و برنامه های کارشناسی توسط بورس های دولت حمایت می شوند. علاوه بر این دانشجویان از محل اقامت رایگان و برنامه آمادگی ورود به دانشگاه و تغدیه ی سه بار رایگان بهره مند می باشند. که دانشجویان دوره لیسانس معمولا در سال های آینده در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه وارد خواهند شد.
میزان کمک دولتی به مرکز پیش دانشگاهی دانشگاه نظربایف در سال تحصیلی ۲۰۱۰-۲۰۱۱ ۳،۱۷۶،۵۰۰ تنگه (معادل حدود ۱۷۰۰۰ یورو با نرخ تسعیر سال ۲۰۱۱) بوده است.
407
نمای درب ورودی ساختمان دانشگاه
سالن اجتماعات دانشگاه
پلن مجموعه ساختمان های دانشگاه فضای داخلی دانشگاه که مدرسه های دانشگاه در اطراف آن قرار دارد